Jump to content

Usher R1.5


pietje bell
 Share

Recommended Posts

Hoi,jullie willen recencies,volgende poging (ook ik schrijf (tik) niet zo lekker dus al helemaal geen gezeik over taalfouten ;) )

 

De vorige eindversterker die ik had was de Rotel RB1090.

Een erg onder gewaardeerde versterker vind ik nog steeds.

De rotel laat zich dus nergens door uit het veld slaan.

Met het grootste gemak leverd hij power en er is altijd kontrolle over de speaker.

De rotel mag je naar mijn mening niet 'zomaar' aan het net hangen,

de versterker is extreem gevoelig voor kabel en/of filter,

dit ondangs de zeer dikke voeding.

Ik heb met deze versterker met veel plezier 3 jaar gespeeld.

 

 

Nu heb ik dus de Usher R1.5, 2x 160Watt, (new?) Class 'A',1 ohm stabiel,

een Taiwanese versterker, naar ontwerp (kopie) van Tresshold (Nelson Pass),

dit zowel binnen als buitenkant.

Versterker word echt lekker warm, je kan je hand er net op houden.

Afwerking is super dat scheelt heel veel met de RB,

nergens een rammeltje, het dunste blik is zeker 2x zo dik (top deksel) dan dat van de RB, hij weegt dan ook 40KG.

Ik vind het een plaatje om te zien, ik heb dan ook wel iets met de 'oude' grote merken, iedere zijn smaak.

Voorkant grote schakelaar en een trendy blauwe led, ook het goudkleurige naam plaatje valt lekker kittchi op.

2 grote Handvaten aan het erg dikke alu front en 2 op de achterzijde.

verder aan de achterkant een stereo set grote vergulde speaker aansluitingen,

2x XLR en tulp in, dit is schakelbaar, verder een schakelaar voor mono bedrijf en

een los netsnoer.

 

 

Klankverschil met de RB.

 

De RB is gekontroleerd met strak diep laag.

De R1.5 heeft ook een goed kontrole, maar ik heb het idee dat het meer 'leeft',

ik heb ook de indruk dat het iets dieper gaat, ik vind hier meetbaar niets van trug maar hoor vaak nieuwe loopjes in het laag.

 

Het zelfde geld trouwens over-all, meer of duidelijker herkenbaar loopjes, geluidjes

dan heb ik het niet alleen over detail's.

Het hele 'beeld' is natuurlijker, meer laagjes de diepte in, duidelijker geplaatst en

vooral veel meer buiten de speakers.

Ik heb een hele tijd gedacht dat het aan mijn opstelling in de lengte van mijn kamer lag, dat het niet lekker buiten de speakers los kwam.

Nee dus, ik weet inmiddels niet beter meer, wat een verschil.

De 'sweet spot' is ook niet meer zo freaky, je mag nu je hoofd weer bewegen zonder dat de instrumenten of artisten door de ruimte springen.

 

Ik ben echt wel verlieft geworden op deze eindversteker,

wat speelt 'ie' oogenschijnlijk gemakkelijk,ik kan er in iedergeval weer wat jaren tegen.

 

Usher is de laatste 2 jaar op de CES, set en/of sound van de show geweest bij zo'n beetje alle bladen,alle Usher speakers werden op die beurs aangestuurt met de R1.5

 

De Rotel is en blijft een dijk van een versterker maar,

wil je dat bedrag uit geven,

denk dan in ieder geval ook eens aan de Usher R1.5.

 

Theo

 

 

[edit} Prijs?, kijk even bij W&W die doen (ook) de import.

 

http://www.wenwaudio.nl/

Link to comment
Share on other sites

Leuke recensie, Theo! Zelf hoop ik de aankomende vakantie een voor en eindblokken (Stasis SA6e) combinatie van Tresshold hier thuis te proberen.. ;):P:lol: (*droom*)..

 

mvg, PD B)

Huur maar vast een bestelbusje met vorkheftruck, PD! ;):lol:

 

Wel B) trouwens, die grote kachels.

Enne, pas op de groepenkast h

Link to comment
Share on other sites

Ik kan me wel vinden in dit verhaal Pietje, maar ik denk wel dat het verschil met de RB1090 niet 'hemelsbreed' is ;)

De wat smalle presentatie van de RB1090 herken ik, want ik heb destijds met een RB1090 van Bas in mijn set gespeeld om deze te vergelijken met m'n KSA300S.

Verder is hij heel correct, zonder kleuring e.d. maar leven in de muziek brengen doet hij helaas niet.

Ik vind hem wel heel geschikt om het effect van netsnoeren hoorbaar te maken, zowel snelheid, punch als beeldopbouw kun je er mee be

Link to comment
Share on other sites

Leuke recensie, Theo! Zelf hoop ik de aankomende vakantie een voor en eindblokken (Stasis SA6e) combinatie van Tresshold hier thuis te proberen..  ;)  :P  :lol: (*droom*)..

 

mvg, PD  B)

Zijn dat die dingen die bij de deur stonden laatst?

Dat zijn de blokjes die ik bedoel.. :D

 

mvg, PD (die nog steeds droomt van deze blokjes op zijn kamer) B)

Link to comment
Share on other sites

Leuke recensie, Theo! Zelf hoop ik de aankomende vakantie een voor en eindblokken (Stasis SA6e) combinatie van Tresshold hier thuis te proberen..  ;)  :P  :lol: (*droom*)..

 

mvg, PD  B)

Misschien eerst de naam goed dromen ;)

 

Threshold

 

(vertaling drempel)

 

http://www.threshold-audio.com/

Link to comment
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

De set Threshold is aangesloten en ik heb al een aantal uren mogen luisteren. Het geluid wat de combinatie laat horen is fantastisch!! Ik heb zelden prestatie's gehoord op zo'n eenzaam hoog niveau.. Gelukkig mag ik nog een aantal dagen luisteren en een definitief oordeel zal ik daar door jullie nog niet geven. Wel even een aantal foto's.. :rolleyes:

 

monodetail.jpg

 

setvloer.jpg

 

monosetup.jpg

:rolleyes:

 

mvg, PD B)

Link to comment
Share on other sites

Past goed bij mekaar.

Al die mastodonten. ;):lol:

Alleen dat lullige voorversterkertje... <_<

 

En de frontjes van je REM's hoeft je voorlopig ook niet meer schoon te maken. Worden vanzelf schoongeklopt en -geblazen... B)

 

Maar eerlijk is eerlijk, ik ben lichtelijk jaloers.

Link to comment
Share on other sites

Ik zou ze bij mij ook wel eens uit willen proberen. Ik denk echter dat ze dat niet zo leuk zullen vinden. Ik ken de Pass ontwerpen wel zo'n beetje en ze zijn niet blij met lagere impedantielasten. De N804 van mij hebben een lage impedantie van 3,2Ω (nominaal 8Ω). Als je bij een (ouder) Pass ontwerp lager dan 6Ω gaat, kan ie wel eens "scheel gaan kijken" (fasedraaiing is behoorlijk). :o:(

 

Toch zijn het hele mooie bakkies. Ik zag onlangs nog een set op Ebay te koop. Die was in het zilver/goud. Ik weet helaas de prijs niet meer.

 

Mocht je toch nog wat geld over hebben, dan is DEZE misschien ook een optie. Ik weet zeker dat je 'm kent ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik ken de Pass ontwerpen wel zo'n beetje en ze zijn niet blij met lagere impedantielasten.

Pass :unsure: Uhhh, help me even Roger... Wat heeft Pass met Threshold-van-weleer te maken :unsure:

Beste,

 

 

Threshold is ontworpen door Nelson Pass........ Henk dus de Pass apparaten zijn ook Threshold :D;)

 

 

 

MvG,

 

 

Haudio

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ik ken de Pass ontwerpen wel zo'n beetje en ze zijn niet blij met lagere impedantielasten.

Pass :unsure: Uhhh, help me even Roger... Wat heeft Pass met Threshold-van-weleer te maken :unsure:

Beste jandoedel,

 

Threshold is ontworpen door Nelson Pass........ Henk dus de Pass apparaten zijn ook Threshold :D;)

 

MvG, Haudio

 

:rolleyes:

Naar ik begrepen heb, zijn de ontwerpen van (kennelijk Nelson Pass bij) Threshold toch wat anders als de hedendaagse Passlabs...

Ja en nee. Nelson Pass ontwerpt over het algemeen op dezelfde manier zijn eindtrappen. Het zijn (bijna) zonder uitzondering single ended MOSFET ontwerpen, zonder enige vorm van tegenkoppeling. Hierdoor zijn ze behoorlijk gevoelig voor lastwissels en hebben een erg laag rendement. Dit vangt ie op door enorme voedingen te gebruiken (je zult wel moeten :blink: ) en betrekkelijk hoge vermogens te gebruiken. Pas bij zijn huidige ontwerp (de XA-serie) heeft hij het enigszins onder de knie gekregen. Maar ook de XA trappen hebben liever een "wat makkelijkere" speaker aan zich gekoppeld.

Juist het single ended ontwerp maakt de klank van deze eindtrappen zo specifiek en open. Heel erg mooi, maar net zo kritisch als een SE buizenversterker.

Link to comment
Share on other sites

Ik ken de Pass ontwerpen wel zo'n beetje en ze zijn niet blij met lagere impedantielasten.

Pass :unsure: Uhhh, help me even Roger... Wat heeft Pass met Threshold-van-weleer te maken :unsure:

Beste jandoedel,

 

Threshold is ontworpen door Nelson Pass........ Henk dus de Pass apparaten zijn ook Threshold :D;)

 

MvG, Haudio

 

:rolleyes:

Naar ik begrepen heb, zijn de ontwerpen van (kennelijk Nelson Pass bij) Threshold toch wat anders als de hedendaagse Passlabs...

Ja en nee. Nelson Pass ontwerpt over het algemeen op dezelfde manier zijn eindtrappen. Het zijn (bijna) zonder uitzondering single ended MOSFET ontwerpen, zonder enige vorm van tegenkoppeling. Hierdoor zijn ze behoorlijk gevoelig voor lastwissels en hebben een erg laag rendement. Dit vangt ie op door enorme voedingen te gebruiken (je zult wel moeten :blink: ) en betrekkelijk hoge vermogens te gebruiken. Pas bij zijn huidige ontwerp (de XA-serie) heeft hij het enigszins onder de knie gekregen. Maar ook de XA trappen hebben liever een "wat makkelijkere" speaker aan zich gekoppeld.

Juist het single ended ontwerp maakt de klank van deze eindtrappen zo specifiek en open. Heel erg mooi, maar net zo kritisch als een SE buizenversterker.

Beste Sodejuu,

 

Ik ben het wel met je eens. Ten eerste uiteraard wel alle respect en hulde voor de grote Nelson Pass, die ik in alle opzichten een fantastische en zeer begaafde gast vind, die zeer belangrijk is in de audiowereld.

 

De typische klank van zijn producten (ook de Stasis ontwerpen van Threshold en Nakamichi) zijn inderdaad door de jaren hene nog steeds herkenbaar. Het midden-hoog is iets speciaals, en je kunt spreken van een magie. Je mist soms wel ietsje het "groove" gevoel, maar wel zo otnzettend smootj in balans en open. Het laag is een ander verhaal. Dat heb ik helaas nog nooit goed gevonden van elk ontwerp wat ik heb gehoord. De X350 op poef in een studio was dan ook een regelrechte ramp. ging helemaal verkeerd in het laag. Echer op bepaalde weergever combinatie's moet ook dat subliem kunnen. Echter grote fullraqnge systemen met moeilijke 12" woofers, complex filter en gruwlijk impedantie verloop klinken er niet lekker op. Een Bryston bijv. met wel negatieve feedback en een totaal andere topologie doet dat toch anders.

 

Wou ook nog even terug komen op de PWM versterker van Ad van Medevoort. Opzich zeker niet revolutionair. In de jaren 80 was Carver al revolutionair toen ze als eerste een PWM versterker van 1 eenheid hoog en amper 10 kg prestendeerde in de PA markt. Een veradeneming voor de roadie's die de enorme Crowm Macrotech's gewend waren. De Carver klonk voor geen meter, maar revolutionair was het wel! Merken als Crown en Carver zijn sindsdien al jaar en da gbezig emt PWm technieken, waarvan Crown zelfs een eigen klasse heeft weten te patenderen. Deze merken boekten lang geleden al de resultaten en kwaliteiten die men nu in highendaudio hoopt te bereiken. Toen ic fabrikanten als oa. Tripath met lowcost en goede alles in een schakelingen kwamen werd het ineens feest. Waar de highendaudio jaren de proaudio heeft zitten afkafferen, en PWM versterker hebben veroordeeld moeten ze nu ineens allemaal. En nu ineens krijgen we te horen hoe geweldig het allemaal wel niet is.

 

Terug naar onze Ad van Medevoort. Als een van de zeer weinige nederlandse audiofabrikanten moeten we dit mooie merk natuurlijk wel koesteren. En in die zin is hijr evolutionair dat hij volgens mij de eerste nederlander is die zo'n ding op de markt brengt.

 

 

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...