pietje bell Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Hoi,jullie willen recencies,volgende poging (ook ik schrijf (tik) niet zo lekker dus al helemaal geen gezeik over taalfouten ) De vorige eindversterker die ik had was de Rotel RB1090. Een erg onder gewaardeerde versterker vind ik nog steeds. De rotel laat zich dus nergens door uit het veld slaan. Met het grootste gemak leverd hij power en er is altijd kontrolle over de speaker. De rotel mag je naar mijn mening niet 'zomaar' aan het net hangen, de versterker is extreem gevoelig voor kabel en/of filter, dit ondangs de zeer dikke voeding. Ik heb met deze versterker met veel plezier 3 jaar gespeeld. Nu heb ik dus de Usher R1.5, 2x 160Watt, (new?) Class 'A',1 ohm stabiel, een Taiwanese versterker, naar ontwerp (kopie) van Tresshold (Nelson Pass), dit zowel binnen als buitenkant. Versterker word echt lekker warm, je kan je hand er net op houden. Afwerking is super dat scheelt heel veel met de RB, nergens een rammeltje, het dunste blik is zeker 2x zo dik (top deksel) dan dat van de RB, hij weegt dan ook 40KG. Ik vind het een plaatje om te zien, ik heb dan ook wel iets met de 'oude' grote merken, iedere zijn smaak. Voorkant grote schakelaar en een trendy blauwe led, ook het goudkleurige naam plaatje valt lekker kittchi op. 2 grote Handvaten aan het erg dikke alu front en 2 op de achterzijde. verder aan de achterkant een stereo set grote vergulde speaker aansluitingen, 2x XLR en tulp in, dit is schakelbaar, verder een schakelaar voor mono bedrijf en een los netsnoer. Klankverschil met de RB. De RB is gekontroleerd met strak diep laag. De R1.5 heeft ook een goed kontrole, maar ik heb het idee dat het meer 'leeft', ik heb ook de indruk dat het iets dieper gaat, ik vind hier meetbaar niets van trug maar hoor vaak nieuwe loopjes in het laag. Het zelfde geld trouwens over-all, meer of duidelijker herkenbaar loopjes, geluidjes dan heb ik het niet alleen over detail's. Het hele 'beeld' is natuurlijker, meer laagjes de diepte in, duidelijker geplaatst en vooral veel meer buiten de speakers. Ik heb een hele tijd gedacht dat het aan mijn opstelling in de lengte van mijn kamer lag, dat het niet lekker buiten de speakers los kwam. Nee dus, ik weet inmiddels niet beter meer, wat een verschil. De 'sweet spot' is ook niet meer zo freaky, je mag nu je hoofd weer bewegen zonder dat de instrumenten of artisten door de ruimte springen. Ik ben echt wel verlieft geworden op deze eindversteker, wat speelt 'ie' oogenschijnlijk gemakkelijk,ik kan er in iedergeval weer wat jaren tegen. Usher is de laatste 2 jaar op de CES, set en/of sound van de show geweest bij zo'n beetje alle bladen,alle Usher speakers werden op die beurs aangestuurt met de R1.5 De Rotel is en blijft een dijk van een versterker maar, wil je dat bedrag uit geven, denk dan in ieder geval ook eens aan de Usher R1.5. Theo [edit} Prijs?, kijk even bij W&W die doen (ook) de import. http://www.wenwaudio.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Mooie recensie Pietje Ik wist trouwens niet dat Usher ook versterkers maakte Gr.Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Leuke recensie, Theo! Zelf hoop ik de aankomende vakantie een voor en eindblokken (Stasis SA6e) combinatie van Tresshold hier thuis te proberen.. (*droom*).. mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Dezelfde importeur als voor de Usher speakers? btw: niet onbelangrijk.... prijsindicatie? dankjewel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Leuke recensie, Theo! Zelf hoop ik de aankomende vakantie een voor en eindblokken (Stasis SA6e) combinatie van Tresshold hier thuis te proberen.. (*droom*).. mvg, PD Huur maar vast een bestelbusje met vorkheftruck, PD! Wel trouwens, die grote kachels. Enne, pas op de groepenkast h Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Wel trouwens, die grote kachels.Enne, pas op de groepenkast h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Oh. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Leuke recensie, Theo! Zelf hoop ik de aankomende vakantie een voor en eindblokken (Stasis SA6e) combinatie van Tresshold hier thuis te proberen.. (*droom*).. mvg, PD Zijn dat die dingen die bij de deur stonden laatst? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Ik kan me wel vinden in dit verhaal Pietje, maar ik denk wel dat het verschil met de RB1090 niet 'hemelsbreed' is De wat smalle presentatie van de RB1090 herken ik, want ik heb destijds met een RB1090 van Bas in mijn set gespeeld om deze te vergelijken met m'n KSA300S. Verder is hij heel correct, zonder kleuring e.d. maar leven in de muziek brengen doet hij helaas niet. Ik vind hem wel heel geschikt om het effect van netsnoeren hoorbaar te maken, zowel snelheid, punch als beeldopbouw kun je er mee be Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Leuke recensie, Theo! Zelf hoop ik de aankomende vakantie een voor en eindblokken (Stasis SA6e) combinatie van Tresshold hier thuis te proberen.. (*droom*).. mvg, PD Zijn dat die dingen die bij de deur stonden laatst? Dat zijn de blokjes die ik bedoel.. mvg, PD (die nog steeds droomt van deze blokjes op zijn kamer) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Cool... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Leuke recensie, Theo! Zelf hoop ik de aankomende vakantie een voor en eindblokken (Stasis SA6e) combinatie van Tresshold hier thuis te proberen.. (*droom*).. mvg, PD Misschien eerst de naam goed dromen Threshold (vertaling drempel) http://www.threshold-audio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 20 december 2004 Author Report Share Posted 20 december 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 Leuke recensie, Theo! Zelf hoop ik de aankomende vakantie een voor en eindblokken (Stasis SA6e) combinatie van Tresshold hier thuis te proberen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 21 december 2004 Author Report Share Posted 21 december 2004 Leuke recensie, Theo! Zelf hoop ik de aankomende vakantie een voor en eindblokken (Stasis SA6e) combinatie van Tresshold hier thuis te proberen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 21 december 2004 Author Report Share Posted 21 december 2004 Leuke recensie, Theo! Zelf hoop ik de aankomende vakantie een voor en eindblokken (Stasis SA6e) combinatie van Tresshold hier thuis te proberen.. (*droom*).. mvg, PD Eneh, we wachten allemaal netjes op je stukkie tekst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 Dat gaat problemen geven, PD. Weet je echt h Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 Dat gaat problemen geven, PD.Weet je echt h Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 24 december 2004 Report Share Posted 24 december 2004 Hallo allemaal, De set Threshold is aangesloten en ik heb al een aantal uren mogen luisteren. Het geluid wat de combinatie laat horen is fantastisch!! Ik heb zelden prestatie's gehoord op zo'n eenzaam hoog niveau.. Gelukkig mag ik nog een aantal dagen luisteren en een definitief oordeel zal ik daar door jullie nog niet geven. Wel even een aantal foto's.. mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 24 december 2004 Report Share Posted 24 december 2004 Past goed bij mekaar. Al die mastodonten. Alleen dat lullige voorversterkertje... En de frontjes van je REM's hoeft je voorlopig ook niet meer schoon te maken. Worden vanzelf schoongeklopt en -geblazen... Maar eerlijk is eerlijk, ik ben lichtelijk jaloers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 24 december 2004 Report Share Posted 24 december 2004 Ha Geerdie, Het zijn monsters! De frontjes worden inderdaad de aankomende dagen gestoomt! Maar jaloers zijn? De Thresholds blijven maar een aantal dagen hoor.. mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 december 2004 Report Share Posted 24 december 2004 Ik zou ze bij mij ook wel eens uit willen proberen. Ik denk echter dat ze dat niet zo leuk zullen vinden. Ik ken de Pass ontwerpen wel zo'n beetje en ze zijn niet blij met lagere impedantielasten. De N804 van mij hebben een lage impedantie van 3,2Ω (nominaal 8Ω). Als je bij een (ouder) Pass ontwerp lager dan 6Ω gaat, kan ie wel eens "scheel gaan kijken" (fasedraaiing is behoorlijk). Toch zijn het hele mooie bakkies. Ik zag onlangs nog een set op Ebay te koop. Die was in het zilver/goud. Ik weet helaas de prijs niet meer. Mocht je toch nog wat geld over hebben, dan is DEZE misschien ook een optie. Ik weet zeker dat je 'm kent Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 december 2004 Report Share Posted 24 december 2004 Ik ken de Pass ontwerpen wel zo'n beetje en ze zijn niet blij met lagere impedantielasten. Pass Uhhh, help me even Roger... Wat heeft Pass met Threshold-van-weleer te maken Beste, Threshold is ontworpen door Nelson Pass........ Henk dus de Pass apparaten zijn ook Threshold MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 december 2004 Report Share Posted 24 december 2004 Ik ken de Pass ontwerpen wel zo'n beetje en ze zijn niet blij met lagere impedantielasten. Pass Uhhh, help me even Roger... Wat heeft Pass met Threshold-van-weleer te maken Beste jandoedel, Threshold is ontworpen door Nelson Pass........ Henk dus de Pass apparaten zijn ook Threshold MvG, Haudio Naar ik begrepen heb, zijn de ontwerpen van (kennelijk Nelson Pass bij) Threshold toch wat anders als de hedendaagse Passlabs... Ja en nee. Nelson Pass ontwerpt over het algemeen op dezelfde manier zijn eindtrappen. Het zijn (bijna) zonder uitzondering single ended MOSFET ontwerpen, zonder enige vorm van tegenkoppeling. Hierdoor zijn ze behoorlijk gevoelig voor lastwissels en hebben een erg laag rendement. Dit vangt ie op door enorme voedingen te gebruiken (je zult wel moeten ) en betrekkelijk hoge vermogens te gebruiken. Pas bij zijn huidige ontwerp (de XA-serie) heeft hij het enigszins onder de knie gekregen. Maar ook de XA trappen hebben liever een "wat makkelijkere" speaker aan zich gekoppeld. Juist het single ended ontwerp maakt de klank van deze eindtrappen zo specifiek en open. Heel erg mooi, maar net zo kritisch als een SE buizenversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 december 2004 Report Share Posted 24 december 2004 Ik ken de Pass ontwerpen wel zo'n beetje en ze zijn niet blij met lagere impedantielasten. Pass Uhhh, help me even Roger... Wat heeft Pass met Threshold-van-weleer te maken Beste jandoedel, Threshold is ontworpen door Nelson Pass........ Henk dus de Pass apparaten zijn ook Threshold MvG, Haudio Naar ik begrepen heb, zijn de ontwerpen van (kennelijk Nelson Pass bij) Threshold toch wat anders als de hedendaagse Passlabs... Ja en nee. Nelson Pass ontwerpt over het algemeen op dezelfde manier zijn eindtrappen. Het zijn (bijna) zonder uitzondering single ended MOSFET ontwerpen, zonder enige vorm van tegenkoppeling. Hierdoor zijn ze behoorlijk gevoelig voor lastwissels en hebben een erg laag rendement. Dit vangt ie op door enorme voedingen te gebruiken (je zult wel moeten ) en betrekkelijk hoge vermogens te gebruiken. Pas bij zijn huidige ontwerp (de XA-serie) heeft hij het enigszins onder de knie gekregen. Maar ook de XA trappen hebben liever een "wat makkelijkere" speaker aan zich gekoppeld. Juist het single ended ontwerp maakt de klank van deze eindtrappen zo specifiek en open. Heel erg mooi, maar net zo kritisch als een SE buizenversterker. Beste Sodejuu, Ik ben het wel met je eens. Ten eerste uiteraard wel alle respect en hulde voor de grote Nelson Pass, die ik in alle opzichten een fantastische en zeer begaafde gast vind, die zeer belangrijk is in de audiowereld. De typische klank van zijn producten (ook de Stasis ontwerpen van Threshold en Nakamichi) zijn inderdaad door de jaren hene nog steeds herkenbaar. Het midden-hoog is iets speciaals, en je kunt spreken van een magie. Je mist soms wel ietsje het "groove" gevoel, maar wel zo otnzettend smootj in balans en open. Het laag is een ander verhaal. Dat heb ik helaas nog nooit goed gevonden van elk ontwerp wat ik heb gehoord. De X350 op poef in een studio was dan ook een regelrechte ramp. ging helemaal verkeerd in het laag. Echer op bepaalde weergever combinatie's moet ook dat subliem kunnen. Echter grote fullraqnge systemen met moeilijke 12" woofers, complex filter en gruwlijk impedantie verloop klinken er niet lekker op. Een Bryston bijv. met wel negatieve feedback en een totaal andere topologie doet dat toch anders. Wou ook nog even terug komen op de PWM versterker van Ad van Medevoort. Opzich zeker niet revolutionair. In de jaren 80 was Carver al revolutionair toen ze als eerste een PWM versterker van 1 eenheid hoog en amper 10 kg prestendeerde in de PA markt. Een veradeneming voor de roadie's die de enorme Crowm Macrotech's gewend waren. De Carver klonk voor geen meter, maar revolutionair was het wel! Merken als Crown en Carver zijn sindsdien al jaar en da gbezig emt PWm technieken, waarvan Crown zelfs een eigen klasse heeft weten te patenderen. Deze merken boekten lang geleden al de resultaten en kwaliteiten die men nu in highendaudio hoopt te bereiken. Toen ic fabrikanten als oa. Tripath met lowcost en goede alles in een schakelingen kwamen werd het ineens feest. Waar de highendaudio jaren de proaudio heeft zitten afkafferen, en PWM versterker hebben veroordeeld moeten ze nu ineens allemaal. En nu ineens krijgen we te horen hoe geweldig het allemaal wel niet is. Terug naar onze Ad van Medevoort. Als een van de zeer weinige nederlandse audiofabrikanten moeten we dit mooie merk natuurlijk wel koesteren. En in die zin is hijr evolutionair dat hij volgens mij de eerste nederlander is die zo'n ding op de markt brengt. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts