Jump to content

Advies gevraagd

j. Brans
 Share

Recommended Posts

Daar ik met een behoorlijk dilemma zit en er zelf niet meer uitkom vraag ik hierbij de hulp in van de echte Audio/Home Theater experts.

Mijn probleem is het volgende:

Ik ben nu in het bezit van een Sony FA55ES Versterker en dezen heb ik gekocht 7 jaar terug voor 2700 gulden samen met 2 Allure Bookshelf Speakers voor 1000 gulden.

Daar ik nu ook ge

Mijn ervaring met muziek op mijn HT setje (Yamaha 620 receiver van rond 500 euro, Canton 5.1 setje van 1700 euro en Pioneer 444 DVD speler van 350 euro) is dat het veel minder klinkt dan mijn 10 jaar oude AVM versterker set met Focal 3 weg systeem (zelfbouw) (met diverse CD spelers). Ook al geeft de sub van de Canton veel meer laag dan de toch niet kleine Focals.

Ook mijn sets blijven dus strict gescheiden (de HT staat in de breedte van de kamer, de stereo in de lengte)

Er zijn echter wel sets die beide goed doen, maar die zijn duur. Ik denk dat je beter kunt beginnen met een stereo amp die faciliteiten (aansluit mogelijkheden) heeft voor een DTS processor, zoals Arcam.

Wil je ook een dvd speler in je set opnemen??? zo ja dan kun je daar eventueel de multi channel out van gebruiken.... je sluit gewoon je sony op de front's aan en koopt twee aparte versterkers voor center en surround..... tenminste dat lijkt me een oplossing, maar ik weet niet of dit in de praktijk ook een "best of two worlds" resultaat geeft. :rolleyes:

Opgelet,

Bij het gelijktijdige gebruik van beeld en geluid,word het grootste gedeelte van de hersenactiviteit verbruikt voor de concentratie op het bewegende vlak.

Deze verhouding ligt ongeveer zo

80 a 90 procent beeld,10 a 20 procent geluid,beetje afhankelijk van de persoon.

Dus is het dat geld meer wel waard?

Als ik het zo bekijk,zou ik liever een betere tv kopen. :D;)

IKKE cool.gif

Naar mijn, altijd even bescheiden, mening kun je inderdaad het beste een goede twee-kanaals setup kopen, en voor home-theater het redelijk bescheiden houden. Films zijn nl. niet audiofiel (tenzij je multichannel SACD wilt gaan beluisteren).

Koop voor multichannel een snelle versterker die de juiste formaten ondersteunt (kost je zo'n 500-600 eurootjes vandaag de dag, Sony 1080 is een goede keuze als je toch van de Sony klank houdt). Kies als speakers 6 identieke dynamische weergevers (B&W DM303

Geplaatst door Avallon:

Naar mijn, altijd even bescheiden, mening kun je inderdaad het beste een goede twee-kanaals setup kopen, en voor home-theater het redelijk bescheiden houden. Films zijn nl. niet audiofiel (tenzij je multichannel SACD wilt gaan beluisteren).

Koop voor multichannel een snelle versterker die de juiste formaten ondersteunt (kost je zo'n 500-600 eurootjes vandaag de dag, Sony 1080 is een goede keuze als je toch van de Sony klank houdt). Kies als speakers 6 identieke dynamische weergevers (B&W DM303

Geplaatst door Ome Henk:

Ieder advies dat zover van je budget af zit, is volkomen WAARDELOOS. Kennelijk ben je niet duidelijk genoeg geweest in de voorgenomen uitgaven     confused.gif

Persoonlijk zou ik kiezen voor een HT set, die helemaal los staat van m'n muziek set (vooral bij dit budget), aangezien je altijd consessies moet doen bij het 1 of het ander.

Overigens bedoel je vast de NAD T762.

Henk,

Ik bedoel inderdaad de T762.

Als ik inderdaad zou kiezen tussen 2 apparte systemen, is het dan wel mogelijk om de voorste 2 speaker voor allebij te gebruiken, want mijn vriendin zal het niet leuk vinden als er nog meer speakers komen.

En kan ik ook bv mijn oude versterker aansluiten op een AV Versterker.

confused.gif

[offtopic]Hey Henk! [/offtopic]

Het belangrijkste is inderdaad dat je voor 4000 euro helaas geen installatie die je voor 4000 euro aan muziek kwaliteit geeft. Een set van 2250 euro voor tweekanaals, klinkt gewoon beter dan een 4000 euro kostende ht set.

Je kunt inderdaad je stereo versterker ook aansluiten op de AV-versterker. De stereoversterker laat je dan de Frontkanalen versterken.

Geplaatst door j. Brans:

Henk,

Ik bedoel inderdaad de T762.

Als ik inderdaad zou kiezen tussen 2 apparte systemen, is het dan wel mogelijk om de voorste 2 speaker voor allebij te gebruiken, want mijn vriendin zal het niet leuk vinden als er nog meer speakers komen.

En kan ik ook bv mijn oude versterker aansluiten op een AV Versterker.

confused.gif

Geplaatst door kuiperik:

Je kunt inderdaad je stereo versterker ook aansluiten op de AV-versterker. De stereoversterker laat je dan de Frontkanalen versterken.

Dan moet zeker wel elke keer als je een DVD gaat kijken de voorste speakers regelen met de stereo versterker? Als dit het geval is ben ik bang dat dit me toch ook weer gaat irriteren op den duur.

Ik hoorde ook nog van iemand dat als ik de NAD T-762 eenmaal gehoord heb op audio gebied mijn huidige audio versterker nog geen eens meer wil gebruiken, ik hoop dat hij gelijk hebt dan zijn al mijn problemen opgelost.

Dus ik moet maar eens gauw een zaak opzoeken waar ik dezen kan beluisteren.

:(

Geplaatst door j. Brans:

[QB]

Dan moet zeker wel elke keer als je een DVD gaat kijken de voorste speakers regelen met de stereo versterker? Als dit het geval is ben ik bang dat dit me toch ook weer gaat irriteren op den duur.

Dat hoeft niet, je kan je 2 kanaals versterker helemaal open zetten en dan o je AV-amp het volume van je fronts regelen. WErkt goed hoor, ik neem tenminste aan dat de NAD pre-outs voor alle kanalen heeft?

Geplaatst door mark_dabomb:

Dat hoeft niet, je kan je 2 kanaals versterker helemaal open zetten en dan o je AV-amp het volume van je fronts regelen. WErkt goed hoor, ik neem tenminste aan dat de NAD pre-outs voor alle kanalen heeft?

Dus als ik het goed begrijp moet ik de eerste keer als ik alles aangesloten heb de audio versterker helemaal open zetten en dan alle speakers afstellen met een DB meter.

En later als ik een DVD wil afspelen moet ik ook de audio versterken helemaal open zetten.

Maar als ik een muziek cd wil afspelen gebruik ik niet de AV Versterken.

Klop dit zo?

Weet iemand of de NAD T-762 pre-outs op alle kanalen heeft?

confused.gif

Ja dat heeft de NAD (alle kanalen + 2 sub's).

Ik kan je niet garanderen dat het werkt zoals ik zeg, veel mensen doen het echter wel zo. De kans is aanwezig je de versterker opblaast (als je gelijk DVD's af gaat spelen that is) maar volgens mij werkt ook de NAD met testtonen en die lopen op in volume dus erg schadelijk is dat niet neem ik aan. Is de Sony schakebaar (VV + EV)? anders zou je vast wel ergens op de Sony in kunnen stellen dat deze alleen als eindtrap gebruikt moet worden.

• 2 weeks later...
Geplaatst door j. Brans:

Ik heb nog een klein vraagje, als multi channel music cd's de toekomst is kan ik dan niet beter voor 4X de B&W DM603 S3 kiezen of maakt dit niet zoveel uit.

Tja, dat is een goeie. Helemaal optimaal zou 5 x DM603S3 zijn (als je tenminste voor die speaker wil gaan ;) ). Het is gewoon beter als je voor alle kanalen eenzelfde speaker gebruikt. Je krijgt gewoon een homogener geluid.

Echter, veel DVD's zijn zo afgemixt dat ze het ook redelijk op een 5 satelietjes + soepwoofer moeten doen. Er wordt nog meestal wel wat rekening gehouden met wat betere frontspeakers, maar de effectkanalen zijn vaak het kind van de rekening. Of het werkelijk zin heeft blijft een vraag. Je blijft afhankelijk van de software :rolleyes:

BTW: Mijn HT-set bestaat uit CDM1 op front, CC6 center, REL soepwoofer en een stel DM602 op rear (die ik echter zonder bijbetaling wel wil ruilen voor een set (goeie) DM601 of zelfs DM600 (serie maak mij niet uit, zolang ze maar zwart zijn) ;) )

Beste J.Brans,

Wil je een eerlijk antwoord ?

Dan kun je verder lezen , zoniet dan overslaan.

Het eerlijke antwoord is ,dat je niet weet hoe het kan cq moet klinken.

Want de Allure luidsprekers komt geluid uit en geen muziek.

De fabrikant bestaat niet meer dus ik kan het nu rustig vertellen.

Dat betekent dat de kwaliteiten die de Sony toch heeft nooit zijn waargemaakt.

Mijn advies is ga eerst in STEREO naar verschillende luidsprekers luisteren, schaf dan de beste luidsprekers aan die je kunt /wilt betalen en ga naar muziek genieten.

Na de opgedane luisterervaring kun je dan dezelfde luidsprekers die je voor Stereo hebt aangeschaft gebruiken voor HT.

Dan kun je gaan denken aan uitbreiding en weet je ook veel meer de muzikale kwaliteiten van een NAD 762 waarderen ten opzichte van anderen.

MvG,

Haudio

Geplaatst door Haudio:

Beste J.Brans,

Wil je een eerlijk antwoord ?

Dan kun je verder lezen , zoniet dan overslaan.

Het eerlijke antwoord is ,dat je niet weet hoe het kan cq moet klinken.

Want de Allure luidsprekers komt geluid uit en geen muziek.

De fabrikant bestaat niet meer dus ik kan het nu rustig vertellen.

Dat betekent dat de kwaliteiten die de Sony toch heeft nooit zijn waargemaakt.

Mijn advies is ga eerst in STEREO naar verschillende luidsprekers luisteren, schaf dan de beste luidsprekers aan die je kunt /wilt betalen en ga naar muziek genieten.

Na de opgedane luisterervaring kun je dan dezelfde luidsprekers die je voor Stereo hebt aangeschaft gebruiken voor HT.

Dan kun je gaan denken aan uitbreiding en weet je ook veel meer de muzikale kwaliteiten van een NAD 762 waarderen ten opzichte van anderen.

MvG,

Haudio

Beste Haudio,

Dat ik met de Allure Boxen een verkeerde beslissing had genomen dat wist ik maar dit was voor mij toen een tijdelijke oplossing omdat ik toen nog op een flat woonde.

Heb jij misschien voor mij nog enkele tips, wat betreft welke speakers ik eens zou moeten gaan luisteren. Ik wil ongeveer 2800 EURO uitgeven voor een 5.1 opstelling dus omgerekend heb ik ongeveer 850 EURO te besteden aan de voorste speakers.

De luisterruimte is ongeveer 6 x 4 meter.

Heb jij toevallig weleens de set Acoustic energy Aegis Evio 3B kunnen beluistern want ik ben zeer benieuwd hoe deze klinkt.

Je zij ook nog dat ik de NAD T762 wel zou kunnen waarderen, bedoel je hiermee dat ik eventueel mijn Sony audio versterker kan weg doen of is dit toch niet zo verstandig.

Wat een vragen he, maar ik heb ook nog zoveel twijvels en dit is een behoorlijk groten investering voor mij dus ik wel er absoluut zeker van zijn dat ik straks op zowel audio gebied en Hometheater de voor mij best mogelijk set heb.

Met vriendelijke groeten,

Johan

• 7 months later...
  • 3 weeks later...
wat je ook doet, gooi eerst die allure speakers weg. Verder zou ik met NAD wel in zee gaan. Succes.

De Allures gaan ook op de schroothoop :P

Zoals het er nu naar uit ziet ga ik de volgende speakers in maart kopen:

4x B&W DM603 S3

1x B&W LCR600

1x B&W ASW650

Wat betreft de Receiver zit ik nog over de volgende te twijvelen.

Marantz SR7400.

Marantz SR8300.

Rotel RSX-1055

Rotel RSX-1056.

Als DVd speler zit ik aan de Marantz DV6400 of Denon DV2200 te denken.

Dus als er iemand nog goed advies voor me heb betreffende welke ik moet kiezen volgens jullie (en waarom) dan hoor ik dit graag.

Groetjes,

Johan