maximonster Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 ben zojuist de trotse eigenaar geworden van een Lenco l78. Wat een beest van een speler ! ( muv van de toonarm "natuurlijk" ) Ik heb meteen de veren eruit gesloopt want dat is een crime. Met een Ortofon om5e ( uit m'n Debut ) doet ie nu al nauwelijks onder voor de Project. Wat meer laidback en minder dynamisch. Ik ga hier absoluut een goeie kast omheen bouwen en een fatsoenlijke toonarm opzetten. Op internet worden o.a een Decca unipivot en verschillende Linn armen genoemd als relatief gemakkelijke vervanging. Heb je ook een lenco onder handen genomen; graag ! ervaringen. Groet max Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 ben zojuist de trotse eigenaar geworden van een Lenco l78. Wat een beestvan een speler ! ( muv van de toonarm "natuurlijk" ) Ik heb meteen de veren eruit gesloopt want dat is een crime. Met een Ortofon om5e ( uit m'n Debut ) doet ie nu al nauwelijks onder voor de Project. Wat meer laidback en minder dynamisch. Ik ga hier absoluut een goeie kast omheen bouwen en een fatsoenlijke toonarm opzetten. Op internet worden o.a een Decca unipivot en verschillende Linn armen genoemd als relatief gemakkelijke vervanging. Heb je ook een lenco onder handen genomen; graag ! ervaringen. Groet max Je Decca armpje is hier: http://www.hifi-planet.com/ah4a-enhp.htm nog/weer te koop,kijk bij specials. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Ik zou de veren er maar snel weer onder doen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 20 december 2004 Author Report Share Posted 20 december 2004 Hoezo, beste jamai ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Anders haal je het leven eruit, de dynamiek. Ik ben geen voorstander van een ongeveerde Lenco, ook niet als de ombouw zo dood als een pier is. Voor jezelf is e.e.a. natuurlijk makkelijk te controleren, de veren kunnen er makkelijk op en af. Je kunt zelf een helemaal nieuwe ombouw maken en dmv. de twee schroefjes onder het plateau het hele loopwerk omzetten in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Hee maximonster, goed plan lijkt me. Om zomaar iets ter sprake te brengen: je kunt de bodemplaat dicht houden, maar ik vind dat het ding een paar grote gaten moet hebben. Want als hij dicht is, werkt hij ahw als een microfoon, die al het geluid registreert. Als hij open is, registreert hij alleen het verschikl in geluidssterkte onder en boven. Of je moet de plint gewoon als een hele zware ring bouwen. Dat spreekt mij nogal aan. Ik hou van nogal wat massa, niet op alle gebieden, maar toch... Je kunt werken met diversen lagen opgebouwd uit afval van de parkethandel vandaan. Kan een erg mooi resultaat geven die dikke lagen massief hardhout. Mooier dan een dikke plaat multiplex. Je kan er ook mooier ronde randen aan maken. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 20 december 2004 Author Report Share Posted 20 december 2004 Jamai-lover; mischien is dat wel zo dat het leven er wat uitloopt zonder sub maar ik heb een wat beweeglijke houten vloer en een stevige stenen muur bevindt zich voor de audio setup op een ongunstige plaats. Jan: bedoel je dat de ombouw naar buiten toe open moet zijn ivm het tegengaan van het microfooneffect ? Bijv onder een groot gat ? Ik zie dat anderen met een getweakte Lenco allen een zware dichte ombouw maken en ook de vering eruit halen ! En wat bedoel je met " .registreert hij...... en boven." ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> bedoel je dat de ombouw naar buiten toe open moet zijn ivm het tegengaan van het microfooneffect ? Bijv onder een groot gat ? >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Yippp. Dus naar onder open. Bv. drie grote gaten . Of 4. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Ik zie dat anderen met een getweakte Lenco allen een zware dichte ombouw maken en ook de vering eruit halen ! >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Zware sokkel= altijd beter Dicht= minder goed wegens eenzijdige microfoonwerking: pikt de hele waarde op van het geluid. Dus sleep je meer mee aan omgevingslawaai. Vering eruit: is mi. niet echt verkeerd. Maar dan zou ik het massa- concept gaan overdrijven, met opzet eigenlijk. Volgens mij kies voor een zwevend chassis of voor een massa- loopwerk . En dan moet het dus ook echt zwaar in het laatste geval. Dan komt mi. de ondersteuning op 3 spikes. Het subchassis, de motorplaat dus kan je beter altijd bekleden met bituum. In geval van een massa - loopwerk zou ik gaan bekleden met dik hout. Er zou zoveel mogelijk balk komen tussen plateaulager en armsteun. Hoek uit het chassis zagen tpv. armlager en een stevig armboard aanbouwen. In die hoek dus. Verbonden met die balkachtige verbinding. Sokkel kan ter plekken er altijd omheen. Of je gaat in de diepte bouwen: Het chassis zit dan "naakt hoog boven een compact doch zwaar ruggegraatframe. Frame zit dan eigenlijk van links naar rechts. Mijn eigen plan: 100mm hoog, 160 mm diiep, 410 mm lang . Massief blok dus. Armboard in Teres- stijl op het vrije eind. Motor achter frame. Lager centraal in frame. Dat doe ik dus bij TD 160- I. Bij zo'n Lenco kan je een centraal edel deel uitzagen waar dus alles opzit: motor, en armlager. Dat komt op dat dikke frame. Dit is allemaal op het gevoel uitgedacht. Zijn weinig theoretische benaderingen voor te vinden. Wel kant- en klare produkten zoals Nottingham Analogue model Anna Log. Zal je thuis hebben staan.... Dus wat ik anderen kwalijk neem: verlagen van res. frequentie van 14 naar 9 Hz. door massa toe te voegen zonder theoretische onder- bouwing zoiets flik ik hier dus zelf! Correcties of aanvullingen weer welkom natuurlijk. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> En wat bedoel je met "registreert hij...... en boven" ? >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Kijk, weet je wat het is? Er komt in zo'n open ding geluid van onder vandaan tegen je platte chassis . Maar ook van boven vandaan. De storing die je dus uit je kamer oppikt is dan gelijk aan nul, zou je zeggen. Mispoes echter, aangezien er verschil zit in amplitude er in wat ferquentieverschil tussen onder en boven. Dat loop je telkens van elkaar af te trekken en het verschil voel je als stroortrilling. Pik je dus mee met het naaldje. Dat dus eigenlijk. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 Beste Maximonster, De armresonantie van de L-78 ligt onder de 10 Hz. De rumblewaarden zijn (als het tussenwiel perfect rond is, en als de veren actief zijn!) 40 dB ongewogen / 60 dB gewogen. Die rumblewaarden zijn niet best. Als je een (lichtere) arm monteert die op een hogere frequentie resoneert, zou je wel in moeilijkheden kunnen geraken. Het komt me voor, dat je ook problemen kunt krijgen wanneer je de veren eruit sloopt, doordat de motorrumble dan via mechanisch contact (de kast) naar de arm gevoerd wordt. Ook denk ik dat de arm van de L-78 veel beter is dan jij aanneemt. Laat je niks wijsmaken door verkopers en fabrikanten van veel-te-dure armpjes. Heb je met deze arm spoorproeven (mu-testjes) gedaan, m.b.v. het element van je keuze? De naaldkrachtinstelling en zijdrukcompensatie zijn beide massaloos, d.m.v. veren. Ideaal! De kogellagers van de armen zijn van de beste kwaliteit, en nog nastelbaar ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 21 december 2004 Author Report Share Posted 21 december 2004 ok die veren gaan voorlopig even terug. Maar die arm heeft wel zijn kuren zoals daar de niet afstelbare zenith is, en zo te bezien ( met een mal ) staat het element niet goed "recht". En wat ook duidelijk versleten is zijn de zogenaamde v-blocks waardoor de azimuth ook niet klopt. Zou dit te verhelpen zijn of zijn hier "trucjes" voor ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 Het subchassis, de motorplaat dus kan je beter altijd bekleden met bituum. De motor hangt in veren aan het chassis, er is niet echt sprake van een sub-chassis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 maximonster, gewoon die Decca - arm kopen bij Hifi- Notes: Durob. 50Euro. Voor dat geld bestaat er verder eigenlijk niks. Ben je hier weleens geweest: http://members.home.nl/fmunniksma/ Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 Of hier ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 21 december 2004 Report Share Posted 21 december 2004 Zie je dat op de Willbewill- afdeling van die Lenco- site een hoek uit het chassis is gezaagd om plaats te maken voor een stevig armboard? Dit soort dingen is nou het echte werk, vind ik. Ik mag dat wel, een beetje massa. Ik ben er zelf voorstander van om het armboard stevig te verbinden met het deel van het chassis rondom het plateaulager. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 21 december 2004 Author Report Share Posted 21 december 2004 Mooi, heb vandaag de Decca besteld; is mischien wat simpel maar in het wat oude bibberige lenco armpje heb ik niet zoveel vertrouwen. Lagers e.d. schoongemaakt en gevet en geprobeerd de veren terug te zetten en af te stellen; not ! Een zwakke veer, wat versleten rubbertjes en dan nog het waterpas afstellen; het is het niet wat mij betreft. Ik ga "gewoon" een mooie zware plint bouwen, maar eerst dat deccaatje. Deze , freewebs , laat ook het een en ander zien. ( niet zo'n mooie oplossing voor het armboard ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 22 december 2004 Author Report Share Posted 22 december 2004 Ik heb me verbaast over de zware en dikke mat die bij de Lenco standaard aanwezig is. Ook is ie sterk geribbeld en heeft een opmerkelijk dunner gedeelte aan de binnenrand. Het verschil met een vlakke mat of met een vilten mat is goed te horen; het geluid is nogal zwaar/diep en enigszins traag in tegenstelling tot laatstgenoemden welke een sneller en droger geluid geven. Op het forum van Lencoheaven heb ik o.a. de vraag gesteld waarom de typische vorm van deze mat. Hieronder het antwoord voor de geinteresseerden. Following up on Maximonster's first post: I've never seen an L-78 myself. A former technician at a large stereo repair shop told me that the L-78's autostop mechanism was troublesome; I think he said that it was touchy to adjust. He got all the Lencos because all the other technicians were afraid of them. The more I work on mine, the more I understand why. "Then about the mat (and the platter); why is the thickness of the mat changing inwards/ outwards and how is this effecting overall sound, and what about the grooves in the platter ??" Dumbly-designed platter mats are very common, and they do indeed affect the sound that you hear. I think that at some time in the past, the thinking was that if the contact area between the mat and the record was minimized, the traction would be improved and records wouldn't slip. Dual actually made a selling point of "dishing" the mat so that it would only support records at the edge. As long as records were heavy and thick, this design could fly. However, in later years, the records were made so thin that they'd vibrate easily. In a phono system, the record is, in effect, a microphone diaphram -- its movement is picked up by the stulus, etc. So you get feedback. I've found that most mats only support the record more-or-less by an outermost circumference, and the rest of the plastic is free to flap. I like to support the groove area of the record. I've replaced the mat in a modified Dual 1019 changer (an excellent small-platter turntable) with one off a cheap Sony turntable; I ground it to fit the smaller platter. The improvement is audible. The Lenco mats I've got are different than yours, but the height of the rings are gradated. The L-75's now got a thick even mat -- the donor is a Sony mid-fi direct drive machine whereof the marketing dep't told the engineers what to do (the worthless trendy design failed, as it was intended to do). I don't know why the Lenco (L-75) platter has the rings, nor the thinner area toward the middle. I filled the middle area with plastic disks to level it. My mat has a depression for the "groove guard" record centers. You've got to allow for that, and for the "groove guard" record edge to not be raised up by the mat. Don't fall for all the BS about platter mats. What's needed is a mat thick and heavy enough to damp the platter's ringing, hard enough to damp vibration, and soft enough to give the record some traction. There's all manner of suitable rubber out there to accomplish this. There's not much witchcraft about it. I'm only itching to try one other tweak in this department: I want to try a mat made with conductive rubber to see if this can improve the dust-attraction of many later LPs. I've gotten my hands on a sample of conductive rubber, but it's all wrong for the purpose. The conductivity isn't perfect, nor does it have to be. If you come across suitable rubber (especially near me in the San Francisco area) please let us know! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 22 december 2004 Report Share Posted 22 december 2004 Op die L76 van mij zit ook al zo'n dikke, ribbbelige mat. Vervangen dus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 december 2004 Report Share Posted 23 december 2004 Ik ben flink onder de indruk geraakt van de massieve (sandwich) sokkels die sommigen hebben gebouwd. Nu vraag ik me af: zijn er ervaringen met betonnen, granieten en/of spekstenen sokkels i.c.m. Lenco's en Garrards? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 23 december 2004 Report Share Posted 23 december 2004 Ivm matten: er is geen enkel onderwerp te vinden met zoveel meningen als matten. Lanceer maar een bewuste theoretische stelling over matten en je zal zien dat een ander het weer anders ziet. Koop her en der 5 soorten hardstikke dure matten, beluister ze en kom bij je eigen handelaar tot de ontdekking dat zijn favoriete mat er niet bij zat. Geef mij maar een mat met zoveel mogelijk contactoppervlak. Hoedt U overigens voor de zeer hoge prijzen van matten, oa. ook ivm. de later toe te voegen bijbehorende tips en trucs binnen een systeem. Ivm granieten sokkels: Ik denk dat het wel nut kan hebben, maar dat de relatieve verbetering tov een zware massieve hardhouten sokkel niet te horen is. Denk ik. En ik vind dat je op graniet zo moeilijk vat krijgt. Hout daar kan je wat mee. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 23 december 2004 Author Report Share Posted 23 december 2004 Even nog even over die matten; de dikke lenco mat klinkt fantastisch op de project debut, meer diepte en open geluid. Ik heb vandaag de Decca gemonteerd op de Lenco; om t mezelf niet al te moeilijk te maken heb ik hiervoor de originele armlift moeten opofferen; er is dus het een en ander afgesloopt. Armpje oogt simpel en ongecompliceerd. eerste indruk is niet echt positief; het klinkt vooralsnog wat rauwer dan het oude lencoarmpje en hij laat de "spetters" goed horen. mischien dat inspelen nog verbetering brengt en moet trouwens ook nog "damping fluid" in de kolom brengen. Dit is naar eigen believen volgens de handleiding, maar het lijkt me niet verkeerd dus zal het maar doen. Hoe zit het eigenlijk met de schroefjes waarmee je een element monteerd, inzake het materiaal en magneetje in het element ? groet max Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 26 december 2004 Report Share Posted 26 december 2004 Even nog even over die matten; de dikke lenco mat klinkt fantastischop de project debut, meer diepte en open geluid. Ik heb vandaag de Decca gemonteerd op de Lenco; om t mezelf niet al te moeilijk te maken heb ik hiervoor de originele armlift moeten opofferen; er is dus het een en ander afgesloopt. Armpje oogt simpel en ongecompliceerd. eerste indruk is niet echt positief; het klinkt vooralsnog wat rauwer dan het oude lencoarmpje en hij laat de "spetters" goed horen. mischien dat inspelen nog verbetering brengt en moet trouwens ook nog "damping fluid" in de kolom brengen. Dit is naar eigen believen volgens de handleiding, maar het lijkt me niet verkeerd dus zal het maar doen. Hoe zit het eigenlijk met de schroefjes waarmee je een element monteerd, inzake het materiaal en magneetje in het element ? groet max Hoe klinkt-ie nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 26 december 2004 Report Share Posted 26 december 2004 Hoe zit het eigenlijk met de schroefjes waarmee je een element monteerd,inzake het materiaal en magneetje in het element ? Schroefjes van een niet magnetisch materiaal. ( gebruik geen nylon schroefjes , deze zijn te slap. ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 26 december 2004 Report Share Posted 26 december 2004 Geef mij maar een mat met zoveel mogelijk contactoppervlak. Jan. Dat is een goeie ! Bijna alle platen hebben een holle en een bolle kant. Met op de bolle zijde een puck komt het wel vlak , maar hoe nu met de holle kant? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 december 2004 Report Share Posted 26 december 2004 Met op de bolle zijde een puck komt het wel vlak , maar hoe nu met de holle kant? Zo'n verzwaringswiel er om leggen Hoe zit het eigenlijk met de schroefjes waarmee je een element monteerd,inzake het materiaal en magneetje in het element ? Schroefjes van een niet magnetisch materiaal. ( gebruik geen nylon schroefjes , deze zijn te slap. ) Is dat per se nodig en waarom? Als je dat per se wil neem dan RVS schroefjes, let dan wel op: niet alle RVS schrioefjes zijn niet-magnetisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 26 december 2004 Report Share Posted 26 december 2004 Met op de bolle zijde een puck komt het wel vlak , maar hoe nu met de holle kant? Zo'n verzwaringswiel er om leggen En dan een paar Koni`s bij de veren ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts