Jump to content

lenco 78

maximonster
 Share

Recommended Posts

Die ouwerwetse matten met 2 of 3 ringen helpen misschien ook niet erg tegen bolle of holle kanten. Ik gebruik een stuk dik aluminium over de centrale spindel.

Tegen een holle LP heb ik dus inderdaad geen maatregel, maar ook die ouwerwetse 2 of 3 ringen hebben dat niet, denk ik.

Zo'n verzwaringswiel is ideaal. Maar prijzig. Als je element er maar niet van onderen tegenaan loopt, tenminste. Want het is dan in de inloopgroef wel dringen geblazen. Iedereen wil op dezelfde plek zijn, denk ik.

Het ideaal is een holle mat met een puck, lijkt me, als je geen ring gebruikt dan.

Jan.

Die ouwerwetse matten met 2 of 3 ringen helpen misschien ook niet erg tegen bolle of holle kanten.  Ik gebruik een stuk dik aluminium over de centrale spindel.

Tegen een holle LP heb ik dus inderdaad geen maatregel, maar ook die ouwerwetse 2 of 3 ringen hebben dat niet, denk ik.

Zo'n verzwaringswiel is ideaal. Maar prijzig. Als je element er maar niet van onderen tegenaan loopt, tenminste. Want het is dan in de inloopgroef wel dringen geblazen. Iedereen wil op dezelfde plek zijn, denk ik.

Het ideaal is een holle mat met een puck, lijkt me, als je geen ring gebruikt dan.

Jan.

Ik bedoel. Gaat die lenco niet door zijn veren als er 1,5 of meer kilo extra op het plateau komen? :o

luisterervaring lenco met Decca tonearm. ( zonder originele vering, metkleine

rubber voetjes EN ortofon om5 )

Mijn eerste indruk was dat de combinatie wat ruw klonk. Dit is minder

geworden, het laag gaat dieper door dan de Project debut en is ook

wat gewichtiger. Het geheel is wat minder strak en minder ritmisch

dan de project; debet hieraan lijkt me de Decca daar deze wat wiebelig

is qua azimuth gebeuren. Dit is absoluut een stevige opstelling waard

( wat nu niet het geval is) en moet dan verbetering geven.

Ook klinkt het wat minder natuurlijk dan de project maar dat kan weer te

maken hebben omdat de tonen wat meer "zingen" ( vergelijk dit met wat een

Leslie box doet maar dan op micro niveau )

De volgende stap is om een stevige behuizing te maken en een stabiele

setup. ( ik denk dat de Lenco vraagt om een betere arm maar dat zit er nog even

niet in )

Scat- Man,

ik heb zelf niet (meer) zo'n Lenco. Maar ik ben nooit zo bang voor wat extra gewicht op de plateaulagers. En ik weet niet of zo'n mooie ring het gewicht van een kilo haalt. Kan nog meevallen. En Ik hoorde dat zo'n Lenco alleen veren aan de motor heeft. Hij kan dus eigenlijk alleen door zijn plateualager zakken ahw. Maar je kan desnoods overgaan op kogellagervet. Misschien beschermt dat het lager nog beter.

Jan

Nou, de reactie op mijn vraag t.a.v. betonnen, granieten en/of spekstenen sokkels viel me niet mee, hoor.

Toch waag ik het nog iets te vragen: is er ervaring met gedempte veren?

Natuurlijk wil niemand een gonzende, zwiebelige draaitafel.

Maar ook een stugge constructie waarin de vierpolige Pabst Aussenlaufer o.i.d. zijn hartslag aan het element opdringt, lijkt me niet prettig.

Kortom: kunnen de veren met een kern van siliconenrubber o.i.d. worden gedempt? (Vergelijkbaar met de beroemde "tijgerballen", om de vering van auto's te verbeteren?)