Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Mooie versterker, die M-A5, maar de eerste zin onder de foto van de A5, op de MF site vind ik wel zo'n kolder.

In our opinion almost all hi-fi amplifiers available are grossly underpowered. With speakers of anything less than 95dB efficiency it is a fact that amplifiers with less than 200 wpc are clipping (and that means distortion and non-linearities) frequently

Vind 't persoonlijk nogal zwaaar overdreven, die cijfers :blink:

Hun ervaring is dus dat je al gauw minimaal zo'n 200watt nodig hebt om een speaker met een rendement minder dan 95db fatsoenlijk aan te sturen :rolleyes::D

Ben benieuwd waar ze die "facts" vandaan halen.

Ik kan met m'n 15watt zo hard spelen als ik wil, voordat 't gaat clippen.

En dan praar ik nog over 85db i.p.v. 95db!

(ok...als je maar ver genoeg die volumeknop opendraait gaat ie wel clippen,

maar dan kunnen m'n oren 't allang niet meer verdragen, vrees ik :o )

Heb nog nooit een versterker van >200watt gehad, en nog zelden 't idee gehad dat een versterker vermogen te kort kwam.

Groeten,

Alco

Mooie versterker, die M-A5, maar de eerste zin onder de foto van de A5, op de MF site vind ik wel zo'n kolder.

In our opinion almost all hi-fi amplifiers available are grossly underpowered. With speakers of anything less than 95dB efficiency it is a fact that amplifiers with less than 200 wpc are clipping (and that means distortion and non-linearities) frequently

Hun ervaring is dus dat je al gauw minimaal zo'n 200watt nodig hebt om een speaker met een rendement minder dan 95db fatsoenlijk aan te sturen :rolleyes::D

Heb nog nooit een versterker van >200watt gehad, en nog zelden 't idee gehad dat een versterker vermogen te kort kwam.

Groeten,

Alco

Dat gevoel van vermogen te kort had ik wel bij die denon, en die was 110 watt (dacht ik) Me speakers zijn 200 watt continu en 800 watt piek.

Guest Hubertinus

MF maakt toch ook versterkers met minder dan 200 watt vermogen? Het is gewoon dom om zoiets te zeggen als je zelf ook versterkers met minder vermogen maakt. Voor het gemak lees ik dan even over het woordje almost heen.

Hubertinus

Groeten,

Alco

Dat gevoel van vermogen te kort had ik wel bij die denon, en die was 110 watt (dacht ik) Me speakers zijn 200 watt continu en 800 watt piek.

Dat soort cijfertjes zeggen allemaal zo weinig, ik heb een versterker van 2*30 W max en speakers van 88 dB, Maar maximaal zetten is niet echt plezierig voor den oortjens. Mijn oude akai, 2*110 W kan ik wel makkelijk aan het clippen krijgen op mijn speakers en dan is het nog niet ondragelijk hard.

Hoe kan dit nu eigenlijk? Alles is terug te voeren naar de voeding en de manier waarop het opgegeven vermogen wordt gemeten. Laten we uitgaan van RMS, dat is het maximale vermogen dat een verterker kan uitsturen zonder te clippen met een schoon signaal van 1 KHZ.

Mijn 2*30 W versterker heeft een lading elco's ingebouwd waar je u tegen zegt (zie mijn avatar :D ) in totaal 1,5 Farad. Hierdoor zal hij niet alleen met een zuiver sinus van 1 KHZ 2*30 W leveren, maar ook bij een signaal wat een veelvoud aan informatie bevat. Mijn akai heeft daar in tegen een erg ondermaatse voeding en zal bij muziek nooit die 2*110 W halen, daar heeft ie gewoon niet genoeg sap voor.

Ik heb vroeger zelf een Siemens versterker gehad (type weet ik niet meer) van 2x190Watt volgens de specs, die kon met de beste wil van de wereld niet tippen aan mijn huidige Marantz (PM 8200) van 2x60Watt@8ohm. B)

Stabiliteit is naar mijn mening het belangrijkst, en kijk eens 30 jaar terug toen had de gemiddelde versterker ook niet meer als 2x20<40Watt en de rendementen van speakers waren over het algemeen niet hoger als nu.

Tuurlijk er zijn best veel speakers die wat meer nodig hebben, en 2x200 lijkt mij voor hifi nog best te doen. Maar meer is toch echt niet nodig, je wil toch nog jaren van muziek kunnen genieten en niet over een paar jaar een gehoor apparaat aan moeten schaffen. ;)

Marcel

Eind maart via ebay.de een Sony CD-speler bemachtigd voor 485 euro (517,-- incl. verzendkosten): CDP-XA555ES (zwart). De speler was nog nooit uit de verpakking geweest, wat goed te zien was. Ookal moet de speler nog ingespeeld worden (gisteren ontvangen) en zit er een Oehlbach-kabel aan van 2 meter, hij klinkt zoveel mooier dan mijn DVD-speler (DVP-NS999ES, in zijn segment ook niet mis, maar saaie CD-weergave is inherent aan combispelers). Kortom ik ben blij. Hij klinkt erg mooi en levendig. En een CD-speler bedient een stuk comfortabeler dan een DVD-speler. Nu op naar de LCD-TV KLV-L32MRX1 (juni).

Hoe kan dit nu eigenlijk? Alles is terug te voeren naar de voeding en de manier waarop het opgegeven vermogen wordt gemeten. Laten we uitgaan van RMS, dat is het maximale vermogen dat een verterker kan uitsturen zonder te clippen met een schoon signaal van 1 KHZ.

Dat is niet waar. Tenminste, het kan wel waar zijn, maar hoeft beslist niet.

RMS-vermogen, eigenlijk een foutieve benaming voor gemiddeld vermogen, is het volgende: neem de RMS-waarde van de spanning maal de RMS-waarde van de stroom maal cos(phi) (de cosinus van het faseverschil tussen stroom en spanning). Hierbij kan er dus best sprake zijn van vervorming van het signaal en/of de stroom. De hoeveelheid vervorming wordt namelijk niet gegeven. Pas als die gegeven wordt, kun je zien of het daarbij opgegeven vermogen ook 'bruikbaar' is, of niet. Ofwel, of de versterker wel of niet clipt als ie dat vermogen moet leveren. En die 1kHz wordt idd vaak genomen om bij te meten. Maar dit hoeft dus niet. Het beste zou zijn om over de gehele frequentieband te meten...

• Members

Al die metingen en specificaties , het zal allemaal wat. De combinatie is toch meer waar het om draait.

Sinds ik met mijn Tannoy Arden's speel , heb er de nodige versterkers op aangesloten , met hele vreemde resultaten. De Arden heeft een rendement van 93 db , en zou dus makkelijk aan te sturen zijn. Nou niet dus. In eerste instantie stond er een Unison Simply 845 op. Helemaal k*t , toen een Nelson Pass 0s , weer niks (klapperende woofers , en een scherp geluid) .Uit nood een Levinson 27 geleend , ging ook niet goed. Aleen een McIntosh MC402 en een Korsun V8i deden het goed , totdat ik tegen een Jungson aan liep. Deze doet het met 2 vingers in z'n neus (80 watt klasse A)

Nu zal ik ongetwijfeld wel weer een speaker hebben die de zgn uitzondering op de regel is , maar wijt het dus niet aan het vermogen , of rendement maar probeer gewoon die ene match te vinden (zoals bij alles) die net datgene doet wat jij graag wilt...

Groet ,

Marco

Al die metingen en specificaties , het zal allemaal wat. De combinatie is toch meer waar het om draait.

Sinds ik met mijn Tannoy Arden's speel , heb er de nodige versterkers op aangesloten , met hele vreemde resultaten. De Arden heeft een rendement van 93 db , en zou dus makkelijk aan te sturen zijn. Nou niet dus. In eerste instantie stond er een Unison Simply 845 op. Helemaal k*t , toen een Nelson Pass 0s , weer niks (klapperende woofers , en een scherp geluid) .Uit nood een Levinson 27 geleend , ging ook niet goed. Aleen een McIntosh MC402 en een Korsun V8i deden het goed , totdat ik tegen een Jungson aan liep. Deze doet het met 2 vingers in z'n neus (80 watt klasse A)

Nu zal ik ongetwijfeld wel weer een speaker hebben die de zgn uitzondering op de regel is , maar wijt het dus niet aan het vermogen , of rendement maar probeer gewoon die ene match te vinden (zoals bij alles) die net datgene doet wat jij graag wilt...

Groet ,

Marco

Je rendement kan nog zo hoog zijn als het electrisch fasegedrag en de impedantie erg lastigzijn , haal je met een versterker die opzich sterk genoeg is maar niet stabiel genoeg er niet het maximaal haalbare uit.

Marcel

Gister mijn Sennheiser HD 650 binnen gekregen. Zo koud uit de doos toch gelijk even opgezet

:eek:

Toch maar even inspelen want het leek een beetje naar muziek luisteren die in een andere kamer speelt.

Overigens klinken de twee nummers die ik vanavond gehoord heb veel beter !

Beunky heb jij ervaring met hoe lang het duurt voordat zich iets meer stabiliseert? (ik gebruik expres niet het woord "inspelen" :unsure: )

dl_301.jpg

En een geluid wat stukken beter is dan met de Grado! :D

Ha PD,

Wees zuinig op die DL301, dat is nog steeds een heel mooi element! ;) Ik heb zelf heel lang en naar volle tevredenheid naar de DL301 geluisterd, vanaf 1985, en heb er 2 versleten. Ik heb er nog steeds eentje, nummer 3 dus, in een reserve-armpje voor de Thorens en daar ben ik h

Eind maart via ebay.de een Sony CD-speler bemachtigd voor 485 euro (517,-- incl. verzendkosten): CDP-XA555ES (zwart). De speler was nog nooit uit de verpakking geweest, wat goed te zien was. Ookal moet de speler nog ingespeeld worden (gisteren ontvangen) en zit er een Oehlbach-kabel aan van 2 meter, hij klinkt zoveel mooier dan mijn DVD-speler (DVP-NS999ES, in zijn segment ook niet mis, maar saaie CD-weergave is inherent aan combispelers). Kortom ik ben blij. Hij klinkt erg mooi en levendig. En een CD-speler bedient een stuk comfortabeler dan een DVD-speler. Nu op naar de LCD-TV KLV-L32MRX1 (juni).

mooie aankoop! Experimenteer ook eens met het digitale filter. Std is het namelijk niet veel. Ik heb m persoonlijk altijd op 3a staan

Gister mijn Sennheiser HD 650 binnen gekregen. Zo koud uit de doos toch gelijk even opgezet

Toch maar even inspelen want het leek een beetje naar muziek luisteren die in een andere kamer speelt.

Beunky heb jij ervaring met hoe lang het duurt voordat zich iets meer stabiliseert? (ik gebruik expres niet het woord "inspelen" :unsure: )

ik heb niets met een koptelefoon.

alles klinkt er al gauw hetzelfde op.

Beunky heb jij ervaring met hoe lang het duurt voordat zich iets meer stabiliseert? (ik gebruik expres niet het woord "inspelen"  :unsure: )

ik heb niets met een koptelefoon.

alles klinkt er al gauw hetzelfde op.

En ze blijven in het laag absoluut achter. ;)

Ja hoor, dat kan ik je precies vertellen.

Hij klonk bij mij direct goed.

Ik heb er geen verstand van, maar het zou me niet echt verbazen als die membranen los moeten komen.

Beunky heb jij ervaring met hoe lang het duurt voordat zich iets meer stabiliseert? (ik gebruik expres niet het woord "inspelen"  :unsure: )

Ik heb er geen verstand van, maar het zou me niet echt verbazen als die membranen los moeten komen.

Zou best kunnen hoor :)

'N paar basalt stenen platen voor onder m'n eindversterkers zodat deze niet meer op de vloer staan.

:)

Toen ik laatst bij CoenR eens een ander element in z'n platenspeler aan het monteren was, bracht dat best een verbetering teweeg :) . Alleen het laag maakte ons nog niet gelukkig :( .

Yvonne merkte terecht op, dat de phono pre amp niet recht stond, maar scheef en op 3 pootjes. Nadat ze de pre amp met wat muntjes recht had gezet, klonk het laag al wat beter :huh: .

Maar nadat we een marmeren bord van een klein schaakspel onder de pre amp hadden gezet....

BAM! In een keer het laag dat bij de rest van het geluidsbeeld past :blink::cool2: !

Moet je nagaan; de pre amp stond op een radio die weer op een satelliettuner stond. Niet optimaal, dus. Maar doordat we dat plaatje marmer tussen de tuners en pre amp schoven... gebeurde er blijkbaar iets met de keten, waardoor het laag flink beter onder controle kwam.

Toch wel opmerkelijk;

De pre amp stond op de tuners, en presteerde onder de maat.

Een schijf marmer ertussen en het klonk aanzienlijk strakker.

De pre amp ligt niet meer direct op de tuners, maar op het marmer.

Terwijl het marmer toch direct op de tuners ligt...

Wie heeft hier een verklaring voor?

;)

'N paar basalt stenen platen voor onder m'n eindversterkers zodat deze niet meer op de vloer staan.

:)

Toen ik laatst bij CoenR eens een ander element in z'n platenspeler aan het monteren was, bracht dat best een verbetering teweeg :) . Alleen het laag maakte ons nog niet gelukkig :( .

Yvonne merkte terecht op, dat de phono pre amp niet recht stond, maar scheef en op 3 pootjes. Nadat ze de pre amp met wat muntjes recht had gezet, klonk het laag al wat beter :huh: .

Maar nadat we een marmeren bord van een klein schaakspel onder de pre amp hadden gezet....

BAM! In een keer het laag dat bij de rest van het geluidsbeeld past :blink::cool2: !

Moet je nagaan; de pre amp stond op een radio die weer op een satelliettuner stond. Niet optimaal, dus. Maar doordat we dat plaatje marmer tussen de tuners en pre amp schoven... gebeurde er blijkbaar iets met de keten, waardoor het laag flink beter onder controle kwam.

Toch wel opmerkelijk;

De pre amp stond op de tuners, en presteerde onder de maat.

Een schijf marmer ertussen en het klonk aanzienlijk strakker.

De pre amp ligt niet meer direct op de tuners, maar op het marmer.

Terwijl het marmer toch direct op de tuners ligt...

Wie heeft hier een verklaring voor?

;)

Beste Erjee,

Mij lijkt het dat door die marmerenplaat ertussen je minder last hebt van trillingen en het daardoor klinkt zoals het nu klinkt.Je zou het ook onder al die andere apparatuur met een marmerenplaat ertussen kunnen proberen en LUISTEREN naar de veranderingen cq verbeteringen.In elk geval zou ik nooit apparatuur bovenop elkaar zetten,vanwege de warmte die dan moeilijker wegkan en apparaten bovenop elkaar is in mijn optiek NOOIT goed,ook vanwege de trillingen die een apparaat maakt (ook al zie je geen trillingen,ze zijn erwel degelijk) en wat het geluidsbeeld kan beinvloeden in negatieve zin.

Een nog betere oplossing is om alle apparatuur op eigen plank te houden met of zonder marmerenplaat,MAAR wel ontkoppelt d.m.v. spikes,kegels of speciale voetjes,zoals sorbothane,SSC voetjes enz.Met marmerenplaat kan ook,alleen zou ik dan ook de marmerenplaat ontkoppelen van de ondergrond d.m.v. kegels.Kegels die je met de punt naar boven legt en daar de marmerenplaat erop en daar bovenop je apparaat.Dit geldt voor de duidelijkheid voor alle apparatuur.

:rolleyes:

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...