Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Gefeliciteerd Paul!

Een nieuw huis: dat zijn tenminste de beter audio-upgrades! Het is wel duidelijk dat je niet van half werk houdt.

Dank je, Otto. De woonkamer is iets groter dan de huidige en heeft een iets andere vorm, kortom groot genoeg. De keuken is meer afgescheiden van de woonkamer.

Ik ga er natuurlijk alles aan doen om de set weer goed te laten klinken. Uiteraard gaan we er van uit dat je tegen die tijd ons nieuwe huis met een borreltje komt inwijden. ;)

Ha die AudioPaul,

Goh, wat lees ik net... een nieuw huis gekocht? proficiat! :)

Met een hobby als deze is 't altijd weer spannend hoe 't in een nieuwe ruimte klinkt.

Ik snuffel zelf ook al een tijdje rond naar een andere woning, maar tot nu toe...:unsure:

Het valt me niet mee om in Assen, binnen m'n prijsklasse, iets te vinden wat aan m'n wensen voldoet :(

Groeten,

Alco

Hoi Alco, jij ook bedankt!

Wij hebben geen moment overwogen om opnieuw een huis in Ede te kopen, maar wilden gewoon het liefst naar Arnhem terug.

Voor ons allebei niet echt gunstig want we werken beiden meer in het midden van het land. Maar goed, je moet er wat voor overhebben h

Hoi AudioPaul,

Allereerst proficiat met jullie nieuwe woning.

Ik hoop dat je luisterruimte de goede verhoudingen heeft (voldoende verschil in de lengte breedte en hoogte maten). Dit is een eerste vereiste om een ruimte goed te laten klinken. Verder dienen wanden en vloeren voldoende stijf te zijn.

Voor mij is m'n hobby enkele jaren (9 om precies te zijn) over geweest. Zo slecht klonk ons nieuwe (nieuwbouw) huis. Ik mag hopen dat je dit niet meemaakt. Na de verhuizing naar een ander huis is het gelukkig weer goed gekomen.

Nu heb je mischien nog de mogelijkheid om in te grijpen.

:)

Hoi AudioPaul,

Ik hoop dat je luisterruimte de goede verhoudingen heeft (voldoende verschil in de lengte breedte en hoogte maten). Dit is een eerste vereiste om een ruimte goed te laten klinken. Verder dienen wanden en vloeren voldoende stijf te zijn.

Voor mij is m'n hobby enkele jaren (9 om precies te zijn) over geweest. Zo slecht klonk ons nieuwe (nieuwbouw) huis. Ik mag hopen dat je dit niet meemaakt. Na de verhuizing naar een ander huis is het gelukkig weer goed gekomen.

Beste Hans,

Bedankt voor je hoopgevende woorden ... :o:unsure:

Ik ben in mijn leven al onzettend vaak verhuisd en heb ook heel slechte luisterruimten meegemaakt.

Ons laatste huis in Arnhem waar we in 1996 uit vertrokken richting Ede had een zeer grote woonkamer (ca. 55 m2) maar klonk ontzettend beroerd. Vooral de laagresonanties vielen met de toenmalige Quadral Vulkan speakers op geen enkele manier te onderdrukken.

Ook ons volgende huis (eengezinswoning in Ede) viel wat tegen, ondanks een compleet andere indeling en betere demping.

In onze huidige woonkamer klinkt de set uitstekend, maar wil de vloer af en toe een redelijk laagfrequente duit in het zakje doen. Over het algemeen ben ik, en de vele bezoekers van de afgelopen jaren met mij, behoorlijk tevreden over de huidige luisterruimte.

Ik moet eerlijk bekennen dat er andere redenen zijn om te verhuizen. Vooralsnog ga ik me nog niet druk maken over de akoestiek. Voorlopig gaan we ons vooral druk maken over de bouw, de inrichting, de keuken, de badkamer, de tuin enz.

Als we er eenmaal wonen kom ik er vanzelf wel achter hoe het gaat klinken.

Ik heb gelukkig een vrouw die mij volledig vrij laat in het opstellen van de set dus wat dat betreft heb ik (opnieuw) geen belemmering om de set de ruimte te geven die hij nodig heeft.

Kom ik er, inclusief de eventuele noodzakelijke akoestische aanpassingen, nog niet uit dan zal ik zeker een deskundige inschakelen om dat probleem te bekijken en eventueel op te lossen. Ik vind namelijk dat mijn set dat waard is .....

Hoi AudioPaul,

Beste Hans,

Bedankt voor je hoopgevende woorden ... :o:unsure:

Ik ben in mijn leven al onzettend vaak verhuisd en heb ook heel slechte luisterruimten meegemaakt.

Ons laatste huis in Arnhem waar we in 1996 uit vertrokken richting Ede had een zeer grote woonkamer (ca. 55 m2) maar klonk ontzettend beroerd. Vooral de laagresonanties vielen met de toenmalige Quadral Vulkan speakers op geen enkele manier te onderdrukken.

Ook ons volgende huis (eengezinswoning in Ede) viel wat tegen, ondanks een compleet andere indeling en betere demping.

In onze huidige woonkamer klinkt de set uitstekend, maar wil de vloer af en toe een redelijk laagfrequente duit in het zakje doen. Over het algemeen ben ik, en de vele bezoekers van de afgelopen jaren met mij, behoorlijk tevreden over de huidige luisterruimte.

Ik moet eerlijk bekennen dat er andere redenen zijn om te verhuizen. Vooralsnog ga ik me nog niet druk maken over de akoestiek. Voorlopig gaan we ons vooral druk maken over de bouw, de inrichting, de keuken, de badkamer, de tuin enz.

Als we er eenmaal wonen kom ik er vanzelf wel achter hoe het gaat klinken.

Ik heb gelukkig een vrouw die mij volledig vrij laat in het opstellen van de set dus wat dat betreft heb ik (opnieuw) geen belemmering om de set de ruimte te geven die hij nodig heeft.

Kom ik er, inclusief de eventuele noodzakelijke akoestische aanpassingen, nog niet uit dan zal ik zeker een deskundige inschakelen om dat probleem te bekijken en eventueel op te lossen. Ik vind namelijk dat mijn set dat waard is .....

Sorry dat ik je aan het schrikken heb gebracht... :huh:

Maar, ga je dan de bouwkundige staat van je huis weer veranderen...????

Om nu een gipswandje te vervangen door een kalkzandsteen (b.v.) kost niet veel. Straks is dat alles veel duurder.

Wanneer je iets kunt aanpassen is daar nu de tijd voor.

Verder veel wijsheid gewenst....

Sorry dat ik je aan het schrikken heb gebracht... :huh:

Maar, ga je dan de bouwkundige staat van je huis weer veranderen...????

Om nu een gipswandje te vervangen door een kalkzandsteen (b.v.) kost niet veel. Straks is dat alles veel duurder.

Wanneer je iets kunt aanpassen is daar nu de tijd voor.

Verder veel wijsheid gewenst....

Beste Hans,

Ik schrik niet zo gauw hoor, het was maar bedoeld als grapje. ;)

Uiteraard kijk ik bij voorbaat al naar de vorm en grootte van de woonkamer. Die is vooralsnog prima met een rechthoekige vorm en redelijke oppervlakte van ca. 34,5 m2

Draaitafel met snaaraandrijving, compleet met arm. Twee snelheden. Wow & flutter: 0,04%. Rumble -73 dB. Motor: 48-polige synchroonmotor. Arm van aluminium H-profiel, met vaste elementhouder. Verticale armlagering geheel wrijvingsloos: fictief lager bestaand uit kruislings geplaatste bladveertjes. Horizontaal lager: kogel op punt. Fouthoek max. 0,1 %. Prijs:

Enz. enz.

Torsie van het H-profiel? Bij een vlieggewichtelement nog wel? Dat verbaast me!

H-profiel wordt zelfs in bouwconstructies gebruikt vanwege de belastbaarheid en torsie-stijfheid, bijvoorbeeld als latei.

Groot voordeel bij deze arm was ook het ontbreken van holte-resonantie. Buis-armen zijn immers pijpjes met daarin opgesloten luchtkolommetjes...

enz. enz ................

Beste Spido, luchtkolommetjes ????

kolom ko

Een verticaal geplaatst H-profiel is ook een kolom en als ie horizontaal ligt is het een ligger. Resonerende luchtliggertjes? Dat klinkt niet en het bekt ook niet.

Tuurlijk en in de sloot ligt een waterkolom :rolleyes:

Afijn alles beter dan een elektronische blokgolf want dat bekt al helemaal niet.

;)

Een verticaal geplaatst H-profiel is ook een kolom en als ie horizontaal ligt is het een ligger. Resonerende luchtliggertjes? Dat klinkt niet en het bekt ook niet.

Overigens zijn H-profielen in vergelijking met gesloten profielen (pijp) helemaal niet torsiestijf. H-profielen hebben in verhouding veel materiaal in de buurt van de hartlijn.

precies.

@ Spido...

Haudio denkt heel anders over veerbelaste armen...... Maar dat is jouw vriiend dan ook niet.... :rolleyes:

Naaldkrachtinstelling m.b.v. veerkracht is principieel gezonder dan de gebruikelijke instelling m.b.v. een verstelbaar (contra)gewicht.

Bij hobbeltjes wordt de naald van een m.b.v. een gewicht gebalanceerde arm eerst door de massatraagheid diep de groef ingeduwd, en vervolgens omhoog gelanceerd waarbij het contact met de plaat belangrijk wordt verminderd.

Naaldkrachtinstelling met een trekveer (zoals bij de fameuze Acoustical "All Balance") of met de bladveertjes (ERA) zorgt voor een veel meer constante naaldkracht: ook bij gebobbelde of gewelfde plaatoppervlakken.

Hier klopt iets niet Spido.

Als je twee identieke armen neemt: De een met veerinstelling van de naaldkracht en de ander met naaldkrachtinstelling dmv gewichtsverplaatsing komt die laatste er gunstiger uit. Doordat daarbij het contragewicht dichter bij het lager zit is de massatraagheid ervan zelfs iets kleiner. Met een veertje wordt die massatraagheid dus niet verminderd en hobbelen ze beide identiek over kromme platen. En platen zijn doorgaans niet zo hobbelig dat de arm dermate uit het lood komt dat de naaldkracht daardoor noemenswaardig wijzigt, althans niet bij mij. Hoe jouw platen er bij staan weet ik natuurlijk niet.

;)

Naaldkrachtinstelling m.b.v. veerkracht is principieel gezonder dan de gebruikelijke instelling m.b.v. een verstelbaar (contra)gewicht.

Bij hobbeltjes wordt de naald van een m.b.v. een gewicht gebalanceerde arm eerst door de massatraagheid diep de groef ingeduwd, en vervolgens omhoog gelanceerd waarbij het contact met de plaat belangrijk wordt verminderd.

Naaldkrachtinstelling met een trekveer (zoals bij de fameuze Acoustical "All Balance") of met de bladveertjes (ERA) zorgt voor een veel meer constante naaldkracht: ook bij gebobbelde of gewelfde plaatoppervlakken.

Hier klopt iets niet Spido.

Als je twee identieke armen neemt: De een met veerinstelling van de naaldkracht en de ander met naaldkrachtinstelling dmv gewichtsverplaatsing komt die laatste er gunstiger uit. Doordat daarbij het contragewicht dichter bij het lager zit is de massatraagheid ervan zelfs iets kleiner. Met een veertje wordt die massatraagheid dus niet verminderd en hobbelen ze beide identiek over kromme platen. En platen zijn doorgaans niet zo hobbelig dat de arm dermate uit het lood komt dat de naaldkracht daardoor noemenswaardig wijzigt, althans niet bij mij. Hoe jouw platen er bij staan weet ik natuurlijk niet.

;)

Wielrijder krijgt een lekkeband. Fietst daar niet mee door ,want , dat is uiterst ongemakkelijk fietsen.

Audiofiel heeft een kromme bobbelige grammofoonplaat. Is met goed fatsoen niet af te spelen. ;)

Audiofiel gaat zich in alle mogelijke bochten wringen om dat klereding toch te draaien. :o

Rare jongens die Audiof................................ :rolleyes:

Ha die Scat-Man,

Dusssssssssssss.... ? Spido kan z'n platen beter met een wiel afspelen dan met een naald? En als ie ze nat af wil spelen, regenbandjes er om?

:lol:;)

Ja, en halverwege het drogen vervangen door intermediates... ;) En als er nog wat zeepresten in de groef zitten moet er natuurlijk met een geel-rood-gestreepte vlag gezwaaid worden... :D:P

Met een veertje wordt die massatraagheid dus niet verminderd en hobbelen ze beide identiek over kromme platen. En platen zijn doorgaans niet zo hobbelig dat de arm dermate uit het lood komt dat de naaldkracht daardoor noemenswaardig wijzigt, althans niet bij mij. Hoe jouw platen er bij staan weet ik natuurlijk niet.

;)

De betreffende Era arm had gekruiste bladveren als ophanging van de arm. Het afstellen van die arm was super simpel je stelde het contragewicht zodanig af dat de naald op de hoogte van de plaat hing. Hierna kon je zelfs met je vingers voelen dat het kracht kostte om hem omhoog of omlaag te krijgen.

Wrijvingsarm wel, maar een stevige hoeveelheid buigkracht nodig om je kromme plaat te kunne volgen.

Met vlakke platen ging het allemaal wel, maar dan heb je het horizontale lager ook helemaal niet nodig.... :rolleyes:

(...) De betreffende Era arm had gekruiste bladveren als ophanging van de arm. Het afstellen van die arm was super simpel je stelde het contragewicht zodanig af dat de naald op de hoogte van de plaat hing. Hierna kon je zelfs met je vingers voelen dat het kracht kostte om hem omhoog of omlaag te krijgen. (...)

Beste Hans,

Je hebt me hiermee duidelijk gemaakt waardoor jouw ERA + ADC XLM combinatie zo slecht aftastte: je stelde de naaldkracht in op 0 gr (of p of mN).

Er was dus alleen enige naaldkracht tijdens de eerste helft (omhoog) van elke plaathobbel.

Enz. enz.

Torsie van het H-profiel? Bij een vlieggewichtelement nog wel? Dat verbaast me!

H-profiel wordt zelfs in bouwconstructies gebruikt vanwege de belastbaarheid en torsie-stijfheid, bijvoorbeeld als latei.

Groot voordeel bij deze arm was ook het ontbreken van holte-resonantie. Buis-armen zijn immers pijpjes met daarin opgesloten luchtkolommetjes...

enz. enz ................

Beste Spido, luchtkolommetjes ????

kolom ko<sum>lom zelfstandig naamwoord de kolom, de kolommen, het kolommetje 1 elk van de rijen waarin de bladzijden van een krant en van sommige boeken verdeeld zijn: lees verder op pagina vijf, kolom drie 2 zuil, pilaar: een rookkolom 3 reeks getallen of woorden die onder elkaar staan

Volgens mij is het beter dat je je draaitafel niet op zijn kant zet met de arm verticaal Spido.

:blink:;)

Beste Pjotr,

Een kolom is een zuil: dat klopt.

Dat is-ie wanneer hij (nog) overeind staat.

Men spreekt dan van "een staande kolom".

Maar hij is nog steeds een kolom, wanneer hij (al)

(...) De betreffende Era arm had gekruiste bladveren als ophanging van de arm. Het afstellen van die arm was super simpel je stelde het contragewicht zodanig af dat de naald op de hoogte van de plaat hing. Hierna kon je zelfs met je vingers voelen dat het kracht kostte om hem omhoog of omlaag te krijgen. (...)

Beste Hans,

Je hebt me hiermee duidelijk gemaakt waardoor jouw ERA + ADC XLM combinatie zo slecht aftastte: je stelde de naaldkracht in op 0 gr (of p of mN).

Er was dus alleen enige naaldkracht tijdens de eerste helft (omhoog) van elke plaathobbel.

Je wilt het niet begrijpen he..... :confused:

Met het schuifgewichtje stelde ik hierna de naaldkracht op 1,25 gram. Het element spoorde toen nog niet goed. :(

Hetzelfde element op m'n TD160 met taartschep spoorde fantastisch op 0,75 gram. :)

Een waar-de-lo-ze arm... :blink:

En het loopwerk was ook al niet veel beter ik meen me te herinneren dat er een plaatstalen draaiplateau gebruikt werd. :(

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...