Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....

WanFie
 Share

Recommended Posts

AC staat voor Alternating Current ofwel wisselspanning.

Maar wat heeft dat er nu mee te maken? :huh:

:lol: Dat is de reden dat je kunt geloven in onzin als directiviteit van kabels. Pas als je weet dat per saldo er helemaal geen richting is van ladingstransport in kabels waar het signaal een wisselspanning is (alle electronen in de kabel blijven per saldo op hun plek maar gaan slechts heen en weer) dan pas weet je ook dat je (zoals kabelboeren dat op zoveel punten doen) beetgenomen wordt.

Dat was even een stukje

AC staat voor Alternating Current ofwel wisselspanning.

Maar wat heeft dat er nu mee te maken? :huh:

:lol: Dat is de reden dat je kunt geloven in onzin als directiviteit van kabels. Pas als je weet dat per saldo er helemaal geen richting is van ladingstransport in kabels waar het signaal een wisselspanning is (alle electronen in de kabel blijven per saldo op hun plek maar gaan slechts heen en weer) dan pas weet je ook dat je (zoals kabelboeren dat op zoveel punten doen) beetgenomen wordt.

Dat was even een stukje

[...]

Ik ben de laatste op deze planeet die gelooft dat het uitmaakt in welke richting je je kabels aansluit [...]

Mooi! Dat zit dan wel goed.

Je gaf de indruk dat je er zelf ook in geloofde. Kennelijk niet.

Groet,

Jacco

[...]

Ik ben de laatste op deze planeet die gelooft dat het uitmaakt in welke richting je je kabels aansluit [...]

Groet,

Jacco

Dan heb je de laatste alinea van mijn betreffende post denk ik niet helemaal correct opgevat. Ik meen die indruk niet gewekt te hebben.

Maar goed, die discussie is dan bij deze beslecht :)

[...]

Groet,

Jacco

Dan heb je de laatste alinea van mijn betreffende post denk ik niet helemaal correct opgevat. Ik meen die indruk niet gewekt te hebben.

Maar goed, die discussie is dan bij deze beslecht :)

:huh: Bij mij heerste ook die indruk. Maar goed niets aan de hand. :)

Mijn meest recente audio aanwinst zijn deze 'living legends'.

De officiele opvolger van de befaamde LS3/5a.

Stirling LS3/5a V2

stirling_v2_walnut.jpg

stirling_position.JPG

(met dank aan importeur/dealer Audio-Excellence voor 't opsturen waardoor ik op eenvoudige manier toch in staat was, om ze eerst uitvoerig thuis te beluisteren) :)

En de prijs was 1100 euro'tjes?

Nee,..helaas Hans.... 1500,- euro"tjes" :blink:

Oja,.... na 2 weken heb ik toch besloten dat ze niet mijn cup of tea zijn.

Gezien de vele lovende berichten over LS3/5a modellen in 't algemeen, in testen en op LS3/5a forums, werd ik nieuwsgierig en dacht/hoopte dat dit weleens DE ideale speaker voor mij zou kunnen zijn.

Hij voldeed al aan 'n aantal voor mij positieve eigenschappen:

- gesloten behuizing. (vaak een strakker laag)

- de stands die ik heb waren bij voorbaat al ontworpen voor dit model speaker, en paste dus perfect.

- tijdloos, simpele looks, maar met mooi fineer afgewerkt.

- Zou volgens de winkel en... volgens Doug Stirling himzelf prima combineren met m'n verster.

Echter,..... na 2 weken hield ik 't vele experimenten toch maar voor gezien, en heb ik van de mogelijkheid gebruik gemaakt om ze te mogen retourneren, waarna ik m'n geld terug kreeg.

Ik heb verschillende opstellingen geprobeerd, en vrij van achter- en zijwanden, met masterbase tussen stand + speaker, met diverse kabels gewerkt (wat wel scheelt!) en de bi-wire stangetjes vervangen door stukjes ls-kabel.

Helaas,...het pakte niet uit als gehoopt/verwacht.... :unsure::(

De klank was saai en minder open/transparant dan m'n Rogers en ondanks dat 't hoog later wel beter werd was 't nog net wat minder sprankelend en de klank als geheel mistte wat attack/snelheid.

Het laag was ook iets te dominant soms, maar dat was vast meer te wijten aan de akoestiek.

Al met al... voor mij geen 1500,- euro waard.

ps. op aanraden van Audio-Excellence waren ze eerst al een tijdje 24/7 continu ingespeeld, zodat ze niet 'ijskoud' begonnen.

Over Audio-Excellence niets dan lof, maar helaas... het mocht niet baten...

Ze zijn dus weer 'return to sender' gegaan en heb m'n geld weer terug ontvangen.

Mvg,

Alco

Mooie oplossing die je kreeg om ze te testen.....jammer dat ze niet naar je smaak waren....ik kwam ze tegen voor 1090 euro...maar wat een verschil zeg met die 1500 :huh: ..en die zuilen zijn inderdaad perfect voor zulke weergevers......hoe kwam je daar aan?...ga je nog verder zoeken....heb je al wat op het oor? :lol:;)

~ Hans ~

n die zuilen zijn inderdaad perfect voor zulke weergevers......hoe kwam je daar aan?...

Nou, begin vorig jaar kon ik voor 'n vriendelijk prijsje (300,- p.p.) m'n huidige Rogers overnemen van een kennis.

Ik wist dat die dezelfde kast-afmetingen had als de LS3/5a.

(meer breed dan diep)

De MusicTools 'Tool One' is gemaakt voor de LS3/5a

Zodoende kwam ik na wat speurwerk bij deze stand uit,

en die kon ik in Groningen kopen,...vandaar B)

?...ga je nog verder zoeken....heb je al wat op het oor?

:blink:

Ik begrijp dat je zo reageerd Ruud :lol::D

daarom schreef ik 't ook in 2 aparte reacties ;)

(ps: die term 'living legends' is ook maar een term die ik gequote heb)

Sure, normaal gesproken heb je geen 2 weken nodig om 'n mening te vormen over luidspekers, en ik ook niet.

Ik zou eerst na een dag of 2 a 3 even berichten hoe ze bevielen, aan Audio-Excellence.

Da's wel de minimale tijd die nodig is vind ik, aangezien er toch eerst 't nodige geexperimenteerd dient te worden qua opstelling, wel/niet inschuiven, kabels,etc.

Na die 2 a 3 dagen werd me aangeraden om toch mezelf en de speaker de tijd te geven om zodoende aan de klank te wennen, en wellicht dat de speaker ook nog wat meer inspeeltijd nodig had.

Zodoende kom je al gauw op 2 weken.

Heb 1 week de Rogers in een kast weggestopt, maar... ik kon niet echt wennen aan de klank, en voor 1500,- euro verwacht ik toch iets meer enthousiasme.

(eigenlijk al vrij direct, maar zeker na 2 weken)

Vandaar.... :rolleyes:

Beste Alco,

Het ging me meer om het feit dat je het in je eerste posting meldde als nieuwe aanwinst en 17 minuten later de tweede posting met de boodschap dat ze weer weg waren.

Ja, kan me voorstellen Ruud B)

Ik moest er echter even tussen uit (telefoon), waardoor ik de rest van 't verhaal even wat later heb geplaatst.

Niet echt logisch dat klopt, maar ach... :rolleyes:

@Alco:

Toch gek dat de Rogers LS3/5A naar jouw idee wel goed klinken en hetzelfde ontwerp van Stirling helemaal niet. Zijn toch beide naar hetzelfde ontwerp, in licentie van de BBC LS3/5A monitoren gemaakt. Lijkt mij derhalve dat een wereld van verschil is uitgesloten :huh:

Je had nooit die Sonus Fabers weg moeten doen ;)

Mijn meest recente audio aanwinst zijn deze 'living legends'.

De officiele opvolger van de befaamde LS3/5a.

Stirling LS3/5a V2

(met dank aan importeur/dealer Audio-Excellence voor 't opsturen waardoor ik op eenvoudige manier toch in staat was, om ze eerst uitvoerig thuis te beluisteren) :)

De opvolger zou ik meer bij Harbeth zoeken

@Alco:

Toch gek dat de Rogers LS3/5A naar jouw idee wel goed klinken en hetzelfde ontwerp van Stirling helemaal niet. Zijn toch beide naar hetzelfde ontwerp, in licentie van de BBC LS3/5A monitoren gemaakt. Lijkt mij derhalve dat een wereld van verschil is uitgesloten

Tja, ik kan me je verbazing wel enigszins voorstellen.

Maar,... De Stirlings hebben wel totaal andere units (Seas en scan-speak i.p.v KEF) en 'n ander filter, waardoor er behalve overeenkomsten ook verschillen zijn.'

En.... het is lang geleden dat ik LS3/5a's heb gehoord en ook nog niet in mijn set en mijn eigen kamer, dus dat geeft een vertekent beeld.

Je had nooit die Sonus Fabers weg moeten doen ;)

Alco: Eerlijk gezegd leken mij die Diapasons ook wel snoepjes voor het gehoor

Daar heb je ook helemaal gelijk in Gruiter! :)

Als 't laag van die speaker niet zo opgeblazen klonk in mijn kamer, dan hadden ze er nu ook nog steeds gestaan.

Het midden en hoog van die speakers vond en vind ik geweldig.

(open, gedetaiilleerd, helder maar nooit schel/hard) en...de looks en afwerking waren kenmerkend Italiaans... prachtig.

Maarja,...zelfs 't afdichten van de basreflexpoort aan de achterkant mocht niet voldoende baten. Er kwam dan gewoon 't ene moment weinig laag uit en als er diep laag moest klinken werd 't gewoon zo'n vet, traag gedreun.

Errrg jammer.

Ik vond dat 'gedreun' destijds wel wat meevallen hoor (voor zover ik me kan herinneren dan). Ik miste zelfs wel wat laag (qua diepte, niet qua gedreun uiteraard)...

Ik vond dat 'gedreun' destijds wel wat meevallen hoor (voor zover ik me kan herinneren dan). Ik miste zelfs wel wat laag (qua diepte, niet qua gedreun uiteraard)...

Hoi Henrie,

Bij sommige CD's was 't ook meer opvallend/storender dan bij andere CD's.

Misschien ook een beetje een smaakkwestie.

Ik heb weleens sets beluisterd (bij mensen thuis en in winkel) waarbij ik 't laag ook zo traag, dreunend vond klinken, terwijl de eigenaar zelf er zeer happy mee was. ("als je 't maar voelt")

Ook andersom. Een kennis van mij vond 't laag van mijn Micra's nog erger dan ikzelf. Hij stoorde zich er enorm aan. (mid/hoog vond ie ook prima in orde)

Eigenlijk komt 't er nu op neer, dat ik qua weergave tot nu toe nog niet zo'n goed matchende speaker heb gehad als m'n huidige Rogers. (en dat voor 300,- p.p. B) )

Als de Diapasons klonken als mijn Rogers, in zowel laag, midden als hoog, dan was 't voor mij de perfecte balans tussen design, afwerking en klank.

Het laag van de Rogers is uiteraard niet zo diep (gesloten, kleine kast) maar wel veel strakker. Wel is 't zo dat de Diapasons (en ook de Stirlings) meer diepte in 't geluid hadden, maar dat komt doordat deze veel meer ruimte achter zich nodig hadden.

Maar goed,...life is all about making compromises... :rolleyes:

en ik vind 'n strak laag belangrijker dan wat extra diepte in 't geluid.

Zo,...duty calls again... :(

De laatste uurtjes op kantoor :rolleyes:

En dan vanavond de (TT) nacht van Assen in :cool2:

See y'all,

Alco

Zo heeft Alco wel meer de revue laten passeren waar niet tevreden over bleek en niemand dat begrijpt :lol:

... maar dat hoeft ook niet.

Om eventuele misverstanden te voorkomen:

mijn opmerking was met een vette ;) bedoeld

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...