Hififreak Posted 17 augustus 2006 Report Share Posted 17 augustus 2006 Is Bryston bezig met de ontwikkeling van klasse D/digitale versterkers? Zo niet, zijn jullie op korte termijn dit van plan te gaan doen? Brian Russell: We hebben er even aan gedacht een digitale versterker te gaan maken, maar digitale versterkertechnologie op het huidige niveau heeft niets van doen met audio. Het is meer een manier om geluid te distribueren. In onze optiek heeft het niets van doen met kwalitatief hoogstaande audio. We steken er op dit moment dus geen tijd en energie in. De rest van het interview is hier te lezen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 augustus 2006 Report Share Posted 17 augustus 2006 Is Bryston bezig met de ontwikkeling van klasse D/digitale versterkers? Zo niet, zijn jullie op korte termijn dit van plan te gaan doen? Brian Russell: We hebben er even aan gedacht een digitale versterker te gaan maken, maar digitale versterkertechnologie op het huidige niveau heeft niets van doen met audio. Het is meer een manier om geluid te distribueren. In onze optiek heeft het niets van doen met kwalitatief hoogstaande audio. We steken er op dit moment dus geen tijd en energie in. De rest van het interview is hier te lezen! Tja, de verschillende klasse-D die echt goed werkt EN goed klinkt is allemaal al gepatenteerd. Je moet van hele goede huize komen om nog met iets orgineels te komen. Logisch dat ze er nu geen brood in zien. Maar om dan maar smalend van je af te trappen als excuus ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 augustus 2006 Report Share Posted 17 augustus 2006 Is Bryston bezig met de ontwikkeling van klasse D/digitale versterkers? Zo niet, zijn jullie op korte termijn dit van plan te gaan doen? [...] De rest van het interview is hier te lezen! Niet iedereen is een Bryston fan Hoewel ze natuurlijk wel gelijk hebben dat op dit moment (en ook de komende jaren) in de top of the range lineaire amps en idemdito switching amps er echt geen absolute winnaars zullen zijn. De verschillende concepten hebben waarschijnlijk verschillende sterke en zwakkere (minder sterke) kanten. Tis maar wat je belangrijk vindt. Kennelijk heeft Bas een methode gevonden om een pwm te herkennen aan koper geluid, maar of dat voor iedereen de doorslag gevende factor zal zijn, is natuurlijk weer iets anders... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 17 augustus 2006 Report Share Posted 17 augustus 2006 Is Bryston bezig met de ontwikkeling van klasse D/digitale versterkers? Zo niet, zijn jullie op korte termijn dit van plan te gaan doen? Brian Russell: We hebben er even aan gedacht een digitale versterker te gaan maken, maar digitale versterkertechnologie op het huidige niveau heeft niets van doen met audio. Het is meer een manier om geluid te distribueren. In onze optiek heeft het niets van doen met kwalitatief hoogstaande audio. We steken er op dit moment dus geen tijd en energie in. Ach, in het land der blinden is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 augustus 2006 Report Share Posted 17 augustus 2006 Kennelijk heeft Bas een methode gevonden om een pwm te herkennen aan koper geluid, maar of dat voor iedereen de doorslag gevende factor zal zijn, is natuurlijk weer iets anders... Beste duck, Het is niet een methode maar het valt gewoon meteen in negatieve zin op. Weet wel heel zeker dat jij je mooie amp ook niet zou willen veruilen voor een klasse D amp. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 augustus 2006 Report Share Posted 17 augustus 2006 Bas, Ik heel veel amps (sommige in aanbouw ) Plinius SA50 Crown K2 Aleph5 (...) LCaudio Zappulse 700XE Hypex UcD180AD (..) Stoetkit II MK2 (..) Marantz MA500 Yamaha DTS receiver XYZweetikveel Luxman 700 (30 jaar oud, 1 kanaal defect) Audio & Techniek SA20 (maar de elco's zijn droog) Pioneer receiver uit 70's Canton Subamp Bij elkaar 2500 watt @ 8 ohm, ach tis een afwijking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 augustus 2006 Report Share Posted 17 augustus 2006 Bas, Ik heel veel amps (sommige in aanbouw ) Plinius SA50 Crown K2 Aleph5 (...) LCaudio Zappulse 700XE Hypex UcD180AD (..) Stoetkit II MK2 (..) Marantz MA500 Yamaha DTS receiver XYZweetikveel Luxman 700 (30 jaar oud, 1 kanaal defect) Audio & Techniek SA20 (maar de elco's zijn droog) Pioneer receiver uit 70's Canton Subamp Bij elkaar 2500 watt @ 8 ohm, ach tis een afwijking. Beste Duck, Ik doelde op jou mooie plinius. Begrijp me verder niet verkeerd. Ik ben niet tegen Klasse D amps. Ik erken ook de voordelen en de goede eigenschappen (laag...Crown k2). Ik denk alleen dat de techniek nog niet ver genoeg is om een goed linear ontwerp te evenaren. Voor veel applicatie's is klasse D een uitkomst in alle opzichten (prijs, energie verbruik, gewicht, afmeting en kosten etc.). Voor serieuze muziekliefhebbers die heel kritisch zijn is het nog niet state of the art vind ik. Overigens wat Bryston zegt over Klasse D amps ven ik het volkomen mee eens. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 augustus 2006 Report Share Posted 17 augustus 2006 Ben ik alleen nog benieuwd welke pwms je beluisterd hebt. Van mij mag je de LCaudio 700XE uitproberen. Moet je hem alleen even afmaken De ontwerper beweerde dat hij het op kon nemen tegen amps in de 10K klasse (zegt natuurlijk niet zoveel). Een UcD is een wat meer fullproof concept overigens., Ik denk dat de UcD700 toch een heel eind zal komen. Die Plinius, tja de diy Aleph5 van Leeuwarden klonk een stukje mooier (misschien wel iets te mooi) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 augustus 2006 Report Share Posted 17 augustus 2006 Tja Bas, Vind het wel een beetje gemier op het een speldepunt. UcD gaat op dit moment bv al verder dan menig als highend te boek staand "linear" product. Een topline klasse-A kan het echter nog niet evenaren kwa trompetgeluid. Daar blijft pure klasse-A heer en meester. Maar ach er zijn zo weinig weergevers die het fatsoenlijk kunnen weergeven ... Iig vind ik UcD op dit moment dusdanig dicht bij klasse-A komen dat het mij dat gekachel niet meer waard is. En Spectron al beluisterd? 'Tis ook waar je voorkeur ligt, dus ergens kun je helemaal niet spreken van "Het beste geluid". Alleen als je van superlatieven houdt ... En die wisselen bij jou ook nog al eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 Tja Bas, ". Alleen als je van superlatieven houdt ... En die wisselen bij jou ook nog al eens Is dit niet een constatering die normaal gesproken exclusief voorbehouden is aan de H.H. recensenten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 Tja Bas, Vind het wel een beetje gemier op het een speldepunt. UcD gaat op dit moment bv al verder dan menig als highend te boek staand "linear" product. Een topline klasse-A kan het echter nog niet evenaren kwa trompetgeluid. Daar blijft pure klasse-A heer en meester. Maar ach er zijn zo weinig weergevers die het fatsoenlijk kunnen weergeven ... Iig vind ik UcD op dit moment dusdanig dicht bij klasse-A komen dat het mij dat gekachel niet meer waard is. En Spectron al beluisterd? 'Tis ook waar je voorkeur ligt, dus ergens kun je helemaal niet spreken van "Het beste geluid". Alleen als je van superlatieven houdt ... En die wisselen bij jou ook nog al eens Beste Pjotr, Betreft de superlatieven.. Dat geef ik best toe. Ik ben een impulsief persoon maar sta ook open voor andere dingen. Dus als de dag er zal zijn dat een PWM versterker het echt goed doet zal ik ook de eerste zijn die dat hier toegeeft. Het is niet alleen het trompet geluid met klasse D versterkers. Bijna alle koper en hout instrumenten. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 Ben ik alleen nog benieuwd welke pwms je beluisterd hebt. Van mij mag je de LCaudio 700XE uitproberen. Moet je hem alleen even afmaken De ontwerper beweerde dat hij het op kon nemen tegen amps in de 10K klasse (zegt natuurlijk niet zoveel). Een UcD is een wat meer fullproof concept overigens., Ik denk dat de UcD700 toch een heel eind zal komen. Die Plinius, tja de diy Aleph5 van Leeuwarden klonk een stukje mooier (misschien wel iets te mooi) Beste Duck, Ik wil hem best voor je afmaken hoor Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 De versterker is zeker niet alles en ik herken direct de typische classe D sound. Wat is volgens jou typerend daaraan? Beste Buizenbart, Moeilijk in woorden uit te leggen maar direct hoorbaar met koperblazers. Een bepaalse harmonische klank die direct herkenbaar is. Noem het kill, maar op een indirecte manier.m De amp kan een warme gloed laten horen maar in die tonen klopt iets niet. Heb een aantal referentie cd's met veel koper en daar hoor je direct op wanneer een versterker het goed doet of niet. Ook vrschillende transistor versterkers gaan daarmee de mist en er zijn maar weinig amps in het algemeen die het wel goed doen. Groeten, Bas Lijkt of niet alle harmonischen er even goed uitkomen ofzo (Ik heb ook weer eens wat gehoord..) (maar ja, bij andere versterkingsprincipes gaat dat ook niet altijd vlekkeloos) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 Beste Duck, Ik wil hem best voor je afmaken hoor Groeten, Bas [Dit wordt way of topic hier.] Dat was natuurlijk eigenlijk bedoeld als grapje (hoewel het aanbod wel tempting is). Probleem met de Zappulse 700XE is dat het een probleemkindje is geworden. Het is het laatste ontwerp van Lars Clausen, waar hij zelf erg tevreden over was. Echter nog voor de officiele lancering van het product heetf hij LCaudio verlaten (LCaudio is door hem opgericht, maar na een near failissement opgekocht, waarbij hij verplicht 3 jaar moest blijven doorwerken). En daarna is het allemaal een beetje erg mis gegaan met het product (oftewel de nieuwe eigenaren hebben de zaak verknoeid). Ik heb mijn exemplaar via een inruil actie bij de NL distribiteur gekocht, waarbij ik lange tijd gewacht heb op het oplossen van het probleem. Of het probleem echt ooit opgelost is, is eigenlijk onduidelijk. Lars heeft overigens een nieuw bedrijf met een zeer interessante klasse D module. Maar dat is een heel ander verhaal. LCaudio heeft de 700XE vervangen door een 800XE, maar dat is gewoon een bestaand product van veel mindere kwaliteit (is de indruk). Zij hebben hun krediet vrijwel verspeeld. Ik heb ooit een kast gemaakt voor de Zappulse, waarin ook 145 mm hoge Elfa's moesten passen. Omdat ik het nav de problemen verstandiger vond om de voor de Zappulse ontworpen predator voeding te gaan gebruiken, is deze kast nu een beetje overkill geworden (de predator voeding is veel kleiner). Phone fotootje Het afmaken van de amp bestaat feitelijk uit nog een aantal gaatjes boren om de modules vast te zetten, de bedrading aanleggen voor inputs en outputs en een en ander in elkaar klikken/solderen. Op zich zit er niet zoveel werk meer aan. Echter ik denk gezien de historie dat het verstandig is de amp eerst een flinke tijd te testen op oude speakers, voor het geval er toch enge dingen gebeuren. Het interressante is natuurlijk hoe laten ze een een trompet klinken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 18 augustus 2006 Report Share Posted 18 augustus 2006 hoeveel van die lijst werkt er inmiddels? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 acht Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 PS Audio Prelude powercord Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 PS Audio Prelude powercord En waar wordt ie op aangesloten Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 augustus 2006 Report Share Posted 19 augustus 2006 PS Audio Prelude powercord Wellicht een nuttige accessoire http://www.6moons.com/audioreviews/gutwire4/xclef.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 augustus 2006 Author Report Share Posted 19 augustus 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 Mijn aanwinst was en is in de vorm van een nieuw stel midlaag units voor mijn synthese 1 luidsprekers. Helaas heeft de oudste zoon de volume knop ontdekt en dus kostte mij dit 1 unit welke na herstel helaas aanliep. Een bezoek aan S&C en ik ging naar huis met betere hoger belastbare SEAS units (welke er orgineel ook inzitten maar dan lichter). Het geluid is er dus nog beter op geworden dus ik zie het maar als een geluk bij een ongeluk. BTW de beveiliging heb ik weer aangesloten in de synthese,s. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 20 augustus 2006 Report Share Posted 20 augustus 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts