Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Klinken erg goed achter mijn Naim set. Ik heb wel wat moeten schuiven met de speakers om de bas onder controle te krijgen. Nu staan ze sterk ingedraaid de kamer in te stralen en klinken ze lekker strak zonder het geluid te droog te laten worden. Erg reeel geluid, heerlijk hoog, zeer goed verstaanbare stemmen en de bas kan invoorstelbaar diep maar blijft toch prima in toon.

De werking in het kort van de Neat site:

The MFS is a multi-chamber, multi-driver enclosure constructed from Birch Plywood. It is, essentially, a two-way design, using Neat's 168mm main drivers (re-designed to meet the requirements of the ULTIMATUM range), an 'inverted' titanium-dome tweeter, plus two EMIT ribbon-type super-tweeters.

The visible main drive unit handles bass and midrange and is isobarically loaded by similar drive units located inside the cabinet. The main tweeter is mounted above it, within a sculpted sub-baffle designed to minimise unwanted diffraction effects. The treble output is augmented by the two upward-firing EMIT super-tweeters mounted atop the enclosure.

Heerlijke speakers van een klein bedrijfje in het noorden van Groot Brittani

• 2 weeks later...
M'n eindversterkers maar eens afgestoft en gelijk maar 'even' Masterbase onder de 'pootjes' geplaatst. Of het wat uitmaakt :huh: 'k zou het niet weten en ik heb ook geen zin om die lelijke dingen er weer onder vandaan te halen (en er vervolgens weer onder etc. etc.) :D

Als je het verschil toch niet hoort en die Masterbase blokjes lelijk vind, dan zou ik ze er onderuit halen en onder in de kast leggen. ;)

Ik zie dat je de Ushers te koop hebt, heb je er al iets anders voor terug of ben je nog zoekende? :rolleyes:

Ik zie dat je de Ushers te koop hebt, heb je er al iets anders voor terug of ben je nog zoekende? :rolleyes:

En volgens mij ook zijn eindversterkers, hoofdtelefoonversterker en platenspeler (of is die nu weg?). Grote veranderingen op komst in huize Ome Henk?

Vanmiddag even een bliksembezoekje gepleegd bij Ron van Callas Audio en mijn 2e Soundboardje opgehaald (een vroeg verjaardagskado :-). callasad8.jpg

Ik had er al eentje onder mijn draaitafel. Gezien de verbeteringen die dit gaf (meer rust en meer detal), besloten om er ook een onder mijn CD speler te plaatsen (staat nu op Vibrapods op een glasplaat). Ik ga hem zo inzetten en ben benieuwd of het effect net zo overtuigend is.

Het zwart met goudkleurig logo past ook nog eens heel mooi bij m'n Bluenote spulletjes

Vandaag een koolstof en carbon mat besteld voor op de Michell. Het plateau was wel kaal zonder er iets op. Met een beetje geluk dinsdag op mijn verjaardag binnen als cadeautje :D

Dinsdag weer wat extra's om te beluisteren dan...

:)

Vandaag een koolstof en carbon mat besteld voor op de Michell. Het plateau was wel kaal zonder er iets op. Met een beetje geluk dinsdag op mijn verjaardag binnen als cadeautje :D

Dinsdag weer wat extra's om te beluisteren dan...

:)

Ik hoop inderdaad dat ie er dan is. Het plteau is nu een beetje kaal,

:lol:

Vanmiddag even een bliksembezoekje gepleegd bij Ron van Callas Audio en mijn 2e Soundboardje opgehaald (een vroeg verjaardagskado :-). callasad8.jpg

Ik had er al eentje onder mijn draaitafel. Gezien de verbeteringen die dit gaf (meer rust en meer detal), besloten om er ook een onder mijn CD speler te plaatsen (staat nu op Vibrapods op een glasplaat). Ik ga hem zo inzetten en ben benieuwd of het effect net zo overtuigend is.

Het zwart met goudkleurig logo past ook nog eens heel mooi bij m'n Bluenote spulletjes

Het resultaat van de soundboard onder m'n CD speler is zeker overtuigend te noemen als je het vergelijkt met de uitgangs situatie op de glasplaat.

Op het eerste gehoor is de winst misschien nog wel groter dan onder de draaitafel (die klonk uit zichzelf al veel beter).

Het ietwat stressigere wat ik ervaarde bij drukkere muziek is nu nagenoeg verdwenen. Zelfs minder mooie opnames klinken nu een stuk beter. De volumeknop kan weer ietsje verder open zonder dat het irritant wordt en ik ervaar opeens een stukje dynamiek zoals ik dat alleen nog maar bij vinyl heb gehoord.

In elk geval een mooie opwaardering waardoor het luisteren van een CDtje weer een stukje spannender is geworden en dus niet alleen als achtergrondmuziek interessant.

Net als akoestiek en stroomtoevoer is de ondergrond waar de apparatuur op staat (denk aan ongewenste resonanties die roet in het eten gooien) net zo belangrijk en ik denk vaak een ondergeschoven kind.

Ha, Gruiter!

Leuk, je blijft bezig! We moeten nog steeds eens even afspreken; wordt waarschijnlijk in januari, ik heb net een nieuwe winkel onder mijn hoede en werk 7dagen per week. Wanner ben je nou jarig?

Groetjes,

Lestat

Ha, Gruiter!

Leuk, je blijft bezig! We moeten nog steeds eens even afspreken; wordt waarschijnlijk in januari, ik heb net een nieuwe winkel onder mijn hoede en werk 7dagen per week. Wanner ben je nou jarig?

Groetjes,

Lestat

Ha die Lestat,

Kwa apparatuur ben ik eigenlijk (voorlopig) wel klaar. Naast het genieten van de muziek ben ik nu meer bezig met het denken over het zetten van wat laatste puntjes op de i, maar dan niet met kabeltjes. Daar heb ik nu genoeg mee geexperimenteerd en ik kom toch telkens (na langer luisteren) weer bij Kimber terecht.

De Sounboards doen dus hele mooie dingen in mijn set. Ik heb er nu ruim een jaar ervaring mee onder de draaitafel. Het zijn natuurlijk geen wondermiddelen, maar het werkt wel degelijk. Het doet op zich niet zo veel met de klank, wat bijv. wel het geval kan zijn bij een interlink en daardoor soms als overweldigend wordt ervaren. Voor een deel een kwestie van smaak dus. Bij een Soundboard gaat het (althans dat is mijn ervaring) niet om smaak, maar om een overtuigende verbetering in de vorm van stukje controle en rust. Het klinkt daardoor net even wat ontspannender.

Bij mijn draaitafel twijfelde ik eerst of hetgeen wat ik ervaarde wel een verbetering was. Sommige opnames leken opeens een stukje saaier te klinken. Maar toen ik een heel scala aan LP's de revue heb laten passeren viel het kwartje (meer rust en meer muziek) en wilde ik nooit meer zonder.

Grappig is dat bij m'n CD speler het effect meteen wel als een flinke verbetering werd ervaren. Het ietwat "kille" (vooral bij drukke muziek) heeft plaats gemaakt voor een heel "behagelijke" klank. Glazen platen doen blijkbaar nare dingen met de muziek.

Waar ik me volgend jaar wat meer in wil gaan verdiepen is kijken of het mogelijk is om de akoestiek hier en daar wat te verbeteren, zonder er nu een studio van te maken. Zonder het heel grondig aan te pakken zal het toch een compromis blijven, maar een kleine aanpassing kan al mooie dingen doen. Ik was dus gisteren even bij Ron van Callas Audio en hij is zelf ook met deze materie bezig (met hulp van Soundscapes) en ik heb wel wat inspiratie opgedaan.

Dus het komende jaar geen uitgaven aan apparatuur ......

Je bent van harte welkom om te komen luisteren en bij te kletsen.

Werk niet te hard hoor, je moet ook tijd over houden om te genieten van de leuke dingen in het leven.

Bij een Soundboard gaat het (althans dat is mijn ervaring) niet om smaak, maar om een overtuigende verbetering in de vorm van stukje controle en rust. Het klinkt daardoor net even wat ontspannender.

Ik had ook een glasrackje en dat was een typische blinde vlek. Terwijl ik links, rechts, boven en beneden overal aandacht voor had, had ik nog nooit stilgestaan bij het echte belang van een goed rack of in elk geval een goede basis voor de apparatuur om op te staan. Ik kwam Ron tegen bij een klant die ook een glasrack had en hoorde toen hoeveel zo'n clamprack van Callas deed voor het totale geluidsbeeld en ging gelijk overstag. Jouw bevindingen deel ik in elk geval. Toch heeft mijn buizen voorversterker als enige nog baat bij master base, ook al staat ie op een soundboard. Vaste regels en "zo-moet-het" is niet van toepassing op dit soort dingen. Een tijdlang dacht ik dat experimenteren met masterbase terwijl er al een soundboard is "not done" zou zijn en dus probeerde ik het niet, maar uiteindelijk bleek dus de voortrap nog altijd baat te hebben bij extra aandacht.

Ik was dus gisteren even bij Ron van Callas Audio en hij is zelf ook met deze materie bezig (met hulp van Soundscapes) en ik heb wel wat inspiratie opgedaan.

Zoals Ron het wil aanpakken is zelfs voor mijn begrippen een redelijk uniek experiment, namelijk om in vijf minuten tijd een normaal ogende woonkamer om te toveren in een akoestisch optimale ruimte, met behulp van losse elementen die normaliter onzichtbaar in een grote muurkast staan opgeslagen. Afgezien van een akoestisch spuitplafond (dat op zich al enorm veel doet voor de nagalmtijd voor 500Hz en hoger) is er niets in de ruimte te zien aan akoestische hulpmiddelen, maar als het tijd is voor kritisch luisteren gaat de muurkast open.... :)

Toine.

Beste Toine,

Het kwartje begint geloof te vallen. Ben jij degene die alles van deze materie afweet en bij hem ook de metingen heeft gedaan?

Ik moet zeggen dat ik aardig onder de indruk was van het verhaal ik vind een hele elegante oplossing zo'n "mobiele" luisterruimte. Onze woonkamer is niet zo groot en ik zoek eigenlijk ook naar een mooie oplossing die niet al te overheersend aanwezig is. Ik kan daar volgend jaar zeker wat hulp bij gebruiken. Het is goed om te weten wat de mogelijkheden zijn.

Toch heeft mijn buizen voorversterker als enige nog baat bij master base, ook al staat ie op een soundboard. Vaste regels en "zo-moet-het" is niet van toepassing op dit soort dingen. Een tijdlang dacht ik dat experimenteren met masterbase terwijl er al een soundboard is "not done" zou zijn en dus probeerde ik het niet, maar uiteindelijk bleek dus de voortrap nog altijd baat te hebben bij extra aandacht.

Masterbase heb ik ook uitvoerig mee geexperimenteerd en dat zeker z'n werk. Toch bleef de klank van CD speler icm Masterbase wat aan de "kille" kant. Met Vibrapods werd het iets minder kil, maar ook minder strak dan met Masterbase. Met het Soundboard klinkt het voor mijn gevoel "af", maar misschien is het de moeite waard om met de combinatie Masterbase en Sounboard te spelen.

Nou heb je alleen nog niet verteld wanneer je verjaart!?

Zal ik het dan maar verklappen: over precies 14 dagen .....

Beste Toine,

Het kwartje begint geloof te vallen. Ben jij degene die alles van deze materie afweet en bij hem ook de metingen heeft gedaan?

Ja, die ben ik.

Ik was er twee weken geleden.

Ik moet zeggen dat ik aardig onder de indruk was van het verhaal ik vind een hele elegante oplossing zo'n "mobiele" luisterruimte. Onze woonkamer is niet zo groot en ik zoek eigenlijk ook naar een mooie oplossing die niet al te overheersend aanwezig is. Ik kan daar volgend jaar zeker wat hulp bij gebruiken. Het is goed om te weten wat de mogelijkheden zijn.

't Is zeker een goed idee om het eens te proberen met mobiele middelen; naar mijn mening komt hij er een heel eind mee.

Waar een wil is zijn best wegen, ook in een woonsituatie.

Toch bleef de klank van CD speler icm Masterbase wat aan de "kille" kant. Met Vibrapods werd het iets minder kil, maar ook minder strak dan met Masterbase. Met het Soundboard klinkt het voor mijn gevoel "af", maar misschien is het de moeite waard om met de combinatie Masterbase en Sounboard te spelen.

Dat van dat 'kille' dat geloof ik wel; daarin kan het makkelijk doorslaan heb ik ook ervaren met de voorversterker. Maar de winst op andere gebieden, zoals ruimtelijke afbeelding en focus, was groot genoeg om het erin te houden.

Als een cd speler anders gaat klinken met die vibrapods:

18638.jpg

of andere flauwekul, dan wordt het tijd om eens een bezoekje aan de huisarts te brengen. Cd spelers zijn namelijk ongevoelig voor trillingen van buitenaf. En als ze dat zijn, dan zijn ze zonder meer rijp voor de kliko.

Groet,

Jacco

Dus het komende jaar geen uitgaven aan apparatuur ......

...je goede voornemen voor 2007? Zoals je weet worden de meeste goede voornemens binnen enkele dagen gebroken! :P:D

Dit voornemen ga ik niet breken :rolleyes:

Ik ben ervan overtuigd dat ik kwa componenten wel heel erg veel geld moet gaan neertellen als ik weer een stapje beter wil. En de stapjes worden steeds kleiner (tegen grotere bedragen). En eerlijk gezegd kan ik ook niets bedenken wat ik nu op mijn verlanglijstje zou willen zetten. Ik ben tevreden met wat ik nu heb staan en daar ben ik ook erg trots op.

Voor een veel kleiner bedrag kan ik wellicht nog wel een grotere verbetering krijgen als ik met akoestiek aan de gang gaat. Zolang de akoestiek nog een bottleneck is, kun ik er ook niet alles uit persen wat er op dit moment in zit.

• 2 weeks later...

REF2.2.jpg

Maar dan met zwarte massief aluminium strippen op de bovenkant.

Hij kwam zomaar op m'n pad....

Nu kan ik kiezen welke van de twee Consonances er uit gaat...

Het zal toch de CD120 worden denk ik (na 'n eerste luistertestje)..

De CD120 is super... de 2.2 superder.. :rolleyes:

;)

Alvast gefeliciteerd, Hans! Ik hoor overal dat het een fantastische speler is, en hij ziet er zondermeer erg mooi uit. :)

Groet,

azh

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...