Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Vanavond heb ik, als stap 1 van Triode Dick's upgrade van de LS-7 voorversterker, de buisjes vervangen.

Nu ben ik hier totaal niet in thuis en ik ga niet via het internet de gekste exotische NOS-dingen kopen. In plaats daarvan heb ik op safe gespeeld en 4 nieuwe E88CC's (goldpin) van JJ aangeschaft -- prijs 13 euro per stuk.

jj_ecc88.jpg

Die vervangen de originele Sovtek 6922's die einde vorig jaar door de importeur zijn aangebracht.

Ik wist niet wat ik meemaakte; heb mijn voorversterker in elk geval nog niet zo horen presteren. De buisjes zijn dus nieuw; moeten blijkbaar nog inspelen, maar ik ben zo dolgelukkig met deze upgrade. Het was natuurlijk al algemeen bekend dat de Sovteks beter op hun plek zijn in de Mig-19, maar nu snap ik wel waarom. En ik snap tegelijk niet waarom AR ze blijft toepassen, als er nieuwe alternatieven zijn die muzikaal gezien de Sovteks helemaal wegspelen...

En ik weet het, buizenkenners: ik heb nog niks gehoord... Maar deze JJ's (vroeger Tesla) zijn super. Ik had echt niet verwacht dat er klankmatig toch nog verbetering zou komen van buizen. Het zal vast niet te meten zijn, maar het is vloeiender, natuurlijker, minder hard.

Ik wacht nog een weekje of twee met stap-2 van de upgrade... :)

[...]Het zal vast niet te meten zijn, [...]

Dan bestaat het ook niet...Misschien wel in je hoofd, maar daar kijk ik liever niet in.

Conclusie: het moet dus te meten zijn. Misschien alleen een versterkingsfactor een beetje anders of zo. Hoeft niet veel te zijn om hoorbaar te zijn.

Groet,

Jacco

hoi,

zal em er maar tussen zwieren

voor welke reden ook :) ben ik blijven hangen aan buizen

Speel momenteel met een PrimaLuna Dialogue One

buisjes zijn Tesla Valvo en Mullard new made in Russia

Het is een geluid dat mij ongelooflijk kan boeien en waar ik uren naar kan luisteren

1 probleempje :huh::)

Hear we go again

kVind mijn supra te gesloten dus gaan we op zoek naar een openere kabel maar niet scherper in het hoog

Gr

Stef

Vanavond heb ik, als stap 1 van Triode Dick's upgrade van de LS-7 voorversterker, de buisjes vervangen.

Nu ben ik hier totaal niet in thuis en ik ga niet via het internet de gekste exotische NOS-dingen kopen. In plaats daarvan heb ik op safe gespeeld en 4 nieuwe E88CC's (goldpin) van JJ aangeschaft -- prijs 13 euro per stuk.

jj_ecc88.jpg

Die vervangen de originele Sovtek 6922's die einde vorig jaar door de importeur zijn aangebracht.

Ik wist niet wat ik meemaakte; heb mijn voorversterker in elk geval nog niet zo horen presteren. De buisjes zijn dus nieuw; moeten blijkbaar nog inspelen, maar ik ben zo dolgelukkig met deze upgrade. Het was natuurlijk al algemeen bekend dat de Sovteks beter op hun plek zijn in de Mig-19, maar nu snap ik wel waarom. En ik snap tegelijk niet waarom AR ze blijft toepassen, als er nieuwe alternatieven zijn die muzikaal gezien de Sovteks helemaal wegspelen...

En ik weet het, buizenkenners: ik heb nog niks gehoord... Maar deze JJ's (vroeger Tesla) zijn super. Ik had echt niet verwacht dat er klankmatig toch nog verbetering zou komen van buizen. Het zal vast niet te meten zijn, maar het is vloeiender, natuurlijker, minder hard.

hoi Thingman

de ecc88 word niet in de radar instalatie van de mig gebruikt dat is de 6S45P

dat is een heel andere buis

de jjE88cc vind ik bijna het slechtste klinken van alle 88cc buizen

het slechts klinkt een Sovtek.

dus je hebt wel een stapje gedaan :D

Nou Jack, ik hoor meer dan een stapje hoor... :D

Ik besef nu pas goed hoezeer je door een eenvoudige ingreep als deze een behoorlijke invloed kunt hebben op de totale weergavekwaliteit.

In feite is de Sovtek buis een mismatch. De JJ is wel degelijk een match. Okee, misschien zijn er nog betere matches denkbaar. Het is hoe dan ook hoopvol dat er blijkbaar nog meer te halen is, als ik jouw commentaar goed interpreteer.

Maar voorlopig ben ik tevreden en wil ik ze goed laten inspelen. Eind van de week vervang ik de twee koppel-C's plus een viertal diodes in de voeding.

Nu ik je toch spreek: is er volgens jou geen nieuwe (geen NOS dus) E88cc van hoge kwaliteit te koop, of is ie er toch wel? Ben je dus op NOS-buizen aangewezen? Is dat niet een beetje mythevorming op niks, of waren de buisjes vroeger echt beter?

Toine.

jj_ecc88.jpg

hoi Thingman

de ecc88 word niet in de radar instalatie van de mig gebruikt dat is de 6S45P

dat is een heel andere buis

Hoi Toine

ik heet Robert. :)

een buisje kan niet alleen een match zijn in het aparaat waarin het gebruikt word maar voor de gehele keten .

Het ligt eraan wat je zoekt .

Een ecc88 in al zijn vormen heeft een eigen sound met verschillende tonale balansen

dan is het maar wat je zoekt.

Over het algemeen heeft de ecc88 een prominent midden dat is deze buis eigen

en kan al eens teveel zijn of na verloop van tijd gaan storen

een buisje met een betere balans en zo omprikbaar is de russiche 6H23N

niet zo duur en erg goed .

Je zou ze eens moeten proberen

Die koppel condensators gaan ook veel uitmaken

Als je zo gaat tweaken zorg er dan voor dat je na verloop van tijd weer terug gaat naar start

een verandering word vaak ook als een verbetering gezien

maar dat is niet altijd zo.

gr Robert

Hoi Toine

ik heet Robert. :)

een buisje kan niet alleen een match zijn in het aparaat waarin het gebruikt word maar voor de gehele keten .

Het ligt eraan wat je zoekt .

Een ecc88 in al zijn vormen heeft een eigen sound met verschillende tonale balansen

dan is het maar wat je zoekt.

en kan al eens teveel zijn of na verloop van tijd gaan storen

een buisje met een betere balans en zo omprikbaar is de russiche 6H23N

niet zo duur en erg goed .

Bedankt Robert!

Uiteraard is het een match in de hele keten; het is het eindresultaat dat telt. Niettemin is het verschil groter dan enkel een verandering van de tonale balans -- het midhoog is inderdaad minder uitgesproken -- maar omvat ook de ruimtelijke afbeelding. Die is groter geworden, onafhankelijker van de luidsprekers en de ruimte, zeg maar.

Ik zal de 6H23N onthouden als ik nog eens met buisjes verder ga (heb je bericht opgeborgen voor later).

[...]

[...]

Slingert hij deze frequenties op of verzwakt ie juist het laag en het hoog? En in welke schakeling is dat of maakt dat niet uit?

Groet,

Jacco

@Toine: wat zijn je ervaringen met het inspelen van de buizen?

De voorversterker heeft vanaf donderdagavond laat continue aangestaan. Dat betekent dat ze er nu 100 uur in zitten op spanning. Gisteravond en eergisteravond heb ik met zeer aangename verbazing zitten luisteren naar de subtiele veranderingen die nog hebben plaatsgevonden. Mijn eerste indruk is niet wezenlijk veranderd; met name de ruimtelijke presentatie is indrukwekkend geworden. Er zijn voor het eerst geen speakers meer 'zichtbaar' in het beeld en m'n ruimte is van voor naar achter en van links naar rechts gevuld met zinvol geluid. De gelaagdheid in de diepte is, om het in 1 zin te zeggen, de grootste verbetering. Klankmatig is het natuurlijker geworden. Ik kan niet zeggen dat er nu nog een 'digitaal geluid' neergezet wordt. Met name het midhoog is getemd -- dat was ongetwijfeld de bron van het digitale randje dat ik nog meende te bespeuren -- zonder aan detail in te boeten. Het hoog zelf loopt verder door op een bruikbare manier. Bekkens en ander sissend koper heeft meer nuances gekregen.

Kortom: de ontdekking dat ik zo gemakkelijk zo zinvol in kan grijpen in de klankmatige en ruimtelijke afronding van m'n set is er een die zoden aan de dijk zet. Leve de simpele buizenlijntrap.... :D

Het is al een tijdje geleden dat ik nog aan 'tube rolling' gedaan heb, maar ik heb zonet de allerlaatste RCA 5751 van Stuut & Bruin gekocht (erg verbaasd dat ze die

Na de nodige experimenten met betaalbare en onbetaalbare netsnoeren is de keus gevallen op een tweetal Heavens Gate Audio power cords; de Silver Signatures.

Eentje voor de eindtrap en de andere voor de cd-speler.

Aanvankelijk geloofde ik niet dat netsnoeren iets hoorbaars kunnen wijzigen aan de uiteindelijke sonische presentatie van een set, maar datgene wat ik hoorde in de afgelopen maanden heeft me niettemin van mijn geloof af doen vallen.

De Heavens Gate snoeren waren niet alleen heel goed in vergelijking met die onbetaalbare snoeren, ze waren ook erg betaalbaar na enig zoeken.

uid336_78be90a3021730361e7d6ec752cd2545.jpg

zonde van't geld <_<

echt niet te geloven dat je zo iets koopt toine,

dit gaat toch nergens over. :)

Na de nodige experimenten met betaalbare en onbetaalbare netsnoeren is de keus gevallen op een tweetal Heavens Gate Audio power cords; de Silver Signatures.

Eentje voor de eindtrap en de andere voor de cd-speler.

Aanvankelijk geloofde ik niet dat netsnoeren iets hoorbaars kunnen wijzigen aan de uiteindelijke sonische presentatie van een set, maar datgene wat ik hoorde in de afgelopen maanden heeft me niettemin van mijn geloof af doen vallen.

De Heavens Gate snoeren waren niet alleen heel goed in vergelijking met die onbetaalbare snoeren, ze waren ook erg betaalbaar na enig zoeken.

uid336_78be90a3021730361e7d6ec752cd2545.jpg

zonde van't geld <_<

Heb je ze wel eerst in je eigen set uitgeprobeerd Erik? Anders, en ik quote, "is het misschien handiger dat je niet reageert"... :rolleyes:;)

Waarom dat nu weer? Wat is er mis met ratio?

Groet,

Jacco

Dat moet je aan Ruud vragen...

Zou hij het weten? Nou, ik laat me graag verrassen.

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Ik weet niet of hij het weet, maar het was een quote van hem...

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

In een ander topic, gemaakt over een ander ding, gericht op Henrie, die het in dat andere topic door Ruud gedane uitspraak in dit topic hier aanhaalt, zodat Ruud aan Jacco mag uitleggen wat hij er hier in dit topic mee bedoelt ...dus ja....Lekker duidelijk wordt het zo....

Groeten Hans

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

In een ander topic, gemaakt over een ander ding, gericht op Henrie, die het in dat andere topic door Ruud gedane uitspraak in dit topic hier aanhaalt, zodat Ruud aan Jacco mag uitleggen wat hij er hier in dit topic mee bedoelt ...dus ja....Lekker duidelijk wordt het zo....

Groeten Hans

Nu dacht ik dat ik het begrepen had, zo met dat uitleggen enzo aan Henrie, in een ander topic door Ruud maar wat hear opgeschreven wordt door chansig, hetgeen eigenlijk in die andere draad thuishoort (het is weliswaar aangehaald door Henrie), tsja, dan moet ik er nog even over nadenken.

Groet,

Jacco

zonde van't geld <_<

Als jij wilt geloven dat ik mijn geld uitgeef aan niks, Erik, dan is dat wat mij betreft echt prima.

Misschien, heel misschien, kan dit ook zo'n onderdeel zijn waarmee je eerst eens zelf wat meer moet experimenteren om vervolgens te kunnen stellen dat er wel of niet iets te halen is. Mijn mening is gebaseerd op drie maanden ermee spelen, experimenteren en luisteren.

Kom je voor 7 juli trouwens nog een keertje hier luisteren?

@Toine: wat zijn je ervaringen met het inspelen van de buizen?

De voorversterker heeft vanaf donderdagavond laat continue aangestaan. Dat betekent dat ze er nu 100 uur in zitten op spanning. Gisteravond en eergisteravond heb ik met zeer aangename verbazing zitten luisteren naar de subtiele veranderingen die nog hebben plaatsgevonden. Mijn eerste indruk is niet wezenlijk veranderd; met name de ruimtelijke presentatie is indrukwekkend geworden. Er zijn voor het eerst geen speakers meer 'zichtbaar' in het beeld en m'n ruimte is van voor naar achter en van links naar rechts gevuld met zinvol geluid. De gelaagdheid in de diepte is, om het in 1 zin te zeggen, de grootste verbetering. Klankmatig is het natuurlijker geworden. Ik kan niet zeggen dat er nu nog een 'digitaal geluid' neergezet wordt. Met name het midhoog is getemd -- dat was ongetwijfeld de bron van het digitale randje dat ik nog meende te bespeuren -- zonder aan detail in te boeten. Het hoog zelf loopt verder door op een bruikbare manier. Bekkens en ander sissend koper heeft meer nuances gekregen.

Kortom: de ontdekking dat ik zo gemakkelijk zo zinvol in kan grijpen in de klankmatige en ruimtelijke afronding van m'n set is er een die zoden aan de dijk zet. Leve de simpele buizenlijntrap.... :D

Het is al een tijdje geleden dat ik nog aan 'tube rolling' gedaan heb, maar ik heb zonet de allerlaatste RCA 5751 van Stuut & Bruin gekocht (erg verbaasd dat ze die

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...