Miracle. Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 @Duck-Twacy: Nee, dit is een duidelijk gevalletje AVM Evolution CD2. De lade van de 2 zit op de frontplaat ipv verzonken zoals bij de 1 en de bedieningsknoppen zitten op een rechte rij bij de 2. @Sodejuu: Omdat ik van de nieuwsgierige soort mensch ben heb ik de speler nog maar eens open gemaakt omdat ook ik op de foto's met geen mogelijkheid een kristal kon ontdekken. Toen ik hem eerder open had gemaakt had ik hier geheel niet naar gekeken of gezocht omdat ik hem alleen schoon wilde maken en het loopwerk wilde controleren. Daar zit overigens een stikker met OPE8401257 op, wat mij nog 100% niks zegt. Gaat er bij jou, of iemand anders een lampje branden? Hier wat betere foto's, inclusief een 12.000 kristal(letje): Foto's zijn hier en hier in grootformaat te zien. Wat vind men hiervan en is dit echt de moeite en het geld waard om er een goede klok in te zetten of is dit al goed? Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 Hoi Miracle, Zo te zien hebben ze hebben een leuke truuk toegepast bij die speler. De servo loopt nl op de klok van de DAC. De print die je op de onderste foto ziet is idd de stuurprint voor het loopwerk. Daar zit geen kristal op. De klokfrekwentie om het zaakje te sturen komt waarschijnlijk middels de zwart/witte kabel op het bord. De eigenlijke klok zou op positie X101 moeten zitten, net naast de sticker met "25 F" erop geschreven. Daar sluit ook die zwart/witte kabel op aan. De DACprint zit tegen de achterwand geplaatst en daar heb je net geen extra foto van gemaakt. Daar zit dus wel ergens het bewuste kristal. Ik meen in een waas een kristal gezien te hebben, naast de receiver (het IC van Crystal), maar omdat het tamelijk onduidelijk is, kan ik dat niet met 100% zekerheid zeggen. De servo is waarschijnlijk een Sony CXD2508AQ, gezien de opdruk op de PCB (IC102) Blijkbaar hebben ze weer een volgende generatie Pioneer spelers geript om een cd-speler te maken. Bij de CD1 en het loopwerk CD1+ hebben ze een PDS603 van Pioneer gebruikt. Deze kan ik zo snel niet thuis brengen. Het kan dus best zo zijn dat ze een Pioneer DVD loopwerk gebruikt hebben. Als de lade tergend langzaam open gaat, kun je er 80% zeker van zijn dat het een Pioneer DVD loopwerk is. Wat je dus hebt met deze CD-2 is dus een loopwerk en losse DAC in Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 hoi het is volgens mij een Sanyo loopwerk en de besturing is ook ongeveer hetzelfde als CEC en Parasound gebruikt het kristal zit waarschijnlijk op de dac print aan de ingang van de reciever er is dan dus al een reclocking aanwezig. Ik moet het even opzoeken maar die print komt me wel heel bekend voor ik zou zeggen dat hij precies hetzelfde is als mijn CEC5100 In deze speler die ik gebruik als loopwerk heb ik het kristal terug geplaatst en de dac eruit gesloopt en toen vergeleken met een Tent labs gemodificeerde speler (ook een CEC5100 loopwerk) omdat ik er ook een nieuwe klok ik wilde zetten. Nou die is dus eruit gebleven mischien is de AVM toch iets anders dan die van Roger Bij Roger was de verbetering echt goed te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 Wat ik begrepen heb tot nu toe van de AVM spelers is dat de Evolution CD2 behoorlijk anders gebouwd is dan de CD1(+). Ik kan zelfs met de beste wil van de wereld op het DAC board geen kristal terugvinden. Zie foto: Klik op het plaatje voor groter formaat. Is niet de mooiste foto maar een kristal is volgens mij toch makkelijk herkenbaar maar hier zie ik er toch echt geen. Noem mij scheel of kippig maar ik zie het echt niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 hoi Miracle Het zit volgens mijn op het printje dat op de kop hangt je moet het witte en zwarte draadje volgen . Je hebt grote kans dat dit printje al een beter klok cicuit is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 Het witte en zwarte draadje met wit stekkertje eraan zit links bovenaan de dac print. Het losse printje is, voor zover ik kon zien de omzetter naar opt.dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 is het het zwarte blokje dan mischien waar 27.0000M op staat ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 Hebbes: En hier is de datasheet van dat ding: Datasheet SG-615 PTJ C Het is een 27Mc kristal met temperatuurcompensatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 hoi Roger Ik denk dat dit toch al een beter kristal is dan de meeste spelers aan boord hebben wat denk jij? de data sheet zegt mij niet veel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 Het kristal is wel iets beter, maar de buffering is nog steeds niets bijzonders. Bovendien is een VCXO (voltage controlled x-tal oscilator) nog steeds een stuk stabieler. Daarbij zit er een versie C in, die een afwijking geeft van ca 100ppm. Een goeie klok geeft een afwijking van 10ppm of minder (LC Audio 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 december 2007 Report Share Posted 25 december 2007 Sodejuu en Tube300, bedankt voor het meezoeken. Ik heb dus echt scheel gekeken of heb een brilletje nodig. Een 27Mc kristal had ik moeten herkennen, heb zelf zenders gebouwd en dus ook 27Mc. Is in dit geval een Trichord klok makkelijk zelf in te bouwen. Ik heb dat nog nooit gedaan maar kan wel goed met een soldeerbout overweg. Hoe is de gebruik/inbouwsaanwijzing bij dat soort dingen, als het er al bij zit? Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 december 2007 Report Share Posted 26 december 2007 Op de Trichord site staat hoe je 'm moet inbouwen. Neem de datasheet er ff bij om te kijken waar je wat precies moet aansluiten. Dit kristal heeft nl 4 pootjes en de "tristate" pen 1 kan ik zo snel niet thuisbrengen. Aansluitingen van het ingebouwde kristal zijn: pin1 : Tristate* pin2 : GND pin3 : Output pin4 : Vdd (+5V) Ik ben er u ook bijna zeker van dat er en Pioneer DVD loopwerk in zit. Die 27Mc is nl typisch voor deze loopwerken. Ik ben ze elders nog niet tegengekomen *) uitleg TriState Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 december 2007 Author Report Share Posted 26 december 2007 Tussen het klokkengeweld door... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 26 december 2007 Report Share Posted 26 december 2007 Hoi ik heb een foto van een CEC 5100 gevonden de stuurprint lijkt er wel een heel klein beetje op. In de CEC word een Sanyo laser unit gebruikt maar deze heeft een 16.9344 mhz kristal het zou dus goed zoals Roger schrijft een Pioneer kunnen zijn . Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 26 december 2007 Report Share Posted 26 december 2007 Hoi ik heb een foto van een CEC 5100 gevonden de stuurprint lijkt er wel een heel klein beetje op. In de CEC word een Sanyo laser unit gebruikt maar deze heeft een 16.9344 mhz kristal het zou dus goed zoals Roger schrijft een Pioneer kunnen zijn . Als ik dit zo zie zou ik best ook wel een keer mijn TL51x willen openschroeven, maar ik ben daar wel wat huiverig voor. Ik gebruiken overigens een Wadia 12 DAC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 december 2007 Report Share Posted 26 december 2007 Op de Trichord site staat hoe je 'm moet inbouwen. Neem de datasheet er ff bij om te kijken waar je wat precies moet aansluiten. Dit kristal heeft nl 4 pootjes en de "tristate" pen 1 kan ik zo snel niet thuisbrengen. Aansluitingen van het ingebouwde kristal zijn:pin1 : Tristate* pin2 : GND pin3 : Output pin4 : Vdd (+5V) Ik ben er u ook bijna zeker van dat er en Pioneer DVD loopwerk in zit. Die 27Mc is nl typisch voor deze loopwerken. Ik ben ze elders nog niet tegengekomen *) uitleg TriState Dat moet te doen zijn zo te zien. Met zo'n uitleg kan zelfs een bouwvakker het nog volgens mij, uitgebreider dan dat bestaat niet. Gaat een klusje worden voor als er een leukere versterker dan de Marantz PM7200KI aan word geknoopt. Ik vermoed dat de verschillen nu nog niet echt duidelijk zullen zijn maar ik wil de installatie in de slaapkamer gaan upgraden met een betere versterker, speakerkabels en een filter/binnenkastconstructie-upgrade voor de AVI Pro Nine Plus speakers. Eerst maar een tijdje (duurt nooit lang bij mij ) zo van deze speler genieten. Dit is al een hele verbetering met de Marantz CD7300/Wadia 12 combinatie. Bedankt voor al het zoekwerk en informatie. Ik heb alles opgeslagen op de PC zodat ik het snel weer terug kan zoeken zodra de speler verbouwd gaat worden. Mvg. Miracle. P.S. Was nog vergeten te vermelden dat er op het aandrijfmotortje van het loopwerk Sanyo staat. @Hans: Mooi computertafeltje voor dat geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 december 2007 Report Share Posted 27 december 2007 Neem iig niet de goedkoopste klok van Trichord, want dan kun ej net zo goed een Tentklok nemen. En meet ff op pin 1 van het kristal wat de status is van de tristate. Als deze 0V is, dan hoef je er geen rekening mee te houden bij de inbouw van de nieuwe klok. P.S.: ZORG DAT JE GEAARD WERKT. Statische electriciteit is funest en sloopt veel. Ik ben er ook hardhandig achter gekomen toen ik het loopwerk van Audiofreak onder handen had (eigen stommiteit). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 december 2007 Report Share Posted 27 december 2007 Neem iig niet de goedkoopste klok van Trichord, want dan kun ej net zo goed een Tentklok nemen. En meet ff op pin 1 van het kristal wat de status is van de tristate. Als deze 0V is, dan hoef je er geen rekening mee te houden bij de inbouw van de nieuwe klok. P.S.: ZORG DAT JE GEAARD WERKT. Statische electriciteit is funest en sloopt veel. Ik ben er ook hardhandig achter gekomen toen ik het loopwerk van Audiofreak onder handen had (eigen stommiteit). Wanneer er een nieuwe klok in komt word dat wel de klok 4 van Trichord, met de 'Never Connected' PSU erbij. Halfbakken verbeteren vind ik niet verbeteren.Er zit een verschil van Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 9 januari 2008 Report Share Posted 9 januari 2008 Nog geen 4 maanden gelden besteld en Henk mailde gisteren dat ik langs kan komen in Sneek om de Jan Allaerts Boron MK2 te laten monteren in de Morch UP4 precision arm (blauwe versie) De Fat Bob en ik kijken er naar uit. Vrijdag 1 februari zal de operatie plaats vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 9 januari 2008 Report Share Posted 9 januari 2008 Alvast gefeliciteerd hansko en veel luisterplezier. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 9 januari 2008 Report Share Posted 9 januari 2008 Nog geen 4 maanden gelden besteld en Henk mailde gisteren dat ik langs kan komen in Sneek om de Jan Allaerts Boron MK2 te laten monteren in de Morch UP4 precision arm (blauwe versie) De Fat Bob en ik kijken er naar uit. Vrijdag 1 februari zal de operatie plaats vinden. Hoi Hans, Geweldig, en lekker "snel" , tenminste gezien de verwachtte levertijd. Ik was recentelijk al wel bij jou geweest om de nieuwe Tube Elysium VV te mogen aanschouwen en aan te horen. Wegens allerlei omstandigheden geen verslag van gemaakt, maar dat wil ik graag goedmaken als de JA is ingespeeld. Gezien de sprong die je nu al hebt gemaakt, moet dit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 januari 2008 Author Report Share Posted 9 januari 2008 Nog geen 4 maanden gelden besteld en Henk mailde gisteren dat ik langs kan komen in Sneek om de Jan Allaerts Boron MK2 te laten monteren in de Morch UP4 precision arm (blauwe versie) De Fat Bob en ik kijken er naar uit. Vrijdag 1 februari zal de operatie plaats vinden. Kwijl kwijl.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 9 januari 2008 Report Share Posted 9 januari 2008 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 9 januari 2008 Report Share Posted 9 januari 2008 Nog geen 4 maanden gelden besteld en Henk mailde gisteren dat ik langs kan komen in Sneek om de Jan Allaerts Boron MK2 te laten monteren in de Morch UP4 precision arm (blauwe versie) De Fat Bob en ik kijken er naar uit. Vrijdag 1 februari zal de operatie plaats vinden. Zo, chique hoor, je gaat op de fijnproeverstoer. Ik doe het maar ff in het openbaar: er staat van mij nog het Netzteil Fein in Sneek en omdat ik moeilijk tijd/gelegenheid kan vinden om het op te halen is bij deze de vraag aan Hansko of hij de voeding misschien mee kan nemen. Is-ie in ieder geval al weer wat dichter in de buurt. Lukt het niet, is het ook geen ramp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 9 januari 2008 Report Share Posted 9 januari 2008 Nog geen 4 maanden gelden besteld en Henk mailde gisteren dat ik langs kan komen in Sneek om de Jan Allaerts Boron MK2 te laten monteren in de Morch UP4 precision arm (blauwe versie) De Fat Bob en ik kijken er naar uit. Vrijdag 1 februari zal de operatie plaats vinden. Zo, chique hoor, je gaat op de fijnproeverstoer. Ik doe het maar ff in het openbaar: er staat van mij nog het Netzteil Fein in Sneek en omdat ik moeilijk tijd/gelegenheid kan vinden om het op te halen is bij deze de vraag aan Hansko of hij de voeding misschien mee kan nemen. Is-ie in ieder geval al weer wat dichter in de buurt. Lukt het niet, is het ook geen ramp. Geen probleem Kraus. Laten we even pb'n om af te stemmen. Kan ik hem zelf ook even uitproberen? Ik overweeg namelijk op termijn (volgende project) een tweede motor. Is dit de versie waar er drie op kunnen worden aangesloten? Nog geen 4 maanden gelden besteld en Henk mailde gisteren dat ik langs kan komen in Sneek om de Jan Allaerts Boron MK2 te laten monteren in de Morch UP4 precision arm (blauwe versie) De Fat Bob en ik kijken er naar uit. Vrijdag 1 februari zal de operatie plaats vinden. Kwijl kwijl.... Nog steeds verkouden Hans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts