andromedaaudiodesign Posted 8 januari 2009 Report Share Posted 8 januari 2009 En we dwalen af ..... het gaat om het beste(persoonlijk) , het gaat niet over geld , en ieder heeft een andere smaak ook nog , dus ik denk dat er heel veel het bestes zijn, en er worden verschrikkelijk veel mooie dingen gemaakt in audioland en sommige zijn erg prijzig maar dat heb je nou eenmaal met produkten die niet in grote getale verkocht kunnen worden . Ps . met 10000 euro zou ik een set kunnen samenstellen die niet eenvoudig zou zijn te overtreffen behalve in systeemgrote cq bandbreedte , ik heb het dan over muziekale beleving (mijn muziekale beleving uiteraard) gr hj Uit nieuwschierigheid waar zou deze set uit bestaan? Ik heb voor mijn set in totaal geen €10.000 uitgegeven. Wel merk ik nu al dat als ik mijn huidige set zou willen verbeteren dat ik dan fors in de buidel zo moeten tasten. Als je wilt ben je vanharte welkom andromedaaudiodesign. Mijn 10000 euroset zou zijn alles 2 e hands uiteraard : allereerst geen cd speler maar platenspeler bijv VPI sc master maar ook andere zullen ongetwijfeld voldoen , goed element: bijv ZYX , ook heel belangrijk goede phonotrap met kracht ;bijv die jasmine, maar er zijn ongetwijfeld andere, zoveel ervaring heb ik er niet mee.. Buizenvoortrap : bijv: ARC oudere series of LS 8 Klasse A eindtrap : hawk audio A18 Goedkoop , duurder Pass labs plinius SA series (mijn droom The Gryphon Antileon 150 Watt pure klasse A) Luidsprekers :2 wegsysteempje met redelijk tot hoog rendement en niet te moeilijk imp verloop ,avalon symbol (al weet het imp verloop er niet van en het rendement is ook niet echt hoog uitproberen dus , is bovendien een 2,5 weg systeem), verder weet ik veel misschien Totem of dynaudio contour 1,3 se, andromeda audio mag ook uiteraard maar die heb ik nog niet 2 e hands gezien . Kabels : profigold interlink, luidsprekerkabel goedkoop transparent serietje Ps tube 300 , moooooooooiiiiieeee platenspeler Ps mordante , bedankt voor het aanbod , maar wat voor set had je eigenlijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 januari 2009 Report Share Posted 8 januari 2009 En we dwalen af ..... het gaat om het beste(persoonlijk) , het gaat niet over geld , en ieder heeft een andere smaak ook nog , dus ik denk dat er heel veel het bestes zijn, en er worden verschrikkelijk veel mooie dingen gemaakt in audioland en sommige zijn erg prijzig maar dat heb je nou eenmaal met produkten die niet in grote getale verkocht kunnen worden . Ps . met 10000 euro zou ik een set kunnen samenstellen die niet eenvoudig zou zijn te overtreffen behalve in systeemgrote cq bandbreedte , ik heb het dan over muziekale beleving (mijn muziekale beleving uiteraard) gr hj Uit nieuwschierigheid waar zou deze set uit bestaan? Ik heb voor mijn set in totaal geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 8 januari 2009 Report Share Posted 8 januari 2009 B&W DM2A, Marantz 3250/170DC en een Pioneer PDP-507. Samen bij elkaar gesprokkeld voor nog geen 600 euro Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 januari 2009 Report Share Posted 8 januari 2009 Lijkt me toch geen slecht systeem , die symphonic heeft ingebouwde phono? Misschien een externe phono cq ander element of iets duurdere( VPI ) platenspeler uitproberen en een pure klasse A versterking heeft zo zijn charmes . PS je mag die Orion luidsprekers wel eens vrijblijvend uitproberen , moet je ze alleen even in rotterdam ophalen . Groetjes HJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 januari 2009 Report Share Posted 8 januari 2009 Lijkt me toch geen slecht systeem , die symphonic heeft ingebouwde phono?Misschien een externe phono cq ander element of iets duurdere( VPI ) platenspeler uitproberen en een pure klasse A versterking heeft zo zijn charmes . PS je mag die Orion luidsprekers wel eens vrijblijvend uitproberen , moet je ze alleen even in rotterdam ophalen . Groetjes HJ De Symphonic heeft inderdaad een ingebouwde phono amp, de SL amp gaat zeker niet weg, ben echt heel blij met die versterker. Mijn vraag was ook meer uit nieuwschierigheid wat jij zou kopen voor dat geld. Wil tzt wel een goede externe phono denk ik. Maar dat is nu nog niet van toepassing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 8 januari 2009 Report Share Posted 8 januari 2009 Beste Miracle, (...) Je opmerking over 18" en 15" woofers doet me overigens vermoeden dat je meer gaat voor kwantiteit dan voor kwaliteit. Zulke woofers hebben vaak een hoger gemiddeld rendement dan bijv. 12", maar het verval (dB/oct.) beneden ca. 100 Hz is vaak groter. Bovendien eisen ze grotere - en dus al gauw minder stijve, resonantiegevoeliger - behuizingen. (...) Ook je verhaal dat een 15" een hoger gemiddeld rendement heeft dan een 12" gaat weer helemaal nergens over. Ik heb hier nog een 12" liggen met een rendement van 118Db/w/m. Ga jij maar eens een 15" of 18" zoeken met zo'n rendement. (...) Beste Miracle, Welke miraculeuze 12" woofer met dat rendement van 118dB/1W/m is dat dan wel? Dat is een car-audio woofer van het helaas ter ziele zijnde Amerikaanse B-52. Model 12-150. Mensen die Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 januari 2009 Report Share Posted 9 januari 2009 (...) Een klein speakertje wat ver uit moet slaan om net zo veel lucht te verplaatsen als een grotere speaker zal gegarandeerd meer vervormen, en dus veel eerder een lawaaidoos worden. Beste Miracle, Je wijst nu op Doppler vervorming? Die is alleen merkbaar, wanneer op hetzelfde platform (membraan) hogere en lagere frequenties worden geproduceerd. De hogere frequenties worden dan gemoduleerd door de laagfrequente bewegingen van het membraan. Zoals ook bij de 15" Tannoy dual concentric, waarbij de hogere frequenties via het bewegend basmembraan aan de lucht worden gekoppeld als door een hoorn. De beruchte Tannoy kleuring is daarvan het gevolg. (Overigens tel ik deze luidsprekers, ondanks dit effect, onder mijn absolute favorieten!) Door woofertjes alleen voor de laagste frequenties (ca. twee octaven) toe te passen, kan het Doppler effect worden voorkomen. Maar de meeste / vrijwel alle ontwerpers passen tegenwoordig terecht het basreflex-principe toe, zodat grote conus-uitslagen bij de laagste frequenties nauwelijks meer voorkomen: de luchtprop in de pijp neemt daar het werk van de conus over. Bij deze frequenties beweegt de conus dan nauwelijks meer. Dat 15" en 18" vaak een schreeuwerig, agressief karakter hebben, komt mede doordat ze een te groot toonbereik moeten weergeven in PA-tweewegsystemen (i.c.m. een hoorntweeter, meestal) en dan geweldig opbreken ("cone break-up"). En door te slappe behuizingen, natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 9 januari 2009 Report Share Posted 9 januari 2009 Hierzo, zal weinig over gekwijld worden maar ik vind 't knappe speakertjes: Niet gek voor twee tientjes en verslaan als hobbyhokspeakers m'n Yamaha's, die gaan nu als monitors Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 januari 2009 Report Share Posted 9 januari 2009 Hierzo, zal weinig over gekwijld worden maar ik vind 't knappe speakertjes:[Plaatje verwijderd] Niet gek voor twee tientjes en verslaan als hobbyhokspeakers m'n Yamaha's, die gaan nu als monitors Hee, Wharfedales? Mijn eerste liefde. Doet me er aan denken dat ik ze nog werkeloos heb staan en moet weggeven. Maar niet dit type vrees ik. Groetjes Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 9 januari 2009 Report Share Posted 9 januari 2009 Beste Miracle,Je wijst nu op Doppler vervorming? Om voor mijn beurt te spreken: hij verwijst naar cone-breakup en naar het daarmee samenhangende onvermogen van een kleine membraan om zonder onredelijk grote uitslagen voldoende lucht in beweging te brengen om echte lage tonen onvervormd weer te geven. Het is een eenvoudige formule die laat zien dat oppervlak en uitslag een samenhangend geheel vormen waar niet omheen te bla-bla Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 januari 2009 Report Share Posted 9 januari 2009 Beste Knor, Vooral grotere membranen kennen veel en heftige break-up modes, wanneer zij ook nog middenfrequenties moeten weergeven. Dat er een samenhang bestaat tussen conusoppervlak, amplitude en geluidsdruk, heb ik niet ontkend. Alleen een kwaadwillige geest zou mij zo'n ontkenning in de geestelijke schoenen schuiven, om mij vervolgens van bla-bla te betichten. Net als kleine kasten, zijn (de membranen van) kleinere woofers intrinsiek stijver dan (die van) grotere. Daardoor is hun piston-bereik, naar het middentonengebied, van nature groter. Nadeel van kleinere woofers is echter de hogere resonantiefrequentie. Daardoor is het onmogelijk om met kleine woofers, zelfs wanneer men een groot aantal van hen combineert, het laagste register vervormingsvrij weer te geven. Voor drie- of vierweg huiskamersystemen beschouw ik een compliante 30 cm (12") woofer als optimaal. Groter is niet nodig, en bij kleiner moet je zowel in toonbereik als in dynamiek bij de laagste frequenties "inleveren". Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 9 januari 2009 Report Share Posted 9 januari 2009 Hierzo, zal weinig over gekwijld worden maar ik vind 't knappe speakertjes:[Plaatje verwijderd] Niet gek voor twee tientjes en verslaan als hobbyhokspeakers m'n Yamaha's, die gaan nu als monitors Hee, Wharfedales? Mijn eerste liefde. Doet me er aan denken dat ik ze nog werkeloos heb staan en moet weggeven. Maar niet dit type vrees ik. Groetjes Marc Het is erg afhankelijk van het type. Die ouwe Denton's, Glendales, Dovedales... Dat is allemaal niet geweldig, naar mijn idee. En ook de veel uit deze serie is niet best, vind ik. Holle zooi. Maar deze klinken bijzonder goed ;D. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 januari 2009 Report Share Posted 9 januari 2009 Hierzo, zal weinig over gekwijld worden maar ik vind 't knappe speakertjes:[Plaatje verwijderd] Niet gek voor twee tientjes en verslaan als hobbyhokspeakers m'n Yamaha's, die gaan nu als monitors Hee, Wharfedales? Mijn eerste liefde. Doet me er aan denken dat ik ze nog werkeloos heb staan en moet weggeven. Maar niet dit type vrees ik. Groetjes Marc Het is erg afhankelijk van het type. Die ouwe Denton's, Glendales, Dovedales... Dat is allemaal niet geweldig, naar mijn idee. En ook de veel uit deze serie is niet best, vind ik. Holle zooi. Maar deze klinken bijzonder goed ;D. Die ik weggeef zijn Denton 2's. Inderouwetijd door de Consumentenbond 'als beste getest'. Ik was toen 17 of 18 en zocht niet al te dure en te grote luidsprekers, en dit werden mijn eerste. Ik ben daar best tevreden mee geweest, was zelfs betoverd door het feit dat je er radiostemmen op kon horen. Later ben ik overgestapt op Celestion Ditton 15XR, en die gebruiken we nog steeds. Er is trouwens al een gegadigde. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 januari 2009 Report Share Posted 10 januari 2009 Beste Miracle,Je wijst nu op Doppler vervorming? Om voor mijn beurt te spreken: hij verwijst naar cone-breakup en naar het daarmee samenhangende onvermogen van een kleine membraan om zonder onredelijk grote uitslagen voldoende lucht in beweging te brengen om echte lage tonen onvervormd weer te geven. Het is een eenvoudige formule die laat zien dat oppervlak en uitslag een samenhangend geheel vormen waar niet omheen te bla-bla Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 10 januari 2009 Report Share Posted 10 januari 2009 Die ik weggeef zijn Denton 2's. Inderouwetijd door de Consumentenbond 'als beste getest'. Ik was toen 17 of 18 en zocht niet al te dure en te grote luidsprekers, en dit werden mijn eerste. Ik ben daar best tevreden mee geweest, was zelfs betoverd door het feit dat je er radiostemmen op kon horen. Later ben ik overgestapt op Celestion Ditton 15XR, en die gebruiken we nog steeds. Hahaha, geweldig ;D Radiostemmen. Ik snap niet dat ze ooit 'als beste getest' waren. Misschien komt 't doordat ik ze aan te moderne versterkers hang, maar zelfs vergeleken met een setje Philips tweewegjes zijn ze niet best. Ze zijn wel wat rustiger, maar het laag is zo vreselijk hol en bonkerig. Enfin, jij was er destijds blij mee en da's mooi. Ik heb ze zelf ook gehad (twee keer zelfs) en ben ze altijd voor een leuk prijsje kwijt geraakt. Zo'n merk zegt mensen iets, blijkbaar. Snap niet waar het vandaan komt. Trouwens, jaartje of dertig te laat: Je had eigenlijk AR4's moeten kopen. Hartstikke goedkoop en het zijn serieus briljante speakers ;D. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 januari 2009 Report Share Posted 10 januari 2009 @Kraus: Da's een mooie koptelefoon, maar wat vind jij "Niet overdreven duur" Voor de set bij de PC wil ik nog wel eens een mooie koptelefoon, maar ook "Niet overdreven duur". Ik heb voor de AKG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 10 januari 2009 Report Share Posted 10 januari 2009 Het grote nadeel van een hoofdtelefoon, vind ik, is dat ik altijd warme (lees: oververhitte) oren krijg als ik een tijdje met zo'n ding op m'n hoofd zit. Er zijn wel hoofdtelefoons die de oorschelp geheel omvatten, en daarbij is het minder, maar nog niet afwezig. Hebben jullie daar ook last van? Die types die tegen je oren aan drukken, vind ik helemaal niks. Instant warme oren en erg onconfortabel. M'n oren gaan er pijn van doen... Eigenlijk vind ik in-ear oordopjes wel ideaal. Geven echt een goed geluid (heeft mij verbaasd zelfs) en je hebt dan niet dat probleem met die warme oren. Enige nadeel bij die dingen (tenminste bij mijn Sennheisers) is dat je last hebt van contactgeluid van de draden. Dus als je tegen de draden aantikt, of de draden schuren bij je kleding langs, dan hoor je dat keihard in je oren. Zelfs windgeruis als je buitenzit hoor je vrij goed. Ik heb er niet zo'n probleem mee, want ik gebruik ze alleen voor onderweg (treinreizen) en af en toe bij m'n ouders thuis, als ik herrie wil horen die zij liever niet horen Thuis luister ik alleen maar naar m'n speakers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 10 januari 2009 Report Share Posted 10 januari 2009 Ik snap niet dat ze ooit 'als beste getest' waren. Ach, de Consumentenbond, ik denk dat iedereen die professioneel werkt in het productgebied dat zij testen er smakelijk om moet lachen Ik weet nog wel uit mijn fotohandeldagen dat er dan weer eens een cameratest was geweest. En dan vol ongeloof zien wat zij als beste getest hadden.. Een voorbeeld wat hear toepasselijker is: ze hebben in die tijd een test van cassettedecks gedaan, en de Nakamichi kwam als 'matig' uit de test. Waarschijnlijk omdat ie gewoon zo duur was, en omdat de aan-uitknop aan de verkeerde kant zat ofzo, over dat soort dingen struikelt de bond dus. De importeur van Nakamichi heeft ze nog aangeklaagd.. De Consumentenbond-tests neem ik dus absoluut niet serieus.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 januari 2009 Report Share Posted 10 januari 2009 Ik snap niet dat ze ooit 'als beste getest' waren. Ach, de Consumentenbond, ik denk dat iedereen die professioneel werkt in het productgebied dat zij testen er smakelijk om moet lachen Ik weet nog wel uit mijn fotohandeldagen dat er dan weer eens een cameratest was geweest. En dan vol ongeloof zien wat zij als beste getest hadden.. Een voorbeeld wat hear toepasselijker is: ze hebben in die tijd een test van cassettedecks gedaan, en de Nakamichi kwam als 'matig' uit de test. Waarschijnlijk omdat ie gewoon zo duur was, en omdat de aan-uitknop aan de verkeerde kant zat ofzo, over dat soort dingen struikelt de bond dus. De importeur van Nakamichi heeft ze nog aangeklaagd.. De Consumentenbond-tests neem ik dus absoluut niet serieus.. Die test die ik in aanhaal stamt uit 1970 of daaromtrent. Mijn beleving van de Dentons stamt ook uit die tijd. Die koester ik, verder maakt het me niet uit hoe ze nu werkelijk zijn, of hoe vreselijk de Consumentenbond ernaast zat. Ik had toen bijna geen geld, en was blij dat ik iets aardigs kon kopen voor weinig. Ik weet ook nog dat ze toen versterkers hadden getest. De Pioneer SA500A kwam als tweede uit de test, de beste was een 'Standard' versterker, want nog iets goedkoper. Die kocht ik toen bij All Wave. Thuisgekomen hoorde ik in de hoge tonen een duidelijke trilling. Ik terug. Kreeg een andere Standard mee. Opnieuw trillende hoge tonen, voor mij duidelijk, maar in de winkel geloofden ze me niet. Ik hield vol, en mijn vertrouwen in die mooie Standard was al weggesmolten, dus toen kon ik met wat bijbetaling de Pioneer meenemen. Prima versterker! Nooit spijt van gehad. Maar dat zijn allemaal verhalen uit de ouwe doos. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 januari 2009 Report Share Posted 10 januari 2009 Een voorbeeld wat hear toepasselijker is: ze hebben in die tijd een test van cassettedecks gedaan, en de Nakamichi kwam als 'matig' uit de test. Waarschijnlijk omdat ie gewoon zo duur was, en omdat de aan-uitknop aan de verkeerde kant zat ofzo, over dat soort dingen struikelt de bond dus. De importeur van Nakamichi heeft ze nog aangeklaagd.. Niet alle Nakamukkies waren even best hoor, vooral die in het lagere segment waren nogal "storingsgevoelig" om het zo maar te zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 januari 2009 Report Share Posted 10 januari 2009 Na vandaag een aantal 15" woofers beluisterd te hebben, samen met de houten Fostex hoorns heb ik besloten 2x Beyma 15G40, 15" woofers te bestellen. Klik hier voor de gegevens in .pdf van deze woofers Deze gaan het laag totaan 1200Hz verzorgen, wss in een gepoorte kist in hoekformaat, maar daar ga ik voorlopig nog even op broeden en het Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Ben in blijde verwachting van P 046 en C 046 Oyaide connectoren Miracle, wat vind je van Raven tweeters voor je luidsprekerproject? Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Ben in blijde verwachting van P 046 en C 046 Oyaide connectoren Miracle, wat vind je van Raven tweeters voor je luidsprekerproject? Gr Stef Gaat daar ook een Oyade powercord tussen komen of gebruik je een ander merk of zelfbouw-kabel? Raven tweeters zegt mij niets Stef. Doe eens een linkje. Ik heb nu 2 Fostex H-320 hoorns (worden helaas niet meer nieuw gemaakt) met Beil HD221 (=Fostex D1405) drivers die boven de Beyma 15" woofers, in een 150liter gepoorte hoekkast gaan komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Maar ik dacht dat de hoorn al de hoge tonen deed? Sorry ik reageer ook even. Een mooi ribbon tweeter dus. Links: http://www.zalytron.com/raven.htm http://www.orcadesign.com/products/raven/ravenr1.htm De hoorn doet idd de hoge tonen. Deze units lopen van 800-20.000Hz. Wat ik tot nu toe gehoord heb van deze hoorns hoeft er absoluut geen extra tweeter bij, en word het dus een 2-weg systeem. Alleen de 15" ben ik nog niet helemaal uit of het een gepoorte kast of een backloaded hoekhoorn word. Gepoort gaat door tot 40Hz @ -2,99Db en doet dan nog -8,13Db @ 30Hz. Gaat dus lekker diep door, maar niet te diep voor mijn ruimte. Een backloaded hoekhoorn zal maar tot zo'n 55Hz @ -3Db gaan met een Beyma 15G40, en loopt dan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 11 januari 2009 Report Share Posted 11 januari 2009 Ben in blijde verwachting van P 046 en C 046 Oyaide connectoren Gr Stef Gaat daar ook een Oyade powercord tussen komen of gebruik je een ander merk of zelfbouw-kabel? Ha die Stef, Mooie aanschaf. Zoals je weet ben ik zeer tevreden met het Oyaide Tunami Powercord. Groet, Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts