kappa7 Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 De diameter van de snaar is die anders om de poulie als om het plateau? Nee maar de verhouding dus wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 In mijn dac heb ik ook 6922 (vandaar), ik ga nog wel eens proberen wat een russische 6N6P daar doet, ik heb er nu Sof-tek in zitten, al schijnen die zo slecht nog niet te zijn.. Er zijn een hand vol 6N6P & 6N6P-I uit het voormalige Oostblok onderweg, maar kan je deze buisjes ongestraft over prikken tov een 6922 ? NEE!! Ze hebben een andere pin-out: geen middenaftakking van de gloeidraad, in de plaats zit op pin 9 een scherm tussen de triodehelften wat aan de massa moet. Bovendien gebruikt een 6n6p (die ander weet ik niet uit m'n hoofd) meer dan twee keer zoveel gloeistroom, dat moet je trafo wel aankunnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Omdat het buisje in de AR LS-1 naar zeggen van de vorige (eerste) eigenaar al zo'n 4 jaar oud is, waarvan 3 jaar gebruikt, wil ik toch eens gaan luisteren of het n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 De diameter van de snaar is die anders om de poulie als om het plateau? Nee maar de verhouding dus wel Kan je mij dit duidelijk maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 januari 2009 Author Report Share Posted 29 januari 2009 De diameter van de snaar is die anders om de poulie als om het plateau? Nee maar de verhouding dus wel Kan je mij dit duidelijk maken? Stel even voor het gemak... een poeliediameter van 10 mm, een plateaudiameter van 300mm en een snaardiameter van 2 mm. De overbrengverhouding is zonder met de snaardiameter rekening te houden 10/300 oftewel 1 op 30. M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Dat vind ik een vreemde uitleg, Hans. Het raakvlak van de snaar aan de pulley en plateau ligt aan de binnenzijde van de snaar, en daar gaat het om. De overbrengingsverhouding is niet afhankelijk van die dikte, net zoals de diameter van een tussenwiel er niets toe doet voor de snelheid bij bijv. een Garrard 401. In het tussenwielgeval heffen beide verschillen in overbrengingsverhouding elkaar op aan de raakvlakken, en met de snaar is het al net zo. Pak maar eens een snaaraangedreven tafel van om het even welk merk en leg daar een dikke ronde snaar omheen, de snelheid zal niet afwijken van een vlassnaar. Ik heb wel loopwerken gemaakt met een stuk aan elkaar geplakte videoband als overbrenging. Wat telt is de verhouding pulley/(binnen)plateau. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 (...) De diameter van de snaar is dus extreem belangrijk. Maar ook... de spanning. Wanneer een snaar wordt uitgetrokken wordt hij ook dunner, hierdoor zal het toerental ook (minimaal) veranderen. Beste Hans, De snaar wordt toch alleen bij het starten uitgetrokken (en dus dunner)? Wanneer eenmaal de grens van de rektolerantie is bereikt, blijft de snaar toch even uitgerekt en dun? (Althans: het snaargedeelte tussen poelie en plateau, waar op een gegeven moment de rek op staat, en wat voortdurend wordt ververst. Het gedeelte van de snaar dat vanaf het plateau naar de poelie toe gaat, is op hetzelfde moment min of meer ontspannen.) Dat een plateau bij toepassing van een siliconensnaar langer doordraait dan bij gebruik van een rubber snaar... zou dat komen door grotere opzameling van energie (trek) in de snaar? Is een platte snaar niet te verkiezen boven een ronde, omdat hij een groter contactoppervlak heeft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 29 januari 2009 Report Share Posted 29 januari 2009 Hans heeft gelijk dat de verhoudingen tussen poulie & plateau bepalend zijn voor de uiteindelijke draaisnelheid van het plateau. Maar de lengte van de omtrek van de poulie bepaald bij 1 omwenteling de verplaatsing van het plateau. En daarbij is de dikte van snaar niet relevant. De energie wordt immers via de buitenzijde van de poulie naar het plateau gebracht de snaar trekt hier met zijn binnenzijde aan de buitenzijde van het plateau. Vervolgens loopt de snaar aan de andere zijde van de poulie af en gaat daar "duwen" . Met andere woorden zou je kunnen zeggen dat de snaar aan het "halende-part" strak staat en bij het "brengende-part" eer wat slapjes bij hangt. Zoals je weet maakt elke motor "lawaai" dikke snaar brengt meer "lawaai" naar het plateau dan een dunnere. Dunnere snaar geeft minder kontakt geluid maar is daarentegen weer mechanisch zwakker. Rubber is stugger en stijver dan silicone zo silicone geeft minder motor "lawaai" aan het plateau. Rubber droogt uit en gaat dan nog meer "lawaai" maken. Silicone is weer een veel zachter ( mechanisch zwakker- grotere rek) en daarom weer een meer kwetsbare toepassing. Bandrecordertape heeft nagenoeg geen rek maar brengt daardoor weer meer motor geluiden naar het plateau. Bij gebruik van een losstaande dc-motor is een tape oplosing vaak nog zo gek niet. Maar heb je een ac-motor vergeet het dan maar. Wat erg belangrijk is bij snaaraandrijving: Gelijkmatige diameter en vorm van de snaar! Ook is een hoge kwaliteit van de afmetingen van de poulie belangrijk b.v. zit het spindelgat wel perfect in het midden en ook loodrecht naar beneden. Onderschat dit niet. Controleer ook eens of je snaar niet op en neer gaat aan de buitenzijde van je plateau. Is echt hoorbaar. En een heel klein beetje op en neer is toch op en neer. p.s. zou het bijna vergeten: heel belangrijk is dat het snaartje onbelemmerd over de poulie kan lopen! Dus geen gewring en gepers voor de snaar om op de poulie te komen. Dus geen V-vorm van de poulie bij gebruik van een ronde snaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Beetje filter- en aansluitmateriaal voor speakers: Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Mooi spul mundorf . Ik ben net een aantal typen Solencondensatoren aan het vergelijken die ik direkt had bestelt uit canada ook mooi en goedkoop bovendien , duelund ook erg mooi maar wel prijzig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Mooi spul mundorf . Ik ben net een aantal typen Solencondensatoren aan het vergelijken die ik direkt had bestelt uit canada ook mooi en goedkoop bovendien , duelund ook erg mooi maar wel prijzig. Solden condensatoren heb ik ook al eens uitgeprobeerd. Zijn idd zeker niet verkeerd, maar ik houd het de meeste keren toch op Mundorf. Die hebben ook voldoende verschillende soorten om een heel mooi geheel mee samen te stellen. Met mundorf kan ik zo'n beetje lezen en schrijven. Dueland weet ik ook heel leuke dingen mee te doen, maar werkt ook niet overal even goed. Vind het soms wat te suf gaan klinken, en idd zoals je schrijft, erg prijzig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Supervliezen. Exact het goede laag voor mijn ruimte. Met dank aan M44 die ze voor me heeft opgehaald! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Mooie nieuwe deuren heb je daar KT.... Proficiat met je aanwinst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Dat ziet er veelbelovend uit Sander. Als je volgend weekend weer wat beter in je vel zit kom ik ze wel even voor je slopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s_k Posted 1 februari 2009 Report Share Posted 1 februari 2009 Mooie spullekes, Sander. Zie ik daar een CDP-XB920? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 1 februari 2009 Report Share Posted 1 februari 2009 Drang was te groot sinds Miracle zijn bezoek en Onno zijn voorzichtig maar kordaat stellen : "Stef doe nou iets aan je akoestiek" Ben 3 tapijten gaan kopen, 2 tegen de muur en 1 op de grond ... Dit alles om de boel wat te dempen en de galm serieus te verminderen Merk nu al veel verschil met het tapijt op de grond Akoestische vooruitgang is ook een audio aanwinst toch Sander, niet alleen zien deze speakers er mooier uit dan je vorige maggies die ik zag ... je speelt ook in de andere richting zie ik Ik hoop dit jaar nog eens bij je te geraken om het te horen Groetjes Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 februari 2009 Author Report Share Posted 1 februari 2009 Dat vind ik een vreemde uitleg, Hans.Het raakvlak van de snaar aan de pulley en plateau ligt aan de binnenzijde van de snaar, en daar gaat het om. De overbrengingsverhouding is niet afhankelijk van die dikte, net zoals de diameter van een tussenwiel er niets toe doet voor de snelheid bij bijv. een Garrard 401. In het tussenwielgeval heffen beide verschillen in overbrengingsverhouding elkaar op aan de raakvlakken, en met de snaar is het al net zo. Pak maar eens een snaaraangedreven tafel van om het even welk merk en leg daar een dikke ronde snaar omheen, de snelheid zal niet afwijken van een vlassnaar. Ik heb wel loopwerken gemaakt met een stuk aan elkaar geplakte videoband als overbrenging. Wat telt is de verhouding pulley/(binnen)plateau. Helemaal fout. Probeer het maar eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 februari 2009 Author Report Share Posted 1 februari 2009 (...) De diameter van de snaar is dus extreem belangrijk. Maar ook... de spanning. Wanneer een snaar wordt uitgetrokken wordt hij ook dunner, hierdoor zal het toerental ook (minimaal) veranderen. Beste Hans, De snaar wordt toch alleen bij het starten uitgetrokken (en dus dunner)? Wanneer eenmaal de grens van de rektolerantie is bereikt, blijft de snaar toch even uitgerekt en dun? (Althans: het snaargedeelte tussen poelie en plateau, waar op een gegeven moment de rek op staat, en wat voortdurend wordt ververst. Het gedeelte van de snaar dat vanaf het plateau naar de poelie toe gaat, is op hetzelfde moment min of meer ontspannen.) Dat een plateau bij toepassing van een siliconensnaar langer doordraait dan bij gebruik van een rubber snaar... zou dat komen door grotere opzameling van energie (trek) in de snaar? Is een platte snaar niet te verkiezen boven een ronde, omdat hij een groter contactoppervlak heeft? 1. Bij mijn draaitafel b.v. staat de moter los. Hierdoor kan de snaar verder worden uitgetrokken en dus dunner worden. 2. Siliconen loopt langer door dan rubber omdat dit een lagere wrijvingscoeficient heeft. Hierdoor glijd de snaar makkelijker op het plateau en poeli. Hier moet het verschil binnenzijde/neutrale diam. tenslotte verschoven worden. 3. Een platte snaar of ronde maakt in theorie weinig uit. Bij een ronde snaar heb je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 februari 2009 Author Report Share Posted 1 februari 2009 Drang was te groot sinds Miracle zijn bezoek en Onno zijn voorzichtig maar kordaat stellen : "Stef doe nou iets aan je akoestiek" Ben 3 tapijten gaan kopen, 2 tegen de muur en 1 op de grond ... Dit alles om de boel wat te dempen en de galm serieus te verminderen Merk nu al veel verschil met het tapijt op de grond Akoestische vooruitgang is ook een audio aanwinst toch Sander, niet alleen zien deze speakers er mooier uit dan je vorige maggies die ik zag ... je speelt ook in de andere richting zie ik Ik hoop dit jaar nog eens bij je te geraken om het te horen Groetjes Stef H Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 1 februari 2009 Report Share Posted 1 februari 2009 Hans hoi Puntje 4 vraagt om een uitlegje ... Wielrenners rijden toch ook met dunne bandjes om zo min mogelijk contact en toch wrijving te hebben. Ze willen met zo weinig mogelijk weerstand vooruit komen ... Waarom heeft het contactoppervlak geen invloed maar contact wel? Als het contactoppervlak geen invloed heeft, waarom toch liefst een zo glad mogelijk oppervlak enz Je ziet Hans puntje 4 roept vele vragen op ... Tanx Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 februari 2009 Author Report Share Posted 1 februari 2009 Hans hoi Puntje 4 vraagt om een uitlegje ... Wielrenners rijden toch ook met dunne bandjes om zo min mogelijk contact en toch wrijving te hebben. Ze willen met zo weinig mogelijk weerstand vooruit komen ... Waarom heeft het contactoppervlak geen invloed maar contact wel? Als het contactoppervlak geen invloed heeft, waarom toch liefst een zo glad mogelijk oppervlak enz Je ziet Hans puntje 4 roept vele vragen op ... Tanx Stef Dat van die wielrenner klopt, brede banden moeten meer vervormen op het wegdek. Hierdoor schuift het rubber over de weg waardoor je meer wrijving krijgt. Smalle harde banden hebben dat minder. Het komt er eigenlijk op neer, dat er een verschil is tussen wrijving en buig- en slipverliezen. Overigens wil die wielrenner echt wel een hoge wrijving op de weg. dan kan hij n.l. sneller door de bocht. Hopelijk zo duidelijk...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 1 februari 2009 Report Share Posted 1 februari 2009 Supervliezen.Exact het goede laag voor mijn ruimte. Met dank aan M44 die ze voor me heeft opgehaald! Proficiat met deze nieuwe aanwinst! En hebben de Carvers inmiddels een nieuwe eigenaar gevonden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 februari 2009 Report Share Posted 1 februari 2009 Overigens wil die wielrenner echt wel een hoge wrijving op de weg. dan kan hij n.l. sneller door de bocht. Hij wil wel wrijving, maar dan wel alleen in de dwarsrichting. Hij wil natuurlijk geen rolweerstand (= ook wrijving)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 februari 2009 Report Share Posted 1 februari 2009 In bijna mint staat, een Pioneer TX9500 Wordt helemaal gereviseerd, getweaked en opnieuw afgeregeld. Maar speelt nual erg goed. De foto is van een exemplaar, dat ik vorig jaar heb opgeknapt, zo moet deze ook worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 2 februari 2009 Report Share Posted 2 februari 2009 Prachtig ik hou eigenlijk zo van analoge tuner's. Verkoop je ook jack ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts