Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ja, wat Eddy currents zijn weet ik. Maar hoe zit dat dan in relatie met buizen en hoogohmige schakelingen? En het verschil met ijzer en titanium daarin? Met Google is daarover iig niets te vinden.

Misschien kun je anders wat specifieke links daarover geven als je het teveel vindt om uit te leggen.

;)

Kijk, dat scheelt dat je al weet wat eddy-currents zijn.

Dan weet je ook dat die ontstaan op plaatsen waar magnetisme kan ontstaan in elektrische schakelingen.

Hallo Miracle,

Ah, we komen zo al een heel eind verder... :unsure:

Maar hoe zit dat dan met het ontstaan van magnetisme in hoogohmige buizenschakelingen? En de nadelige effecten van Eddy currents daarin?

Ik ben wel erg nieuwsgierig want ik ben dat nog nooit ergens tegengekomen. Je kunt toch wel aangeven waar je dat vandaan hebt? Als dit een nieuw fenomeen is zou ik daar wel meer van willen weten. Misschien dat andere buizen deskundigen HEAR het weten....?

Een metalen ring kan dus magnetisch worden als die rond een buis zit. Titanium kan dat niet.

Nog afgezien van het feit dat niet alle metalen magnetisch kunnen worden is het wel handig om te weten dat de anoden van buizen meestal van ijzer/nikkel zijn gemaakt. Het is daarom sowieso wel zaak om met magneten uit de buurt van buizen te blijven.

;)

@Pjotr: spido geeft net boven jouw post eigenlijk het antwoord al met zijn wiki-quote.

@spido: Die eddy-currents zullen juist door het gebruik van titanium NIET ontstaan. Dat zo'n demper knopen maakt waar buiken waren heb ik nog niet kunnen constateren. Zowel met de oren als met meters niet.

Als ik een analyser op de versterkers aansluit heb ik met dempers veel minder pieken op het scherm als zonder dempers. De versterker word er dus duidelijk stiller van, en vertoond nergens pieken die er zonder dempers nog niet waren.

@Pjotr: spido geeft net boven jouw post eigenlijk het antwoord al met zijn wiki-quote.

@spido: Die eddy-currents zullen juist door het gebruik van titanium NIET ontstaan. Dat zo'n demper knopen maakt waar buiken waren heb ik nog niet kunnen constateren. Zowel met de oren als met meters niet.

Als ik een analyser op de versterkers aansluit heb ik met dempers veel minder pieken op het scherm als zonder dempers. De versterker word er dus duidelijk stiller van, en vertoond nergens pieken die er zonder dempers nog niet waren.

Beste Miracle,

Een mooie proeve van iets poneren en vervolgens nieuwsgierige vragen om het nadere uitleg niet beantwoorden dan wel ontwijken en feitelijke nergens op ingaan. Nergens een referentie.

Dat hele gedoe over Eddy currents bij hoogohmige buizenschakelingen lijkt mij dus gewoon een verzinsel (misschien wel van jezelf), ook wel een broodje aap genoemd.

Geloofwaardig is het allemaal niet meer.

;)

;)

Ach Pjotr, zo'n antwoord had ik van jou allang verwacht. Wat ik ook geschreven had. Vandaar dat ik er ook niet serieus op in ga bij jou.

Ja, jij gaat wel vaker niet serieus op mensen in als ze een beetje kritische vragen gaan stellen. Dat kan makkelijk op zo'n forum, maar hoe doe je dat eigenlijk in je dagelijks leven? :rolleyes:

Ik ben ook wel benieuwd wat Eddy currents hier nou voor probleem opleveren, maar dat zullen we wellicht nooit te weten komen... :rolleyes:

;)

Ach Pjotr, zo'n antwoord had ik van jou allang verwacht. Wat ik ook geschreven had. Vandaar dat ik er ook niet serieus op in ga bij jou.

Ja, jij gaat wel vaker niet serieus op mensen in als ze een beetje kritische vragen gaan stellen. Dat kan makkelijk op zo'n forum, maar hoe doe je dat eigenlijk in je dagelijks leven? :rolleyes:

Ik ben ook wel benieuwd wat Eddy currents hier nou voor probleem opleveren, maar dat zullen we wellicht nooit te weten komen... :rolleyes:

In het echte leven ga ik op de zelfde manier met mensen om die op deze manier "vragen" stellen.

Kritische vragen vind ik erbij horen, maar zoals sommige mensen hear wensen te posten heeft niets met vragen stellen te maken.

Buizenbart geeft er iig blijk van dat hij w

;)

In het echte leven ga ik op de zelfde manier met mensen om die op deze manier "vragen" stellen.

Kritische vragen vind ik erbij horen, maar zoals sommige mensen hear wensen te posten heeft niets met vragen stellen te maken.

Buizenbart geeft er iig blijk van dat hij w

;)

volgens mij werkt miracle op jou ook als de welbekende rode lap..............;)

Beste Miracle,

De mogelijkheid dat die dempingsringen per saldo nuttig zijn (althans: meer nuttig dan schadelijk), zal ik zeker niet uitsluiten.

Alle stoffelijke dingen staan bloot aan mechanische resonantie: dus glazen buisjes (elektronenbuizen) ook.

Die resonanties kunnen best externe (elektromagnetische) bronnen hebben.

Waar ik op duidde, is hetzelfde effect als wat optreedt bij kruisbalken die het midden van de wanden van luidsprekerkasten stutten: de Q vermindert drastisch, maar de Fr stijgt (2x... en k

HEREN WIE HEEFT ER NOG OUDE AB'S VOOR PHILIPS CD SPELERS!!!

niet te vinden die krengen.

;)

Dit gaat uit van vooringenomenheid. Vind ik eigenlijk nogal goedkoop van je om het zo te draaien (en te laten zien dat je het eigenlijk zelf helemaal niet snapt). Idd weet ik vrij goed wat Eddy currents zijn en heb daar dagelijks mee te maken op een heel ander vlak. Vandaar ook mijn oprechte vraag naar wat nadere uitleg naar aanleiding van wat je hier vertelde.

Nog

ik ben gek op curry, of ie nu van eddy is of van een ander maakt echter wel verschil :huh:

Guest tubejack
Maar deze voetjes zijn in een vorige post van Mirakels als het ware tot op de grond afgebrand. :D

Iets "afbranden" of belachelijk maken vind ik te simpel.

Ok, je praat dus na wat de fabrikant je voor speigelt zonder het eigenlijk zelf te snappen. Dat wordt nu wel duidelijk.

;)

Maar napraten is toch niet zo erg? We doen het allemaal met dingen die we ooit geleerd hebben van anderen en wie is tegenwoordig nou nog origineel en authentiek... :D

Het was een antwoord op de vraag waarom buizendempers dienen te worden toegepast en waar dat antwoord precies vandaan komt is toch niet zo belangrijk? Het is geen schande als je niet alles snapt van de achterliggende techniek, maar wel gehoormatig hebt vastgesteld dat die ringen inderdaad de klank veranderen (of dat ten goede is, is maar de vraag overigens...). En dan citeer je iets waar je je wel in kunt vinden.

Tja Knor, op zich niet erg, we leren op school niet anders. Napraten van iets waarvan je niet snapt wat het is of niet weet of dat wel juist is blijft hachelijk en al helemaal als het audiofiele verhalen zijn in een verkooppraatje.

Dat buizendempers nut hebben staat niet ter discussie maar als er zonder meer argumenten geponeerd worden waarvan ik nog nooit gehoord heb: "Eddy currents in hoogohmige buizenschakelingen", wordt mijn nieuwsgierigheid daarvoor wel gewekt. Dan mag ik toch wel om nadere uitleg vragen aan degene die het naar voren brengt?

;)

Tja Knor, op zich niet erg, we leren op school niet anders. Napraten van iets waarvan je niet snapt wat het is of niet weet of dat wel juist is blijft hachelijk en al helemaal als het audiofiele verhalen zijn in een verkooppraatje.

Dat buizendempers nut hebben staat niet ter discussie maar als er zonder meer argumenten geponeerd worden waarvan ik nog nooit gehoord heb: "Eddy currents in hoogohmige buizenschakelingen", wordt mijn nieuwsgierigheid daarvoor wel gewekt. Dan mag ik toch wel om nadere uitleg vragen aan degene die het naar voren brengt?

;)

Hebben buizenringen volgens jou nut? in welke mate kan het een maarwaarde zijn?

gr

Stef

;)

Dat is waar, het is geen probleem om opheldering te vragen!

Overigens heb ik op grond van gewoon luisteren slechte ervaringen met buizendempers. Ze lijken ook het een en ander weg te nemen uit de levendigheid van het geluid wat volgens mij beter niet weggenomen moest worden.

Dus wat het verhaal erachter ook mag zijn, ik haal ze er eigenlijk altijd af...

Guest kikkervisje

;)

Dat is waar, het is geen probleem om opheldering te vragen!

Overigens heb ik op grond van gewoon luisteren slechte ervaringen met buizendempers. Ze lijken ook het een en ander weg te nemen uit de levendigheid van het geluid wat volgens mij beter niet weggenomen moest worden.

Dus wat het verhaal erachter ook mag zijn, ik haal ze er eigenlijk altijd af...

Leg die ringen eens in ster aan aarde. ;)

;)

Van die wervelstromen weet ik niets af, ik zou denken dat de onderdelen in een buis die tenslotte ook van een staal-legering zijn daar dan ook last van moeten hebben.

Voor mij is dat in ieder geval nieuw.

Wat buizendempers betreft: je dempt hiermee de eventuele trillingen van het glas, niet van het electrodensysteem in de buis.

Dat hangt in enkele mica spacers vast in het glas.

Microfonie van buizen kan optreden als de electroden in die mica spacers wat ruimte hebben om te bewegen (komt veel voor bij eindbuizen waar de constructie wat grover is) maar ik heb het ook wel gehad bij Chinese en Russische voorversterkerbuizen die wat slordig geproduceerd waren.

Ook bij NOS vv-buizen kan het voorkomen, dat was vroeger nog deels handwerk.

De echt goede NOS buizen zijn er nu allemaal wel tussenuit geplukt, er is veel rommel in omloop.

Is een buis eenmaal microfonisch, dan los je dat helaas niet op met een dempingsring, want die kan van buitenaf niets doen aan de ruimte in de mica spacers.

De bewegingen van de electroden onderling door de warmteontwikkeling in de buis is een proces waar je niet bij kunt en helaas ook niets aan kunt doen.

Ergo: zo'n buis kun je nog in een trapje verderop proberen waar de signaalspanningen zo groot zijn dat het niet meer opvalt, en anders mag die buis in de kliko.

Het "rinkelen" waarover hier wordt gesproken als je met een potlood oid. tegen het glas aantikt, zal in de praktijk niet zo spelen, tenzij je er een dikke brommende trafo pal naast hebt staan, of een subwoofer.

En dat rinkelen is ook nog geen bewijs van microfonie, want zo'n buis kan praktisch gezien verder doodstil zijn (ik heb een setje BVA/Brimar CV4004 in een phono pre zitten die ook rinkelen als je ertegenaan tikt, maar ze zijn niet microfonisch. De buisvoetjes hangen w

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...