stefk Posted 20 oktober 2009 Report Share Posted 20 oktober 2009 Gefeliciteerd hansko, nog meer spullen van TE. En nu maar sparen voor de TE phono voorversterker. Veel pelzier met je aankoop. Lourens Bedankt, ik ben echter zeer gelukkig met de Array phono, en zo kan ik altijd zeggen dat ik zowel van buizen als transistor versterkers houd. Neem jij de TE phono en verkoop de Array Phono aan Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 20 oktober 2009 Report Share Posted 20 oktober 2009 Gefeliciteerd hansko, nog meer spullen van TE. En nu maar sparen voor de TE phono voorversterker. Veel pelzier met je aankoop. Lourens Bedankt, ik ben echter zeer gelukkig met de Array phono, en zo kan ik altijd zeggen dat ik zowel van buizen als transistor versterkers houd. Neem jij de TE phono en verkoop de Array Phono aan Stef Ik zou eerst de Hawk A50's overnemen als ik jou was Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 20 oktober 2009 Report Share Posted 20 oktober 2009 Staat een mens op het punt te melden dat hij een 8TC een Kimber 8TC heeft liggen, komen er ineens van die prachtige monoblokken voorbij waardoor ao'n KImber een heel klein kimbertje wordt. Toch ook een heel mooie aanwinst die Kimbers... heb je ze al aangesloten..?? Yep, ze zijn aan het (in)spelen ... hun aan het settelen Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 20 oktober 2009 Report Share Posted 20 oktober 2009 Om het draaitafeltje af te ronden: Jelco SA750D. Zag de 12 inch versie op de VAD, dat gaat niet passen maar de 9" dus wel. Wat een fabelachtig stukje mechanisch vakmanschap! Zojuist gebracht door Bob Janssen, waarvoor mijn dank! Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 oktober 2009 Report Share Posted 20 oktober 2009 In mijn onwetend oog ziet het eruit als een doorsnee japanner uit de jaren '70, maar daar zal ik me wel hevig in vergissen Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 20 oktober 2009 Report Share Posted 20 oktober 2009 Om het draaitafeltje af te ronden: Jelco SA750D. Zag de 12 inch versie op de VAD, dat gaat niet passen maar de 9" dus wel. Wat een fabelachtig stukje mechanisch vakmanschap! Zojuist gebracht door Bob Janssen, waarvoor mijn dank! zo'n pompje om op een grote emmer mayo te zetten? gratz sander word vast mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 20 oktober 2009 Report Share Posted 20 oktober 2009 In mijn onwetend oog ziet het eruit als een doorsnee japanner uit de jaren '70, maar daar zal ik me wel hevig in vergissen rolleyes.gif Het ziet er bedrieglijk simpel uit, maar waarom zou je iets moeilijk maken als het ook simpel kan? Gewoon een heel fijn armpje voor niet teveel geld, wat beslist niet in de weg zit van een goede aftasting. Meer moet dat niet zijn, zeggen onze Zuiderburen. Het is dan wel geen Dynavector of SME, maar het kost dan ook maar een fractie daarvan. En ik ben er heel erg blij mee. Ik hoef niet per se blingbling, wel graag functionaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 oktober 2009 Report Share Posted 20 oktober 2009 "Hij wil w Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk93 Posted 20 oktober 2009 Report Share Posted 20 oktober 2009 Binnenkort in huize Hansko: Tube Elysium l'Apotheose mono eindversterkers Het bloed kruipt waar het...... Zie voor meer info:website tube elysium Paralel Single Ended triode eindversterker Buizenbezetting: (per kanaal) 3 x Chatham 5R4 WGY gelijkrichters 6SN7 stuurtrap-buis 300B triode driver-buis 2 x 845B Zeker mooie versterkers die Tube Elysium l'Apotheose mono eindversterkers Henk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 20 oktober 2009 Report Share Posted 20 oktober 2009 Prachtig die palladium luidsprekers. Heb ze gehoord op Manley Welke muziek draai je meestal Henk? Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 20 oktober 2009 Report Share Posted 20 oktober 2009 Om het draaitafeltje af te ronden: Jelco SA750D. Zag de 12 inch versie op de VAD, dat gaat niet passen maar de 9" dus wel. Wat een fabelachtig stukje mechanisch vakmanschap! Zojuist gebracht door Bob Janssen, waarvoor mijn dank! Mooie arm Sander, maar waarom de 750, in S-vorm, terwijl de 250 een mooier lager heeft en er ook in rechte uitvoering is? Voor de oliedemper in de 750? Volgens mij heeft dat op jouw zware tafel geen voordeel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 oktober 2009 Members Report Share Posted 20 oktober 2009 Mooie arm Sander, maar waarom de 750, in S-vorm, terwijl de 250 een mooier lager heeft en er ook in rechte uitvoering is? Voor de oliedemper in de 750?Volgens mij heeft dat op jouw zware tafel geen voordeel. Mis (en dat gebeurt niet vaak!)... Dat betere lager zit nu juist in die 750. Afgelopen weekend hebben wij met die 12 inch versie gedraaid met een Koetsu element erin, die armen kunnen meer als dat de prijs doet denken. Een zwaar onderschatte arm!En btw, die 750S is ook leverbaar in zwart en kun je de 250 ook dempen met olie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 20 oktober 2009 Report Share Posted 20 oktober 2009 Mooie arm Sander, maar waarom de 750, in S-vorm, terwijl de 250 een mooier lager heeft en er ook in rechte uitvoering is? Voor de oliedemper in de 750?Volgens mij heeft dat op jouw zware tafel geen voordeel. Mis (en dat gebeurt niet vaak!)... Dat betere lager zit nu juist in die 750. Afgelopen weekend hebben wij met die 12 inch versie gedraaid met een Koetsu element erin, die armen kunnen meer als dat de prijs doet denken. Een zwaar onderschatte arm!En btw, die 750S is ook leverbaar in zwart en kun je de 250 ook dempen met olie... Tsja, smaken verschillen nu eenmaal, maar de 750 geeft toch echt meer weerstand dan de 250, en een S-arm is niet voor niets vaarwel gezegt in het verleden. Ik wil niet zeggen dat de 750 een slechte arm is, in tegendeel (idd ZWAAR onderschatte armen), maar de 250 vind ik toch de betere. Enig voordeel van de 750 is dat hij standaard oliegedempt is, en een 2 gram zwaarder element aan kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 oktober 2009 Members Report Share Posted 20 oktober 2009 Misschien dat smaak idd meetelt (een van mijn eigen stokpaardjes), KT heeft echter deze 750 ter vervanging van de 250 (in de Audioquest uitvoering), dus zijn uiteindelijke conclusie zal het ons gaan vertellen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 20 oktober 2009 Report Share Posted 20 oktober 2009 (in de Audioquest uitvoering) Nog beter dan de Yelco, doordat het stofkapje op het lager weggelaten is. Dat geeft minder druk op het lager, waardoor hij soepeler loopt. Ik heb hier ook de Audioquest staan, en heb dat stofkapje er eens opgezet (geleend van iemand), en dat gaf meer weerstand aan het lager, wss door de druk die erop komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 oktober 2009 Report Share Posted 20 oktober 2009 Om het draaitafeltje af te ronden: Jelco SA750D. Zag de 12 inch versie op de VAD, dat gaat niet passen maar de 9" dus wel. Wat een fabelachtig stukje mechanisch vakmanschap! Zojuist gebracht door Bob Janssen, waarvoor mijn dank! Mooie arm Sander, maar waarom de 750, in S-vorm, terwijl de 250 een mooier lager heeft en er ook in rechte uitvoering is? Voor de oliedemper in de 750? Volgens mij heeft dat op jouw zware tafel geen voordeel. Rechte armen zijn in principe lichter dan J-vormige, en J-vormige zijn weer lichter dan S-vormige. Want hoe rechter ze zijn, hoe lichter. In principe, dus. Maar is lichter ook beter? Ja. Maar... alleen wanneer je van die inmiddels alweer ouderwetse hoog-compliante elementen gebruikt, die met weinig naaldkracht moeten werken. Voor de betere elementen (m.n. MC) bieden juist de gebogen armen beslissende voordelen: zowel technisch (meetbaar) als muzikaal (hoorbaar). Geen wonder, dat juist de oudere armen van bijv. Grace, SME en Ortofon tegenwoordig weer zo gezocht worden. Op het Audiokarma forum legt "Quest" het keurig uit: welke voordelen er zijn ten aanzien van aftasting en resonanties. Maar bovendien zijn de gebogen armen - m.n. de S-vormige - beter gestabiliseerd in het horizontale vlak, wat een evenwichtiger belasting voor de armlagering oplevert. Originally Posted by Quest It wasn’t a beautification project and the need to blow money that S and J-arms were invented for turntables. It was mysterious physics, magic, and a will to create better music for cartridges- but not in the way we would normally think. For tonearms, longer is better. They have less vertical and horizontal tracking error like a car with a long wheelbase so in record warps we ride without jerking, more accuracy. With slower and less vertical and horizontal pivot bearing movements, they are quieter and have more dynamic range. And they are more forgiving of alignment errors. But if they are made too long then they have extra weight, flexing, and low resonance problems. In the microscopic world, it means a lot. S and J-arms are straight arms in disguise with an additional benefit. Stretch the S-arm and we see it is longer. Clever engineers took the straight arms then bent them to fit smaller boxes. But there is more. Bent arms are more energetic in sound. Tonearms are small but influential organ pipes. Think of a muffler pipe; a long and straight pipe flexing and has low resonance, a burbling sound. Look under a car with a factory system and we see the pipe bends making it stronger and the sound is spread to higher and wider frequency range. Tonearms follow the same physics. Properly designed, angled at the right point to control resonance, and with the right materials, well designed arms can give a happy boost to the midrange. Drooping audio waves can be boosted by opposing lifted audio waves to make a neutral sound. Since many cartridges have a droop in the midrange, this is a happy mating. A bend or two can make tonearms passive amplifiers. Clever engineers. Extra weight? Yes, but short arms are choppy rides. In longer arms, the combination of the cantilever, a heavier, movement resistant, tonearms and exceptional bearings makes a very smooth ride much like a shock absorber tonearm using a leaf spring cartridge. The arms are beauties to watch as the cantilever does the work and the tonearm floats. Why did we go to short straight arms? We know they are easy to design and cost much less to make. Lower cost, lower price, expands the market to consumers who could not afford, or want, the best. One bend is costly but two? Wow, and both must be precise, perfect. Straight arms can be mass produced; there are no precise bends to worry about, less of a chance of defects, and faster assembly line manufacturing. Bean counters and profit motivated do not mind if we forget what we learned in physics classes. Bent arms have many advantages. http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?p=2402464 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 NBS Monitor IV luidspreker kabels. Gisteren aangekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 Vandaag een nieuwe aanwinst gedaan. Heb voor een goed bedrag een gemodificeerde en volledig onderhouden (met factuur van E330,-) van medevoort MA222 gekocht. Driade en van medevoort is kennelijk een erg goede combinatie wand het klinkt echt heel heel heel erg goed. Ik had vandaag ook een dag een ATOLL 80SE versterker te leen. Prachtig ding alleen de insterumenten werden veel te hard en droog weergegeven. Met de vanmedevoort heb je daar natuurlijk geen schijntje last van. Heb ook nog 8 van deze pluggen besteld om de kabel af te maken. Deze pluggen zijn met instelbare klembaarheid je kan ze dus telkens weer gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 Mooie arm Sander, maar waarom de 750, in S-vorm, terwijl de 250 een mooier lager heeft en er ook in rechte uitvoering is? Voor de oliedemper in de 750?Volgens mij heeft dat op jouw zware tafel geen voordeel. Ik heb de 250 ook nog, die kan ook met olie worden gedempt. Dat is de AQ PT6 (niet de PT9). Armpje gemonteerd en tijdelijk de (reserve) DL103 erin gehangen, dat klinkt gewoon goed. Lagers zijn voorzover ik kan beoordelen uit de kunst, en op het gevoel niet zwaarder dan de 250. Op de testplaat (Audio Obstacle Course) worden de belletjes zonder vervorming afgetast, ook de nummers 5. En dat met een Denon! Verderop in de week na mijn operatie morgen ga ik er wel weer verder mee knoeien, maar vooralsnog ben ik er erg happy mee. Staat optisch ook beter, zo'n donker-chromen arm ipv. zwart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 oktober 2009 Report Share Posted 21 oktober 2009 Rechte armen zijn in principe lichter dan J-vormige, en J-vormige zijn weer lichter dan S-vormige.Want hoe rechter ze zijn, hoe lichter. In principe, dus. het gewicht van een arm is alleen maar afhankelijk van de hoeveelheid van een bepaald materiaal die er in is gestopt, principes of niet. Voor de betere elementen (m.n. MC) bieden juist de gebogen armen beslissende voordelen: zowel technisch (meetbaar) als muzikaal (hoorbaar). Geen wonder, dat juist de oudere armen van bijv. Grace, SME en Ortofon tegenwoordig weer zo gezocht worden.Op het Audiokarma forum legt "Quest" het keurig uit: [...] Wie Quest dan ook is, de omhullende vorm van een S of J arm is groter dan die van een rechte en minder symmetrisch, een S of J arm is daarmee inherent instabieler, dus een "slechter" ontwerp! (het is niet voor niets dat er zo weinig kromme 'eenpunters' zijn). Gelukkig is de kwaliteit van een arm niet van dit soort gedoe afhankelijk, een goed gebouwde S- of J-arm is beter als een slecht ontworpen rechte en andersom. Het is leuk om te zien dat de Jelco's, onder eigen naam, een soort van comeback aan het maken zijn, have fun KT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 Je snapt het principe niet, waar Spido op doelt, Seed7 ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 Je snapt het principe niet, waar Spido op doelt, Seed7 ! ...en hij heeft kennelijk de argumentatie niet gelezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henk93 Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 Prachtig die palladium luidsprekers. Heb ze gehoord op Manley Welke muziek draai je meestal Henk? Gr Stef Hier een aantal cd die ik regelmatig draai. MERCEDES SOSA: misacriolla BLISS: quiet letters(2cd) BLISS: the made history PAUL STEPHENSON:light green ball DAVID MUNYON :poet wind DAVID MUNYON :big shoes DIEGO MODENA/JEAN-PHILIPPE AUDIN :ocarina ERA: the mass MIKE SIVER: solid silver Henk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 Je snapt het principe niet, waar Spido op doelt, Seed7 ! ...en hij heeft kennelijk de argumentatie niet gelezen. argumentatie? Als je doelt op het corrigeren van een "krom" element met een kromme arm, dat heet probleem oplossen, niet oorzaak weg nemen, ofwel genoegen nemen met een slechter resultaat tegen hogere kosten ... gewoon "sounding" dus. Lengte? alleen de effectieve lengte is voor de theoretische tracking prestaties van belang, niet in wat voor spagettie vormen ik een lange buis buig om toch aan een bepaalde effectieve lengte te komen. Het vergelijk met uitlaten is volkomen irrelevant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 22 oktober 2009 Report Share Posted 22 oktober 2009 Zojuist opgehaald... van het weekend plaatsen en afstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts