spido Posted 23 oktober 2009 Report Share Posted 23 oktober 2009 Je snapt het principe niet, waar Spido op doelt, Seed7 ! ...en hij heeft kennelijk de argumentatie niet gelezen. argumentatie? Als je doelt op het corrigeren van een "krom" element met een kromme arm, dat heet probleem oplossen, niet oorzaak weg nemen, ofwel genoegen nemen met een slechter resultaat tegen hogere kosten ... gewoon "sounding" dus. Lengte? alleen de effectieve lengte is voor de theoretische tracking prestaties van belang, niet in wat voor spagettie vormen ik een lange buis buig om toch aan een bepaalde effectieve lengte te komen. Het vergelijk met uitlaten is volkomen irrelevant. Beste Seed7, Okay, je bent dus niet gevoelig voor andere dan mathematische argumentatie. Welnu, ik zal je niet vermoeien met herhaling van de akoestische en andere natuurkundige voordelen van gebogen armen. Maar ik neem de vrijheid je te wijzen op de ervaringen van Triodedick, die ik in hoge mate herken: (...) De Gyro was in eerste instantie evenals de Mycro voorzien van een Rega RB300. Een goed armpje, dat zeker. Maar wat surfen op Ebay bracht een paar oude Ortofon AS212 armen in mijn armen. Leuk om eens mee te experimenteren, dacht ik. Ik ken de Ortofon als winnaar van vele armvergelijkingen in de bladen, in de jaren zeventig. De AS212 is geen 12” ontwerp, wat het typenummer zou kunnen suggereren, maar is, zoals de meeste armen, 9” lang. Het is een arm die ogenschijnlijk simpel is, maar als je iets verder kijkt zie je dat het mechanisch een degelijk en machtig mooi gebouwd ding is. De lagers zijn in brons gevat en gemakkelijk in of na te stellen. Eventuele speling is er helemaal uit te regelen en de lagerwrijving is nihil. De Ortofon arm is, in tegensteling tot de Rega, ook in hoogte in te stellen. Ik moet toegeven dat het nog al schokkend was toen de Rega vervangen was door de Ortofon en op het vinyl werd gezet. De Ortofon tast zoveel beter af dat het bijna degraderend voor de hedendaagse Britse pook is. Ik heb verschillende elementen, en die worden stuk voor stuk super behandeld in de oude s-vormige Deen. Sterke groefmodulaties vormen geen enkel probleem met de ortofon als elementenbegeleider. Tot in het laatste deel van de groef, ook dicht tegen het label, wordt de muziek met een gemak en zonder vervelende bijgeluiden afgetast. Plaatruis is veel minder dan je zult verwachten, en het best geperste vinyl krijgt een schijnbaar even stille achtergrond als de CD. Muziek komt uit stilte op. Platen die ik als inferieur had bestempeld, blijken met de AS212 op de Gyro geen dissidenten meer. Had ik deze verschillen verwacht? Nou, niet echt… en in ieder geval niet in deze mate. De weergave met de RB300 kan soms wat kleurloos en grijzig zijn, die van de Ortofon is levendig en gloedvol. Ortofon zou er goed aan doen om dit ontwerp weer in productie te nemen. De tijd is er rijp voor. Ik heb snel nog meer Ortofon armpjes gearresteerd via Ebay. Mijn naaste vrienden hebben deze pook nu ook op de platenspeler. En de positieve eigenschappen die ik ontdekte worden ook daar honderd procent waargemaakt. Er zijn in ieder geval een aantal Rega armen de handel ingegaan. Mijn Regatijdperk is voorgoed voorbij. Verduld, ik had dit eerder moeten beseffen… De mooie Ortofon MC25FL is met de Mycro meegegaan, dat speet me nog wel een beetje. Maar een Vandenhul MC One, wat in de Gyro was gemonteerd, is geen kattenpis. Een andere ontdekking, en weer via Ebay voor een fractie van de gangbare winkelprijs geritseld, is een hagelnieuw in gesealde verpakking high output MC element: Ortofon X5-MC. Ik had al een X3-MC, die me goed beviel. De X5 mag je als topklasse aanduiden. Het ding haalt de muziek met bijzonder weinig bijgeluiden en een erg stille achtergrond uit de groef. Het element is standaard met een ‘Geiger’ naald uitgevoerd. Zo te zien lijkt een Vandenhul kloon. Ik vermoed dat Frits Geiger en Aalt Jouk geen vrienden zijn. Ik denk dat de Zwitser goed naar het ontwerp van onze veelonderscheiden landgenoot heeft gekeken… Wie het ware verhaal weet, mag het zeggen. Ik vind het leuk om her en der wat elementjes te kopen en vooral in Duitsland is het aanbod groot. Vaak nieuw in doos voor weinig geld. Ik heb een ADC-XLM die niet te sporen was in de te lompe RB300, die ook niet gemaakt is om vlieggewichten te begeleiden, maar de AS212 weet er wel raad mee. Opvallend hoe goed en muzikaal die wat oudere elementen zijn. Een andere die ik nieuw in doos kocht voor 30 euro(!), is een Empire 2000. Je zit dan echt voor bijna niks naar een serieus vinyl geluid te luisteren. Het hoeft allemaal niet zo kostbaar te zijn als je je wat meer verdiept het oude medium. Koop een oude Thorens TD160, zet er een Ortofon AS212 op, koop er een net element bij, stelt het geheel netjes af, en je zit op een prachtig vinylniveau, voor minder dan 200 euro. Echt, het kan… Nog mooier gaat het met de low output Ortofon’s. Een MC20 supreme, MC30 mk.2 en een MK30 super. Allemaal via Ebay gekocht. Heerlijke elementen. (...) http://www.triodedick.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 23 oktober 2009 Report Share Posted 23 oktober 2009 Zojuist opgehaald... van het weekend plaatsen en afstellen. had je even moeten melden dan had je er voor mij ook 1 kunnen meenemen. Gefeliciteerd, trouwens. Je bent wel helemaal bekeerd tot tangentiaal/luchtgelagerd. Plaats nog eens een fotootje met omschrijving van de montage (en de voet) want ik neem aan dat je de arm volkomen vrij van de tafel gaat monteren maar wel op de auriossen. Geen VTA indicator? Die verleiding zou ik niet kunnen weerstaan. Is het mogelijk om de pomp buiten te plaatsen? Ik reken wel op een fotoreportage van de montage en welke keuzemomenten (doe ik het zus of liever zo) er toch nog zijn opgetreden tijdens de opstelling en afregeling. May The Force be with you Altijd heel belangrijk: welke plaat geef je de eer om na montage als eerste te worden gedraaid? (of heb je nu een dilemma er bij ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 oktober 2009 Report Share Posted 23 oktober 2009 en de volgende stap....magnetisch gelagerd ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 23 oktober 2009 Report Share Posted 23 oktober 2009 Zojuist opgehaald... van het weekend plaatsen en afstellen. had je even moeten melden dan had je er voor mij ook 1 kunnen meenemen. Gefeliciteerd, trouwens. Je bent wel helemaal bekeerd tot tangentiaal/luchtgelagerd. Plaats nog eens een fotootje met omschrijving van de montage (en de voet) want ik neem aan dat je de arm volkomen vrij van de tafel gaat monteren maar wel op de auriossen. Geen VTA indicator? Die verleiding zou ik niet kunnen weerstaan. Is het mogelijk om de pomp buiten te plaatsen? Ik reken wel op een fotoreportage van de montage en welke keuzemomenten (doe ik het zus of liever zo) er toch nog zijn opgetreden tijdens de opstelling en afregeling. May The Force be with you Altijd heel belangrijk: welke plaat geef je de eer om na montage als eerste te worden gedraaid? (of heb je nu een dilemma er bij ) Wel een VTA regeling dus. Kijk HEAR maar eens op je gemak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 23 oktober 2009 Report Share Posted 23 oktober 2009 Wel een VTA regeling dus. Kijk HEAR maar eens op je gemak. ik hoop van harte voor jou dat je beter kunt luisteren dan lezen want anders zit je helemaal in de verkeerde hobby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 23 oktober 2009 Report Share Posted 23 oktober 2009 Wel een VTA regeling dus. Kijk HEAR maar eens op je gemak. ik hoop van harte voor jou dat je beter kunt luisteren dan lezen want anders zit je helemaal in de verkeerde hobby Ja Kraus een mens is nimmer te oud om nog wat bij te leren. p.s. jij laat nu de optioneel extra gadget zien, zonder dit digitale metertje kan je de VTA nog steeds op gehoor inregelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 oktober 2009 Report Share Posted 23 oktober 2009 Beste Seed7, Okay, je bent dus niet gevoelig voor andere dan mathematische argumentatie. Spido, lees mijn initi Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 23 oktober 2009 Report Share Posted 23 oktober 2009 Zojuist opgehaald... plaatje van een arm van het weekend plaatsen en afstellen. Fraai hoor. Hoe heb jij het geregeld met de pomp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 23 oktober 2009 Report Share Posted 23 oktober 2009 Binnenkort in huize Hansko: Tube Elysium l'Apotheose mono eindversterkers Het bloed kruipt waar het...... Zie voor meer info:website tube elysium Tja, het moest er wel van komen . Gefeliciteerd Hansko! Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 oktober 2009 Report Share Posted 23 oktober 2009 Mooi dat er een markt is voor nederlandse handgebouwde buizenversterkers Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 23 oktober 2009 Report Share Posted 23 oktober 2009 En heel mooi gebouwd, ik heb ze nog nooit gehoord maar als ze zo klinken als ze eruitzien zit het wel goed. prachtig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 23 oktober 2009 Report Share Posted 23 oktober 2009 Nieuwe luidsprekers en ander 'ultiem' muziek festijn op heel schone stroom: zie ook: http://my.hifi.nl/index.php?user=1762 Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 23 oktober 2009 Report Share Posted 23 oktober 2009 Wow, dus uiteindelijk toch de grote jongens van Ketelaar. Dit zou ik wel eens willen horen. Ik heb altijd een zwak voor de JK spullen gehouden ook al heb ik alles de deur uitgedaan. Hoe klinkt dit? Vet , durf ik wedden. Geniet ervan John! Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 oktober 2009 Report Share Posted 24 oktober 2009 Wow, dus uiteindelijk toch de grote jongens van Ketelaar. Dit zou ik wel eens willen horen. Ik heb altijd een zwak voor de JK spullen gehouden ook al heb ik alles de deur uitgedaan. Hoe klinkt dit? Vet , durf ik wedden. Geniet ervan John! Jos Voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 oktober 2009 Report Share Posted 24 oktober 2009 Nieuwe luidsprekers en ander 'ultiem' muziek festijn op heel schone stroom: zie ook: http://my.hifi.nl/index.php?user=1762 Erg gaaf, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 oktober 2009 Report Share Posted 24 oktober 2009 Heel mooi spul. Heb ze ook wel eens horen spelen bij JK en ook op de VAD 2008. Trouwens mooi meubelmakerswerk en perfect afgewerkt. Gefeliciteerd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 24 oktober 2009 Report Share Posted 24 oktober 2009 Spido, Niet zo materialistisch. 'Geld spielt keine Rolle!!' In liefde en hobby is alles geoorloofd. Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 24 oktober 2009 Report Share Posted 24 oktober 2009 Zojuist opgehaald... van het weekend plaatsen en afstellen. Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat deze beter klinkt dan het vorige model. De techniek is namelijk niet zo heel erg anders als de arm die je had. Het ziet er wel beter uit. In ieder geval weer veel plezier met je nieuwe aankoop. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 oktober 2009 Author Report Share Posted 24 oktober 2009 Nieuwe luidsprekers en ander 'ultiem' muziek festijn op heel schone stroom: zie ook: http://my.hifi.nl/index.php?user=1762 Ik zag het op hifi.nl... de foto stond toen op de frontpage... Gefeliciteerd... mooie speakers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 oktober 2009 Report Share Posted 24 oktober 2009 Spido, Niet zo materialistisch. 'Geld spielt keine Rolle!!' In liefde en hobby is alles geoorloofd. Jos Beste Jos, Het komt mij voor dat iemand die streeft naar meer bezit een materialist* genoemd mag worden, en dat bijvoorbeeld het verzamelen van buitensporig dure audioapparatuur daaronder gerekend kan worden. * anders dan in de filosofische zin, waar het begrip het tegenovergestelde van idealist betekent. materialistischma - te - ri - a Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 24 oktober 2009 Report Share Posted 24 oktober 2009 Geen apparatuur waar geluid door geproduceerd of getransporteerd word, maar wel waarmee ik buizenversterkers makkelijker de bias kan meten en afstellen, en C's mee kan paren voor in speakers. De Jadis JCA-30 versterkers had ik bij aankoop al eens de bias van gesteld, maar met een gewone multimeter was dat een hels karwei. Daarom heb ik maar eens een TAD (Tube Amp Doctor) Biasmaster aangeschaft. Daarmee was het afstellen van de JCA-30's in 5 minuten gebeurd, inclusief het open en dicht schroeven. De linker is de TAD Biasmaster, de rechter een digitale C meter. Wie denkt dat de capaciteit van de C op het ding staat aangegeven heeft het echt behoorlijk mis. Zelfs een Mundorf wijkt nog behoorlijk af van wat erop staat. Ik heb net even 10 Mundorf M-Cap Supreme 8,2uF MKP's doorgemeten, en dat liep van 8,12 tot 8,37. Slechts 2 van die 10 C's waren exact 8,2uF. De andere 8 heb ik gepaard binnen de 0,1uF. Ik had al wel een C meter, maar dat was er Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 oktober 2009 Report Share Posted 24 oktober 2009 waarom geen VDV autobias, Miracle? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 24 oktober 2009 Report Share Posted 24 oktober 2009 waarom geen VDV autobias, Miracle? Omdat ik al meerdere autobias modules geprobeerd heb, in verschillende schakelingen, ook vergelijkbaren met die van vd. Veen/Kampeeropvouwhuislabs (sorry, kan het niet laten) Tentlabs (dat is echt geen nieuwe vinding, enkel een iets aangepaste al lang bestaand ontwerp), en geen van allen konden mij overtuigen. Alle soorten autobias schakelingen gaven bij mij een slechter resultaat dan wanneer de autobias niet in de versterker(s) aanwezig waren/zijn. Zelfs de autobias uit een BAT VK150 verwijderen bleek afgelopen week weer een behoorlijke upgrade. Vooral de ruimtelijkheid en details werden duidelijk beter waar te nemen. Nee, voor mij geen autobias. Dan liever eens per half jaar de bias bijstellen, en dat gaat nu wel heel makkelijk met de TAD Biasmaster. Die gaat zichzelf ook wel terugverdienen. Ik regel vrij regelmatig buizenversterkers af voor kennissen en vrienden, en dat gaat nu een stuk sneller en makkelijker dan met de multimeter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 oktober 2009 Report Share Posted 25 oktober 2009 verschillende mensen, verschillende meningen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 oktober 2009 Report Share Posted 25 oktober 2009 Zeker Ik ben heel tevreden over de autobias in mijn versterker.... 1x goed instellen en g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts