Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

@ velothrux

die 2 blauwe eruit denk ik en die zwarte boven die blauwe lijkt bol te staan. das een teken dat ie vervangen moet worden.

maar dat kan ook iets anders zijn.

wacht maar even af wat de techneuten ervan zeggen.

spoeltje is mooi, niks aan doen

Velothrux, je zult toch de kast moeten opmaken en een foto van het filter moeten maken,

Solen past bij het laag midden units maar niet bij het hoog

dat -- Celestions het zeker van de Totems gaan winnen als ik de condensatoren vervang --kun

je op dit moment niet zeggen je zult toch de Totems in huis moeten halen, dan pas kun je

oordelen,maar misschien is Spido helderziende virtueel bedoel ik :)

Ik zou de spoelen in het laag-midden veranderen in een litze spoelen

verkrijgbaar bij Speakerland.

Guest tubejack

De foto is nét even te onscherp om het goed te kunnen zien.

Zo te zien zijn er een aantal elco' s gebruikt (herkenbaar aan een +plus en -teken)

En er zo te zien staan de 2 blauwe paralel.

Eigenlijk zou je even een schemaatje moeten maken van het wisselfilter, dan

kun je b.v. voor het hoog een MKP plus nemen of zo ..... Uiteraard afhankelijk hoe de speaker nu klinkt.

Ik verwacht wel dat de onderdelen flink groter zullen als je die gaat vervangen.

Een elco van 20Uf is véél kleiner dan een MKP van dezelfde waarde....

Speaker en Co en andere zelfbouw firma' s Speaker land, Remo etc kunnen je daarmee wellicht helpen,

Ik verwacht dat het e.e.a. niet goedkoop is .... Een 22uF MKP+ kost zo 38€ per stuk....

Groet,

Jack

Bedankt voor de adviezen tot op heden, maar even voor de duidelijkheid het volgende.

De foto in post #5266 betreft mijn speakers.

De foto's in post #5274 zijn van internet geplukt. Het getoonde filter is dus niet van mijn speakers, maar zal ongetwijfeld gelijk zijn aan het filter in mijn speakers.

@wol

Ik ben in het bezit (sinds een half jaar) van de Totem Model 1 Signature. Deze Celestions zijn aangeschaft om als computerspeakers te gaan fungeren via een simpel (maar goed) versterkertje. De Celestions hebben mij echter zodanig verrast, dat ik ze nu serieus vergelijk met mijn Totems en dat zegt heel wat over de kwaliteit van deze oudjes.

Spido stelt nu dat het kiezen tussen de Totems en de Celestions makkelijker wordt als de condensatoren worden vervangen. Ik neem daarbij aan dat Spido bedoelt dat de Celestions het zouden kunnen winnen.

Ik heb net gezien dat de Totems toch een ander geluid geeft ,wat op de foto,s zie ik een dynaudio speaker in het laag midden ik verwacht dat de celestion muzikaler klinkt ;)

(...) Ik neem daarbij aan dat Spido bedoelt dat de Celestions het zouden kunnen winnen.

Beste Velothrux,

Dat zou mij niet verbazen! Maar zelfs wanneer ze niet "winnen", is een renovatie van de condensatoren aan zulke mooie speakers welbesteed.

Litzedraad-spoelen zijn onzin, overigens. Begin daar dus niet aan!

Spoelen dienen immers om hoge frequenties af te snijden / te verzwakken.

Litzedraad is daarentegen bedoeld om (m.b.v. het skin-effect) hoog juist d

Spido er kan nooit een winnaar zijn,elke speaker heeft zijn voordeel en nadeel ,je moet proberen de juiste box in te

zetten voor de juiste doelstelling te gebruiken,die solen condensators zijn gewoon zeer goed voor deze speakers want

het heeft totaal geen meerwaarde om er betere in te zetten.

betreft litze ,dan zou 80 procent van de interlinks en luidsprekers kabels onbruikbaar zijn

Spido leg eens uit dat dit verhaal niet of wel klopt

Ook namens mij gefeliciteerd ...

Ik heb mijn set "vroeger" op glas gehad en achteraf gezien had dat niet de meest gunstige invloed op het geluid. Ik kan me dus goed voorstellen dat je er klankmatig weer een stapje op vooruit bent gegaan.

Groeten,

Gerald

Spido er kan nooit een winnaar zijn,elke speaker heeft zijn voordeel en nadeel ,je moet proberen de juiste box in te

zetten voor de juiste doelstelling te gebruiken,die solen condensators zijn gewoon zeer goed voor deze speakers want

het heeft totaal geen meerwaarde om er betere in te zetten.

betreft litze ,dan zou 80 procent van de interlinks en luidsprekers kabels onbruikbaar zijn

als die solens nog goed zijn lekker laten zitten idd.

Guest KT88

Kunststoffoliecondensatoren (MKP, MKT) verouderen daarentegen vrijwel niet en "klinken" stukken beter.[...]

Niet per definitie.

De ESR en ESL kan in de berekening worden "meegenomen" en dan kan vervanging van een bipolaire elco door een folie-condensator beslist verkeerd uitpakken.

Met name de gevormde Q van een resonantiekring kan dmv. de verliesweerstand van een elco gedempt worden, waar dat bij een zeer goede folie C niet gebeurt.

Bij mijn weten zijn Solen condensatoren MKPs (althans de bruine vierkante blokjes die ik ken uit bijv. Sphinx).

(...) betreft litze ,dan zou 80 procent van de interlinks en luidsprekers kabels onbruikbaar zijn

Beste Wol,

Ik had dit al uitgelegd! Goed lezen voortaan, wolletje!

Maar vooruit: de herhalingsstof...

Litze laat hoogfrequent volgens de theorie goed door, dank zij het skin effect).

Als litze voor audio (d.i. laagfrequent) enig nut zou hebben, dan zou dat vooral gelden voor de hogere frequenties.

Een spoel heeft de taak om hogere frequenties tegen te houden / te verzwakken.

Het is daarom gekkenwerk zo'n spoel van litze te maken, dat juist bedoeld is om hoge frequenties d

Guest KT88

Litze

Litze is een historisch gegroeide naam voor een kabelconstructie waarbij het skin-effect enigermate onderdrukt wordt. De truuk is dat de ader bestaat uit een flink aantal onderling geisoleerde tiertjes die zo in elkaar verstrengeld zijn dat elk tiertje beurtelings aan de oppervlakte van de ader komt en dan weer in de diepte duikt. De stroom wordt zo gedwongen om ook gebruik te maken van het koper in het midden van de ader.

Dit soort draad wordt veelvuldig gebruikt in (afstem) spoelen in radio en TV ontvangers waar het om flink hoge frequenties gaat, en/of waar er een hoge Q-factor vereist is.

Voor luidspreker kabels is het een onnodig dure methode, want een flink dikkere kabel lost een eventueel probleem op voor veel minder geld.

De hierboven genoemde constructies met computer netwerk kabel komen hier dichtbij.

http://www.breem.nl/

Dat klopt niet helemaal.

Litze bestaat juist uit zoveel dunne onderling geisoleerde tiertjes omdat de electronenstroom de neiging heeft om bij hoge frequenties de buitenzijde van de geleider te "kiezen".

Vandaar dat men, door het gebruik van die vele tiertjes, het oppervlak van die buitenzijde t.o.v. een gelijkwaardige enkele draad, vergroot.

Dus niet dat de stroom zo "gedwongen wordt ook gebruik te maken van het koper in het midden van de ader".

Kunststoffoliecondensatoren (MKP, MKT) verouderen daarentegen vrijwel niet en "klinken" stukken beter.[...]

Niet per definitie.

De ESR en ESL kan in de berekening worden "meegenomen" en dan kan vervanging van een bipolaire elco door een folie-condensator beslist verkeerd uitpakken.

Met name de gevormde Q van een resonantiekring kan dmv. de verliesweerstand van een elco gedempt worden, waar dat bij een zeer goede folie C niet gebeurt.

Bij mijn weten zijn Solen condensatoren MKPs (althans de bruine vierkante blokjes die ik ken uit bijv. Sphinx).

Beste KT88,

Het moet worden meegewogen, dat het hier om oudere luidsprekers gaat.

De equivalente serieweerstand en inductie die (mogelijk, maar niet waarschijnlijk!) werden verdisconteerd voor de nieuwe luidsprekers, zijn ongetwijfeld niet meer van toepassing op deze oudere speakers.

"Ingespeeld" is immers (mechanisch) "verouderd", "verslapt", wat zich m.n. manifesteert in een lagere veerconstante van het lagetonensyteem, en de elektrische uitwerking daarvan (Rms).

Juist oudere speakers blijken vaak lekker op te frissen door toepassing van (m.n. serie-)condensatoren met een geringe verliesfactor.

Bij uitstek deze Celestions kunnen m.i. best wat worden opgepept.

Ik ken ze goed, want ik heb destijds (begin jaren tachtig) èrnstig geprobeerd van ze te gaan houden... (en er een mooi stukkie in HVT over te kunnen pennen).

Pieter Viergever (oprichter van Viertron) vond ze (ècht! éérlijk!) geweldig goed - en dan vooral die toch wat vreemd gemaskerde / gelensde metal dome tweeters - maar ik vond ze nogal "tam", tamelijk "flauw", net zo eerlijk gezegd.

Daarom dacht ik (nu): misschien kan een verliesarm MKP-tje nou nèt nog dat beetje èxtra leveren, waardoor zo'n bescheiden, beschaafde Brit ook nog eens kan "vlammen" en "stralen", op z'n ouwe dag...

Wellicht hebben ze meer potentie in huis dan we ooit hebben geweten... :rolleyes:

(Overigens kunnen de door jou genoemde inducties en weerstanden - binnen de schaal van een tonaal èn technisch totaal inferieure electroliet - altijd m.b.v. losse componenten - spoeltjes, weerstandjes - worden gerestoreerd.

Maar is dat geen gekkenwerk?

O jeee... ik voel 'm al aankomen: "gekkenwerk" is slechts een ander woord voor "audiofilie"... Of "audiomanie"?)

Guest KT88

Beste Spido,

Ik nuanceerde jouw claim dat "MKT en MKP stukken beter klinkt" met "niet per definitie".

Bovendien heb je het over veroudering van m.n. het lagetonen-systeem, maar even verder gaat het dan over "vreemd gemaskerde/gelensde metal-dome tweeters" waarbij vervanging van oude condensatoren d'aloude beschaafde, bescheiden Britse weergevers weer wat moet laten "vlammen" en "stralen" op hun oude dag.

Verouderen tweeters dan ook zo sterk?

Of zou vervanging van een bipolaire elco in de laagsectie zo'n "old lad" ook weer wat doen "vlammen en stralen"?

Daarbij zijn die Solens dus MKP-ers die vrijwel niet verslechteren met de jaren.

Vervanging door wat dan ook,of het nu Intertechnik, Conrad of Superduper Mundorf is, lijkt me dan ook weinig zinvol.

Beste Spido,

Ik nuanceerde jouw claim dat "MKT en MKP stukken beter klinkt" met "niet per definitie".

Bovendien heb je het over veroudering van m.n. het lagetonen-systeem, maar even verder gaat het dan over "vreemd gemaskerde/gelensde metal-dome tweeters" waarbij vervanging van oude condensatoren d'aloude beschaafde, bescheiden Britse weergevers weer wat moet laten "vlammen" en "stralen" op hun oude dag.

Verouderen tweeters dan ook zo sterk?

Of zou vervanging van een bipolaire elco in de laagsectie zo'n "old lad" ook weer wat doen "vlammen en stralen"?

Daarbij zijn die Solens dus MKP-ers die vrijwel niet verslechteren met de jaren.

Vervanging door wat dan ook,of het nu Intertechnik, Conrad of Superduper Mundorf is, lijkt me dan ook weinig zinvol.

Beste KT88,

Tweeters verouderen niet zo sterk als woofers.

Ze hebben dan ook minder te lijden.

Minder belasting, minder amplitude...

Vergelijk het maar met vrouwen: die gaan in het algemeen ook langer mee.

(Of eigenlijk: niet "m

Litze

Litze is een historisch gegroeide naam voor een kabelconstructie waarbij het skin-effect enigermate onderdrukt wordt. De truuk is dat de ader bestaat uit een flink aantal onderling geisoleerde tiertjes die zo in elkaar verstrengeld zijn dat elk tiertje beurtelings aan de oppervlakte van de ader komt en dan weer in de diepte duikt. De stroom wordt zo gedwongen om ook gebruik te maken van het koper in het midden van de ader.

Dit soort draad wordt veelvuldig gebruikt in (afstem) spoelen in radio en TV ontvangers waar het om flink hoge frequenties gaat, en/of waar er een hoge Q-factor vereist is.

Voor luidspreker kabels is het een onnodig dure methode, want een flink dikkere kabel lost een eventueel probleem op voor veel minder geld.

De hierboven genoemde constructies met computer netwerk kabel komen hier dichtbij.

http://www.breem.nl/

Dat klopt niet helemaal.

Litze bestaat juist uit zoveel dunne onderling geisoleerde tiertjes omdat de electronenstroom de neiging heeft om bij hoge frequenties de buitenzijde van de geleider te "kiezen".

Vandaar dat men, door het gebruik van die vele tiertjes, het oppervlak van die buitenzijde t.o.v. een gelijkwaardige enkele draad, vergroot.

Dus niet dat de stroom zo "gedwongen wordt ook gebruik te maken van het koper in het midden van de ader".

met als doel ?

minder skin effect?

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...