Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest KT88

Litze bestaat juist uit zoveel dunne onderling geisoleerde tiertjes omdat de electronenstroom de neiging heeft om bij hoge frequenties de buitenzijde van de geleider te "kiezen".

Vandaar dat men, door het gebruik van die vele tiertjes, het oppervlak van die buitenzijde t.o.v. een gelijkwaardige enkele draad, vergroot.

Dus niet dat de stroom zo "gedwongen wordt ook gebruik te maken van het koper in het midden van de ader".

met als doel ?

minder skin effect?

Nee, men maakt juist gebruik van het skin effect om de verliezen te verkleinen en de Q-factoren op te voeren.

RF techniek is wezenlijk iets anders dan audio.

[(...) Derhalve is de keuze voor een prettige weergave m.i. de meer logische en zeker meer hanteerbare. (...)

Beste KT88,

We naderen nu het numineuze, het absolute!

Wat prettiger is, of logischer, of meer hanteerbaar, kan nóóit het ideaal van de ware audiofiel zijn.

Want zijn genot is twijfel. Is lijden!

Zonder druk geen diamant!

Zonder gemis geen liefde!

Zonder schuring geen klaarkomen!

Het gaat bij hifi niet om herkenbaarheid van het zijnde, het gekende & vertrouwde, maar om perversies.

Om schaamteloos verhevigde, uitvergrootte, subjectieve realiteitsaspecten/-criteria.

De meeste mensen zijn slecht. (Ja, zéér slecht.)

Daarom houden de meeste mensen ook van slechte weergave.

Guest KT88

[....]

Het gaat bij hifi niet om herkenbaarheid van het zijnde, het gekende & vertrouwde, maar om perversies.

Om schaamteloos verhevigde, uitvergrootte, verhevigde subjectieve realiteitsaspecten/-criteria.

Oh.....laat ik nou altijd hebben gedacht dat het bij Hifi ging om een zo natuurgetrouw mogelijke reproductie van wat er op een schijfje/plaat/harddisk/band staat....

Dat dat niets, maar dan ook NIETS met de Ware Werkelijkheid heeft te maken is mij al heel lang duidelijk.

Jou ook, Spido?

Of verkeer jij nog in de (waan)veronderstelling dat natuurgetrouwe weergave in de huiskamer WEL mogelijk is?

Dat een kastje met daarin wat wapperend papier, Bextrene of nog exotischer materialen, of een stel fladderende vliezen in staat is om een vol orkest,orgel of zelfs maar een straatmuzikant met zijn trekzak in alle glorie voor je neer te zetten?

Och Audiofiel, Hififiel.....ik heb waarlijk medelijden met u.

Waar u rusteloos (en vruchteloos!) blijft zoeken naar verbetering, ben ik al lang tevreden met mijn Myfi.

(Misschien vond Peter Viergever die Celestions DAAROM wel zo goed.....)

Daarvan krijg ik zoveel plezier terug, ontroering, mooie momenten......en troost.

Is DAT niet waar muziek feitelijk voor is bedoeld?

high fidelity is bedacht om te frustreren.

want echte natuurgetrouwe weergave in je huiskamer krijg je slechts van dingen die daar thuis horen.

mijn kinderen klinken natuurgetrouw in mijn huiskamer. zijn het wellicht high fidelity kinderen?

myfi is the way to go. daar kun je tenminste slagen.

natuurgetrouwe weergave via audio ......de nachtmerrie voor perfectionisten :unsure:

Guest KT88

(...) Of verkeer jij nog in de (waan)veronderstelling dat natuurgetrouwe weergave in de huiskamer WEL mogelijk is? (...)

Beste KT88,

Ja! Althans.. we komen een héél eind in de goede richting!

M'n beste Spido,

Misschien wel als je snel tevreden bent........

Of geen idee hebt hoe een orkest werkelijk klinkt, dan......ja DAN......zou je kunnen denken, in al je overmoed, dat we een heel eind in de goede richting komen.

Delusions of grandeur.........

Intussen geniet ik van muziek, raakt het me, put ik er kracht uit.

En DAT is voor mij de definitie van een goed systeem.

Nu lijkt het of jullie beiden een uiteenlopende overtuiging neer zetten, of zou dat alleen maar komen omdat jullie elkaar te lijf gaan ?

Naar mijn idee vertellen jullie echter hetzelfde verhaal - overigens wel vanuit een eigen belevingswereld - alhoewel in detail er zeker verschillen tussen jullie op te merken zijn.

denk hierbij aan Spido's voorliefde voor diep laag.................

Zowel werkelijkheidsweergave - of althans de poging daar toe - als het meegevoerd worden door de weergave, het gegrepen worden door de muziek, zijn afhankelijk van eenzelfde fenomeen.

Voor beiden is het van belang dat detaillering - zowel tonaal als dynamisch - op een hoog niveau verkeert, hoe meer detail, hoe meer betrokkenheid

Spido ,jij hebt nog nooit een stukje geschreven in de HVT over de Celestions,

wel een zekere Klaas Fenstra dat was die man van de Pied Pijper en de Multicel :D

die heeft er over geschreven,Spido je moet wel niet gaan jokken :D

Spido je kunt een stuk holografische :D draad gebruiken als alles perfect is, maar helaas, er is gelukkig niks

perfect aan apparatuur, dus we zullen het moeten doen met compromissen,daar van hele leuke

interessante discussies met U op HEAR ,eigenwijs en langdradig .

Ik heb het vermoeden dat Spido meer in de richting van het analytische leeft,en en KT 88

richting muzikale leeft,ik zeg ik vermoedt ik kan het helaas :) niet in theorie onderbouwen :D vanwege men zwaakbegaafheid :D en mijn schrijfstijl

Spido,jonge kerel, je zult toch eens ene keer naar een live klassiek concert moeten gaan

ik zou zeggen kom naar Kerkrade in Juli naar het Orlando Festival veertien dagen lang de hele dag,

Kammerwerken kun je horen in verschillende ruimtes dan kun je ook constateren een

dezelfde Strijkkwartet heel anders kan klinken dan in de ruimte ernaast,felle discussie

in workshop hoe bespeel je een cello of een viool in een werkstuk,top kwartetten krijgen

les van een bekende leermeester,Spido kom langs bijscholing loont :):D :D

Ik denk dat èn Spido èn KT88 heel goed weten waar ze over spreken en dat beiden somtijds of zelfs regelmatig concerten bijwonen.

Iedereen zal het erover eens zijn, dat audioapparatuur niet in staat is om muziek weer te geven zoals het live klinkt. Dat wil naar mijn mening nog niet zeggen, dat audioapparatuur niet in staat is om de luisteraar de ervaring te geven alsof het live is. Het is een illusie die in geloofwaardigheid toeneemt naarmate de kwaliteit van de audioapparatuur toeneemt en in overeenstemming wordt gebracht met de luisterruimte.

Spido wilt gewoon aantonen dat hij de juiste speaker heeft die het dicht bij het origineel

zit,hij wil aantonen dat hij het gouden ei heeft uitgevonden :D

ik gebruik wel eitje met eierdopjes met bierviltje -het moet wel van Brands bieren zijn - als

resonator op mijn speakers en dat noem ik wolkes-resonator-cympliants. :):D :D

en dat klinkt geweldig :D

Beste Jitze,

"Een voorliefde voor diep laag"?

Dat hangt er maar van af, hoor.

Vanmiddag kwam de geremasterde en van bonus-tracks voorziene CD van Jennifer Warnes "Famous Blue Raincoat", die door LeStat was vermeld in een ander topic. Bedankt, LeStat! Want wat een prachtige CD is dat!

Een samenwerking met Leonard Cohen (anno 1987), die vrijwel alle songs schreef. Maar Jennifer en haar muzikale vrienden maakten prachtige en indrukwekkende bewerkingen. En dan die vele kleuren, die Jennifer op haar stempalet heeft!

Welnu, het nummer "Joan of Arc" staat twee keer op deze CD: eerst als studio-opname, maar aan het eind (als één van de bonustracks) nogmaals als live-opname.

Die live-opname werd gemaakt in het immens grote Sportpaleis van Antwerpen, met medewerking van o.m. het Westbrabants Koor, De Tweede Adem en een heleboel enthousiast publiek...

In beide opnamen treedt een basgitaar op, en die gaat in beide gevallen flink laag.

(Niet ongebruikelijk, bij basgitaren... Inderdaad!)

Maar er is een duidelijk verschil in kwaliteit.

In de studio-opname is de basmelodie steeds uitstekend te volgen, en ook de aanslag, de toonvorming, het zingen van de tonen, de klankkleur, het uitsterven of dempen van de tonen... alle subtiliteiten, dus. Ongetwijfeld opgenomen via direct input. Als je apparatuur goed is - en vooral je speakers, natuurlijk - kun je al die kwaliteiten goed waarnemen.

In de live-opname klinkt de basgitaar zoals je die bij live-optredens ongetwijfeld zelf ook wel vaak genoeg hebt gehoord: uit de slappe houten bassbins komt, via het slappe houten podium, een slordige, onevenwichtige hoop dreunende bas op je af. De laagste tonen klinken aanmerkelijk luider dan de hogere en blijven ook langer nadreunen. Al die subtiliteiten van de studio-opname (aanslag, toonvorming, het zingen van de toon, het uitsterven) ontbreken: het is een amorfe bak laag.

Wat ik hiermee wil zeggen, beste Jitze, is dat Spido wel van diep laag houdt, als het maar góed diep laag is.

En dat góede diepe laag kun je alleen maar goed weergeven met goede full-range luidsprekers.

Want slechte luidsprekers laten zo'n subtiele studio-opname ongeveer zo klinken als die (beslist-niet-subtiele) live-opname...

Guest KT88

Nu lijkt het of jullie beiden een uiteenlopende overtuiging neer zetten, of zou dat alleen maar komen omdat jullie elkaar te lijf gaan ?

Naar mijn idee vertellen jullie echter hetzelfde verhaal - overigens wel vanuit een eigen belevingswereld - alhoewel in detail er zeker verschillen tussen jullie op te merken zijn.

Te lijf gaan?

Welnee.........niet mijn insteek en ook niet die van Spido.

Verder zou je best gelijk kunnen hebben dat we het eigenlijk meer eens zijn met elkaar dan het op het eerste gezicht lijkt. ;)

Guest tubejack

Hoi Mark,

Nee nog niet, ik had daar gister, om 23:30 geen puf meer voor.

En nu wil ik geen herrie maken..... ga ook zo hardlopen...

Komt vanmiddag wel....

Ben benieuwd hoe deze "jeugd liefdes" het doet ....

Groet,

Jack

Jack als Sony ampli gespeeld heeft kun je hem aanzetten en en later de elco.s vervangen

maar als ze een jaar niet gespeeld heeft dan zou ik nu de elco,s nu vervangen,want er zitten

V-Fets in en V-Fets zijn zeer kost onvriendelijk :D V-Fet better than Mosfets ,in geluid

bedoel ik ;)

Guest tubejack

Ik was laatst in een oud fotoboek aan het bladeren, en daar kwam ik foto een oude liefde tegen.

Goh wat was ik gek op die jonge vrouw.... d040.gif maar w

Wat ik hiermee wil zeggen, beste Jitze, is dat Spido wel van diep laag houdt, als het maar g

(...) Zo ook deze TA-4650 ik was een jongen van een jaar of 17 en als warme broodjes gingen deze samen met zijn wat duurdere broer de TA-5650 over de toonbank van mijn toenmalige werkgever. Rond de 1000 gulden... toen...schier onbetaalbaar ...... maar nu staat er een in mijn woonkamer. :)

tn_hifi%20stereo%20koopgids%201975%201976%20staffhorst%20back%20ony%20v-fet%20TA-4650%20ad.jpg

Na 35 jaar werkt het apparaat nog top .... zo' n kwaliteit maken ze niet meer. Spido heeft op dit punt zeker een issue.(...)

Gefeliciteerd met deze verwerving, Jack!

Je weet dat ik een hartgrondige hekel heb aan Japanners - ik háát mezelf dan ook elke keer wanneer ik mijn Denon combi inschakel! - maar dit is wel heel erg mooi, goed en degelijk spul!

(Hoe vaak zouden die schakelaartjes al zijn ingedrukt?

En ze doen het nog stééds!)

Mensen kochten zulke klasse-apparaten destijds met een heel andere verwachting ten aanzien van levensduur dan tegenwoordig. In principe kocht men zulke apparaten voor het leven.

En voor die bedoeling werd de apparatuur ook ontworpen en gebouwd.

(Met auto's is het net zo gegaan, bijvoorbeeld. Men bouwde ze - bij Mercedes, Volvo, maar ook bij Volkswagen (Kever!) enz. - zo goed en zo degelijk mogelijk, voor een bepaald budget.

Maar tegenwoordig is een beperkte levensduur van een jaar of zes in het ontwerp opgenomen.)

Er zijn op onze fora niet zo veel fans* van Sony.

Toch wel een beetje vreemd, want de duurdere series waren erg goed!

* Don van der Deijl herinner ik me... Jij ook? Hoe zou 't met Don zijn?

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...