Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

............. In principe kocht men zulke apparaten voor het leven.

En voor die bedoeling werd de apparatuur ook ontworpen en gebouwd.

..................

Er zijn op onze fora niet zo veel fans* van Sony.

Toch wel een beetje vreemd, want de duurdere series waren erg goed!

..................

* Don van der Deijl herinner ik me... Jij ook? Hoe zou 't met Don zijn?

Nou nou Spido, draaf je niet een beetje door?

Die V-Fet serie van Sony was toch wel berucht omdat ze nogal vrij snel stuk gingen. Die versterkers waren op bepaalde punten gewoon onder-gedimensioneerd. Vraag dat i.d.d. maar aan Don, die heeft het nodige geschreven over de rampen met zijn Tan. Maar desondanks wilde hij daar niet vanaf vanwege de klank. En ook die drukschakelaartjes hebben niet het eeuwige leven, die gaan kraken op de lange duur door het metaalstof wat er onherroepelijk gaat ontstaan door het gebruik.

Neemt niet weg dat ook ik dit een van de mooist klinkende versterkers vind in zijn klasse, destijds al en nu nog steeds. In de lage bassen is ie wat terughoudend, daar komt ie adem te kort. Maar dat zal bij Jack geen punt zijn.

Vandaar ook mijn advies/waarschuwing aan Jack om er voorzichtig mee om te gaan en deze versterker net te veel te tergen: Gaat een fet stuk dan kan ie gelijk bij het schroot.

Overigens waren de Sony V-Fet versterkers geen V-fet versterkers in de ware zin des woords. In de uitgang zelf zijn het gewone Bjt's en worden de fets als cascode transistors gebruikt. Op zich een hele slimme vondst.

;)

Guest tubejack

Vandaar ook mijn advies/waarschuwing aan Jack om er voorzichtig mee om te gaan en deze versterker net te veel te tergen: Gaat een fet stuk dan kan ie gelijk bij het schroot.

Ik was voorheen EM 300XLS van 450€ de set gewent..... ok... wel een beetje "patserig" maar ik ben qua voorzichtigheid iets gewend...

Gaan deze V-Fets stuk dan vind ik het heel erg jammer, maar het is niet anders.... buizen gaan ook stuk..

De beruchte "dubbel diodes" D302 en D352 zijn zo te zien vervangen, ook een paar kritische elco' s

Op een gegeven ogenblik moet je ook ergens van kunnen genieten....

Ik zeg altijd.... banden van een auto slijten ook..... niemand die zich daar toch druk om maakt ;)

Groet,

Jack

Banden kun je vervangen en buizen ook vrijwel altijd. Maar die fets die in de Tan's zitten niet, die zijn er gewoon niet meer en vervangers zijn er ook niet voor. Het zijn wel hele speciale Sony fets. Ken iemand die koste wat het koste zijn Tan wilde repareren. Uiteindelijk vond ie via via na heel lang intensief zoeken iemand die er nog een paartje van had liggen. Is ie meer dan een jaar mee bezig geweest.

Maar waarom zou je hem stuk maken? Het is geen "feest"versterker. Gewoon genieten van dat ding.

;)

Guest tubejack

Banden kun je vervangen en buizen ook vrijwel altijd. Maar die fets die in de Tan's zitten niet, die zijn er gewoon niet meer en vervangers zijn er ook niet voor. Het zijn wel hele speciale Sony fets. Ken iemand die koste wat het koste zijn Tan wilde repareren. Uiteindelijk vond ie via via na heel lang intensief zoeken iemand die er nog een paartje van had liggen. Is ie meer dan een jaar mee bezig geweest.

Je hebt gelijk Peter; Ik heb het bewuste stuk gezien, erg leuk om te lezen... tja die VFets uit Duitsland... pfff maar het eindresultaat.... een fraaie TA-N7B :)

Maar waarom zou je hem stuk maken? Het is geen "feest"versterker. Gewoon genieten van dat ding.

Het liefst heb ik natuurlijk dat hij heel blijft..... als die V-Fets -op zich- niet zomaar stuk kunnen, is het denk ik zeker de moeite waard

om e.e.a. nóg stabieler te maken.

Ik heb echter géén ervaring met transistor versterkers, maar het ziet er ook niet, heel moeilijk uit.

Maar wàt heeft zin moet ik ook b.v. de driver transitoren óók vervangen?

Of ben ik er al met een rondje élco's, (sommige staan bol) hier en daar wat folie condensatoren en de fusible resistors. ?

Ik ga eens verder neuzen op diverse fora' s wat er over deze versterker bekent is.

Jack

Ik heb echter géén ervaring met transistor versterkers, maar het ziet er ook niet, heel moeilijk uit.

Maar wàt heeft zin moet ik ook b.v. de driver transitoren óók vervangen?

Of ben ik er al met een rondje élco's, (sommige staan bol) hier en daar wat folie condensatoren en de fusible resistors. ?

Nee, die driver transistoren lekker laten zitten. Die gaan alleen stuk als ook uitgangs transistoren stuk gaan door overbelasting. En wat moet je met fusible resistors? Die heten alleen zo om brand te voorkomen mocht ze stuk gaan (ze vliegen dus zelf niet in de fik als er iets mis gaat).

Ik zou alleen de elco's vervangen door een goede kwaliteit, BC's ofzo.

;)

Sony klinkt gewoon zeer goed omdat er V-fets inzitten . V-fets komen oorspronkelijk van NEC

Een better-eerlijke-- bas met sony v-fet 4650 op maggies ben ik nog niet tegen gekomen

de sony 88b was wel krachtiger en powerful maar eerlijker niet en daar zaten nog zwaardere

v- fets in de pwm versterker

Jack ik allen zeggen, wees er zuinig op, bij mij speelt die pas goed bij een uur en drie

kwartier en hoor je klik en dan klinkt die op zijn best :D :D mooiste fet on earth :D

Jack in zou alle elco,s in de voeding en in de eindversterker vernieuwen en zeker de ingang elco dat is zeer belangrijk ;)

Guest tubejack

Ik zou alleen de elco's vervangen door een goede kwaliteit, BC's ofzo.

Mooi, BC* is mijn favoriet B)

136 op kritische plaatsen, die grote voedingselco's 058/059 en stuurelectronica 037.

Die "jongens" gaan lang mee :)

Mooi klusje, zodra mijn nieuwe hobby ruimte klaar is.

Het wachten is op mobilair ....

@Wol inderdaad klinkt hij na een tijdje opwarmen lekkerder.

Ik heb hem weer afgekoppeld en ga eerst het e.e.a. vervangen.

Nu staat mijn mooiste buizenamp te spelen. Het geluid daarvan is iets warmer en sneller. Maar ik verwacht na zo'n elcorevisie beurt dat het e.e.a. positief opknapt. Die oude zijn na 35 jaar

wel op.... ;)

Groet,

Jack

Edited by tubejack

[(...) Nou nou Spido, draaf je niet een beetje door? (...)

Beste Pjotr,

Dat zou best kunnen. Maar soms moet je wat overdrijven om behoedzamere en deskundiger lieden, zoals jij, tot een reactie te brengen... :rolleyes:

Mijn ervaringen met Sony zijn eigenlijk altijd wel gunstig geweest.

Vele jaren heeft dat beroemde "klokjesmodel" tunertje (ST-88) mij uitstekende diensten bewezen.

tn_ST-88.jpg

Op een geesteszwak moment heb ik 'm zomaar weggegeven aan iemand die toevallig mijn broer was - ik weet eigenlijk nog steeds geen ander, en vooral béter excuus dan naastenliefde- en op heldere ogenblikken heb ik daar zo nu en dan nog steeds een soort van spijt van.

In mijn ruime verzameling antieke apparaten (ouwe rommel die ik in Kringloopwinkels e.d. zie, en die ik móet redden van de verschrotting!) bestaat bijvoorbeeld een exemplaar van sony%20ta-1630%20front.JPG

Een krachtpatser van wel 2 x 10 watt (?) RMS uit medio jaren '70.

Erg subtiel was-ie niet, naar ik me meen te herinneren.

Maar "We Will Rock You" van Queen vuurde hij wel opvallend plekvast vanuit het akoestisch centrum - precies midden tussen de twee speakers - af op je middenrif.

Hij had iets heel resoluuts, die TA-1630.

Iets anti-highends, iets ònwazigs.

Dat zou zomaar bij een renovatie verloren kunnen gaan... :D

●SONY●アンプ 電源OK【TA-1630】 ソニー  ジャンク(V-2)

● 商 品 ●

電源入りました。

その他の細かな動作確認はしていませんので、

ジャンク品として出品させていただきます。

出品物は、写真に写っているものがすべてです。

付属品がある場合は、必ず一緒に写しています。

必ず『 ジャンク品 』と納得した上で、ご入札下さい。

キズ等の細かい点を気にする方・神経質な方の入札は、

御遠慮願います。

一番下の【 注意事項 】を必ずお読み下さい。

● 支 払 ●

ゆうちょ銀行

ジャパンネット銀行

ヤフーかんたん決済

以上の中からお選び下さい。

●落札後、2日以内のご連絡・4日以内のご入金、厳守でお願いいたします。

● 発 送 ●

本州 一律 2000円

(北海道・沖縄・離島は2500円)

提携している業者がおりますので、

そちらを利用させていただきます。

入金確認後、2日以内に発送いたします。

●出品数がかなりありますので個々の送料についての

ご質問・ご意見はお受け出来ません

●着払いは受付けておりません。元払いのみとなります。

●商品によりますが、同梱できる場合は、送料が変わります。

落札後に、ご連絡お願い致します。

●○●注意事項●○●

落札後、ヤフーから届く【 落札通知メール 】を必ずお読み下さい。

【 重要な取引の詳細 】を記載しております。

よくお読みの上【 取引ナビ 】にて、ご連絡下さい。

1.落札日時より2日以内にご連絡がとれない場合

2.こちらが指定する日時(落札日時より4日後)までに入金がない場合

上記の場合は、落札者都合により「キャンセル」されたものとみなします。

その際、落札者の評価は自動的に「非常に悪い」となりますのでご注意ください。

●Noクレーム・Noリターンで対応していただける方

●代金は、切手・金券等でのお支払いはできません。

●質問や不明な点がある方は、必ず、入札前にお願いします。

●迅速で信義に従い、誠実に対応していただける方のみ御入札ください。

●評価が悪い方・新規の方は、入札を削除させていただく場合がございます。

●出品数がかなりありますので個々の送料についてのご質問・ご意見はお受け出来ません

あしからず、ご了承くださいませ。

上記の注意事項をご理解頂けるかたのみ、入札のほど宜しくお願いいたします。

その他、多数、出品しております。 どうぞ、ご覧下さいませ。

Nou, daar hoef ik niets aan toe te voegen!

Guest KT88

Sony is een heel mooi merk.

Door velen onderschat wegens de "minisetjes" en de "My First Sony" speledingetjes.

Dat er aan de andere kant van het prijzenspectrum heel mooie dingen gedaan werden is blijkbaar minder bekend, of men *wil* het domweg niet weten.

In de jaren '70 had Sony de pre-Esprit en de Esprit series (voorlopers van de ES series), top-apparaten die nu nog enorm gewild en dus duur zijn.

Er werd bij Sony erg veel gedaan aan research, zeker voor een zo relatief jong bedrijf (begonnen in 1945).

Ook werden er geen baardtrimmers, koffiezetters, stofzuigers en andere gekkigheden gemaakt zoals bij bijv. Philips, maar puur en alleen AV-apparatuur.

Hier staat een flink stuk van de historie opgetekend, van de eerste buisvoltmeters tot aan broadcast equipment:

http://www.sony.net/Fun/SH/

Zo was Sony het eerste Japanse bedrijf dat tape maakte, het eerste bedrijf dat in Japan zelfstandig transistoren maakte enz.

(O Philips, waar blijven jullie met een mooie geschiedschrijving? Het Natlab moet toch een schatkamer aan innovaties hebben opgeleverd....)

Beste KT88,

336193.jpg

Alleen was deze uitgave wel stevig gecensureerd!

Want de in voorjaar '40 - uit Duitsche, en ìn Engelsche handen - gesmokkelde centimetrische radar ( J- en K-band) van Hollandse Signaalapparaten / Hazemeijer, de Delta-modulatie (digitale) crypto communicatieapparatur van de NSF (Nederlandse SeintoestellenFabriek, Muiden) en alles wat uit de handen was geglipt (het MD-octrooi dat naar Shure Brothers werd gesmokkeld, bijvoorbeeld) of wat stierf in de prullenbakken van NatLab, Signaal, NSF, VDH of TNO... wij kunnen, wij mógen het niet weten.

Want sommige van deze innovaties van omstreeks een halve eeuw geleden zouden nu nog wereldschokkend kunnen zijn.

Guest KT88

De (ultra)kortegolfradar zoals die werd ontwikkeld in Nederland olv. Ir. Von Weiler (een Nederlander ondanks de naam!) was superieur aan wat de Britten (chain home zat op veel lagere frequenties) en zelfs de Duitsers (Wurzburg-geraet) hadden voor de oorlog.

Von Weiler deed dat in opdracht van de regering ism. de NSF in het zgn. Meetgebouw van het Physisch Laboratorium aan de Waalsdorpervlakte (voorloper van TNO).

Het "Electrisch luistertoestel" was ontstaan uit de wens om vliegtuigen eerder op te kunnen sporen; een primitieve voorloper, het "(acoustisch) luistertoestel", faalde.

Von Weiler is in mei '40 naar Engeland gevlucht.

Overigens stond de NSF fabriek in Hilversum met een dependance in Huizen (waar ook de draaibare zendmasten van PCJ stonden, ook een wereldprimeur trouwens).

Amroh zat in Muiden.

Het "Philips 100" - boek biedt weinig meer dan de broodtrommel 2501, de Meesterzanger luispreker, de Super-inductance toestellen, de lampendivisie, wat info over Kalff en zijn Lichtadviesbureau (die overigens in heel nare zaakjes was betrokken) en naoorlogse dingetjes als portable radio's en TV.

Kerkhof en zijn TV-proefnemingen in de jaren '30? Staat-er-niet-in.

Weinig dat we niet al wisten dus.

Sowieso is Philips spaarzaam met mededelingen over vroegere ontwikkelingen; ik mocht eens praten met 1 van de mede-ontwikkelaars van de CD en die hield zijn kaken stijf op elkaar waar het details betrof die niet gepubliceerd waren.

(...) Von Weiler is in mei '40 naar Engeland gevlucht.(...)

En ontmoette daar zijn "Lampje" Max Staal....

De Signaalapparatenfabriek in Hengelo kwam - hoewel vóóroorlogsch vakkundig ondermijnd! - geheel ongeschonden in handen van de rechtmatige (Duitsche) bezitters (Siemens/Halske), maar de kortgolvige technologie kwam tegelijkertijd óók ongeschonden in handen van de Britten. En dat gebeurde zelfs zònder den Prinsch (van hem géén kwaad!). :lol:

(O Philips, waar blijven jullie met een mooie geschiedschrijving? Het Natlab moet toch een schatkamer aan innovaties hebben opgeleverd....)

Ik heb zo'n 10 maanden op het Natlab rond gelopen (stage voor wiskunde opleiding). Wat je daar tegen komt (in die tijd, eind jaren 80) vond ik heel indrukwekkend. Natuurlijk was audio maar een heel klein deel (CD-ROM kwam net op).

Helaas blijkt de aftand tussen theorie en commercie vaak erg groot. Zo heb ik mee gewerkt aan een parallelle computer met bijbehorende programmeer taal en tools (Esprit project), dat was heel indrukwekkend, maar heeft het daglicht nooit gezien buiten het laboratorium.

Geloof dat later de chip fabirek is afgebroken ivm bezuinigingen.

Helaas blijkt de aftand tussen theorie en commercie vaak erg groot. Zo heb ik mee gewerkt aan een parallelle computer met bijbehorende programmeer taal en tools (Esprit project), dat was heel indrukwekkend, maar heeft het daglicht nooit gezien buiten het laboratorium.

Geloof dat later de chip fabirek is afgebroken ivm bezuinigingen.

Ja, op de TU in Delft hadden ze in die tijd een computer gebouwd met 256 parallelle processors. Dat liep uiteindelijk stuk omdat de software om zoveel processors gelijk evenveel werk te bezorgen zoveel cpu tijd in beslag nam dat het uiteindelijk weinig winst opleverde.

Maar op een TU levert zoiets toch weer winst op omdat dat afgestudeerde/gepromoveerde ingenieurs oplevert die daarmee behoorlijk wat geleerd hebben. Dat lag bij Philips wat anders.

;)

Ik heb ooit eens een Dec VAX gebenchmarkt op een Digital plant in Galway en die klapte bij 5 cpus al in elkaar.

Het Esprit project heeft ook menig afstudeerder (na mij) aan zijn bul geholpen en een mooi boek opgeleverd

http://www.springerlink.com/content/p5nj8p34k7154p44/

Zo al een paar dagen dit nieuwe speeltje in huis:

best_hero20090909.png

http://www.apple.com/nl/ipodtouch/specs.html

Het is de 3e generatie met 32 Gb SSD disk aan boord. Helaas geen Flac ondersteuning maar wel Apple lossless. Moet zeggen een geweldig goede user interface die een genot is om te gebruiken. Als of je fysiek langs/door de CD collectie wandelt.

En via WiFi is het ook lekker radio luisteren in mijn luie stoel in de tuin er mee. Eventueel kan ik zo ook de muziek vanaf mijn NAS servertje streamen. Ware het niet dat dat in Flac op de server staat, wat ie dus niet lust <_<

Hij klinkt erg goed vind ik voor zo'n klein apparaatje. Ook hoge bitrate MP3 is goed te doen en ik moet zeggen dat ik vrijwel geen tot helemaal geen verschil hoor met het apple lossless formaat of WAV en daarbij is 320Kb MP3 altijd nog ca. 4x kleiner dan apple lossless (wat vergelijkbaar is met Flac in grootte).

;)

Wat is dan het in theorie verschil Apple lossless en Meridian Lossless

Ik heb eens Meridian gehoord die kon je om schakellen naar lossless,ik vond het geweldig

klinken.

Daar mijn vraag.

Wat is dan het in theorie verschil Apple lossless en Meridian Lossless

Ik heb eens Meridian gehoord die kon je om schakellen naar lossless,ik vond het geweldig

klinken.

Daar mijn vraag.

Meridian Lossless? Nooit van gehoord.

Maar er zijn veschillende soorten van lossless audiocompressie. Het verschil is een kwestie van implementatie net zoals je voor data files .zip en .tar enz. hebt.

Flac is min of meer een universele standaard geworden voor het verliesvrij comprimeren van audio a la ZIP dat is voor gewone data files. Maar Apple moet weer zo nodig zijn eigen standaard hebben. A la StuffIt .sit files zeg maar, StuffIt is er ook voor de PC maar leeft volgens mij alleen nog maar op de Apple computers voort.

Geluidsmatig maakt het verder niets uit. Lossless standaarden zijn verliesvrij.

;)

Pjotr bedank voor de informatie en veel luister plezier met Ipod Touch.

Over 2 maanden krijg ik de afgedankte Iphone 3g van mijn schoonzoon als bruidschat :):D :D

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...