Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Het "geen grapje" sloeg op de speciale 230V voedingen. Precies is natuurlijk betrekkelijk hier. Uiteraard zit er wel iets verschil tussen begin en einde van de plaat. Het zal een toevalstreffer zijn maar hij doet het toch echt. Over tientallen minuten verschuift het stroboschijfje geen streep met de naald ongeveer midden op de plaat. Verbaasde mij eigenlijk zelf ook. En ja dit is een van de eerste TD160 van een jaar of 30 oud denk ik (snaartje en olie zijn nieuwer hoor :D ).

Een andere voeding die regelbaar is zal het iig niet verbeteren.

;)

Bekijk Post Miracle., op 17 Sep 2008, 21:53:55, zei:

Ik vind €160,- voor een stroboschijfje met flikkerlampje toch wel behoorlijk overdreven duur, of is die van Kolereaudio werkelijk iets heel bijzonders?

Mvg. Miracle.

Deze 2008 is ook wel aardig. een mens kan veranderen nietwaar

Ik heb er dan ook bij langerna geen €160,- voor betaald. Dat vind ik nog steeds een belachelijk bedrag voor dit ding. ;)

Maar vind je die kolereaudio nu wel of niet beter dan de oude van Decca?

Ja, ik vind deze beter dan de Decca en Philips die ik hier al had.

Bij die oude dingen kun je de naald niet in een groef zetten, wat zelfs met de Musical Fidelity M1 tafel een klein verschil in snelheid geeft (1 streepje per 5 seconden).

Vanavond ook uitgeprobeerd met een Thorens TD124, waar dat niets uitmaakte, en met een VPI Aries 3, welke ook zo'n zelfde klein verschil liet zien met de naald in of uit de groef.

Daarbij is de 300Hz kant nauwkeuriger dan de 50Hz, vooral omdat het lichtnet nooit 100% op die 50Hz is, hier en in Leiden, waar ik hem uitgeprobeerd heb met de 124 en Aries, wijkt het lichtnet "iets" meer af dan wat er in dit topic, door Spiekerboertje van een Engelstalige (wss wiki) webpagina werd gequote.

De snelheid afwijking van 1 streepje per 400 seconden waar ons betwetertje mee kwam slaat ook werkeijk als een tang op een varken.

Dat zou dus absoluut niet zichtbaar zijn, tenzij je er een highspeed camera naast gaat zetten, en de beelden daarvan ernstig versneld gaat bekijken.

Gewoon weer een poging van hem iets waar hij absoluut geen kaas van gegeten heeft belachelijk te maken. Gelukkig maakt hij wederom alleen zichzelf belachelijk.

De afwijking hier bleek toch wel in de orde van één streepje per 3 seconden te zijn.

De lichtnet afwijking zijn hier in de orde van 1-1,2Hz, zowel naar boven als naar onder, over een hele dag gemeten.

NUON zegt dat dit een normale afwijking is, ook in een gebied waar geen industrie is.

Miracle, je weet toch dat Leiden een heel bijzonder stad is met heel bijzondere stroom? Leidsche stroom is net als Leidsche kaas, minder vet en er zitten pitjes in.

;)

Gutgut, wat ben je weer triest bezig, betwetertje.

Volgens NUON is 1-1,2% afwijking van de 50Hz heel normaal, door het hele land heen.

Leiden is daar geen enkele uitzondering op, tenzij jij daar ineens opduikt, dan kunnen er heel uitzonderlijke dingen gebeuren.

Ook in Oegstgeest, wat op een andere centrale en verdeelstation aangesloten is, meet ik al meerdere malen 1-1,2% afwijking, en echt niet alleen de laatste dagen.

Ik heb dit al vaker gemeten en geconstateerd.

Uiteraard zul jij dat wel weer tegenspreken. Jij weet dat uiteraard beter. Zoals je dat met alles denkt te weten.

Ga eerst eens ZELF uitproberen voordat je die grote slawafel van je open trekt, en jezelf weer voor l.l zet. ;)

De afwijking hier bleek toch wel in de orde van één streepje per 3 seconden te zijn.

De lichtnet afwijking zijn hier in de orde van 1-1,2Hz, zowel naar boven als naar onder, over een hele dag gemeten.

NUON zegt dat dit een normale afwijking is, ook in een gebied waar geen industrie is.

Is t nu 1-1.2hz of 1-1.2%?

1.2hz = 2.4%

+ of - 1.2hz is dus een range van bijna 5%

Zijn elektrische klok loopt per dag ook soms een half uur mis (2,4% van 24 uur).

Ik hoop maar dat hij een DD DT heeft want een DT met synchroon motor die direct op het lichtnet draait moet met zulke slingeringen niet aan te horen zijn. 2,4% is ongeveer een variatie van een halve toon.

;)

De nieuwe aanwinst die ik laatst meldde, namelijk mijn custom made phonostage, is na een aantal dagen gehangen te hebben aan een burn-in apparaatje eindelijk aan het loskomen.

En wat begint het mooi te worden in klank. Het gaat nu al verder dan de phonopre/stage die ik hier een tijd te leen heb gehad, de AT-8000 en daar was ik al lyrisch over (prijs/kwaliteit).

@ Ivan10

De website is inmiddels ook aangepast en kijk maar eens bij freaknieuws voor plaatjes van deze phono en het andere nieuwe freaknieuws

(...) Daarbij is de 300Hz kant nauwkeuriger dan de 50Hz, vooral omdat het lichtnet nooit 100% op die 50Hz is, hier en in Leiden, waar ik hem uitgeprobeerd heb met de 124 en Aries, wijkt het lichtnet "iets" meer af dan wat er in dit topic, door Spiekerboertje van een Engelstalige (wss wiki) webpagina werd gequote. (...)

Beste Miracle,

Je bedoelde zeker http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/misc/mains.html ?

Als je de moeite had genomen die link te openen, had je gezien dat het een afstudeerproject was van de Technische Universiteit Twente.

Het onderzoek had fluctuaties in de lichtnetfrequentie (50 Hz) als onderwerp.

Heel relevant, dus.

Je had er ook uit kunnen leren, dat de frequentiefluctuaties miniem zijn, en bovendien steeds worden gecompenseerd.

Je had er ook uit kunnen opmaken, dat het meten van lichtnetfrequentie helemaal niet zo eenvoudig is, en dat je dat niet "eventjes" kunt doen.

Althans: als het goed en betrouwbaar moet zijn. B)

Dat de frequentiefluctuaties miniem zijn, en bovendien steeds worden gecompenseerd, is maar goed ook!

Want anders zouden allerlei apparaten die de lichtnetfrequentie als referentie gebruiken, zoals elektrische klokken, draaitafels, toongeneratoren, frequentietellers, hartbewakingsapparatuur en... stroboscooplampjes(!) niet goed kunnen werken.

P.S. Is jouw stroboding wellicht een Amerikaans apparaat (60 Hz)? (Nou ja, ik vráág maar...) :rolleyes:

(...) Daarbij is de 300Hz kant nauwkeuriger dan de 50Hz, vooral omdat het lichtnet nooit 100% op die 50Hz is, hier en in Leiden, waar ik hem uitgeprobeerd heb met de 124 en Aries, wijkt het lichtnet "iets" meer af dan wat er in dit topic, door Spiekerboertje van een Engelstalige (wss wiki) webpagina werd gequote. (...)

Beste Miracle,

Je bedoelde zeker http://wwwhome.cs.ut...misc/mains.html ?

Link doet het niet...

:(

Servertje down? Gisteren deed ie het nog wel. Probeer het later nog eens want het is zeker informatief.

Gieteren zelf voor de grap ook nog eens het lichtnet gechecked over de hele dag. Afwijkingen waren maximaal plus en min 0,05 Hz. En ik zit niet zover van Leiden :D

;)

Je had er ook uit kunnen leren, dat de frequentiefluctuaties miniem zijn, en bovendien steeds worden gecompenseerd.

Je had er ook uit kunnen opmaken, dat het meten van lichtnetfrequentie helemaal niet zo eenvoudig is, en dat je dat niet "eventjes" kunt doen.

Nah, dat kan met wat toepasselijk gereedschap prima. Hier de hard facts: Een spectrogram van gisteren van het lichtnet nabij Leiden over 6 uur, eentje van 8 uur 's-morgens tot 2 uur 's-middags en eentje van 6 uur tot 12 uur 's-avonds. De resolutie is 13 mHz.

's-morgens:

211238493_orig0.jpg

's-avonds:

211238493_orig1.jpg

Het lijkt er op dat het in de morgen wat rustiger was dan in de avond. I.i.g. zijn de afwijkingen over het algemeen kleiner dan 50 mHz oftewel kleiner dan 0,1% Een verschuiving van 0,1% is minder dan 2 centitonen in toonhoogte variatie bij een DT met een direct op het lichtnet lopende synchroonmotor. 2 centitonen is wat de beste goed getrainde musicus kan onderscheiden in een direct A-B vergelijk. De meeste komen niet verder dan 5 centitonen, laat staan de gemiddelde audio luisteraar.

I.i.g heb ik nou niet de indruk dat je je zorgen moet gaan maken bij gebruik van een gewoon ouderwets stroboschijfje met een standaard neon lampje.

;)

Nah, dat kan met wat toepasselijk gereedschap prima. Hier de hard facts: Een spectrogram van gisteren van het lichtnet nabij Leiden over 6 uur, eentje van 8 uur 's-morgens tot 2 uur 's-middags en eentje van 6 uur tot 12 uur 's-avonds. De resolutie is 13 mHz.

's-morgens:

211238493_orig0.jpg

's-avonds:

211238493_orig1.jpg

Het lijkt er op dat het in de morgen wat rustiger was dan in de avond. I.i.g. zijn de afwijkingen over het algemeen kleiner dan 50 mHz oftewel kleiner dan 0,1% Een verschuiving van 0,1% is minder dan 2 centitonen in toonhoogte variatie bij een DT met een direct op het lichtnet lopende synchroonmotor. 2 centitonen is wat de beste goed getrainde musicus kan onderscheiden in een direct A-B vergelijk. De meeste komen niet verder dan 5 centitonen, laat staan de gemiddelde audio luisteraar.

I.i.g heb ik nou niet de indruk dat je je zorgen moet gaan maken bij gebruik van een gewoon ouderwets stroboschijfje met een standaard neon lampje.

;)

misschien is wat je hoort niet hetzelfde als wat je beleeft ;)

misschien is wat je hoort niet hetzelfde als wat je beleeft ;)

....of is de meetapparatuur (gratis te downloaden software) niet het zelfde als professionele meetapparatuur, en zit daar het verschil in. ;)

Toch heeft Pjotr nu voor mij bewijs geleverd en jij komt alleen maar met iets van horen zeggen.

Miracle ,heb jij 35 tot 50.000 te veel,en wat is het nut om het zichtbaar te maken je moest is weten wat voor een rotzooi op het licht net zit,ik was meteen genezen, op mijn fet en pwm versterkers , cd speler en de scheu lopen op accu,s.

Pjotr bedoelt het goed,hij laat toch wel een spectrum zien

Ha wol,

Ik hier ingezoomd op de eerste harmonische omdat het ging om de variatie en nauwkeurigheid van de 50 Hz in de tijd. Ik kon ook wel het hele spectrum laten zien met alle harmonischen en dan zie je heel wat meer. Het lichtnet is allesbehalve een sinus, meer een trapeziumvorm, maar daar ging het hier niet om.

;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...