Guest Posted 2 november 2010 Report Share Posted 2 november 2010 Jepe, hou het simpel Kef B110 met T 27 klaar is kees Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 november 2010 Report Share Posted 3 november 2010 Beste Spido, er zijn Dynaudio units waarvan de frequentie recht is en die vallen automatisch steil af, als geneesheer virtuele speaker professor had je dat moeten weten. Alleen geef mij maar de Appogee,s daar komt tenminste een fatsoenlijk geluid uit,de Morel blijft voor strijkkwartetten de mindere. Beste Wol, Nou, dan zijn ze toch recht? Want waar ze niet meer echt zijn, hoor je ze niet... Welke Dynaudio units bedoel je eigenlijk? (Typenummers, s.v.p.) Alleen heel grote electrostaten en ribbons/magnetostaten kunnen een cello met een min of meer realistisch fundament neerzetten. Kleinere types maken er een wat vergrote altviool van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 3 november 2010 Report Share Posted 3 november 2010 Jepe, hou het simpel Kef B110 met T 27 klaar is kees Dan is Kees niet klaar Wollie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 november 2010 Report Share Posted 3 november 2010 Jammer, dat klinkt toch wel ingewikkeld. Is voor mij toch een stap te ver vrees ik. Ik heb recentelijk mijn IMF tls 80's verkocht en zoek letterlijk een boekenplank speaker voor deze ruimte (studeer/leskamer). Wil hem dus ivm ruimte echt op een boekenplank zetten maar wel beetje fatsoenlijk geluid, waarbij een zijdezacht hoog eigenlijk het belangrijkste is. Wat je ook denkt te gaan kopen/bouwen (er zijn genoeg ontwerpen te vinden op het internet en simpeler dan een gesloten 2 weg systeem wordt het niet) wat belangrijk is als je het echt in een boekenkast gaat zetten is de ontkoppeling met de plank. Dit spul van Auralex Mopads werken vrij goed (en je kunt de monitor ook wat voor of achterover laten hellen) o.a. te koop bij http://www.rockpalace.com/product/Auralex-MoPad-Monitor-Isolation-Pads (voor scherpe prijs vergeleken bij anderen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 november 2010 Report Share Posted 3 november 2010 Jammer, dat klinkt toch wel ingewikkeld. Is voor mij toch een stap te ver vrees ik. Ik heb recentelijk mijn IMF tls 80's verkocht en zoek letterlijk een boekenplank speaker voor deze ruimte (studeer/leskamer). Wil hem dus ivm ruimte echt op een boekenplank zetten maar wel beetje fatsoenlijk geluid, waarbij een zijdezacht hoog eigenlijk het belangrijkste is. JP, onze groene buren hadden daar een aardig topic over: Topic: Wat is je favoriete compacte luidspreker??? http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=3861.0 Bij ons staan twee Celestion 3's op de keukenkastjes. Prima geluid, stemmen goed verstaanbaar, nooit een ergernis. Dit is een heel evenwichtig speakertje. Kom binnenkort maar eens naar de overkant, dan kun je het zelf horen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 november 2010 Report Share Posted 3 november 2010 Nice job! Vind ze wel mooi 'understated' in dat grijs. Past zeker ook bij de stands en appartuur en rek. Heb je ze al aan de Tri-Vista gehangen? Nee, ze hebben nog niet aan de Tri-Vista gehangen. Ze staan nog in te spelen aan de Jadis JCA-30's in de slaapkamer. Ik wil ze pas aan de Tri-Vista gaan proberen als ze helemaal ingespeeld zijn. @Duck-Twacy: "Simpeler dan een gesloten 2 weg systeem wordt het niet"? Gepoort is een stuk makkelijker vind ik. Een kleine afwijking in de literinhoud van de kast heeft bij een gesloten systeem al desastreuze gevolgen voor het geluid. Bij een gepoort systeem maak je dan gewoon de poort wat langer of korter, en je hebt wel weer een goed geluid. Bij de gesloten kast kun je opnieuw beginnen. Ook een kleine lucht lekkage is desastreus bij een gesloten systeem. Bij een gepoorte speaker zul je dat nauwelijks horen. Waarom denk je dat er bijna geen enkele luidsprekerfabrikant meer aan een gesloten systeem begint? Dan nog een goed filter ontwerpen...... Daar kun je uiteraard ook een standaard filtertje voor aanschaffen, zoals bij die bouwpakketten zit, maar naar mijn mening heb je dan geen echt goed klinkend systeem. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 november 2010 Report Share Posted 3 november 2010 Ook een kleine lucht lekkage is desastreus bij een gepoort systeem. Bij een gepoorte speaker zul je dat nauwelijks horen. gesloten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 november 2010 Report Share Posted 3 november 2010 Waarom denk je dat er bijna geen enkele luidsprekerfabrikant meer aan een gesloten systeem begint? Om een redelijk laag te krijgen is het niet doenlijk kleine woofers toe te passen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 november 2010 Report Share Posted 3 november 2010 @Miracle Eh, leven we op dezelfde planeet? parallel universum zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 november 2010 Report Share Posted 3 november 2010 Waarom denk je dat er bijna geen enkele luidsprekerfabrikant meer aan een gesloten systeem begint? Om een redelijk laag te krijgen is het niet doenlijk kleine woofers toe te passen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 november 2010 Report Share Posted 4 november 2010 (...) Overigens fouten herstellen door met de afstemming van de poort te fröbelen zal zeker niet leiden tot een optimale of zelfs maar goede weergave. (...) Kijk maar eens goed om je heen hoeveel speakers, zowel DIY als commercieel, van goedkoop tot duur, er een verkeerde kast/poort verhouding hebben. Of de poort op de verkeerde plaats hebben, met de opening in een directe reflectie van de conus, maar dat is weer een heel andere discussie. (...) Beste Miracle, Dit zou een heel interessante uitwisseling van ervaringen en bevindingen kunnen opleveren! • Waarom kan een basreflex luidspreker niet worden geoptimaliseerd door de pijplengte en/of -diameter aan te passen? Is niet àlles relatief, d.w.z. een kwestie van verhoudingen? • En kan een kast/poortverhouding naar jouw inzicht verkeerd zijn ten aanzien van de Small/Thiele parameters, of (ook?) ten aanzien van van gehoormatige beoordeling? • Hoe kan een poort een verkeerde plaats (in een luidsprekerkast) hebben, bij meterslange (basfrequenties) geluidsgolven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 november 2010 Report Share Posted 4 november 2010 (...) Een kleine afwijking in de literinhoud van de kast heeft bij een gesloten systeem al desastreuze gevolgen voor het geluid. Bij een gepoort systeem maak je dan gewoon de poort wat langer of korter, en je hebt wel weer een goed geluid. Bij de gesloten kast kun je opnieuw beginnen. Ook een kleine lucht lekkage is desastreus bij een gesloten systeem. Bij een gepoorte speaker zul je dat nauwelijks horen. Waarom denk je dat er bijna geen enkele luidsprekerfabrikant meer aan een gesloten systeem begint? (...) Beste Miracle, Desastreus? Bij een verkeerde berekening van de inhoud (het volume) komt men eerder tot een fout die kwantitatief (te veel of te weinig bas-output) te duiden is, dan tot een kwalitatieve (beter of slechter). Luchtlekkages leveren bijgeluiden op die in frequentie coïncideren met het signaal. Veel mensen horen hierin een bevestiging/versterking/verrijking van hun audio-beleving. (Een praktijk die Spido overigens hartgrondig afwijst.) Luidsprekerfabrikanten beginnen overigens niet weer aan een gesloten systeem, omdat een reflexsysteem van dezelfde grootte méér bas laat horen dan een gesloten systeem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 november 2010 Report Share Posted 4 november 2010 Spido, basreflexkast is Joepie .Joepie geluid geluid ,bas wat geproduceerd wordt door kast resonantie,s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 november 2010 Report Share Posted 4 november 2010 Omdat in een reflex systeem een deel van de energie wordt uitgestoten via de poort denk ik dat een je bij een gesloten systeem eerder kans hebt om naar kast resonantie te luisteren. All energie die aan de achterzijde van de konus opgebouwd wordt, moet opgeslagen worden in de kastwand en kast vulling (trilling, warmte). Je luistert bij de BR natuurlijk wel naar de poort resonantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 4 november 2010 Report Share Posted 4 november 2010 Jammer, dat klinkt toch wel ingewikkeld. Is voor mij toch een stap te ver vrees ik. Ik heb recentelijk mijn IMF tls 80's verkocht en zoek letterlijk een boekenplank speaker voor deze ruimte (studeer/leskamer). Wil hem dus ivm ruimte echt op een boekenplank zetten maar wel beetje fatsoenlijk geluid, waarbij een zijdezacht hoog eigenlijk het belangrijkste is. JP, onze groene buren hadden daar een aardig topic over: Topic: Wat is je favoriete compacte luidspreker??? http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=3861.0 Bij ons staan twee Celestion 3's op de keukenkastjes. Prima geluid, stemmen goed verstaanbaar, nooit een ergernis. Dit is een heel evenwichtig speakertje. Kom binnenkort maar eens naar de overkant, dan kun je het zelf horen. M rc Die kleine bach speakertjes klonken verrassend goed hoor op de xfi, ik dacht 600 euro vr een paar ... mss ook een ideetje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 november 2010 Report Share Posted 4 november 2010 Omdat in een reflex systeem een deel van de energie wordt uitgestoten via de poort denk ik dat een je bij een gesloten systeem eerder kans hebt om naar kast resonantie te luisteren. All energie die aan de achterzijde van de konus opgebouwd wordt, moet opgeslagen worden in de kastwand en kast vulling (trilling, warmte). Je luistert bij de BR natuurlijk wel naar de poort resonantie. Nee dat klopt niet. Boven de BR resonantie gedraagt de kast zich hetzelfde als een gesloten kast en op de BR resonantie krijg je druk opslingering in de kast waardoor de wanden juist meer belast worden. Overigens dat CB's hermetisch dicht zouden moeten zijn is flauwekul. Enige wat niet mag is lekken die door de luchtverplaatsing gaan ruisen of gaan fluiten. Overigens als een CB hermetisch dicht zou zijn zou de conus bij warm weer al snel uit zijn voegen gedrukt worden denk ik. In sommige CB systemen zit een druk egalisatie pijpje (Duck's VR1's b.v.) en systemen met een faseplug zijn ook al zo lek als een mandje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 november 2010 Report Share Posted 4 november 2010 Wegens de wet van behoud van energie zou ik toch verwachten dat als er akoustische energie via de poort de kast verlaat er netto minder te verwerken is voor de kast zelf? Maar wat de effecten zijn van de resonerende luchtmassa in de poort weet ik ook niet. Heb begrepen dat bij de resonantie frequentie van de poort de konus zelf stil staat (en daaronder weer lekker kan doorzwabberen, ongedempt). Overigens heb je ook nog de "variovent" (waar dynaudio en dynaco vroeger gebruik van maakten). Een gat in de kast met wat demping. Ik meen dat je er de Q mee omlaag kunt krijgen (en lagere impedantie pieken). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 november 2010 Report Share Posted 4 november 2010 Maar wat de effecten zijn van de resonerende luchtmassa in de poort weet ik ook niet. Heb begrepen dat bij de resonantie frequentie van de poort de konus zelf stil staat (en daaronder weer lekker kan doorzwabberen, ongedempt). Ja dat klopt en dat komt omdat de tegendruk in de kast op dat punt 180 graden verschoven is en net zo groot is als de speaker zelf opwekt. Maar heel relevant is dat eigenlijk niet omdat dat in een gebied is waar de kastpanelen helemaal niet resoneren, hooguit een beetje doorbuigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 4 november 2010 Report Share Posted 4 november 2010 (...) Overigens fouten herstellen door met de afstemming van de poort te fr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 november 2010 Report Share Posted 4 november 2010 Pioneer TX-7500 .... strak design, kun je heel erg mooi laten klinken Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 november 2010 Report Share Posted 4 november 2010 Pioneer TX-7500 .... strak design, kun je heel erg mooi laten klinken Groet, Jack Mooi Jack. Maar gut, wat lijkt die erg op op een middenklasser Sansui uit die tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 november 2010 Report Share Posted 4 november 2010 " Bij een gepoort systeem maak je dan gewoon de poort wat langer of korter, en je hebt wel weer een goed geluid." " Natuurlijk kun je een BR kast optimaliseren door te vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 november 2010 Report Share Posted 5 november 2010 Spido, basreflexkast is Joepie .Joepie geluid geluid ,bas wat geproduceerd wordt door kast resonantie,s Beste Wol, Kennelijk wordt het tijd dat jij eens goede basreflexsystemen gaat beluisteren. Luidsprekers waarvan de wanden (nagenoeg) niet trillen, Luidsprekers die niet van hout zijn gemaakt. Want hout is niet geschikt voor luidsprekers. Luidsprekers zijn immers geen muziekinstrumenten? Een muziekinstrument mag een eigen klankkleur hebben: een luidspreker niet. Overigens begrijp jij het principe van basreflex niet, zo te lezen. Een goed reflexsysteem produceert bas via de poort, via het woofermembraan, of via beide. Dat hangt van de frequentie af. Dat gebeurt door Helmholtz-afstemming van twee luchtvolumes. De bas wordt dus niet weergegeven door de kastwanden. (Kastwanden resoneren trouwens op veel hogere frequenties dan men meestal vermoedt!) Voor een akoestische box (geheel gesloten systeem) is het van belang dat de kast heel stijf is. Voor een reflexsysteem óók. Maar ach, jij wilt vermoedelijk helemaal geen bas. Apogee..: hoog ja, laag néé! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 5 november 2010 Report Share Posted 5 november 2010 Beste Spido,bekijk eens de impuls van een gesloten kast en een joepie joepie kast,dat spreekt toch boekdelen, ik neen toch aan dat jij wetenschappelijke vakliteratuur hebt over het bouwen van speakers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 5 november 2010 Report Share Posted 5 november 2010 Spido, over Apogee kan ik kort zijn, zoek de passende cd speler,interlink, versterker en luidsprekers kabel en je hebt bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts