Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Mooi Jack. Maar gut, wat lijkt die erg op op een middenklasser Sansui uit die tijd.

Je bedoelt waarschijnlijk de TU-3900..... TU-5900......TU-7900.... TU-9900

D

Dat kon je van de TX-500 toch niet zeggen. Alhoewel dat nu ook een verzamelobject is geworden, vooral als de dekseltjes van de knoppen nog aanwezig zijn schijnt de prijs omhoog te schieten :D

Vond Sansui in die tijd wel erg goed klinken hoor en zelfs Philips heeft een paar hele mooie tuners gemaakt toentertijd. Maar ach...

;)

Het is vast een mooie versterker, maar wel de meest onlogische plaats voor een koelprofiel. Vorm volgt hier geen functie ;)

de koelprofielen voor de eindtorren zitten in de gaten die bovenop in de kast zitten gesneden. Die onder de kast zullen vast ook een functie hebben. Op mijn Saturn zitten ze ook. Overigens vallen ze nauwelijks op en zijn ze best stoer.

Jammer, dat klinkt toch wel ingewikkeld. Is voor mij toch een stap te ver vrees ik. Ik heb recentelijk mijn IMF tls 80's verkocht en zoek letterlijk een boekenplank speaker voor deze ruimte (studeer/leskamer). Wil hem dus ivm ruimte echt op een boekenplank zetten maar wel beetje fatsoenlijk geluid, waarbij een zijdezacht hoog eigenlijk het belangrijkste is.

Eltim verkoopt wat Morel kitjes (niet goedkoop, maar wellicht wel wat je zoekt)

http://www.eltim.eu/index.php?item=&action=page&group_id=20000194〈=EN

de koelprofielen voor de eindtorren zitten in de gaten die bovenop in de kast zitten gesneden. Die onder de kast zullen vast ook een functie hebben. Op mijn Saturn zitten ze ook. Overigens vallen ze nauwelijks op en zijn ze best stoer.

OK, dan vormt het iig een stevige bodem.

Spido, over Apogee kan ik kort zijn, zoek de passende cd speler,interlink, versterker en luidsprekers kabel en je hebt bas ;)

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:lol::o;)

Leg eens uit Wollie

Welke combi moet ik aanschaffen? :rolleyes::blink:

Bijvoorbeeld: Jadis Symphonia -> vd.Hul MC Silver IT65 -> Hawk Audio P11 (beetje verbouwd) -> Straight Wire Crescendo -> Jadis JCA-30 -> Harmonic Tech Harmonic Tech Pro 11 +> Apogee Stage.

In een goed gedempte ruimte van 3X4 geeft dit zelfs TE veel laag. Vergelijkbaar met Dali Helicon 400's (eerste versie, met filteraanpassing en Euphonia tweeters).

Wat moeten we met dit soort tegenstrijdigheden ? sad.gif

Nee Jitze, geen tegenstrijdigheden.

Er zit een groot verschil tussen een goed geluid en de werkelijkheid benaderen of zelfs evenaren met speakers. ;)

Met een foute kast, opgelapt met een andere poort (langer/korter/meer-/minder- doorsnede) kun je naar mijn mening best een goed geluid cre

Overigens dat CB's hermetisch dicht zouden moeten zijn is flauwekul. Enige wat niet mag is lekken die door de luchtverplaatsing gaan ruisen of gaan fluiten. Overigens als een CB hermetisch dicht zou zijn zou de conus bij warm weer al snel uit zijn voegen gedrukt worden denk ik.

Je kan lucht benaderen als een ideaal gas, zodat je de volgende formule krijgt: PV=nRT, met P de druk, V het volume, n het aantal moleculen, R de gasconstante en T de temperatuur. Dus: V=(nR/P)*T.

De uitzettingscoëfficiënt, alpha, wordt gegeven door alpha=(1/V)*dV/dT, dus voor een ideaal gas (= lucht): alpha=(1/V)*(nR/P) =1/T.

Voor kamertemperatuur wordt de uitzettingscoëfficient dus gegeven door 1/293 = 0,0034 1/K = 0,0034 per °C.

Het uitzetten van de lucht in een gesloten luidspreker kast is dus te verwaarlozen, zelfs bij een temperatuurverschil van 30°C.

Zelfs het verschil in luchtdruk wat wij op deze wereld kennen heeft al meer invloed op het groter en kleiner worden van de lucht in een gesloten kast dan het verschil in temperatuur van winter naar zomer.

Ik heb deze kasten, welke helemaal nergens ook maar iets lekken, voor de kachel uit laten harden, omdat de lak niet helemaal droog bij de spuiter vandaan kwam, wat bleek bij het monteren van de units.

Ik heb de conus van de woofers niet naar buiten zien komen, wat ook vrij logisch is gezien de berekening hierboven.

Mvg. Miracle.

Ha Miracle,

Mooie berekening maar nu weet ik nog niet hoeveel de conus naar buiten komt bij een temperatuursverhoging van zeg 30 graden die je noemt :confused:

Ok, stel dat jouw 0,0034 per °C juist is. Dat geldt dan ook voor de coëfficiënt voor de druk. Gaan we uit van een atmosferische druk van 1 bar dan krijgen we in de kast een drukverhoging, bij 30 graden temperatuurstijging, van 30 x 0,0034 x 1 = 0,105 bar.

Een moderne 10" speaker heeft een oppervlak van ca. 350 cm2 en een Cms van iets van 0,5 mm/N. Bij 0,105 bar staat er op de speaker een kracht te drukken van 350 x 0,105 x 10 = 367.5 N. De conus komt dan 367,5 x 0,5 = ruim 160 mm de kast uit :blink: Volgens mij houdt de conusophanging dat niet echt..... En is het maar goed dat speakerkasten lek zijn zodat de druk zich niet kan opbouwen.

;)

Spido, over Apogee kan ik kort zijn, zoek de passende cd speler,interlink, versterker en luidsprekers kabel en je hebt bas ;)

Leg eens uit Wollie

Bijvoorbeeld: Jadis Symphonia -> vd.Hul MC Silver IT65 -> Hawk Audio P11 (beetje verbouwd) -> Straight Wire Crescendo -> Jadis JCA-30 -> Harmonic Tech Harmonic Tech Pro 11 +> Apogee Stage.

In een goed gedempte ruimte van 3X4 geeft dit zelfs TE veel laag. Vergelijkbaar met Dali Helicon 400's (eerste versie, met filteraanpassing en Euphonia tweeters).

Beste Miracle

Eigenlijk heb ik dat aan Wollie gevraagd.

Ik ken Wollie een beetje en ben daarom benieuwd naar zijn antwoord? ;)

Leg eens uit Wollie

Beste Miracle

Beste Miracle

Natuurlijk ken jij wol een beetje, en zal hij vast met een ontwijkend (of zelfs geen) antwoord komen, maar omdat hij beweerd wat ik al meerdere keren gehoord heb, met verschillende installaties, ondanks dat ik jouw gedachten tot een paar jaar geleden ook deelde, gaf ik alvast maar een antwoord op zijn stelling.

Ik kan je nog wel meer combinaties noemen die wel bass/laag weergeven met Apogee's, maar nog veel meer die dat niet doen.

Apogee speakers, en dan met name de Full-Range vellen, zijn nogal gevoelig voor de apparatuur en kabels die ervoor gebruikt worden, en daarin moet ik wol voor de volle 100% gelijk geven.

De Apogee Stage's in combinatie met mijn woonkamer apparatuur geeft idd ook geen laag, ondanks dat je volgens de specs anders zou verwachten.

Mvg. Miracle.

P.S. In de nacht (na 0.00 uur dus) is hear nogal traag, en moet je wat geduld uitoefenen met een post. Dus geen 2X op de verzend-knop klikken. ;)

Overigens dat CB's hermetisch dicht zouden moeten zijn is flauwekul. Enige wat niet mag is lekken die door de luchtverplaatsing gaan ruisen of gaan fluiten. Overigens als een CB hermetisch dicht zou zijn zou de conus bij warm weer al snel uit zijn voegen gedrukt worden denk ik.

Je kan lucht benaderen als een ideaal gas, zodat je de volgende formule krijgt: PV=nRT, met P de druk, V het volume, n het aantal moleculen, R de gasconstante en T de temperatuur. Dus: V=(nR/P)*T.

De uitzettingscoëfficiënt, alpha, wordt gegeven door alpha=(1/V)*dV/dT, dus voor een ideaal gas (= lucht): alpha=(1/V)*(nR/P) =1/T.

Voor kamertemperatuur wordt de uitzettingscoëfficient dus gegeven door 1/293 = 0,0034 1/K = 0,0034 per °C.

Het uitzetten van de lucht in een gesloten luidspreker kast is dus te verwaarlozen, zelfs bij een temperatuurverschil van 30°C.

Zelfs het verschil in luchtdruk wat wij op deze wereld kennen heeft al meer invloed op het groter en kleiner worden van de lucht in een gesloten kast dan het verschil in temperatuur van winter naar zomer.

Ik heb deze kasten, welke helemaal nergens ook maar iets lekken, voor de kachel uit laten harden, omdat de lak niet helemaal droog bij de spuiter vandaan kwam, wat bleek bij het monteren van de units.

Ik heb de conus van de woofers niet naar buiten zien komen, wat ook vrij logisch is gezien de berekening hierboven.

Mvg. Miracle.

Ha Miracle,

Mooie berekening maar nu weet ik nog niet hoeveel de conus naar buiten komt bij een temperatuursverhoging van zeg 30 graden die je noemt :confused:

Ok, stel dat jouw 0,0034 per °C juist is. Dat geldt dan ook voor de coëfficiënt voor de druk. Gaan we uit van een atmosferische druk van 1 bar dan krijgen we in de kast een drukverhoging, bij 30 graden temperatuurstijging, van 30 x 0,0034 x 1 = 0,105 bar.

Een moderne 10" speaker heeft een oppervlak van ca. 350 cm2 en een Cms van iets van 0,5 mm/N. Bij 0,105 bar staat er op de speaker een kracht te drukken van 350 x 0,105 x 10 = 367.5 N. De conus komt dan 367,5 x 0,5 = ruim 160 mm de kast uit :blink: Volgens mij houdt de conusophanging dat niet echt..... En is het maar goed dat speakerkasten lek zijn zodat de druk zich niet kan opbouwen.

;)

Ik heb het over een 0,0034% (Dus geen bar. Lees de berekening maar eens (goed), als je dat kunt tenminste. (je doet je erg veel intelligenter voor dan je bent lijkt het weer.)) uitzettingscoëfficiënt per graad. Dat zou dan 0,102% (en geen 0,105 zoals jij berekend (best moeilijk, rekenen)) bij een verschil van 30 graden zijn.

Stel: Je hebt 10 liter lucht. Je laat dat 0,102% uitzetten. Dan heb je 10.0102 liter lucht.

Hoe ver denk je dan dat de conus naar buiten komt?

Antwoord: Niets zichtbaars.

Kwestie van leren rekenen betwetertje. ;)

Nou Miracle, een toontje lager mag ook wel. Waarom voel je je aangevallen als iemand met argumenten op iets in gaat? Je ponneert een stelling en vervolgens wordt dat inhoudelijk op in gegaan. Dat is geen persoonlijke aanval, maar aan je reactie te zien ervaar je dat wel zo.

Anyway, tenzij je Melvin bent irl denk ik dat jij je tekst ook alleen hier vandaan gecopy/past hebt (mag wel, maar is eigenlijk niet netjes zonder brondvermelding:

http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/view.do?request.requestId=10330

Wat is de kubieke uitzettingscoefficient van lucht per ºC?

Beste Jozef,

Je kan een gas benaderen als een ideaal gas, zodat je de volgende formule krijgt: PV=nRT, met P de druk, V het volume, n het aantal mol, R de gasconstante en T de temperatuur. Dus: V=(nR/P)*T.

De uitzettingscoëfficient, alpha, wordt gegeven door alpha=(1/V)*dV/dT, dus voor een ideaal gas: alpha=(1/V)*(nR/P) =1/T.

Is dit duidelijk genoeg? Groeten,

Melvin

Daarnaast is de kwalificatie ideaal gas ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettingsco%C3%ABffici%C3%ABnt ) maar een benadering. In feite hangt het volume die een gas in neemt zowel van de temperatuur als van de druk af ( http://www.ahafysica.nl/praktijk/vervorming/vervorming.htm ).

Cooeficienten hebben meestal geen dimensie, ik denk (maar zal er nog even over nadenken) niet dat het in % bedoeld is.

Ik ben blij dat de kast (of konus, of de gaatjes waar de boutjes in zitten) niet 100% lucht dicht zijn, anders zouden mijn (gesloten) speakers anders klinken bij hoge luchtdruk en bij lage luchtdruk.

Bij Hanzehifi deze week mijn gerenoveerde platenspeler, excuus WOL - oud wafelijzer - Thorens TD125 opgehaald. Het staat aangesloten en er draait een LP. Een en ander moet natuurlijk inspelen, nieuwe headshell bekabeling, element, interlink. En de stroboscoop werkt, dat had ik nog niet eerder gezien! Een pluim voor de Hanze-heren uit Zwolle.

De eerste ervaringen: Je luistert eigenlijk alleen maar naar de muziek, ik heb het nog nooit met zoveel gemak gehoord in mijn huiskamer. Petje af voor Hanzehifi. Aan het geluid van een Grado moving iron element moet ik toch even wennen. Anders dan de Nagaoka op mijn Sony. Er lijkt ook bijna geen 'groefgeluid' aanwezig te zijn, het lichte snirpen aan het begin. We draaien nog even door. :lol:

Frenske, bist du mich oet ut daagen manneke :D :D :lol:

Apogee ,heb ik het beste gehoord met Goldmund 60.000. Mark draaitafel met Krell boven lader cd speler met Krell ampli,Mamba kabel en met een gevlochten interlink kabel.

Strijk of piano werk vond ik super, nou daar ga je op het puntje van je stoel zitten ,pop en avant-garde vond ik minder daar kies ik de maggies voor ,dan kun je tenminste uit je dak gaan :D

Met Apogee had ik ook slechte ervaringen,Jadis liep niet goed ,de grote Audio Resarch bakken die hadden een omvang ik dacht 80 cm bij 80 cm had ik veel van verwacht maar ook niet,Spectraal ook niet.

De Bas was gewoon WOL :lol::D :D

Wat wel leuk klonk een Triode versterker met buis die was bijna zo groot was als een expansievat ,mij is verteld dat die van Philips af kwam ,ging niet hard, klonk geweldig met strijk,piano, en avant-garde gewoon super, dat was een verchroomde Philips versterker 60cm bij 120 cm er er waren maar 20 of 30 stuks van gemaakt.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...