Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....

WanFie
 Share

Recommended Posts

George,kan van alles zijn, meet eens de voedings spanning , en teken van de printplaat het schema op, klaar is kees :)

Of zijn er mensen op dit form die bij Jomanda een cursus gevolgd hebben :D :D :lol:

Hoi Jack,

De Hawk P11 die wist ik al wel die ging ik ook specifiek voor maar het phono bord was een bonus waar de vorige eigenaar ook niet veel van wist te vertellen.

Ik heb een vermoede dat dit een ontwerp is op basis van ecc83 maar zelfs dat weet ik niet.

De foto van jou phono die je laat zien is iets met 4 buizen dus dat zijn er al twee te veel voor dit verhaal.

Wel ben ik nog opzoek naar het originele schema van de Hawk niet alle plakken op de voeding zijn voorzien van componenten en ik heb zomaar het idee dat deze wel nodig zijn. :confused:

Het uit tekenen van het bord zal wel gaan maar he meten van de voedingspanning wordt wat lastiger als deze er niet bij zit dus.

Het zelfde geld voor de buisjes toch lastig als je niet weet waar dit ontwerp voor bedoeld is?

Ik zal wel eens wat gaan tekenen.

Misschien dat er dan een lampje buisje gaat branden :) .

Groetjes George

George,ik ben geen helderziende, en jammer dat ik niet perfect ben :D :D :lol:

Maar als ik lees buisje 83, en ik zie 2 stuks dan denk ik aan LE Tube,daarom vroeg ik naar de voeding spaning,je moet eens kijken of de voedingelco,s of en hoger zijn als 450 volt ;)

George,ik ben geen helderziende, en jammer dat ik niet perfect ben :D :D :lol:

Maar als ik lees buisje 83, en ik zie 2 stuks dan denk ik aan LE Tube,daarom vroeg ik naar de voeding spaning,je moet eens kijken of de voedingelco,s of en hoger zijn als 450 volt ;)

Nee die gaan maar tot 400V en de ECC83 is ook een gok maar dat zijn natuurlijk we veel gebruikte buisjes in een dergelijke opzet.

En het is een buisje dat voldoende gain kan leveren om met twee buis helften een behoorlijk phono trap te maken vandaar mijn gok.

Mijn nieuwe aanwinst net aangekomen en vanavond inbouwen

34ns0na.gif

Gefeliciteerd tube 300 ziet er veelbelovend uit :)

Makkelijke belasting voor je phono-amp.

http://www.plutoaudio.nl/pluto_cartridges.htm

Hoi Jack bedankt!

dat zijn de specificaties van de oude

dit is de nieuwe MK IV

Het element is gebaseerd op de VDH Black Beauty

Phono Cartridge, Moving Coil (MC)

Description Value Unit

Stylus Shape VDH-IS

Stylus Radii 2 x 85 Micron

Frequency Range 5 -65.000 Hz

Tracking Force 12 - 14 mN

Static Compliance 35 Micron/mN

Tracking Ability at 15 mN at 315 Hz 70 Micron

Output Voltage at 1 kHz at 5,7 cm/s eff. 0.5mv (Varies) mV RMS

Channel Unbalance <0.5 dB

Channel Separation at 1 KHz/10kHz >30/>28 dB

Equivalent Stylus Tip Mass 0.32 Milligram

System Weight 12 Gram

Vertical Tracking Angle 22 Degrees

Recommended Load Impedance 100 (Varies) Ohm

Recommended Eff. Tone arm Mass 6-10 Gram

This cartridge belongs to the very top when it comes to true-to-life rendering of signals from record to amplifier. The composition of materials such as titanium, monocrystal goldwire, boron, carbon compound, resig composite and v/d Hul tip nr. 1S provide a favorable energy transformation

Guest tubejack

VDH is helaas geen lekkere combi met mijn zware arm, het element waar ik nu mee speel wel

en heeft een hoog "kippenvel" gehalte. Maar ja je hebt mooi.... en mooier ;)

Enig nadeel van een nieuw element vind ik het inspelen ....pfff

Veel plezier ermee, :)

Jack

VDH is helaas geen lekkere combi met mijn zware arm, het element waar ik nu mee speel wel

Jack

Ja dat is waar de combinatie moet kloppen om het element te horen zoals het bedoeld is

Het element word ook in een Pluto arm gemonteerd de 6A en die heeft een eff. massa van 8 gram

dat zou perfect moeten zijn.

Jack

Ja dat is waar de combinatie moet kloppen om het element te horen zoals het bedoeld is

Het element word ook in een Pluto arm gemonteerd de 6A en die heeft een eff. massa van 8 gram

dat zou perfect moeten zijn.

Ho ho ik ben benieuwd volgende week. ;)

Geschikt om snelheid van draaitafel te meten? Stripje op de draaitafel en mbv laser wordt de snelheid gemeten.

tachometer

Voor 7,5 euro en hetzelfde bedrag aan transportkosten.

Een zelfde apparaat wordt in vinyl shops aangeboden voor tussen de 90 euro en 120 euro.

Moet hem nog wel binnen krijgen.

Gisteren binnen gekregen en het werkt perfect.

Omdat de Fat Bob glimt werkt de laser niet. Heb van zwart 300 grams papier een op de puck passende ring gemaakt. Daarop het reflecterende strookje geplakt. De tachometer op een stel cd's geplaatst en de laser op het strookje gericht. Het apparaat slaat gedurende de meting de laagste en hoogste waarde op, zodat je ook kunt zien of de DT gelijk loopt. Ik meet dus met de naald op een lp, want dat scheelt.

En dat voor 20 dollar, inclusief batterijen en bezorgkosten vanuit China. Aanbevolen.

Geschikt om snelheid van draaitafel te meten? Stripje op de draaitafel en mbv laser wordt de snelheid gemeten.

Een zelfde apparaat wordt in vinyl shops aangeboden voor tussen de 90 euro en 120 euro.

Omdat de Fat Bob glimt werkt de laser niet. Heb van zwart 300 grams papier een op de puck passende ring gemaakt. Daarop het reflecterende strookje geplakt. De tachometer op een stel cd's geplaatst en de laser op het strookje gericht. Het apparaat slaat gedurende de meting de laagste en hoogste waarde op, zodat je ook kunt zien of de DT gelijk loopt. Ik meet dus met de naald op een lp, want dat scheelt.

En dat voor 20 dollar, inclusief batterijen en bezorgkosten vanuit China. Aanbevolen.

En is er enige snelheidsafwijking te meten b.v. met stevige passage's orgel/piano-muziek?

En is er enige snelheidsafwijking te meten b.v. met stevige passage's orgel/piano-muziek?

Je meet met slechts een meetpunt per omwenteling hoe nauwkeurig denk je dat dat is?

Je meet met slechts een meetpunt per omwenteling hoe nauwkeurig denk je dat dat is?

Je bedoelt dit in relatie tot een meting om mogelijke snelheidsafwijkingen bij stevige passages te meten?

Je bedoelt dit in relatie tot een meting om mogelijke snelheidsafwijkingen bij stevige passages te meten?

Met de meting in het geheel bedoel ik dat dan.

Het is namelijk niet mogelijk om binnen een omwenteling variaties vast te stellen.

Je kunt alleen vaststellen of het gemiddelde toerental binnen een bepaalde tolerantie zit.

Het meten van een omwenteling is al niet nauwkeurig genoeg.

Kijk maar eens hoelang (hoeveel omwentelingen) het duurt voor dat er een stabiele meting op het display staat.

Groetjes George

Met de meting in het geheel bedoel ik dat dan.

Het is namelijk niet mogelijk om binnen een omwenteling variaties vast te stellen.

Je kunt alleen vaststellen of het gemiddelde toerental binnen een bepaalde tolerantie zit.

Het meten van een omwenteling is al niet nauwkeurig genoeg.

Kijk maar eens hoelang (hoeveel omwentelingen) het duurt voor dat er een stabiele meting op het display staat.

Groetjes George

Als het om de gelijkloop gaat heb je gelijk denk ik. Het is het gemiddelde van 1 of 3 (?)omwentelingen. Het duurt inderdaad drie omwentelingen voordat er een waarde op de display verschijnt. Ik weet niet of dat alleen de eerste keer is en of hij bij het vervolg gewoon per omwenteling meet. Het getal blijft namelijk steeds hetzelfde, omdat gemiddeld ;) de snelheid constant is.

Als ik naar de waardes kijk bij 10 metingen achter elkaar dan is het steeds dezelfde waarde.

(...) Ik meet dus met de naald op een lp, want dat scheelt. (...)

Beste Hansko,

Die FatBob heeft toch een draaiplateau met een grote massa? Loopt het toerental dan tòch merkbaar terug wanneer de naald op de plaat neerdaalt?

En is er geen (al dan niet quartzbewaakte/servogestuurde) compensatie voor die daling van het toerental?

(Is er dan echt alléén maar achteruitgang geweest, in de hifidraaitafelland, sinds de introductie van de Thorens TD 126 mkIII? :o )

tachometer

Ik heb daar wel eens naar gekeken maar k had het idee dat ze niet erg naukeurig zijn bij lage RPM. Ik kan mij vergissen natuurlijk.

tachometer

Ik heb daar wel eens naar gekeken maar k had het idee dat ze niet erg naukeurig zijn bij lage RPM. Ik kan mij vergissen natuurlijk.

Zeer nauwkeurig. Ik controleer het met mijn Clearaudio stroboscoop en het klopt als een zwerende vinger. Ik had dat hele ding natuurlijk niet nodig, maar het is wel grappig om te hebben. Bij stilstaande streepjes zit deze tachometer precies op 33,3 toeren (afgerond) ook bij 45 toeren hetzelfde resultaat.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...