Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Vorige week deze armbekabeling van vd Hul gekocht.

Ik heb deze nu wel al in de arm zitten maar het is nog niet naar mijn zin.

Ik heb de draad getwist en heb het idee dat de hoge tonen nu te veel getemd worden.

Nu alles er weer voorzichtig uit halen en uit elkaar draaien en dan weer recht strijken.

Op zich gaat het wel maar ik zal het niet aanraden om dit zelf te doen dat valt toch vies tegen.

wel heb ik nu twee weken vakantie en kan dus mooi de dt weer in top conditie brengen.

PICT0075.jpg

Groetjes George

Vorige week deze armbekabeling van vd Hul gekocht.

Ik heb deze nu wel al in de arm zitten maar het is nog niet naar mijn zin.

Ik heb de draad getwist en heb het idee dat de hoge tonen nu te veel getemd worden.

Nu alles er weer voorzichtig uit halen en uit elkaar draaien en dan weer recht strijken.

Armbedrading inderdaad niet twisten, dat verhoogt de onderlinge capaciteit van de aders en dat kan voor sommige (MM) elementen een hoogafval tot gevolg hebben.

Sterkte met de klus, ik vind armbedrading trekken ongeveer net zo'n fijn klusje als het snaartje van de schaalaandrijving bij oude buizenradio's vervangen. :rolleyes:

Guest tubejack
Sterkte met de klus, ik vind armbedrading trekken ongeveer net zo'n fijn klusje als het snaartje van de schaalaandrijving bij oude buizenradio's vervangen. :rolleyes:

Niet alleen "oude buizen radio 's" hebben dat,

Guest tubejack
We zullen het nooit weten Jack. Maar is het zo belangrijk? Vind het hele ding er uit zien als garage handwerk.

Nu heb ik mijn werkplaats in de garage..... :D Nee Peter het is leuk, en er zijn zoveel mooie

schakelingen :) Maar een MC pre met buizen vind ik knap :cool2:

Armbedrading inderdaad niet twisten, dat verhoogt de onderlinge capaciteit van de aders en dat kan voor sommige (MM) elementen een hoogafval tot gevolg hebben.

Daar ben ik dus achter gekomen.

Jammer dat ik dat van tevoren niet wist anders had ik mooi klaar geweest nu :(

Met die snaar van de afstemschaal heb ik (nog) geen ervaring maar dat lijkt mij inderdaad net zo een tijdrovend klusje als dit.

Vooral het solderen van de kabeltjes zelf valt niet echt mee.

Alle aders zijn voorzien van een dun laagje isolatie dat zou moeten verdwijnen bij het warm stoken met de boud helaas gaat dat dus niet echt geweldig, maar met veel geduld en elke verbinding direct door meten dan komt dat ook wel weer goed.

Groetjes George

Uiteinden van de adertjes heel even in de vlam van een aansteker en dan meteen in spiritus dopen, dan springt de emaille isolatie eraf en kun je het draadje solderen.

LET OP: oefen dit eerst op een oud stukje, je moet het even in de vingers hebben.

Uiteinden van de adertjes heel even in de vlam van een aansteker en dan meteen in spiritus dopen, dan springt de emaille isolatie eraf en kun je het draadje solderen.

LET OP: oefen dit eerst op een oud stukje, je moet het even in de vingers hebben.

Ga ik proberen bedankt voor de tip ;)

Gewoon in de hete soldeer steken werkt uitstekend met deze (vd.H) draden.

Ik heb al heel wat armen voorzien van deze draden en het makkelijkst was gewoon de aansluitngen voorzien van voldoende soldeer en daar de draden insteken.

De vd.Hul armdraadjes zijn niet voorzien van emaille, maar van Nylon-Polyurethane. De draadjes zijn zo dun en fragiel dat als je ze in een vlam houd en dan in spiritus doopt ze heel snel afbreken.

Gewoon de stekkertjes in een bijdehandje vastklemmen, voorzien van soldeer, dat vloeibaar houden en de draden erin steken en af laten koelen. Vast als een huis en een 100% verbinding.

Mvg. Miracle.

Guest kikkervisje

Ik lees : in de vlam; moet dit niet zijn : net boven de vlam?

De vd.Hul armdraadjes zijn niet voorzien van emaille, maar van Nylon-Polyurethane.

Jah klopt en dat noemen we dan emaille draad. Het is overigens echt wel zaak om de draden eerst te vertinnen voor je ze aan de schoentjes gaat solderen. Als je ze zondermeer onvertint in de schoentjes steekt zal het misschien wel ergens contact maken maar het blijft dan een brakke verbinding.

Dat vertinnen gaat idd prima door het draaduiteinde in het vloeibare tin op de boutpunt een tijdje te houden, te beginnen met het afgeknipte einde waar het zilver van de draad vrij ligt. Zaak is dan wel dat er voldoende vloeimiddel aanwzig is: dus ruim harskerntinsoldeer gebruiken. Het tin kruipt dan langzaam onder de isolatie aan het uiteinde door. Na het vertinnen de verbrande isolatieresten voorzichtig verwijderen met een doekje met wat spiritus.

Werk vooral schoon. Verbrande isolatie en soldeerresten maken de verbinding brak. En hou ook de boutpunt schoon met een vochtig doekje. Een goede soldeerverbinding ziet er glimmend en mooi doorgevloeid uit.

;)

De vd.Hul armdraadjes zijn niet voorzien van emaille, maar van Nylon-Polyurethane.

Jah klopt en dat noemen we dan emaille draad.

Emaille draad heeft echt een heel ander omhulsen dan Nylon-Polyurethane. Nylon-Polyurethane word oa. gebruikt om handschoenen van te maken die bestand zijn tegen benziene, tinner, zuren enz.

Emaille is wel weg te krijgen door het te branden en dan met spiritus verwijderen. Nylon-Polyurethane krijg je zo echt niet weg. Heb ik al lang geprobeerd met de vd.Hul kabeltjes.

Zoals ik beschreef stond het ook gewoon in een gebruiksaanwijzing die er ooit bij een setje van die armkabeltjes zat.

Mvg. Miracle.

Zoals ik beschreef stond het ook gewoon in een gebruiksaanwijzing die er ooit bij een setje van die armkabeltjes zat.

Mvg. Miracle.

Dat is dan suf want verbrande isolatieresten IN het soldeer van de verbinding levert beslist geen goede verbinding op. Misschien werkt het wel maar goed is anders.

;)

Mvg. Miracle.

Dat is dan suf want verbrande isolatieresten IN het soldeer van de verbinding levert beslist geen goede verbinding op. Misschien werkt het wel maar goed is anders.

;)

Deze isolatie komt volledig OP het soldeer te liggen na het afkoelen. Kan je er zo vanaf vegen.

Wel zorgen dat je het soldeer goed vloeibaar hebt, zodat je de draad er makkelijk in kan steken. Dan zie je de isolatie zo oplossen.

De naam kan ik mij niet herinneren maar het zou best kunnen Bart. Het was meen ik de serie voor de CC50 serie. Het was een modulair systeem wat te krijgen was in glanzend gespoten wit en glanzend gespoten zwart. Het is zo zeldzaam op het moment dat ik het op het hele internet niet terug kan vinden. 15 jaar geleden zag ik een set op het Waterlooplein staan in het wit: Tuner + VV + EV. Was iets beschadigd en de verkoper wilde daar toen nog FL 1000,- voor hebben, dat vond ik toen toch echt te dol.

;)

<Edit>

Heb even Gegoogled op de Atelier serie Bart maar die bedoel ik dus niet (ziet er ook mooi uit). Wat ik bedoel is ruim daar voor en zag er nog veel strakker uit.

Gewoon in de hete soldeer steken werkt uitstekend met deze (vd.H) draden.

Ik heb al heel wat armen voorzien van deze draden en het makkelijkst was gewoon de aansluitngen voorzien van voldoende soldeer en daar de draden insteken.

De vd.Hul armdraadjes zijn niet voorzien van emaille, maar van Nylon-Polyurethane. De draadjes zijn zo dun en fragiel dat als je ze in een vlam houd en dan in spiritus doopt ze heel snel afbreken.

Gewoon de stekkertjes in een bijdehandje vastklemmen, voorzien van soldeer, dat vloeibaar houden en de draden erin steken en af laten koelen. Vast als een huis en een 100% verbinding.

Mvg. Miracle.

Zo heeft meneer van den Hul mij dit ook verteld maar toch zijn er wel een aantal verbindingen die opnieuw gesoldeerd moesten worden.

Ik ben op een gegeven moment maar alle verbindingen stuk voor stuk gaan door meten en merkte dat er toch wel wat verschil zat tussen de soldeersels.

Bij een lengte van 40 cm een demping van tussen de 0.4 en de 1.2ohm en dat werkt dan echt niet meer dan.

ik ga vanmiddag nog wel wat experimenteren ik heb helaas al de kabel op lengte geknipt maar daar door heb ik nu wel wat stukjes om mee te prutsen.

Groetjes George

en dank voor de hulp hear

De naam kan ik mij niet herinneren maar het zou best kunnen Bart. Het was meen ik de serie voor de CC50 serie. Het was een modulair systeem wat te krijgen was in glanzend gespoten wit en glanzend gespoten zwart. Het is zo zeldzaam op het moment dat ik het op het hele internet niet terug kan vinden. 15 jaar geleden zag ik een set op het Waterlooplein staan in het wit: Tuner + VV + EV. Was iets beschadigd en de verkoper wilde daar toen nog FL 1000,- voor hebben, dat vond ik toen toch echt te dol.

;)

<Edit>

Heb even Gegoogled op de Atelier serie Bart maar die bedoel ik dus niet (ziet er ook mooi uit). Wat ik bedoel is ruim daar voor en zag er nog veel strakker uit.

Zou kunnen, ik ben geen expert. Ik heb als kleine rakker ooit een soort Braun-tijdschrift gehad met alle design erin, was blijkbaar een cruciale leeftijd want het is altijd blijven hangen :cool2:

Zo heeft meneer van den Hul mij dit ook verteld maar toch zijn er wel een aantal verbindingen die opnieuw gesoldeerd moesten worden.

Ik ben op een gegeven moment maar alle verbindingen stuk voor stuk gaan door meten en merkte dat er toch wel wat verschil zat tussen de soldeersels.

Bij een lengte van 40 cm een demping van tussen de 0.4 en de 1.2ohm en dat werkt dan echt niet meer dan.

ik ga vanmiddag nog wel wat experimenteren ik heb helaas al de kabel op lengte geknipt maar daar door heb ik nu wel wat stukjes om mee te prutsen.

Groetjes George

en dank voor de hulp hear

Gezien de kwetsbaarheid van de - fijne - draadjes, verbrand je ze ook erg snel, zowel te weinig als teveel stoken levert dit soort verschillen in verbindingen, bij teveel stoken ontstaat ook het gevaar dat ze na verloop van tijd domweg afbreken.

Verwarmen, tin toevoegen en stoppen zodra het doorvloeit.

Zelf gebruik in Deskadel draadjes in combinatie met vandenHul connectors.

:huh:

Overigens kan ik terug zien op een jaar zonder veranderingen in mijn installatie, geen aanwinsten op dat vlak, wel weer meer muziek in de collectie :blink:

Overigens kan ik terug zien op een jaar zonder veranderingen in mijn installatie, geen aanwinsten op dat vlak, wel weer meer muziek in de collectie :blink:

Laatste aanpassing die ik gedaan heb was in april 2006. Ik ben zeer tevreden met hoe de set presteert. Laat niks te wensen over B)

Ik heb de laatste twee jaar ook niet zoveel aan mijn set gedaan. Kleine dingen zoals op marktplaats een nieuwe Kimber Hero als vervanger van de P.B.J.

Toch vandaag wel iets moois toegevoegd. De Revox A77 die ik laatst gekregen heb, is helemaal gerenoveerd. Nieuwe Elco's, condensentaren, potmeters en ingeregeld op een nieuwe RGM tape. Degene die het apparaat heeft gerenoveerd was zelf enigszins verbaasd. Kenelijk is de kwaliteit van die banden stukken beter als vroeger. Ik ga eens even lekker uitproberen wat de Revox allemaal kan.

De RMG Onno - zelf had ik nog drie metalen spoelen en daar zit de tape nu op. Die SM 911 ken ik verder niet. De RMG was eigenlijk te goed en daarom is de recorder nog iets aangepast. Ik stuur je morgen nog een PB.

Ik heb de laatste twee jaar ook niet zoveel aan mijn set gedaan. Kleine dingen zoals op marktplaats een nieuwe Kimber Hero als vervanger van de P.B.J.

Toch vandaag wel iets moois toegevoegd. De Revox A77 die ik laatst gekregen heb, is helemaal gerenoveerd. Nieuwe Elco's, condensentaren, potmeters en ingeregeld op een nieuwe RGM tape. Degene die het apparaat heeft gerenoveerd was zelf enigszins verbaasd. Kenelijk is de kwaliteit van die banden stukken beter als vroeger. Ik ga eens even lekker uitproberen wat de Revox allemaal kan.

Zouden we gewoon niet vergeten zijn hoe goed die dingen waren ?

Tapedecks zijn al heel erg snel uit beeld geraakt na de introductie van cassetterecorders, waarvan een enkele ons ook nog wel eens weet te verrassen.

:rolleyes:

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...