Langspeelplaat Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Bedankt, dit bewijst maar weer dat ze vroeger prima draaitafels maakte !. Gekocht bij een particulier die al 10 jaar naar Duitsland gaat om thorensjes te kopen en helemaal te reviseren. en hij bezorgt aan huis (met afstellen enzo). Moet alleen dus nog een ander snaartje en gewichtje op alleen dat word woensdag geregeld. Is de draaisnelheid electronich geregeld ? Of heeft een strakker snaartje effect op de draaisnelheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 ? Of heeft een strakker snaartje effect op de draaisnelheid Hoe de draaisnelheid bij jouw torens geregeld word weet ik niet, maar een nieuw/strakker sneertje heeft zeker invloed op de draaisnelheid. Pasgeleden heb ik de snaren van mijn VPI Scout (niet electronisch geregeld) vervangen. Ondanks dat met de oude snaar de draaisnelheid helemaal goed afgeregeld was klinkt het nu toch echt een stuk beter. Mede daardoor kwam ik ook op het idee om de snaar van mijn Duals CS-5000 te vervangen. Ondanks dat die wel elecronisch geregeld is en zichzelf op draaisnelheid controleerd was ook hier het resultaat een mooier/echter/beter geluid. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 O.k, dan zal dan wel goed komen. Nu valt de snaar namelijk soms van de pully af (wil ook niet mooi in het midden blijven zitten) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 O.k, dan zal dan wel goed komen. Nu valt de snaar namelijk soms van de pully af (wil ook niet mooi in het midden blijven zitten) Als de snaar al zo ver uitgerekt is gaat een nieuwe zeker wonderen verrichten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Omdat het buisje in de AR LS-1 naar zeggen van de vorige (eerste) eigenaar al zo'n 4 jaar oud is, waarvan 3 jaar gebruikt, wil ik toch eens gaan luisteren of het n Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 mooie DT langspeelplaat gratz doet me deugd dat er mensen nog de moeite nemen voor een draaitafel. voor mij komt dat weer als de kids uit huis zijn of op zijn minst een stuk ouder Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 mooie DT langspeelplaat gratz doet me deugd dat er mensen nog de moeite nemen voor een draaitafel. voor mij komt dat weer als de kids uit huis zijn of op zijn minst een stuk ouder Waarom m44??? Heb ook kids lopen van 4.5 en 9j en dat gaat zonder problemen hoor ... Ze weten perfect dat ze van de draaitafel moeten blijven CD's mag de oudste zelf afspelen van mij, ze weet dat ze moet wachten tot het lampje van de buizenamp op groen is om te kunnen luisteren. Geniet nu ook al van die draaitafel, je bent zo bezeten van muziek dat ik het jammer zou vinden moest je al die geweldige lp's aan kant schuiven omwille van de kids Go for it !! Als je wilt weten hoe de set eruit ziet in de woonkamer, surf dan eens naar de site van Onno op bezoek bij stefk ... speakers staan nu iest meer uit elkaar en de bank 40 cm naar achter Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 ? Of heeft een strakker snaartje effect op de draaisnelheid Pasgeleden heb ik de snaren van mijn VPI Scout (niet electronisch geregeld) vervangen. Ondanks dat met de oude snaar de draaisnelheid helemaal goed afgeregeld was klinkt het nu toch echt een stuk beter. Mvg. Miracle. Zeker wanneer je een rubber (zwarte) snaar voor een siliconen(transparant)snaar vervangd. Let bij die siliconen dingen goed op of er geen "rafeltjes" aanzitten, die moet je beslist niet nemen want dan beland je van de regen in de drup. Zoaf en toe deze siliconensnaar even door een lauw sopje halen, afspoelen en daarna voorzichtig drogen is ook geen overbodige luxe. Maar wel met moed en beleid want uitrekken van de snaar is geen optie. p.s. ongevraagd advies mag HEAR niet meer, OKE! maar probeer eens een zo dun als mogelijke silicone snaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 Omdat het buisje in de AR LS-1 naar zeggen van de vorige (eerste) eigenaar al zo'n 4 jaar oud is, waarvan 3 jaar gebruikt, wil ik toch eens gaan luisteren of het n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 Ik heb de JJ E88CC 's de gewone in mijn versterker, erg goed Mooie aanwinst Miracle die AR pre-amp, prachtig. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 Ik heb de JJ E88CC 's de gewone in mijn versterker, erg goed Die heb ik ook. Nu even niet, want dat is het leuke van buizen, maar ze zaten er een jaartje in. Beter dan die EH vind ik persoonlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 mooie DT langspeelplaat gratz doet me deugd dat er mensen nog de moeite nemen voor een draaitafel. voor mij komt dat weer als de kids uit huis zijn of op zijn minst een stuk ouder Toen ik een tijd cd's draaide had ik lp's toch een beetje opgegeven. Maar ik heb het nog een kans gegeven door een platenwasser nieuwe platen en een nieuwe DT te kopen. Ik moet zeggen het is helemaal de moeite waard. Lp vind ik toch superieur aan CD (op papier niet...). Ps. Heb de snaar met Cif behandeld (daarna even met water en afgedept) en de snaar zit er nu weer perfect om (was namelijk een nieuwe snaar, die waarschijnlijk vet is geworden). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 ? Of heeft een strakker snaartje effect op de draaisnelheid Pasgeleden heb ik de snaren van mijn VPI Scout (niet electronisch geregeld) vervangen. Ondanks dat met de oude snaar de draaisnelheid helemaal goed afgeregeld was klinkt het nu toch echt een stuk beter. Mvg. Miracle. Zeker wanneer je een rubber (zwarte) snaar voor een siliconen(transparant)snaar vervangd. Let bij die siliconen dingen goed op of er geen "rafeltjes" aanzitten, die moet je beslist niet nemen want dan beland je van de regen in de drup. Zoaf en toe deze siliconensnaar even door een lauw sopje halen, afspoelen en daarna voorzichtig drogen is ook geen overbodige luxe. Maar wel met moed en beleid want uitrekken van de snaar is geen optie. p.s. ongevraagd advies mag HEAR niet meer, OKE! maar probeer eens een zo dun als mogelijke silicone snaar. Ik ben juist van een siliconensnaar naar zo'n zwarte gegaan. Heb beiden nu nieuw liggen, maar de siliconen als reserve. De zwarte snaar slipt minder door, waardoor het meer als een geheel klinkt. Meer muziek. Met de siliconensnaar had ik het idee dat wanneer de muziek complexer werd het geluid "vol" liep. Met de zwarte snaar minder last van. Een dunnere snaar wil ik ook nog eens gaan proberen. Vanavond weer eens een Solid Akoestic DT zien draaien met een vislijntje. Dat heb ik ook nog liggen, dus ga ik deze week ook eens uitproberen. @Buizenbart: Ik ga mijn bevindingen met de nieuwe buisjes hear zeker nog posten. Softek maakt ook heel mooie buisjes, vooral de M's zijn in mijn oren zeer goed te noemen. Dat zijn de speciale uitvoeringen voor het leger (Military). Hier heb ik een setje EL84's van in een Yarland Fv34C (met wat aanpassingen binnenin) zitten. Met de originele China buisjes is dat dingetje werkelijk niet om te harden, met JJ EL84's begint er wat leven in te komen, maar met de Softek EL84M's maakt dat dingetje werkelijk nog muziek ook op Jean Marie Renaud Cantate's. Een wonderbaarlijk goed buisje, wat niets meer kostte dan een JJ. Als ik een Softek 6922 balanced tegen kom voor een normale prijs wil ik die er ook nog wel bij aanschaffen. Ik ben ze jammergenoeg alleen nog maar ongebananceerd tegen gekomen, en in deze amp moet het buisje echt gebalanceerd zijn, omdat de bias niet appart af te stellen is. Zou wel te maken zijn, maar dan is de amp niet origineel meer, en dat zou ik zonde vinden. En zelf buisjes balanceren heb ik helaas de spullen niet voor. @tubejack: Bedankt voor de info en het compliment. Je bent de zoveelste met goede ervaringen met de JJ E88CC. Ik heb zelf in het verleden ook zeer goede ervaringen gehad met meerdere JJ buizen, en verwacht er goed resultaat van in deze amp. Ben alleen heel benieuwd of het JJ buisje het op kan nemen tegen de Philips. @goodtube: Beter dan EH lijkt me niet zo moeilijk. Alle EH buizen die ik ken vind ik vreselijk suf/muf klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 27 januari 2009 Members Report Share Posted 27 januari 2009 Ik ben juist van een siliconensnaar naar zo'n zwarte gegaan. Heb beiden nu nieuw liggen, maar de siliconen als reserve.De zwarte snaar slipt minder door, waardoor het meer als een geheel klinkt. Meer muziek. [...] Daar zat normaal gesproken altijd een zakje talkpoeder voor bij. Snaar even in het zakje, schudden, schoonwapperen, en het slippen is over. Als hij na verloop van tijd weer gaat slippen: even talken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 Ik ben juist van een siliconensnaar naar zo'n zwarte gegaan. Heb beiden nu nieuw liggen, maar de siliconen als reserve.De zwarte snaar slipt minder door, waardoor het meer als een geheel klinkt. Meer muziek. [...] Daar zat normaal gesproken altijd een zakje talkpoeder voor bij. Snaar even in het zakje, schudden, schoonwapperen, en het slippen is over. Als hij na verloop van tijd weer gaat slippen: even talken... Dat weet ik. Heb ik al vaker gedaan. De snaar slipt ook niet geweldig door, maar als ik de motor stop loopt het plateau met de siliconen snaar langer door dan met de zwarte snaar. Ook al is de siliconen snaar net nieuw en net getalkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 ? Of heeft een strakker snaartje effect op de draaisnelheid Hoe de draaisnelheid bij jouw torens geregeld word weet ik niet, maar een nieuw/strakker sneertje heeft zeker invloed op de draaisnelheid. Pasgeleden heb ik de snaren van mijn VPI Scout (niet electronisch geregeld) vervangen. Ondanks dat met de oude snaar de draaisnelheid helemaal goed afgeregeld was klinkt het nu toch echt een stuk beter. Mede daardoor kwam ik ook op het idee om de snaar van mijn Duals CS-5000 te vervangen. Ondanks dat die wel elecronisch geregeld is en zichzelf op draaisnelheid controleerd was ook hier het resultaat een mooier/echter/beter geluid. Mvg. Miracle. Mmmm, ik heb ook een (niet origine, ronde) snaar aangeschaft. Ligt een beetje slap om de pully en het plateau heen . Daarmee zal mijn speler toch niet een 5% afwijking gekregen hebben????? (Draait te snel dus). De originele snaar was vierkant. Ja, ja, kom maar : de doosnede dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 27 januari 2009 Report Share Posted 27 januari 2009 @Buizenbart: Ik ga mijn bevindingen met de nieuwe buisjes hear zeker nog posten. Softek maakt ook heel mooie buisjes, vooral de M's zijn in mijn oren zeer goed te noemen. Dat zijn de speciale uitvoeringen voor het leger (Military).Hier heb ik een setje EL84's van in een Yarland Fv34C (met wat aanpassingen binnenin) zitten. Met de originele China buisjes is dat dingetje werkelijk niet om te harden, met JJ EL84's begint er wat leven in te komen, maar met de Softek EL84M's maakt dat dingetje werkelijk nog muziek ook op Jean Marie Renaud Cantate's. Een wonderbaarlijk goed buisje, wat niets meer kostte dan een JJ. Als ik een Softek 6922 balanced tegen kom voor een normale prijs wil ik die er ook nog wel bij aanschaffen. Ik ben ze jammergenoeg alleen nog maar ongebananceerd tegen gekomen, en in deze amp moet het buisje echt gebalanceerd zijn, omdat de bias niet appart af te stellen is. Zou wel te maken zijn, maar dan is de amp niet origineel meer, en dat zou ik zonde vinden. En zelf buisjes balanceren heb ik helaas de spullen niet voor. @tubejack: Bedankt voor de info en het compliment. Je bent de zoveelste met goede ervaringen met de JJ E88CC. Ik heb zelf in het verleden ook zeer goede ervaringen gehad met meerdere JJ buizen, en verwacht er goed resultaat van in deze amp. Ben alleen heel benieuwd of het JJ buisje het op kan nemen tegen de Philips. @goodtube: Beter dan EH lijkt me niet zo moeilijk. Alle EH buizen die ik ken vind ik vreselijk suf/muf klinken. Ah Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 januari 2009 Author Report Share Posted 28 januari 2009 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 In mijn dac heb ik ook 6922 (vandaar), ik ga nog wel eens proberen wat een russische 6N6P daar doet, ik heb er nu Sof-tek in zitten, al schijnen die zo slecht nog niet te zijn.. Er zijn een hand vol 6N6P & 6N6P-I uit het voormalige Oostblok onderweg, maar kan je deze buisjes ongestraft over prikken tov een 6922 ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 De werkelijke aandrijfdiameter ligt n.l. op de neutrale diameter van de snaar. Doordat de snaar dikker is, krijg je een grotere diameter op de aandrijfpoeli. Met eenzelfde toerental van de motor loopt je plateau dus sneller. Je plateau heeft dit ook, maar omdat de verhouding daar gunstiger is compenseert dit veel te weinig. Hans, Kun je dat eens uitleggen. Ik ben namelijk een andere mening toegedaan. Volgens mij transporteer je oppervlakte snelheden en die liggen toch echt aan, aan de aandrijfwielen en aan te drijven wielen. Je zou nog gelijk kunnen hebben als je met een vierkante snaar twee twijnslagen in je snaar hebt. Dan draai je de hogere buitensnelheid naar de binnenkant toe en na het verlaten van het aan te drijven plateau weer terug. Ik ben benieuwd naar jouw uitleg. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 januari 2009 Author Report Share Posted 28 januari 2009 De werkelijke aandrijfdiameter ligt n.l. op de neutrale diameter van de snaar. Doordat de snaar dikker is, krijg je een grotere diameter op de aandrijfpoeli. Met eenzelfde toerental van de motor loopt je plateau dus sneller. Je plateau heeft dit ook, maar omdat de verhouding daar gunstiger is compenseert dit veel te weinig. Hans, Kun je dat eens uitleggen. Ik ben namelijk een andere mening toegedaan. Volgens mij transporteer je oppervlakte snelheden en die liggen toch echt aan, aan de aandrijfwielen en aan te drijven wielen. Je zou nog gelijk kunnen hebben als je met een vierkante snaar twee twijnslagen in je snaar hebt. Dan draai je de hogere buitensnelheid naar de binnenkant toe en na het verlaten van het aan te drijven plateau weer terug. Ik ben benieuwd naar jouw uitleg. groet, Leobus De rubber ring wordt tijdens het om de bocht gaan aan de binnenkant ingedrukt en aan de buitenkant uitgetrokken. De neutrale lijn zal daarmee ongeveer in het midden van de snaar liggen. Tijdens het om de bocht gaan kun je poeli en snaar als een geheel zien. Wanneer de snaar weer van de poeli loopt buigt deze om de neutrale lijn weer recht. M.a.w. de dikke snaar gedraagd zich net als een dunnere snaar op een grotere poeli. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 De werkelijke aandrijfdiameter ligt n.l. op de neutrale diameter van de snaar. Doordat de snaar dikker is, krijg je een grotere diameter op de aandrijfpoeli. Met eenzelfde toerental van de motor loopt je plateau dus sneller. Je plateau heeft dit ook, maar omdat de verhouding daar gunstiger is compenseert dit veel te weinig. Hans, Kun je dat eens uitleggen. Ik ben namelijk een andere mening toegedaan. Volgens mij transporteer je oppervlakte snelheden en die liggen toch echt aan, aan de aandrijfwielen en aan te drijven wielen. Je zou nog gelijk kunnen hebben als je met een vierkante snaar twee twijnslagen in je snaar hebt. Dan draai je de hogere buitensnelheid naar de binnenkant toe en na het verlaten van het aan te drijven plateau weer terug. Ik ben benieuwd naar jouw uitleg. groet, Leobus Ja, ik dacht ook eerst: ja, logisch, maar na wat denkwerk kwam ik tot de volgende uitkomst: het gaat volgens mij om de "kortste" afstand (de binnenkant dus), die je bijvoorbeeld met garen kunt trekken rondom het plateau en de poeli. Alleen kan wel de vorm e.e.a. verstoren, omdat je dan andere raakplekken krijgt en daardoor inderdaad een langere of kortere loop krijgt. Of maak ik nu een denkfout? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Wat Leobus stelt is volkomen correct. De diameters van poulie en plateau bepalen de draaisnelheid ervan uitgaande dat de n van de motor constant is. De energie wordt n.l. aan het oppervlak van poulie en plateau gegenereerd, daar treedt ook eventuele slip op.en Met de dikte van de snaar verkrijg je meer en bij dunnere snaar minder "snaar geluiden" . Ook het soort materiaal van de snaar geeft verschil in "snaar geluiden". Ongelijkheden in de snaar diameter veroorzaken eveneens problemen. Oude (verdroogde) rubbersnaren gaan gewoonweg lawaai maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 Ik kan mij herinneren van mijn schooltijd dat dat verhaal van Hans best wel eens kan kloppen. je moet namelijk uitgaan van de midden diameter van de snaar. De omtreksnelheid van de snaar aan de binnen zijde van het in dit geval drijvende wiel ligt lager dan de omtreksnelheid aan de buiten kant van de snaar. Door dat de snaar zoals hans al eerder uitlegde aan de binnen zijde dan in elkaar gedrukt wordt en de buiten zijde opgerekt neemt deze dus de gemiddelde omtreksnelheid aan. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 28 januari 2009 Report Share Posted 28 januari 2009 De diameter van de snaar is die anders om de poulie als om het plateau? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts