Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ben erg benieuwd hoe die reusachtige luidsprekers klinken eigenlijk ze zien er erg vintage uit, Het zijn toch tannoy's ?

Heel erg gekleurd!

Vooroordeeltje denk ik.

Kan dat van mijn Eatons in elk geval niet zeggen ;).

Ik weet niet of jij ook ervaring met dit type hebt alleen ik vind het hoog helemaal niet zo scherp eerder een beetje te laf vind dat hoog als de muziek er om vraagt best wel scherp mag zijn. Alleen ik heb natuurlijk ook andere oren dan jij.

Zou eigenlijk niet uit moeten maken, we streven allebei naar een geluid dat zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid ligt, toch? :)

Echt heel laag gaan ze niet maar het laag wat er wel uitkomt (70 a 80 hertz). Ik moet ook wel zeggen dat die marantz de wolligste versterker is die ik ooit in mijn leven heb gehoord.klinkt wel erg lekker.

Misschien een goeie match.

Ik heb ze zelf een keer in het paars (!) gekocht bij Kringloop Amersfoort.

Ik paste op het huis van mijn schoonouders en die hebben Bose 201. Dat hield ik niet vol. Heb dus gewoon een setje andere speakers gekocht en neergezet ;D

Aan de Onkyo cd-receiver die ze daar hebben misten ze wat controle, maar waren ze niet fel.

Aan mijn buizenbak en NAD 3020PE die ik toen had, waren ze behoorlijk schel.

Hangt wel van de versterker af, dus. Goed laag geven was er in elk geval niet bij.

Het is ook een beetje dat de noot aan de man is en helaas mijn vorige mission luidspreker kapot is. Maar ik koop zo vaak luidsprekers ze zijn echt niet meer op een hand te tellen. Nu ik voor de echte set iets gevonden hebt was blijft ga ik altijd in me andere kamer aan de slag. Vind het gewoon leuk om oude luidsprekers te kopen. Deze zullen over een maand wel weer de deur uitvliegen (als ik weer eens wat anders wil ) het voordeel van die dingen is dat het je geen cent kost omdat je ze altijd kan verkopen.

Wij snappen elkaar, let op:

IMG_3900.jpg

Zo heeft het er een tijdje uitgezien in de opslag. Veel goedkope speakers, gewoon om te proberen.

Zaten hele leuke tussen. Bijvoorbeeld de Impulse (links) en de Celestion DL8 (2 rechter sets).

Behalve

Ben erg benieuwd hoe die reusachtige luidsprekers klinken eigenlijk ze zien er erg vintage uit, Het zijn toch tannoy's ?

Heel erg gekleurd!

Vooroordeeltje denk ik.

Kan dat van mijn Eatons in elk geval niet zeggen ;).

Eatons klinken idd wat minder gekleurd dan de Prestige lijn, en met name de Westminster Royal.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een Tannoy liefhebber, maar niet van de Prestige lijn. Vooral de Westminster vind ik een wolbaal (excuses aan diegenen die het wel mooi vinden) en zeker niet neutraal.

Als je van een extreeme jaren '70 sound houd is het een ideale speaker, met een stel 300B gebakkies eraan, maar wil je een realistisch geluid is de Prestige serie van Tannoy niet "the way" volgens mij.

Eaton's zijn wat dat betreft al een stuk beter, al valt daar ook nog heel wat aan te verbeteren: Minder kastgeluid, beter overgangsfilter en bij hoger volume ook die zenuwachtig bewegende hoorn voor de hoge tonen, zoals iedere dual concentric heeft.

Ik heb hier zelf nog een setje Tannoy Saturn S6LCS monitoren bij de PC staan. Die klinken heel leuk op laag volume, maar boven de 85Db ga ik toch echt heel duidelijk horen dat die hoorn (de woofer) rondom de hoge tonen unit zenuwachtig begint te bewegen.

Guest kikkervisje
Ik weet niet of jij ook ervaring met dit type hebt alleen ik vind het hoog helemaal niet zo scherp eerder een beetje te laf vind dat hoog als de muziek er om vraagt best wel scherp mag zijn. Alleen ik heb natuurlijk ook andere oren dan jij.

Zou eigenlijk niet uit moeten maken, we streven allebei naar een geluid dat zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid ligt, toch? :)

Echt heel laag gaan ze niet maar het laag wat er wel uitkomt (70 a 80 hertz). Ik moet ook wel zeggen dat die marantz de wolligste versterker is die ik ooit in mijn leven heb gehoord.klinkt wel erg lekker.

Ik paste op het huis van mijn schoonouders en die hebben Bose 201. Dat hield ik niet vol. Heb dus gewoon een setje andere speakers gekocht en neergezet ;D

Aan de Onkyo cd-receiver die ze daar hebben misten ze wat controle, maar waren ze niet fel.

Hangt wel van de versterker af, dus. Goed laag geven was er in elk geval niet bij.

Het is ook een beetje dat de noot aan de man is en helaas mijn vorige mission luidspreker kapot is. Maar ik koop zo vaak luidsprekers ze zijn echt niet meer op een hand te tellen. Nu ik voor de echte set iets gevonden hebt was blijft ga ik altijd in me andere kamer aan de slag. Vind het gewoon leuk om oude luidsprekers te kopen. Deze zullen over een maand wel weer de deur uitvliegen (als ik weer eens wat anders wil ) het voordeel van die dingen is dat het je geen cent kost omdat je ze altijd kan verkopen.

IMG_3900.jpg

Zo heeft het er een tijdje uitgezien in de opslag. Veel goedkope speakers, gewoon om te proberen.

Zaten hele leuke tussen. Bijvoorbeeld de Impulse (links) en de Celestion DL8 (2 rechter sets).

Behalve

Guest kikkervisje

Heel erg gekleurd!

Vooroordeeltje denk ik.

;).

Ga zelf ook eens luisteren. ;)

Ga zelf ook eens luisteren. ;)

Heb jaren naar Tannoy Eatons geluisterd en krijg altijd commentaar dat ze gekleurd zijn van mensen die ze nooit gehoord hebben.

Ben daar inmiddels wat overgevoelig voor.

Als ik Miracle's verhaal goed begrijp kan het inderdaad wel dat ze gekleurd zijn :).

Ik ging ervan uit dat ze Eatonnerig klonken.

Ik zou ze desondanks graag beluisteren.

IMG_3900.jpg

Behalve

Ik zal je ook even een PM sturen. Ik moet zeggen dat ik exact hetzelfde dus heb heb wel eens 6 luidsprekers in de berging staan. En er zijn dan tijden waarneer ik alles dan weer verkoop en opnieuw begin met het oppotten van luidsprekers. Ik heb echt wel een luidspreker verzamel tik dit heb ik niet met bijvoorbeeld versterkers. Die marantz (PM400) word maandag verkocht dus dan ga ik ze aansluiten op een oude philips (777) ben altijd benieuwd hoe dat klinkt als het apparaat een half jaar in de berging heeft gestaan.

Een 777 platenspeler?

Die redt zich wel in de berging.

Als ik zo vrij mag zijn: Als je 'm erin zet klinkt 'ie niet best, als je 'm eruit haalt nog steeds niet :D

Zojuist besteld: 2 van deze voor mijn de buisjes in mijn Bluenote Koala Tube die nog nooit zo mooi heeft geklonken als met de Philips SQ e88cc buisjes

130264.jpg

Post je ervaringen maar naar mij of in mn topic ... :)

Vergelijk je ook eens met de siliconenringen indien je kan ... ?

Gr

Stef

Zojuist besteld: 2 van deze voor mijn de buisjes in mijn Bluenote Koala Tube die nog nooit zo mooi heeft geklonken als met de Philips SQ e88cc buisjes

130264.jpg

Post je ervaringen maar naar mij of in mn topic ... :)

Vergelijk je ook eens met de siliconenringen indien je kan ... ?

Gr

Stef

Ha de Stef,

Ik gebruik nog steeds de siliconenringen die ik van jou heb gekregen. Ik lees positieve verhalen over de Duende (ik las ook dat Miracle ze beter vindt dan de EAT dempers), vandaar dat ik ze wil vergelijken en dus een setje heb besteld. Ik wist niet dat jij hier een topic over had (zal eens zoeken) en zal mijn ervaringen daar posten.

Groeten,

Gerald

Zou zoiets niet beter werken als je het in de buisvoet zelf toepast, indien mogelijk?

Dat is ook al geprobeerd, maar werkt niet zoals dit.

Het glas van een buis is heel dun, en vangt heel makkelijk trillingen op. Zet je muziek maar eens hard en voel dan aan een raam. Dat trilt naar harte lust mee. Zo is dat dus ook met een buis.

Die trillingen kan je met vele verschillende materialen elimineren, maar bijna ieder materiaal doet dat op een andere frequentie. Zacht materiaal, zoals latex, neemt de lage frequenties voor zijn rekening. Dat zijn de frequenties die er niet zo veel toe doen bij microfonie.

De middentonen zijn veel duidelijker waarneembaar. Tik maar eens met je nagel tegen een buis en met een zacht gedeelte van je vinger. Met je nagel hoor je duidelijk glasgerinkel, met het zachte deel van je vinger bij de meeste buizen niets. Hooguit dat je je woofers ziet bewegen dan.

Je wilt dus vooral die midden en lage tonen dempen die ontstaan door trillingen die op en in de buis ontstaan. De trillingen die in het apparaat waar de buis op staat ontstaan zijn bij een goede constructie van dat apparaat meestal te verwaarlozen. Zeker als er gebruik gemaakt is van ceramische buisvoeten heb je haast geen last van trillingen uit het apparaat naar de buis toe.

Daarom heeft het weinig tot geen zin de buis daarvan te ontkoppelen of aan de onderkant te dempen.

Deunde buisringen zijn van een middelhard materiaal (werking dus vooral in het midden en hoog), wat heel goed tegen de hitte van een buis kan, Teflon

Guest kikkervisje
Zou zoiets niet beter werken als je het in de buisvoet zelf toepast, indien mogelijk?

Volgens Mirakels word je geluid daar juist nu suf, duf en vervelend van! :D

Waarom een titaniumring: Omdat een buizenschakeling, oa. door de hoog-ohmige schakeling, vaak nogal gevoelig is voor Eddy-currents. Met een stalen veerring zou je daar last van kunnen krijgen, met titanium is dat uitgesloten.

Hoi Miracle,

Ik begrijp hier helemaal niets van. Kun je dat eens wat nader uitleggen hoe dat zit met die Eddy currents in buizen en met ijzer en titanium?

;)

Waarom een titaniumring: Omdat een buizenschakeling, oa. door de hoog-ohmige schakeling, vaak nogal gevoelig is voor Eddy-currents. Met een stalen veerring zou je daar last van kunnen krijgen, met titanium is dat uitgesloten.

Hoi Miracle,

Ik begrijp hier helemaal niets van. Kun je dat eens wat nader uitleggen hoe dat zit met die Eddy currents in buizen en met ijzer en titanium?

;)

Nederlandsche vertaling voor Eddy-current = Wervelstromen.

Zoek op het net de effecten daarvan maar eens op. Is een veel te lang verhaal om dat hear allemaal uit te gaan leggen.

Mvg. Miracle.

Hoi Miracle,

;)

Nederlandsche vertaling voor Eddy-current = Wervelstromen.

Zoek op het net de effecten daarvan maar eens op. Is een veel te lang verhaal om dat hear allemaal uit te gaan leggen.

Mvg. Miracle.

Ja, wat Eddy currents zijn weet ik. Maar hoe zit dat dan in relatie met buizen en hoogohmige schakelingen? En het verschil met ijzer en titanium daarin? Met Google is daarover iig niets te vinden.

Misschien kun je anders wat specifieke links daarover geven als je het teveel vindt om uit te leggen.

;)

Ja, wat Eddy currents zijn weet ik. Maar hoe zit dat dan in relatie met buizen en hoogohmige schakelingen? En het verschil met ijzer en titanium daarin? Met Google is daarover iig niets te vinden.

Misschien kun je anders wat specifieke links daarover geven als je het teveel vindt om uit te leggen.

;)

Kijk, dat scheelt dat je al weet wat eddy-currents zijn.

Dan weet je ook dat die ontstaan op plaatsen waar magnetisme kan ontstaan in elektrische schakelingen.

Een metalen ring kan dus magnetisch worden als die rond een buis zit. Titanium kan dat niet.

Volgende week een Sonos Systeem ophalen, zo kan ik al mijn gedigitaliseerde CD's afspelen als ik niet in de gelegenheid ben om een plaatje te draaien. En waarschijnlijk een extra versterkertje om ook muziek in de serre te hebben.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...