Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

EARnudefront.JPG

 

EARnudeback.JPG

 

EARnudebottom.JPG

 

 

Dit versterkertje uit 1957 met EF 86, 2 x ECL 82 en een EZ 80 heeft niet zo heel erg veel te maken met het huidige EAR Yoshino, indertijd probeerde men nog een goed product te maken............. :rolleyes:

 

NB die plaatjes op de knoppen lijken me niet zo'n erg groot probleem, zijn simpel van vorm en dus ook simpel na te maken, gaat wel lukken.

 

 

zijn dat germanium weerstanden?

Beste m44 Germanium weerstnden bestaan niet

er werden vroeger wel transistoren en diodes van gemaakt.

Dit zijn kool weerstanden.

Link to comment
Share on other sites

...je begon zo goed...

 

Henrie, leg eens uit: wat is er mis met de AHP klankmodule? :confused:

 

Zie ook dit :)

Ik ga hier niet weer die discussie oprakelen, maar in het kort komt het er op neer: het zal wel werken (daar waar het voor bedoeld is; beveiligen dus), maar verder is kolder...

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Ik ga hier niet weer die discussie oprakelen, maar in het kort komt het er op neer: het zal wel werken (daar waar het voor bedoeld is; beveiligen dus), maar verder is kolder...

Zelf al eens ge

Link to comment
Share on other sites

Ik ga hier niet weer die discussie oprakelen, maar in het kort komt het er op neer: het zal wel werken (daar waar het voor bedoeld is; beveiligen dus), maar verder is kolder...

Zelf al eens ge

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Ik ga hier niet weer die discussie oprakelen, maar in het kort komt het er op neer: het zal wel werken (daar waar het voor bedoeld is; beveiligen dus), maar verder is kolder...

Zelf al eens ge

Link to comment
Share on other sites

Je hoeft toch geen zeewater te drinken om te weten dat dit zout is.

Dat zeewater zout is is een onomstotelijk fijt.

 

Dat een schakelmodule in de meterkast een goedkoper, maar slechter werkend alternatief voor de smeltzekering is weet ook bijna iedereen onderhand.

Probeer maar eens 16Ampere door zo'n schakelmodule heen te halen. Gemiddeld gaan die dingen al om bij 10Ampere.

 

Ook piekstromen kunnen die dingen geen van allen aan. Met een smeltzekering kan ik mijn Tri-Vista gewoon aanzetten. Met een schakelmodule (heb er zo'n 10 verschillenden geprobeerd, allemaal traag) moet ik na het aanzetten iedere keer naar de meterkast om de module weer aan te schakelen.

 

Daarom zit er bij mij ook een zekering vergelijkbaar met de AHP in de meterkast.

 

Bijkomend voordeel is dat de installatie, meet en hoorbaar, minder ruis produceert met deze zekering.

 

 

P.S. Waar geld dat zwemverbod? In Katwijk en Noordwijk iig niet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest kikkervisje
Je hoeft toch geen zeewater te drinken om te weten dat dit zout is.

Dat zeewater zout is is een onomstotelijk feit.

 

Dat een schakelmodule in de meterkast een goedkoper, maar slechter werkend alternatief voor de smeltzekering is weet ook bijna iedereen onderhand.

Probeer maar eens 16Ampere door zo'n schakelmodule heen te halen. Gemiddeld gaan die dingen al om bij 10Ampere.

 

Ook piekstromen kunnen die dingen geen van allen aan. Met een smeltzekering kan ik mijn Tri-Vista gewoon aanzetten. Met een schakelmodule (heb er zo'n 10 verschillenden geprobeerd, allemaal traag) moet ik na het aanzetten iedere keer naar de meterkast om de module weer aan te schakelen.

 

Daarom zit er bij mij ook een zekering vergelijkbaar met de AHP in de meterkast.

 

Bijkomend voordeel is dat de installatie, meet en hoorbaar, minder ruis produceert met deze zekering.

 

 

P.S. Waar geld dat zwemverbod? In Katwijk en Noordwijk iig niet. ;)

 

Geen strandwachten daar blijkbaar.

 

Heb jij ook soms meet gegevens van vergulde en niet vergulde zekeringen?

Link to comment
Share on other sites

Tja Mirakel, je kunt ook voor spullen kiezen die niet als een 2,5 kW slijptol opstarten. En als je dat soort spullen wel kiest waarom dan niet gelijk een 3 fasen uitvoering en een 25A groep daarvoor aanleggen?

 

Bijkomend voordeel is dat de installatie, meet en hoorbaar, minder ruis produceert met deze zekering.

Hoorbaar is niet eenduidig verifieerbaar, meetbaar wel. Dus kom op met jouw meetgegevens...

 

;)

 

P.S. Overigens vind ik dergelijke audiofiele franje eveneens grote flauwekul maar gun ik ieder zijn plezier in het gebruik er van.

Link to comment
Share on other sites

Dat een schakelmodule in de meterkast een goedkoper, maar slechter werkend alternatief voor de smeltzekering is weet ook bijna iedereen onderhand.

 

Oh? Hoezo een minder goed werkend alternatief? Een zekering beschermt je tegen overbelastingen en kortsluitingen. Een installatieautomaat doet dat ook en een aardlekautomaat schakelt ook nog eens (verradelijke) aardfoutstromen af. Dus hoezo slechter werkend?

 

Probeer maar eens 16Ampere door zo'n schakelmodule heen te halen. Gemiddeld gaan die dingen al om bij 10Ampere.

 

Flauwe kul. Kijk de specs er maar op na. Een automaat mag pas afschakelen bij 1,13xInom. Dus bij een 16A-automaat is dat 18,08A. Hij MOET (binnen een uur) afschakelen bij 1,45xInom, dus bij 23,2A. Een 16A mag, en zal dus nooit bij 10A al afschakelen. Doet ie dat toch, dan is ie defect en moet je 'm vervangen.

 

En reken maar dat die dingen hier op getest worden. Die uitschakelcurves (zie hieronder) zijn namelijk gestandaardiseerd en genormeerd.

BCD-karakteristiek.6.gif

 

Ook piekstromen kunnen die dingen geen van allen aan. Met een smeltzekering kan ik mijn Tri-Vista gewoon aanzetten. Met een schakelmodule (heb er zo'n 10 verschillenden geprobeerd, allemaal traag) moet ik na het aanzetten iedere keer naar de meterkast om de module weer aan te schakelen.

Je had ook meteen na de eerste automaat kunnen stoppen met experimenteren. Ze schakelen namelijk allemaal op dezelfde manier...

 

Dat ze piekstromen niet aankunnen, dat klopt en dat komt doordat de kortsluitbeveiliging dan in werking treedt. Die kan namelijk geen onderscheid maken tussen een kortstondige stroom in het kortsluitgebied of een blijvende stroom (een echte kortsluitstroom dus). Als de inschakelstroom van een apparaat in het kortsluitgebied van de installatieautomaat ligt, zal ie dus afschakelen. En kennelijk is dat bij die Tri-Vista van jou het geval...

 

Een normale installatieautomaat voor in huis heeft een B-karakteristiek. Die schakelt zo'n inschakelpiek pas af als die stroom gelijk is aan 3xInom (zie uitschakelcurve), dus bij 48A. Neem je een C-karakteristiek (ik neem aan dat jij die bedoelde met 'traag'), dan schakelt hij pas af bij 5xInom, ofwel 80A. Als je dan nog steeds je Tri-Vista niet kunt inschakelen, dan heeft die dus een inschakelstroom die hoger is dan 80A. Ik vind dat je daar eerder Musical Fidelity op mag aanspreken, dan dat je installatieautomaten afdoet als 'een slecht alternatief voor smeltzekeringen'. Een D-karakteristiek is overigens niet toegestaan in een huisinstallatie...

Link to comment
Share on other sites

Een 16A mag, en zal dus nooit bij 10A al afschakelen. Doet ie dat toch, dan is ie defect en moet je 'm vervangen.

Dan zijn ALLE schakelmodules van het merk Hager dus al defect bij aankoop.

16Amp x 240V = 3840Watt

Iedere zogenaamd 16Amp Hager die ik tot nu toe, nieuw gekocht, ergens in een schakelkast heb gehad sloeg om en nabij de 2400Watt al om.

 

Hoe getest: Warmtekanon (gebruik ik als ik een nieuwe woning betreed om de gesausde muren en geverfde deuren en posten sneller te laten drogen) die instelbaar is van 1000 tot 3000 Watt afgenomen vermogen.

Bij de stand 2400Watt slaat gegarandeerd de schakelautomaat uit. Met een smeltzekering kan dat ding gewoon voluit draaien.

 

P.S. De inschakelstroom van de Tri-Vista is overigens slechts 12Amp.

Link to comment
Share on other sites

Een 16A mag, en zal dus nooit bij 10A al afschakelen. Doet ie dat toch, dan is ie defect en moet je 'm vervangen.

Dan zijn ALLE schakelmodules van het merk Hager dus al defect bij aankoop.

16Amp x 240V = 3840Watt

Iedere zogenaamd 16Amp Hager die ik tot nu toe, nieuw gekocht, ergens in een schakelkast heb gehad sloeg om en nabij de 2400Watt al om.

 

Hoe getest: Warmtekanon (gebruik ik als ik een nieuwe woning betreed om de gesausde muren en geverfde deuren en posten sneller te laten drogen) die instelbaar is van 1000 tot 3000 Watt afgenomen vermogen.

Bij de stand 2400Watt slaat gegarandeerd de schakelautomaat uit. Met een smeltzekering kan dat ding gewoon voluit draaien.

 

Heb je het vermogen, behalve afgelezen van de instelschaal, ook gemeten (meten=weten :D)? En wat is precies de cos(phi) van dat kanon? En het rendement? De ene 2400W is immers de andere 2400W niet... :rolleyes:

 

Overigens zou ik uitgaan van 230V, niet 240V...

 

P.S. De inschakelstroom van de Tri-Vista is overigens slechts 12Amp.

 

Dan verbaast het me dat de installatieautomaat uitschakelt, want daar mag ie niet eens op afschakelen. Weet je zeker dat de piekstroom (en dan bedoel ik echt een piek van enkele miliseconden) niet hoger is dan 48A?

 

Ik heb geen ervaring met spullen van Hager. Misschien dat dat goedkope rommel is die niet naar behoren werkt(?) Lijkt mij sterk, want dit soort spullen worden gekeurd voor het op de markt komt, maar goed. Wij gebruiken overigens meestal Siemens 5SY6 of ABB M-compact...

 

Edit: Hager noemt in de documentatie enkele correctiefactoren: de omgevingswarmte en het aantal tegen elkaar geplaatste automaten. Deze kunnen het afschakelgedrag beinvloeden. En was jij niet net het huis aan het warmstoken (hoe warm?) met een warmtekanon ;)

Link to comment
Share on other sites

Een beetje forse ringkern (1000VA ofzo) trafo heeft al gauw een inschakelstroom van 100A-200A of zelfs meer.

 

http://wapedia.mobi/en/Surge_current

 

Een beetje fatsoenlijke inschakelvertraging is dan een must. Overigens hoe meer "ijzer" in de ringkern, hoe lager de piek heb ik wel eens begrepen. Goedkopere ringkern trafo's (bij dezelfde VA waarde) zijn dus vaak ongunstiger

Link to comment
Share on other sites

Een beetje forse ringkern (1000VA ofzo) trafo heeft al gauw een inschakelstroom van 100A-200A of zelfs meer.

 

http://wapedia.mobi/en/Surge_current

 

Een beetje fatsoenlijke inschakelvertraging is dan een must. Overigens hoe meer "ijzer" in de ringkern, hoe lager de piek heb ik wel eens begrepen. Goedkopere ringkern trafo's (bij dezelfde VA waarde) zijn dus vaak ongunstiger

De nominale stroom van een 1000VA trafo (op 230V) is 4,35A. De inschakelstroom van een trafo kan wel 20xInom zijn, dus 87A. 200A lijkt me wat veel, maar 100A zou goed kunnen. De inschakelstroom wordt enkel beperkt door de weerstand van de koperwikkelingen, omdat er bij het inschakelen nog geen veld is opgewekt...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...