Duck-Twacy Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 De nominale stroom van een 1000VA trafo (op 230V) is 4,35A. De inschakelstroom van een trafo kan wel 20xInom zijn, dus 87A. 200A lijkt me wat veel, maar 100A zou goed kunnen. De inschakelstroom wordt enkel beperkt door de weerstand van de koperwikkelingen, omdat er bij het inschakelen nog geen veld is opgewekt... Ik lees hier iets over tot 80 maal zo hoog (maar ben zelf geen expert natuurlijk). Meen dat het wel afhangt van het moment waarop je inschakelt (tov de sinus vd wisselspanning) http://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 Een 16A mag, en zal dus nooit bij 10A al afschakelen. Doet ie dat toch, dan is ie defect en moet je 'm vervangen. Dan zijn ALLE schakelmodules van het merk Hager dus al defect bij aankoop. 16Amp x 240V = 3840Watt Iedere zogenaamd 16Amp Hager die ik tot nu toe, nieuw gekocht, ergens in een schakelkast heb gehad sloeg om en nabij de 2400Watt al om. Waren ze zeker 2e hands en van een oud vrouwtje geweest... En, komen er nog meetresultaten van de ruis in de audioset van je van die AHP modules v.s. zekeringautomaten? Of was dat een losse flodder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 De meterkast is gedaan door een elektricien en mijn zoontje was blanco. Een volgende keer toch maar eerst zelf uitproberen voordat je hear zo'n hard en ongefundeerd oordeel (kolder) schrijft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 De nominale stroom van een 1000VA trafo (op 230V) is 4,35A. De inschakelstroom van een trafo kan wel 20xInom zijn, dus 87A. 200A lijkt me wat veel, maar 100A zou goed kunnen. De inschakelstroom wordt enkel beperkt door de weerstand van de koperwikkelingen, omdat er bij het inschakelen nog geen veld is opgewekt... Ik lees hier iets over tot 80 maal zo hoog (maar ben zelf geen expert natuurlijk). Meen dat het wel afhangt van het moment waarop je inschakelt (tov de sinus vd wisselspanning) http://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current Ja, zou best kunnen. Maar een apparaat dat een dergelijke trafo bevat dient een behoorlijke inschakel voorziening te hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 De meterkast is gedaan door een elektricien en mijn zoontje was blanco. Een volgende keer toch maar eerst zelf uitproberen voordat je hear zo'n hard en ongefundeerd oordeel (kolder) schrijft Nou, ik ga dat echt niet uitproberen. Het is mijn werk en ik zie er het nut totaal niet van in. Die AHP-dingen doen namelijk precies hetzelfde als de zekeringen of automaten van elk willekeurig ander merk (Hager, ABB, Siemens, AEG, Eaton Holec enz.), namelijk jou en jouw huis en familie beschermen tegen elektrische schokken en brand... Die opmerking van jou zoontje kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 De nominale stroom van een 1000VA trafo (op 230V) is 4,35A. De inschakelstroom van een trafo kan wel 20xInom zijn, dus 87A. 200A lijkt me wat veel, maar 100A zou goed kunnen. De inschakelstroom wordt enkel beperkt door de weerstand van de koperwikkelingen, omdat er bij het inschakelen nog geen veld is opgewekt... Ik lees hier iets over tot 80 maal zo hoog (maar ben zelf geen expert natuurlijk). Meen dat het wel afhangt van het moment waarop je inschakelt (tov de sinus vd wisselspanning) http://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current Het is inderdaad afhankelijk van het moment waarop je inschakelt. Ik wist niet dat ringkernen tot zelfs 80xInom aan inschakelstroom kunnen hebben. In mijn werk hebben we natuurlijk geen ringkerntrafo's en gaan we meestal uit van 12 tot 20xInom. De fabrikant geeft doorgaans ook wel op wat de inschakelstroom is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 Met Henry is het leuk discusseren over de aanpak van de stroomvoorziening. Toen ik hear kwam was dat in de periode dat ik een aparte audiogroep had aangelegd, buiten de aardlekschakelaar om. De zekeringautomaat had ik vervangen door een smeltveiligheid (geen AHP, maar gewoon Holec). Ik kreeg daadwerkelijk direct een ander geluid. En dat is en blijft subjectief, en we zeggen er ook altijd bij dat het 'beter' is. Dat het anders was, was mij duidelijk. Dat zo'n tweak moeilijk of niet te onderbouwen is met technische kennis, en Henry heeft nou eenmaal toevallig die electrotechnische kennis, is ook waar. Mensen met dergelijke kennis kun je niet overhalen met "fabeltjes" en tegen hun theorie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 Mensen met dergelijke kennis kun je niet overhalen met "fabeltjes" en tegen hun theorie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 [...] stroomvoorziening[...] weet je wat het aller allerleukste is van al die AHP dingen en filters en weet ik wat, dat blijkbaar alle voedingen van alle audio apparatuur volkomen inferieur zijn, anders zou zo'n simpele ingreep geen enkele invloed hebben. Sterker nog, er wordt mij regelmatig verteld dat mijn set niet voldoende resolutie heeft (zonder dat men mijn set kent) omdat ik het verschil niet hoor, dus hoe beter de apparatuur hoe hoe slechter de voeding... Curieus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 In tegendeel. Hoe beter de voeding, hoe minder last met heeft van externe factoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 In tegendeel. Hoe beter de voeding, hoe minder last met heeft van externe factoren. dat bedoel ik. En hele dure apparatuur is geen garantie voor foutloze ontwerpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 Waren ze zeker 2e hands en van een oud vrouwtje geweest... Nee, gewoon bij de Gammel of Prakniks gekocht natuurlijk, maarja dat wist je al wel, maar wilde graag iets schrijven, maar wist niets nuttigs. En, komen er nog meetresultaten van de ruis in de audioset van je van die AHP modules v.s. zekeringautomaten? Of was dat een losse flodder? Die meetresultaten heb ik niet opgeslagen daar ik die alleen voor mezelf interessant vind. Ik vind niet dat ik met meetresultaten hoef te bewijzen wat ik zelf geconstateerd heb. Het scheelde 1,2Db aan ruis met de volumeknop op max, zonder ingangsignaal, en 2,7Db met de phonopr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 Ik vind niet dat ik met meetresultaten hoef te bewijzen wat ik zelf geconstateerd heb. Ja hoor eens, je voerde het zelf ter argumentatie aan. Wil ik ook zien wat je dan gedaan/gemeten hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 Ik vind niet dat ik met meetresultaten hoef te bewijzen wat ik zelf geconstateerd heb. Ja hoor eens, je voerde het zelf ter argumentatie aan. Wil ik ook zien wat je dan gedaan/gemeten hebt. Helaas voor jou! Ik heb die resultaten niet opgeslagen, zoals ik al schreef. Als je me miet op mijn woord wil geloven, prima, is jouw probleem. Niet dat van mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 Om maar weer even On-topic te gaan: Ik heb vandaag maar eens 2 nieuwe 2Gb USB sticks aangeschaft om muziek naar vrienden mee te nemen: Zat nog 12 bier bij ook, voor de zelfde prijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 Als je toch verder niet op de vragen/opmerkingen van Pjotr ingaat, dan kun je wellicht hier nog even op reageren? Ben namelijk echt wel benieuwd hoe het komt dat een installatieautomaat van 16A er al uit vliegt bij dik 10A. Dat moet niet kunnen en gebeurt normaal gesproken ook niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 juli 2009 Report Share Posted 23 juli 2009 Bij deze dit ook maar even beantwoord. Had er overheen gescrolled, sorry. Heb je het vermogen, behalve afgelezen van de instelschaal, ook gemeten (meten=weten )? En wat is precies de cos(phi) van dat kanon? En het rendement? De ene 2400W is immers de andere 2400W niet... Overigens zou ik uitgaan van 230V, niet 240V... Er zit op dat ding een digitale aflezing, die ik ook al eens gecontroleerd heb met een externe meter, en die klopte exact. P.S. De inschakelstroom van de Tri-Vista is overigens slechts 12Amp. Dan verbaast het me dat de installatieautomaat uitschakelt, want daar mag ie niet eens op afschakelen. Weet je zeker dat de piekstroom (en dan bedoel ik echt een piek van enkele miliseconden) niet hoger is dan 48A? Nee, die piekstroom komt nog niet in de buurt van de 48Amp. Metingen volgens een Fluke amperetang (Type weet ik even niet, dan zal ik bij een maat van me moeten gaan kijken welk type het is).Ik heb geen ervaring met spullen van Hager. Misschien dat dat goedkope rommel is die niet naar behoren werkt(?) Lijkt mij sterk, want dit soort spullen worden gekeurd voor het op de markt komt, maar goed. Wij gebruiken overigens meestal Siemens 5SY6 of ABB M-compact... Hager is idd goedkope rommel, wat je bij de Gammel of Prakniks koopt, maar het zou aan de norm moeten voldoen, net zoals wat hifi apperatuur dat zou moeten doen, maar in veel te veel gevallen absoluut niet doet.Voorbeeltje uit de hifi: Yarland. Alleen al de aan/uit schakelaar voldoet bij langer niet aan de IEC norm (zie daarvoor oa het verslag van de FV-34V op hifi.nl), maar het word wel gemaakt en hier in NL verkocht. Edit: Hager noemt in de documentatie enkele correctiefactoren: de omgevingswarmte en het aantal tegen elkaar geplaatste automaten. Deze kunnen het afschakelgedrag beinvloeden. En was jij niet net het huis aan het warmstoken (hoe warm?) met een warmtekanon Bij mij zit er tussen iedere schakelmodule Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 juli 2009 Report Share Posted 24 juli 2009 Vliegt die HAGER er nou uit bij het INSCHAKELEN of niet ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 juli 2009 Report Share Posted 24 juli 2009 Er zit op dat ding een digitale aflezing, die ik ook al eens gecontroleerd heb met een externe meter, en die klopte exact. Dat beantwoordt natuurlijk slechts een deel van de vragen Maar goed, de aflezing is dus kennelijk ok en geeft het opgenomen vermogen. Rendement is dan dus niet meer interessant. Maar de aflezing geeft het aantal Watts. Dat zegt nog niks over de stroom die er loopt... Nee, die piekstroom komt nog niet in de buurt van de 48Amp. Metingen volgens een Fluke amperetang (Type weet ik even niet, dan zal ik bij een maat van me moeten gaan kijken welk type het is). Hoe snel kan die stroomtang meten? Een inschakelpiek is al na een paar miliseconden weer verdwenen. Kan me goed voorstellen dat voor het meten van zo'n piek die Fluke niet geschikt is. Tenzij je 'm aan een scope hangt of zo... Hager is idd goedkope rommel, wat je bij de Gammel of Prakniks koopt, maar het zou aan de norm moeten voldoen, net zoals wat hifi apperatuur dat zou moeten doen, maar in veel te veel gevallen absoluut niet doet.Voorbeeltje uit de hifi: Yarland. Alleen al de aan/uit schakelaar voldoet bij langer niet aan de IEC norm (zie daarvoor oa het verslag van de FV-34V op hifi.nl), maar het word wel gemaakt en hier in NL verkocht. Mocht het echt rommel zijn, kun je natuurlijk een keer iets van ABB, Siemens of Eaton Holec proberen. Dat is in ieder geval geen rommel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 24 juli 2009 Report Share Posted 24 juli 2009 Mocht het echt rommel zijn, kun je natuurlijk een keer iets van ABB, Siemens of Eaton Holec proberen. Dat is in ieder geval geen rommel... Waarom zou ik, de zekering die er nu in zit vliegt er niet uit. Doet het al zo'n 3 jaar zonder problemen, dus waarom iets anders proberen? Ik heb al vanalles geprobeerd, en dit is waar ik het meest tevreden over ben. @Goodtube: Die Hager vliegt er idd bij het inschakelen van de versterker uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 juli 2009 Report Share Posted 24 juli 2009 Hager is idd goedkope rommel, wat je bij de Gammel of Prakniks koopt, maar het zou aan de norm moeten voldoen, net zoals wat hifi apperatuur dat zou moeten doen, maar in veel te veel gevallen absoluut niet doet.Voorbeeltje uit de hifi: Yarland. Alleen al de aan/uit schakelaar voldoet bij langer niet aan de IEC norm (zie daarvoor oa het verslag van de FV-34V op hifi.nl), maar het word wel gemaakt en hier in NL verkocht. Mocht het echt rommel zijn, kun je natuurlijk een keer iets van ABB, Siemens of Eaton Holec proberen. Dat is in ieder geval geen rommel... ABB koop je ook bij de Gamma, en dat is Prof spul. En Hager wordt ook door de installateur toegepast, dus rommel is het niet per definitie. Wel vind ik de door Henry genoemde merken ook de betere. Voor sommige toepassingen kun je beter smeltveiligheden toepassen, die kunnen een hogere inschakelstroom aan dan automaten, ongeacht het merk. Zelf heb ik de Holec Pasco LPC25 16A, dus met smeltpatroon. http://www.eaton.com/EatonCom/ProductsServ...tches/index.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 juli 2009 Report Share Posted 24 juli 2009 Voor sommige toepassingen kun je beter smeltveiligheden toepassen, die kunnen een hogere inschakelstroom aan dan automaten, ongeacht het merk. Dat is zondermeer waar. Zeker in huisinstallaties, omdat je daar beperkt bent tot automaten met een B- of C-karakteristiek. In de industrie heb je meer mogelijkheden, zoals de D- of Z-karakteristiek... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 juli 2009 Report Share Posted 24 juli 2009 Neemt niet weg dat ook een smeltzekering binnen 10 ms moet afschakelen bij 10x I_nom --> kortsluiting bescherming. Belast je een smeltzekering regelmatig met een flinke piek overstroom dan slijt ie daar wel van. Op een gegeven moment kan ie dan alsnog doorgaan zonder dat daar een duidelijke aanwijzing voor is. (Om nog maar te zwijgen wat voor dramatisch gevolgen zo'n half versleten zekering voor je geluid heeft ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 24 juli 2009 Report Share Posted 24 juli 2009 Om maar weer even On-topic te gaan: Ik heb vandaag maar eens 2 nieuwe 2Gb USB sticks aangeschaft om muziek naar vrienden mee te nemen: Zat nog 12 bier bij ook, voor de zelfde prijs. Miracle, Klinkt de muziek nou beter v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 juli 2009 Report Share Posted 24 juli 2009 Neemt niet weg dat ook een smeltzekering binnen 10 ms moet afschakelen bij 10x I_nom --> kortsluiting bescherming. Belast je een smeltzekering regelmatig met een flinke piek overstroom dan slijt ie daar wel van. Op een gegeven moment kan ie dan alsnog doorgaan zonder dat daar een duidelijke aanwijzing voor is. Nou, een smeltzekering veroudert vooral van langdurige zware belastingen. Dan wordt ie heet, zonder dat ie doorsmelt, maar naar verloop van tijd gaat ie dan toch doorsmelten bij lagere waarden dan Inom... Van een inschakelpiekje veroudert een zekering niet zo. Of die piek moet inderdaad echt hoog zijn, in de buurt van die 10xInom. De piek dan nog nog wel 'vrij lang' duren... (Om nog maar te zwijgen wat voor dramatisch gevolgen zo'n half versleten zekering voor je geluid heeft ) Lol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts