Pjotr Posted 18 april 2010 Report Share Posted 18 april 2010 Vernieuwingen.. Glas-Ferriet koppen, omspannen aandrijvingen zonder aandrukrol, twee kanten op spelen, toepassen van Dolby, XLR aansluitingen enz... ??? Glas-ferriet koppen waren dan wel veel slijtvaster maar geluidstechnisch veel minder dan de nikkel-ijzer-kobalt koppen. Ze konden de tape veel minder uitsturen en raakten eerder in verzadiging. Zijn nooit toegepast in pro apparatuur. Was overigens in eerste instantie een ontwikkeling van Philips en later overgenomen door Sony. De rest volgde hoofdzakelijk voor cassettedecks. In een echt top deck zaten ze gewoon niet. Het nut va 2 kanten opspelen is mij altijd ontgaan. Dat was alleen handig voor 4 sporen recorders die weer geluidstechnisch minder waren dan de 2 sporen recorders. Dolby komt niet uit Japan maar uit GB en de eerste die dat toepaste was Warfedale in een casettedeck. Op een echt spoelendeck gebruikte je Dbx en dat was een losse unit en komt ook uit GB. Dat gehijg van Dolby was meestal nou niet echt een verbetering. XLR connectors komen oorspronkelijk bij Canon vandaan uit de VS. En dan had je nog wel een echte verbetering: HX-Pro. Een ontwikkeling van B&O, overgenomen door Tandberg en later in licentie gegeven aan Dolby. Ook niks Japans aan maar wel door veel Japanners overgenomen. Niet echt veel echte techniek en ontwikkeling daar in Japan dus Neemt niet weg dat er goede spullen vandaan kwamen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 april 2010 Author Report Share Posted 18 april 2010 Vernieuwingen.. Glas-Ferriet koppen, omspannen aandrijvingen zonder aandrukrol, twee kanten op spelen, toepassen van Dolby, XLR aansluitingen enz... ??? Glas-ferriet koppen waren dan wel veel slijtvaster maar geluidstechnisch veel minder dan de nikkel-ijzer-kobalt koppen. Ze konden de tape veel minder uitsturen en raakten eerder in verzadiging. Zijn nooit toegepast in pro apparatuur. Was overigens in eerste instantie een ontwikkeling van Philips en later overgenomen door Sony. De rest volgde hoofdzakelijk voor cassettedecks. In een echt top deck zaten ze gewoon niet. Het nut va 2 kanten opspelen is mij altijd ontgaan. Dat was alleen handig voor 4 sporen recorders die weer geluidstechnisch minder waren dan de 2 sporen recorders. Dolby komt niet uit Japan maar uit GB en de eerste die dat toepaste was Warfedale in een casettedeck. Op een echt spoelendeck gebruikte je Dbx en dat was een losse unit en komt ook uit GB. Dat gehijg van Dolby was meestal nou niet echt een verbetering. XLR connectors komen oorspronkelijk bij Canon vandaan uit de VS. En dan had je nog wel een echte verbetering: HX-Pro. Een ontwikkeling van B&O, overgenomen door Tandberg en later in licentie gegeven aan Dolby. Ook niks Japans aan maar wel door veel Japanners overgenomen. Niet echt veel echte techniek en ontwikkeling daar in Japan dus Neemt niet weg dat er goede spullen vandaan kwamen. 'T gaat er mij niet om wie 't heeft uitgevonden, maar wie het toepastte... Revox in ieder geval niet (of heel laat) Overigens werden de Akai recorders gekocht vanwege die GX koppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 april 2010 Report Share Posted 18 april 2010 is dat misschien de reden dat Opus is over gegaan naar SACD gelukkig geen ruis meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 april 2010 Report Share Posted 18 april 2010 'T gaat er mij niet om wie 't heeft uitgevonden, maar wie het toepastte... Revox in ieder geval niet (of heel laat) Overigens werden de Akai recorders gekocht vanwege die GX koppen. Het meeste was helemaal geen verbetering Eigenlijk viel er na 1970 niet veel meer aan een spoelen deck te verbeteren. En dat de Japanners meer furore maakten was meer vanwege de lagere prijs en omdat die zich veel meer op de conumentenmarkt richtten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 april 2010 Report Share Posted 18 april 2010 is dat misschien de reden dat Opus is over gegaan naar SACD gelukkig geen ruis meer vroeger had je ook nog Bogen kop voor de recorders dat was iets speciaals,was wel lekker duur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 april 2010 Report Share Posted 18 april 2010 vroeger had je ook nog Bogen kop voor de recorders dat was iets speciaals,was wel lekker duur Dat was geen soort maar een merk. Ze maakten de koppen voor de pro industrie vanaf de jaren '50. Was toen idd top of the line. Ze bestaan nog steeds en maken tegenwoordig magneetstrip lezers: http://www.bogen-electronic.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 april 2010 Author Report Share Posted 19 april 2010 'T gaat er mij niet om wie 't heeft uitgevonden, maar wie het toepastte... Revox in ieder geval niet (of heel laat) Overigens werden de Akai recorders gekocht vanwege die GX koppen. Het meeste was helemaal geen verbetering Eigenlijk viel er na 1970 niet veel meer aan een spoelen deck te verbeteren. En dat de Japanners meer furore maakten was meer vanwege de lagere prijs en omdat die zich veel meer op de conumentenmarkt richtten. Ik probeer juist duidelijk te maken dat de Revox A77 met z'n fl 1800,- lager was dan vergelijkbare Japanse recorders (B.v. Akai, Sony en Teac in 26 cm uitvoering). Voor zo'n recorder zat je altijd boven de fl 2000,-. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 april 2010 Report Share Posted 19 april 2010 'T gaat er mij niet om wie 't heeft uitgevonden, maar wie het toepastte... Revox in ieder geval niet (of heel laat) Overigens werden de Akai recorders gekocht vanwege die GX koppen. Het meeste was helemaal geen verbetering Eigenlijk viel er na 1970 niet veel meer aan een spoelen deck te verbeteren. En dat de Japanners meer furore maakten was meer vanwege de lagere prijs en omdat die zich veel meer op de conumentenmarkt richtten. Ik probeer juist duidelijk te maken dat de Revox A77 met z'n fl 1800,- lager was dan vergelijkbare Japanse recorders (B.v. Akai, Sony en Teac in 26inch uitvoering). Voor zo'n recorder zat je altijd boven de fl 2000,-. 26 INCH zijn wel hele grote spoelen (= maatje fietswiel ) . Normaal gesproken worden er 18 en 26 CM spoelen gebruikt. De japanners hadden hun topdecks wel vaak uitgerust met DBX ruisonderdrukking. M.i. veel beter dan alles wat ooit door de heren van Dolby uitgevogeld is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 april 2010 Report Share Posted 19 april 2010 Goedkoop? Tandberg 3001A (1983, $2,200 ... hoeveel guldens zullen dit niet in 1983 geweest zijn 4000....5000 of >? Kwalitatief ook heel wat beter dan de B160.... B261 ... Revox kan hier m.i. een puntje aan zuigen en zal dit niveau nooit en te nimmer halen. (...) Beste Tubejack, In HVT koopgids 1988 staat bij de Tandberg TPT 3001 A als "prijsindicatie" vermeld: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 april 2010 Report Share Posted 19 april 2010 Signaal/ruisafstand (FM). Tandberg TPT 3001 A. 95 dB Revox B261. 75 dB. (Revox: a fool's Tandberg..?) Waarbij een SNR van 95 dB een absurd (en onrealistisch) hoge waarde is die niet kan voor een FM tuner en al helemaal niet voor stereo. Zelfde categorie als de 26 inch fietswielen op een tape deck ben ik bang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 april 2010 Report Share Posted 19 april 2010 (...) Dolby komt niet uit Japan maar uit GB en de eerste die dat toepaste was Warfedale in een casettedeck. (...) Beste Pjotr, Zo was het niet helemaal... Of eigenlijk: helemaal niet! Men leze voor de juiste toedracht ondermeer: Dolby Laboratories was founded by Ray Dolby, who started his career in high school, when he went to work part-time for Ampex Corporation in Redwood City, California. While still in college, he joined the small team of Ampex engineers dedicated to inventing the world's first practical video tape recorder, which was introduced in 1956; his focus was the electronics. Ray Dolby (third from left) in 1956 with the team of Ampex engineers who developed the first practical videotape recorder.(...) http://www.dolby.com/about/who-we-are/our-history/history-1.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 april 2010 Report Share Posted 19 april 2010 Als we onze rond-Googelende virtuele internet bewoner toch niet hadden Had het over consumenten apparatuur Spido. Studio's gebruikten Dolby-A of DBX en lieten zich niet in met Akai of Tandberg maar gebruikten Philips, Studer, Ampex, Stellavox en Ferrograph machines en voor portable gebruik Nagra, Uher en de bijzonder fraaie Stellavox. Stellavox SP9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 april 2010 Report Share Posted 19 april 2010 (edited) Beste Tubejack, In HVT koopgids 1988 staat bij de Tandberg TPT 3001 A als "prijsindicatie" vermeld: ƒ 4.250,- De belangrijkste specs* van de Tandberg zijn overigens veel, ja héél veel beter dan die van de (goedkopere!) Revox B261 (ad ƒ 3.527,-). * Bijvoorbeeld: Gevoeligheid. Tandberg TPT 3001 A. FM mono 0,8 µV. FM stereo 11 µV. Revox B261. FM mono 2 µV. FM stereo 20 µV. Signaal/ruisafstand (FM). Tandberg TPT 3001 A. 95 dB Revox B261. 75 dB. (Revox: a fool's Tandberg..?) Bedankt Spido .... leuk De S/N is maximaal 95 dB in stereo maar dan moet je er m.i. wel een flinke buitenantenne op aansluiten. 85 dB is veel realistischer, maar dusdanig dat ruis nooit een issue zal zijn zie ook. http://www.fmtunerinfo.com/TPT-3001Areview1988.pdf Maar veel belangrijker, hij klinkt erg goed En eigelijk is zo'n S/N getal alleen maar flauwekul. Ik heb tunertjes die nauwelijks 65...70dB halen in stereo, maar toch heel muziekaal klinken. Wat bandrecorders betreft ik kan het wel even navragen in mijn kennissenkring die regelmatig recorders repareren, volgens mij zijn ze alletwee goed. Groet, Jack Hmm even nagezocht, beide merken worden niet eens genoemd De meeste mensen vinden Akai het beste daarna Teac.... Tascam wordt door een kennis genoemd met een eigen opname studio. Edited 19 april 2010 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 april 2010 Report Share Posted 20 april 2010 Beste Pjotr, Je vergat Telefunken te noemen... maar wellicht ben je daar ook wat te jong voor. Tandberg tapedecks en recorders werden heel veel professioneel gebruikt, m.n. in het onderwijs ("taalpracticum"). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 april 2010 Report Share Posted 20 april 2010 Nou heren, gefeliciteerd met al jullie tapedeck aanwinsten. Wat gaan jullie er mee doen? oeps Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 april 2010 Report Share Posted 20 april 2010 Nou heren, gefeliciteerd met al jullie tapedeck aanwinsten. Wat gaan jullie er mee doen? oeps Gaat het eens over echte machines, weer niet goed Die foto van Spido, en zo zijn er tig te vinden, is onder meer waar het over gaat, de rest is speelgoed Heden ten dage is het leuk voor de freak en het museum. Ik ga daar iig nu zeker niets meer mee doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 april 2010 Report Share Posted 20 april 2010 Gaat het eens over echte machines, weer niet goed Die foto van Spido, en zo zijn er tig te vinden, is onder meer waar het over gaat, de rest is speelgoed Heden ten dage is het leuk voor de freak en het museum. Ik ga daar iig nu zeker niets meer mee doen. lol, Ik droomde vroegah wel eens over zo'n 2 sporen Tandberg of zoiets om plaatjes mee op te nemen, totdat ik er achter kwam dat de tape duurder zou zijn dan de lp... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 april 2010 Author Report Share Posted 20 april 2010 'T gaat er mij niet om wie 't heeft uitgevonden, maar wie het toepastte... Revox in ieder geval niet (of heel laat) Overigens werden de Akai recorders gekocht vanwege die GX koppen. Het meeste was helemaal geen verbetering Eigenlijk viel er na 1970 niet veel meer aan een spoelen deck te verbeteren. En dat de Japanners meer furore maakten was meer vanwege de lagere prijs en omdat die zich veel meer op de conumentenmarkt richtten. Ik probeer juist duidelijk te maken dat de Revox A77 met z'n fl 1800,- lager was dan vergelijkbare Japanse recorders (B.v. Akai, Sony en Teac in 26 cm uitvoering). Voor zo'n recorder zat je altijd boven de fl 2000,-. 26 INCH zijn wel hele grote spoelen (= maatje fietswiel ) . Normaal gesproken worden er 18 en 26 CM spoelen gebruikt. De japanners hadden hun topdecks wel vaak uitgerust met DBX ruisonderdrukking. M.i. veel beter dan alles wat ooit door de heren van Dolby uitgevogeld is. Zo beter..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 april 2010 Author Report Share Posted 20 april 2010 Ferrograph machines Die had dus ook consumentenmachines. Ik heb zo'nding eens een paar weken in huis gehad en weer rap teruggebracht. 1. Mechanisch beroerd in elkaar 2. bij 4 spoor een enorme overspraak naar de tegenlopende sporen. 3. klonk voor geen meter. 'T zag er wel enorm Harley achtig uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 april 2010 Report Share Posted 20 april 2010 Tja, van Philips moest je ook niet het consumenten spul hebben maar het pro spul was veelal top. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 april 2010 Report Share Posted 21 april 2010 Tja, van Philips moest je ook niet het consumenten spul hebben maar het pro spul was veelal top. http://www.makarateyp.com/MG/Pro12/pro12_1.htm http://www.makarateyp.com/MG/Pro12/pro12_2.htm De Philips PRO 12 werd eind jaren '60 aangeboden op de consumentenmarkt, maar had semi-prof aspiraties. De N4520 was, in later jaren, trouwens ook niet mis... Net zo min als de Revox A77 en de Braun TG1000, bijvoorbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 april 2010 Report Share Posted 21 april 2010 (...) Dolby komt niet uit Japan maar uit GB en de eerste die dat toepaste was Warfedale in een casettedeck. (...) Beste Pjotr, Zo was het niet helemaal... Of eigenlijk: helemaal niet! Men leze voor de juiste toedracht ondermeer: Dolby Laboratories was founded by Ray Dolby, who started his career in high school, when he went to work part-time for Ampex Corporation in Redwood City, California. While still in college, he joined the small team of Ampex engineers dedicated to inventing the world's first practical video tape recorder, which was introduced in 1956; his focus was the electronics. Ray Dolby (third from left) in 1956 with the team of Ampex engineers who developed the first practical videotape recorder.(...) http://www.dolby.com/about/who-we-are/our-history/history-1.html En voortgoogelend: (...) Believing in the potential of the Philips-type cassette combined with Dolby B-type noise reduction, Dolby Laboratories set out to license Dolby B to tape recorder manufacturers worldwide. This was a second key decision in the establishment of the Dolby licensing program: to license a seemingly esoteric development in terms of a specific, potentially popular application. Dolby Licensing Takes Off In the summer of 1970, the first cassette recorders with Dolby B-type NR—all built by Nakamichi, at that time an exclusively OEM manufacturer in Japan—were introduced by Advent, Fisher, and Harman Kardon. The concept met with instant acclaim, and four more manufacturers were licensed by the end of 1970. Dolby acquired the necessary expertise early on to deal effectively with manufacturers in Asia, which has been critical to the success of Dolby's licensing program. Today the company has its own licensing liaison offices in Tokyo, Shanghai, and Beijing to serve its many Asian licensees.(...) http://www.dolby.com/about/who-we-are/our-history/history-2.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 15 mei 2010 Report Share Posted 15 mei 2010 Eerste indruk minder plaatruis dan de condor hij moet eerst inspelen al klinkt hij niet slecht vanaf de start en ik moet nog de juiste instelling vinden/bepalen , het is overigens de urushi wajima geworden deze heeft dezelfde opbouw als de tsugaru er was weinig op het net over te vinden vandaar. Probeer instelling is 1,8 gram naaldkracht en 100 ohm en daarna 1 k ohm afsluitweerstand ,arm horizontaal gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 mei 2010 Report Share Posted 15 mei 2010 Wat mooi, HenkJan Gefeliciteerd! hoe klinkt ie? eerst inspelen ... Het 1e element dat ik tegenkom met spec's zoals een frequentiebereik tot maar liefst 100Khz Koetsu Urushi Wagima Technical Data Body: Rosewood w/ Urushi lacquer Type: moving coil Coil wiring: silver-plated copper Magnet: Samarium cobalt Cantilever: boron Output: .4mV Frequency range: 20Hz-100kHz Channel separation: 25dB/1kHz Inner impedance: 5 ohms Channel balance: .5dB/1kHz Recommended impedance: 30 ohms Weight: 9g Compliance: 5x10-6cm/dyne at 100Hz Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 15 mei 2010 Report Share Posted 15 mei 2010 Bedankt jack maar of een mens het hoort? Hij "schijnt" pas los te komen na een flink aantal uren spelen , maar de eerste indruk is dus dat ie stiller is dan de vd hul en iets warmer romantischer , allebei toppers vind ik maar voor ik er een def oordeel over heb ben je een aantal maanden verder . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts