audiofreak Posted 13 september 2010 Report Share Posted 13 september 2010 Hey Onno, Had je mijn grapje niet door? dr de smilies Tuurlijk wist ik welke octave en roksan wqs, nog vr de bijeenkomst had ik mn huiswerk gemaakt ... ik freakte mee op de flow van KT88 Gr Stef Oeps ! 1 freak is al genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 september 2010 Report Share Posted 14 september 2010 Hey daar heb je lang naar uit gezien. Gefeliciteerd met deze upgrade. Daar ga je vast heel erg lang van genieten. (als die is ingespeeld beter dan de Octave heb ik horen fluisteren ) Groetjes George Wie je dat heeft toegefluisterd was ik zeker niet. Want ik denk niet dat deze beter is dan de Octave. Ik schreef het volgende erover : Hij is gewoon custom made gemaakt op mijn wensen. Zie het maar dat deze geplaatst kan worden in de hogere categorie die we bij de phono shoot-out ook hebben gehoord. Een Octave is beter en de Astin Trew zit eronder. en dit : Gelijk aan de Roksan zou ik denken. Nou, dat had ik ook minstens gedacht maar wilde het niet opschrijven. (stiekem denk ik nog beter dan de Roksan, als hij is ingespeeld ) Waarmee ik dus aangeef dat deze phonopre minstens in dezelfde klasse zit als de Roksan. En daarmee dus njiet zeg dat het beter is dan de Octave, want ik weet gewoon dat dat niet zo is. Och Onno het is toch stiekem de wens van de gedachte dat hij misschien nog wel beter wordt als de Octave. Dat is dan ook een beetje wat ik bedoelde en ook voor je hoop dat deze na het inspelen toch dat niveau zal halen. Maar eigenlijk maakt het dan toch niet uit waar deze in het vergelijk geplaatst kan worden. Deze is speciaal voor jou gebouwd en daarmee eigenlijk al op voorhand de beste pre voor jou. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 18 september 2010 Report Share Posted 18 september 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 18 september 2010 Report Share Posted 18 september 2010 Ik zie een website update aankomen, bij dhr. Audiofreak: Audio Consultancy Phono Reference phonoversterker in aanbouw http://www.freakaudi...atie/de-set.php Leuke nieuwtjes... http://www.freakaudi...freaknieuws.php Ook de Nederlandse luidspreker, de breedbander: Dutch Design van CA Electronics, de AP-10 speakers http://www.freakaudi...peakers-191.php Klopt Ivan. Zo liggen er nog 3 freaknieuws berichten te wachten, 2 recensies en een verslag van de rubriek "op visite bij" en nog een klein artikel van de hearmeeting die allemaal nog geschreven moeten worden. De nieuwe nieuwsbrief die gedeeltelijk af is. Het is momenteel de tijd die mij even ontbreekt en door ziekte om de site een update te geven . Daarnaast moet de nieuwste aanwinst ingespeeld worden en beluisterd worden. En die nieuwe aanwinst is een hele goede en mooie aanwinst kan ik je alvast verklappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 19 september 2010 Report Share Posted 19 september 2010 Oeps ! 1 freak is al genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 19 september 2010 Report Share Posted 19 september 2010 Kicke! Een CLEARAUDIO SPEED STROBE TEST RECORD. http://www.analogueseduction.net/product/CLEARAUDIO_SPEED_STROBE_TEST_RECORD_CA-STTR Ik heb hem INCLUSIEF die 300Hz quartz light. Als je dacht dat je de DT goed afgesteld had met een 50Hz stobe schijfje......fout gedacht. Die van mij liep toch nog iets te snel. Deze schijf heeft als bijkomend voordeel dat je de naald in een groef kunt zetten, welke direct een inspeelgroef is. Je stelt dus de DT af zoals hij draait met een gewone LP en hebt nooit meer het gekloot van 50 of meer LP's draaien/wisselen voordat het element is ingespeeld. Gewoon deze schijf erop en 24 uur laten draaien. Wat mij betreft één van de beste investeringen die ik het afgelopen jaar gedaan heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 september 2010 Report Share Posted 19 september 2010 Mooi ding. Wat ik alleen niet begrijp is waarom ze dan weer zo'n trits cirkels er op aanbrengen. Zit je je nog suf te turen naar welke je moet hebben. Als ze er dan toch een quartz strobe-light bij leveren kunnen ze net zo goed daarvan de frequentie instelbaar maken voor de diverse toerentallen: 33 1/3, 45 en eventueel 78. Heb je aan 1 cirkel genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 19 september 2010 Report Share Posted 19 september 2010 Mooi ding. Wat ik alleen niet begrijp is waarom ze dan weer zo'n trits cirkels er op aanbrengen. Zit je je nog suf te turen naar welke je moet hebben. Als ze er dan toch een quartz strobe-light bij leveren kunnen ze net zo goed daarvan de frequentie instelbaar maken voor de diverse toerentallen: 33 1/3, 45 en eventueel 78. Heb je aan 1 cirkel genoeg. De kant die je op het plaatje ziet is voor 50 en 60 Hz @ 33 1/3, 45 en 78 toeren. Aan de andere kant staan de strepen voor de 300Hz, en ja, ook dat zijn er verschillende voor de verschillende toerentallen. Dat had ook mogelijk geweest met een instelbaar lampje, maar of dat dan weer net zo betrouwbaar is..... Je ziet snel genoeg welke er bijna stil staat, en gaat de tafel daar dan op afstellen, totdat hij helemaal stil staat. Ik had mijn tafel afgesteld met zo'n jaren '60 ding van Philips. Vergeleek dat met de 50Hz kant van dit ding, en daarmee stond het beide volledig stil. Toen ik de schijf omdraaide en het met de 300Hz lamp vergeleek bleek de tafel toch nog net iets te snel te draaien. Lichtnet maar eens doorgemeten, en die afwijking bleek wel te kloppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 september 2010 Report Share Posted 19 september 2010 Dat had ook mogelijk geweest met een instelbaar lampje, maar of dat dan weer net zo betrouwbaar is..... Ja hoor met een microcontroller van een euro kan dat heel nauwkeurig. Je ziet snel genoeg welke er bijna stil staat, en gaat de tafel daar dan op afstellen, totdat hij helemaal stil staat. Dat is ook wel weer waar. Overigens een stroboscoop voor 45 Rpm op 50 Hz gaat niet. Je kunt daarvoor geen geheel aantal streepjes krijgen. Zo'n stroboscoop schijfje daarvoor geeft altijd een iets verkeerde snelheid aan. Op 300 Hz kan het wel precies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 20 september 2010 Report Share Posted 20 september 2010 Netjes hoor. Ik laat het altijd door Inge op gehoor doen, ze heeft een redelijk gehoor wat dat soort dingen betreft. Maar ik denk dat dit toch wel even wat nauwkeuriger is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 20 september 2010 Report Share Posted 20 september 2010 Heb deze ook al een paar jaar in gebruik. Voordeel is ook dat de snelheid kan worden geregeld met de naald in de groef. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 september 2010 Report Share Posted 20 september 2010 (...) Toen ik de schijf omdraaide en het met de 300Hz lamp vergeleek bleek de tafel toch nog net iets te snel te draaien. Lichtnet maar eens doorgemeten, en die afwijking bleek wel te kloppen. Beste Miracle, (...) The frequency has so far rarely deviated more than 0.2 % from 50 Hz, i.e. it was almost always between 49.9 and 50.1 Hz.(...) http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/misc/mains.html Men leze ook de discussie op http://www.circuitsonline.net/forum/view/44716/2/frequentie+lichtnet+stabiliteit Een dergelijke afwijking is met het oog noch met het gehoor vast te stellen. Het ziet er naar uit dat jouw "300 Hz stroboscooplampje" te langzaam flitst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 20 september 2010 Report Share Posted 20 september 2010 Geweldig leuk! Wat voor elementje zit er eigenlijk in dat prachtige koppie? Dank je Spido. Een element waar ik al bekend mee ben. Maar ik denk dat dit een zorgzame eigenaar is geweest de instelling is voorbeeldig. De Nagaoka JT-511. Ik had een oude LP op staan: Ravel's Bolero door de Boston Symphony, dirigent Charles Munch. Op het label RCA met op de hoes de trotse vermelding: Dynagroove The magnificent new sound. Developed by RCA Victor. De 'klassieke klassieker' knalde vreugdevol mijn kamer in. Een budget element dus, maar absoluut niet iets om zich voor te schamen. Morgen eerst de speler schoonmaken. Maar draaien doet'ie! Hoi M44 Marktplaats is om en nabij de 75 euro. Over de arm wordt minderwaardig gedaan. Maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik herinner me ook een artikel in Hifi World. Ook daar deed de schrijver voor de 'gein' een Ortofon MC element in een TD150 en hij was zeer verbaast over de prestatie. Dus ja het is een mooi loopwerk met de optie voor een betere arm, maar het origineel doet ook al heel veel. De Mk 1 arm daarentegen is men wat minder over te spreken dacht ik. Maar die heb ik nooit gehoord of gezien. thanks Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 september 2010 Report Share Posted 20 september 2010 (...) The frequency has so far rarely deviated more than 0.2 % from 50 Hz, i.e. it was almost always between 49.9 and 50.1 Hz.(...) http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/misc/mains.html Men leze ook de discussie op http://www.circuitsonline.net/forum/view/44716/2/frequentie+lichtnet+stabiliteit Een dergelijke afwijking is met het oog noch met het gehoor vast te stellen. Het ziet er naar uit dat jouw "300 Hz stroboscooplampje" te langzaam flitst. http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=10193&st=0 https://www.entsoe.eu/index.php?id=108 Voor 45 Rpm klopt een afwijking overigens wel met een 50 Hz schijfje. Daar moeten precies 133 1/3 streepjes op staan. Omdat dat niet gaat staan er 133 op, een afwijking van 0,25% Bij 300 Hz staan er precies 400 op. Dat levert dus wel verschil op als je die twee met elkaar vergelijkt. Dat is overigens 1 streepje verschuiving per 400 seconden, oftewel ruim 6 minuten. En dat is minder dan de verschuiving die je krijgt door het verschil tussen de binnenste groef en de buitenste groef bij een snaar aangedreven DT. Alleen een direct drive DT loopt constanter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 20 september 2010 Report Share Posted 20 september 2010 Bekijk Post Miracle., op 17 Sep 2008, 21:53:55, zei: Ik vind Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 20 september 2010 Report Share Posted 20 september 2010 Ik gebruik oude stroboscoopschijfjes van Lenco en Dual, daarna stel ik de boel fijn af met behulp van mijn piano. Als ik met nummers mee kan spelen zonder dat ik hinderlijke zwevingen hoor vind ik het best. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 20 september 2010 Report Share Posted 20 september 2010 das nog best lastig bij een plaatje van franz liszt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 20 september 2010 Report Share Posted 20 september 2010 Daarom speel ik ook jazz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 20 september 2010 Report Share Posted 20 september 2010 Daarom speel ik ook jazz. gemene tongen zouden zeggen dat KT beweerd dat je geen platenspeler kunt afstemmen met klassiek maar dat hoor je mij niet zeggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 september 2010 Report Share Posted 20 september 2010 Geweldig leuk! Wat voor elementje zit er eigenlijk in dat prachtige koppie? Dank je Spido. Een element waar ik al bekend mee ben. Maar ik denk dat dit een zorgzame eigenaar is geweest de instelling is voorbeeldig. De Nagaoka JT-511. Ik had een oude LP op staan: Ravel's Bolero door de Boston Symphony, dirigent Charles Munch. Op het label RCA met op de hoes de trotse vermelding: Dynagroove The magnificent new sound. Developed by RCA Victor. De 'klassieke klassieker' knalde vreugdevol mijn kamer in. Een budget element dus, maar absoluut niet iets om zich voor te schamen. Morgen eerst de speler schoonmaken. Maar draaien doet'ie! Had die niet een Shibata naald? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 20 september 2010 Report Share Posted 20 september 2010 Er zijn toch veel platenspelers waarvan je de snelheid niet kunt regelen of aanpassen. Stel mn P25 draait te traag/te snel, hoe los ik dat op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 september 2010 Report Share Posted 20 september 2010 Er zijn toch veel platenspelers waarvan je de snelheid niet kunt regelen of aanpassen. Stel mn P25 draait te traag/te snel, hoe los ik dat op? Een eigen 230V generator met instelbare frequentie? Nee geen grapje, die dingen zijn er echt voor DT's. Ligt hier ook nog een 5 jaren project van voor mijn Thorens. Maar die DT loopt met de naald in de groef precies op snelheid, dus is dat project een beetje onder het stof gekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 september 2010 Report Share Posted 20 september 2010 Ik heb een aantal meet platen,ik stel de direct drive op 33,3333 toeren af en mijn meet platen geven 997 Hz, 998 Hz,1001 Hz en 1004 Hz hoe kan dat het moet 1 kHz zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 september 2010 Report Share Posted 20 september 2010 Ik heb een aantal meet platen,ik stel de direct drive op 33,3333 toeren af en mijn meet platen geven 997 Hz, 998 Hz,1001 Hz en 1004 Hz hoe kan dat het moet 1 kHz zijn Is toch mooi? Wat moet je nou met 4 dezelfde platen? Nu heb je wat te kiezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 september 2010 Report Share Posted 20 september 2010 Er zijn toch veel platenspelers waarvan je de snelheid niet kunt regelen of aanpassen. Stel mn P25 draait te traag/te snel, hoe los ik dat op? Een eigen 230V generator met instelbare frequentie? Nee geen grapje, die dingen zijn er echt voor DT's. Ligt hier ook nog een 5 jaren project van voor mijn Thorens. Maar die DT loopt met de naald in de groef precies op snelheid, dus is dat project een beetje onder het stof gekomen. Dat is toch een grapje. Geen enkele besnaarde draaitafel loopt precies op snelheid met de naald in de groef (en dan bedoel ik uiteraard met muziek) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts