Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

elke draaitafel kent een onoplosbaar maar wel reduceerbaar wow-(laagfrequent) en flutter(hoogfrequent)-probleem.

3 motorenaandrijving vermindert de wow en geeft het theoretische voordeel van een aan alle kanten gelijke zijwaartse belasting van het lager.

 

Optisch geeft 2 motoren aandrijving op een Fat Bob een oogstrelende symmetrie, dat speelt ook een rol.

 

Ik heb het hier al eerder gezegd dat bij mij het sleutelen aan de draaitafel een leuke hobby is en ik de magnetische ontkoppeling tussen plateau en aandrijving er bij heb gezet in de verwachting dat het verder nauwelijks hoorbaar zou zijn en ook gemeld dat ik in die verwachting bedrogen ben. Het geeft wel degelijk gehoormatige winst.

Voor die drie moteren ga ik uit van dezelfde verwachting; ik doe het omdat het kan, weliswaar met een beetje wringen en passen en meten van mijn kant. Mogelijk worden het er 2 en geen drie.

Op de juiste manier gemeten zijn de verbeteringen ook aantoonbaar. Over de gehoormatige winst/verandering mag men strijden en van mening verschillen maar het doet wel degelijk iets (al adviseert TR zelf tegen 3 motoren vanwege de geringe winst)

Link to comment
Share on other sites

elke draaitafel kent een onoplosbaar maar wel reduceerbaar wow-(laagfrequent) en flutter(hoogfrequent)-probleem.

3 motorenaandrijving vermindert de wow en geeft het theoretische voordeel van een aan alle kanten gelijke zijwaartse belasting van het lager.

 

Optisch geeft 2 motoren aandrijving op een Fat Bob een oogstrelende symmetrie, dat speelt ook een rol.

 

Ik heb het hier al eerder gezegd dat bij mij het sleutelen aan de draaitafel een leuke hobby is en ik de magnetische ontkoppeling tussen plateau en aandrijving er bij heb gezet in de verwachting dat het verder nauwelijks hoorbaar zou zijn en ook gemeld dat ik in die verwachting bedrogen ben. Het geeft wel degelijk gehoormatige winst.

Voor die drie moteren ga ik uit van dezelfde verwachting; ik doe het omdat het kan, weliswaar met een beetje wringen en passen en meten van mijn kant. Mogelijk worden het er 2 en geen drie.

Op de juiste manier gemeten zijn de verbeteringen ook aantoonbaar. Over de gehoormatige winst/verandering mag men strijden en van mening verschillen maar het doet wel degelijk iets (al adviseert TR zelf tegen 3 motoren vanwege de geringe winst)

Ik heb die "M-drive" bij Haudio in handen gehad. Een verdraaid mooi stukje techniek B) .

Ik heb dus ook kunnen voelen wat de magnetische (ont)koppeling doet. Dwz: hoe hoog de sterkte van het magnetische veld is en hoeveel kracht ik moet uitoefenen voordat hij "doorslaat".

De aandrijving "veert" mooi op het krachtveld en ik snap wel dat dit een positieve bijdrage geeft aan het gelijkmatige draaien.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck
is al merdere malen aan de orde geweest, o.a.

link m-drive

Ok, zullen we het er dan maar niet meer over hebben? Vind je vast ook niet leuk :P

 

:D

ik kan er geen genoeg van krijgen maar iedereen hangt het hier de strot al uit vermoed ik ;)

Link to comment
Share on other sites

is al merdere malen aan de orde geweest, o.a.

link m-drive

Ok, zullen we het er dan maar niet meer over hebben? Vind je vast ook niet leuk :P

 

:D

ik kan er geen genoeg van krijgen maar iedereen hangt het hier de strot al uit vermoed ik ;)

Zou het? Dan zijn ze vast jaloers :lol: Overigens, hoe denk je die onderlinge fase goed te gaan zetten? Op het gehoor? En als het goed staat is de minste geringste verdraaiing van een paar graden van zo'n motortje genoeg om het weer uit het lood te krijgen. Wordt een knap zenuwachtige luisterbedoening dan.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

is al merdere malen aan de orde geweest, o.a.

link m-drive

Ok, zullen we het er dan maar niet meer over hebben? Vind je vast ook niet leuk :P

 

:D

ik kan er geen genoeg van krijgen maar iedereen hangt het hier de strot al uit vermoed ik ;)

Zou het? Dan zijn ze vast jaloers :lol: Overigens, hoe denk je die onderlinge fase goed te gaan zetten? Op het gehoor? En als het goed staat is de minste geringste verdraaiing van een paar graden van zo'n motortje genoeg om het weer uit het lood te krijgen. Wordt een knap zenuwachtige luisterbedoening dan.

 

;)

Bij 3 tolletjes zit een stukje elektriek volgens mij.

Bij 2 word dat dan idd erugg lastig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

naar mijn idee hangt alles af van de motorsturing; is er een voeding die 2 (of 3) motoren synchroon aanstuurt dan is er geen enkel probleem, zo luidt op dit moment mijn wijsheid

Het enige waarop het eigenlijk hangt is die motorsturing want daaraan komen tegen een schappelijke prijs ( en kunnen fijnregelen) dat gaat niet meevallen.

Ik ben benieuwd of ik wat hoor van een bouwer uit Duitsland.

 

Daarnaast is er natuurlijk de moeilijkheid dat, wanneer je geen gebruikt maakt van de TR motoren, je een poelie op de juiste maten moet zien te krijgen en het torenhoge probleem van een afdoende behuizing.

Eenvoudig gaat het niet worden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

M-drive%203.JPG

 

onderin het bad waarin de (heerlijk ruikende) olie gaat

deze wordt via een heel fraai messing lager

Fat%20Bob%20Lager1.jpg

langs de as omhooggeschroefd en loopt via de buitenzijde weer omlaag; altijd het plateau laten draaien houdt de olie op temperatuur :D

 

M-drive%202.JPG

 

M-drive%201.JPG

 

je moet het in je handen houden, het gewicht en de kracht van de magneten voelen om het op waarde te schatten. Als object heeft het een grote overtuigingskracht. Het ziet er goed uit en voelt oerdegelijk aan. Het is een beetje het gevoel van het dichtslaan van een portier van een goed geconstrueerde auto. Je merkt dat het kwaliteit is.

Link to comment
Share on other sites

elke draaitafel kent een onoplosbaar maar wel reduceerbaar wow-(laagfrequent) en flutter(hoogfrequent)-probleem.

3 motorenaandrijving vermindert de wow en geeft het theoretische voordeel van een aan alle kanten gelijke zijwaartse belasting van het lager.

 

Optisch geeft 2 motoren aandrijving op een Fat Bob een oogstrelende symmetrie, dat speelt ook een rol.

 

Ik heb het hier al eerder gezegd dat bij mij het sleutelen aan de draaitafel een leuke hobby is en ik de magnetische ontkoppeling tussen plateau en aandrijving er bij heb gezet in de verwachting dat het verder nauwelijks hoorbaar zou zijn en ook gemeld dat ik in die verwachting bedrogen ben. Het geeft wel degelijk gehoormatige winst.

Voor die drie moteren ga ik uit van dezelfde verwachting; ik doe het omdat het kan, weliswaar met een beetje wringen en passen en meten van mijn kant. Mogelijk worden het er 2 en geen drie.

Op de juiste manier gemeten zijn de verbeteringen ook aantoonbaar. Over de gehoormatige winst/verandering mag men strijden en van mening verschillen maar het doet wel degelijk iets (al adviseert TR zelf tegen 3 motoren vanwege de geringe winst)

Rest nu nog de vraag waar

Link to comment
Share on other sites

Draaitafel met snaaraandrijving, compleet met arm. Twee snelheden. Wow & flutter: 0,04%. Rumble -73 dB. Motor: 48-polige synchroonmotor. Arm van aluminium H-profiel, met vaste elementhouder. Verticale armlagering geheel wrijvingsloos: fictief lager bestaand uit kruislings geplaatste bladveertjes. Horizontaal lager: kogel op punt. Fouthoek max. 0,1 %. Prijs:

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck
Ben nog steeds benieuwd naar de technische redenen waarom Kraus drie motoren zou willen hebben op een draaitafel.

en..........?

Heb je je vraag beantwoord?

Link to comment
Share on other sites

Draaitafel met snaaraandrijving, compleet met arm. Twee snelheden. Wow & flutter: 0,04%. Rumble -73 dB. Motor: 48-polige synchroonmotor. Arm van aluminium H-profiel, met vaste elementhouder. Verticale armlagering geheel wrijvingsloos: fictief lager bestaand uit kruislings geplaatste bladveertjes. Horizontaal lager: kogel op punt. Fouthoek max. 0,1 %. Prijs:
Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

zoals eerder gemeld is het probleem onoplosbaar en een fundamentele eigenschap van een draaitafel.

Eigenlijk is het "probleem" geen probleem want wow- en flutter zijn allang tot acceptabele proporties teruggebracht.

Dat het zonde van de tijd en het geld (altijd maar weer dat geld) zou zijn, zegt de fabrikant zelf ook maar ik ben amateur ( "he who plays for the love of the game") en die argumenten zijn dan geen argumenten. Eigenlijk moet je het omdraaien: hoe meer tijd het kost, hoe beter het is :D . Wat het geld betreft zou dat ook zo moeten zijn en als ik Spido mag geloven ( een beetje gelijk heeft hij natuurlijk wel) is daar de hele bedrijfstak rond de audio op gebaseerd. Minimale behoeften, oneindige middelen :angry:;):rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ben nog steeds benieuwd naar de technische redenen waarom Kraus drie motoren zou willen hebben op een draaitafel.

en..........?

Heb je je vraag beantwoord?

 

Ik denk van wel. Ben ik nog dingen vergeten?

Ik denk dat je vergeet dat er ook nog zoiets als een mechanische verhouding moet zijn.

 

Bij een draaitafel is het lager dusdanig overbemeten dat de radiale lagerbelasting door de snaar nauwelijks terug te vind is.

 

Zo ook met de massa van de draaitafel in combinatie met het aandrijfkoppel en spankracht van de snaren...

 

Wel een punt is, dat de snaren in lengterichting stijf zijn, en daar rondlooptrillingen mee kunnen overbrengen. Door die magnetische veer wordt dat alles keurig uitgedempt..

 

En zoals alles hear, vrijwel onmeetbare eigenschappen kunnen we wel horen.... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

 

 

Wat mij opgevallen is :

 

 

Een Transrotor Fat Bob S heeft 1,2 % afwijking wat betreft gelijkloopwaarden.

 

Nadat een Transrotor Fat Bob S '' ingelopen'' is zijn deze waarden naar 0,06 % gegaan.

 

Met een TDM lager eerst 0,06 % na het inlopen 0,03 %.

 

 

Hieruit concludeer ik dat het inlopen zin heeft, ook dat een TDM lager zin heeft.

 

 

MvG,

 

 

 

Haudio

 

 

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

eigenlijk gaat een massaloopwerk toch uit van de wet van het behoud van het impulsmoment. Hoe groter de draaiende massa, des te stabieler de draaiing en hoe geringer de wrijving, des te kleiner de kracht die benodigd is om de wrijving te overwinnen.

 

Kun je gebruik maken van drie motoren dan zijn die motortjes natuurlijk lichter dan bij het gebruik van 1; hoe lichter de motor en hoe zwaarder het plateau, des te geringer de storende invloed van de motor; heffen de storingen van de motoren elkaar op dan heb je winst. De zwaarte van het plateau beperkt de invloed die het motortje kan hebben op haar draaiing. Via het plateau zijn de motortjes ook nog eens met elkaar verbonden.

mijn amateur acacadabra zegt mij dat 3 beter is dan 1 en ook 2 beter is dan 1

Link to comment
Share on other sites

Hallo Ravon,

 

Even een correctie, zei dat de rimpel een frequentie had van 50/16 = 3 hz voor een 16 polige motor. Dat is natuurlijk niet zo, die rimpel blijft 50 Hz afgezien van de totale omloopvariatie. Die omloopvariatie van ruim 3 Hz blijft er ook wel enigszins omdat zo'n motortje met ruim 3 toeren/sec loopt.

 

Helaas zullen de drie motoren elkaars invloed niet opheffen want ze brengen hun koppel over naar de omtrek van het draaiplateau.

Waarom niet? De massatraagheid van het plateau middelt het dan toch uit indien de onderlinge fasen van de motoren juist zijn neergezet?

 

Een kleine motor zal door zijn lagere inertantie misschien wel grotere toerentalvariaties kennen dan een grote motor maar hij zal deze variaties minder sterk aan het draaiplateau kunnen doorgeven.

??? Kleine motortjes kunnen ook hoge koppels met navenante rimpel hebben hoor :D Maar idd een hoge inertia van het motortje scheelt een stuk. Wdb zou je meer bereiken door een extra vliegwieltje op het motortje. Thorens deed dat ook in enkele typen, iig in de TD110 als ik mij herinner (al stelde dat niet veel voor).

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Er is wel eens geopperd om minder stoom door zo'n motortje te sturen .....

 

zou niet mistaan bij zo'n transrotor....

een kleine verchroomde stoommachine.... :P:D

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

even doorbijten maar dit is het bericht uit Duitsland dat voor mij interessant is. Het is een 1-mans eletronika-ontwikkelingsbedrijf dat het apparaat uit hobby in elkaar geflanst heeft; mij zeggen de specs niet zoveel maar ik begrijp dat het bij iemand met een TR Orfeo uit de kunst werkt.

 

Techische Daten:

1:: Herstellung einer gefilterten und stabilisierten Gleichspannungsversorgung. Dies unterdr

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...