Jump to content

Wat zijn je nieuwe AUDIO aanwinsten....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Dit kleine doos moet nog een behoorlijke tijd hebben voordat het echt lekker gaat klinken, maar als ik de resultaten van Edwin (klant van Henk ut Snits), beluisterd heb ik het volle vertrouwen. Alleen de Jan Philips buizen liggen zwaar op de maag, misschien toch maar een andere buis erin zetten. Goede zijn Tesla (geen JJ), of natuurlijk de Telefunken, maar ja, Ebay even gekeken maar die dingen kosten gepaard 280 Neurotjes.

De klank kan beter worden, maar ik zit nog wel even met mijn garantie periode. Dus even afwachten en overleg met Henk.

Over de buizen zou ik me geen zorgen maken, wel over een aantal andere componenten, nl: de condensatoren in de voeding, de koppelcondensatoren, de bipolaire elco in de uitgang en de lookalike imitatie van een Alps potmeter.

Daarnaast zou ik de voeding vervangen door een simpele ringkerntrafo met een vermogen van rondom 80 - 100 VA.

:unsure:

He Jitze,

Ik had reeds wat gelezen over de mogelijkheid tot upgrades. Laat ik zeker even uitvoeren door Matthijs de Vries. Maar andere buisjes misschien ook wel. IK zit alleen nog even in de garantie periode, even afwachten...

Thanks voor de Tip

Geatings,

Hank

Goed plan ;)

Maar, gezien tijdens een garantieperiode eigenlijk haast nooit een apparaat vreemde toeren gaat uithalen, waarom wachten ?

Als een modificatie goed is uitgevoerd, hetwelk zonder meer te verwachten is als Mattijs het doet, zal - vrijwel - geen importeur erg moeilijk doen, als de opgetreden fout inderdaad te wijten is aan een productiefout en op geen enkele wijze het gevolg is van een modificatie.

In het laatste geval geeft Mattijs weer een goede service, voor zover ik 'm ken.

:huh:

Goed plan  ;)

Maar, gezien tijdens een garantieperiode eigenlijk haast nooit een apparaat vreemde toeren gaat uithalen, waarom wachten ?

Als een modificatie goed is uitgevoerd, hetwelk zonder meer te verwachten is als Mattijs het doet, zal - vrijwel - geen importeur erg moeilijk doen, als de opgetreden fout inderdaad te wijten is aan een productiefout en op geen enkele wijze het gevolg is van een modificatie.

In het laatste geval geeft Mattijs weer een goede service, voor zover ik 'm ken.

He Jitze,

Zoals ik begrepen hebt dan moet je de E88CC buis erin zetten. Nu vraag ik mij af of er verschillen zit tussen een E88CC en een ECC88?

Is dit X-can uitgevoerd als autobias?

Ik hoor het graag van je.

Greatings.

Hank

Zolang een apparaat voorzien is van kwalitief mindere componenten in de signaalweg is het vrijwel nutteloos met andere buizen te gaan speel.

Een E88CC is een geselecteerde ECC88 kans op minder ruis en microfonie, wil in de praktijk niet altijd waarneembaar zijn ;)

Zolang een apparaat voorzien is van kwalitief mindere componenten in de signaalweg is het vrijwel nutteloos met andere buizen te gaan speel.

Een E88CC is een geselecteerde ECC88 kans op minder ruis en microfonie, wil in de praktijk niet altijd waarneembaar zijn  ;)

Dank je Jitze voor je nodige komentaar. Ik laat je nog weten wat er gedaan gaat worden om het geluid beter te krijgen.

Tot gauw

Groetjes

Hank

Mijn simpele aanvulling is een Tivoli draagbare radio voor op de boot.

Hoe klinkt ie?

Die Tivolis zijn hun geld dubbel en dwars waard. Ik heb er eentje op de slaapkamer en een draagbare voor op de boot. Allebei geweldige geluidskwaliteit en een leuk uiterlijk. Leuk cadeau voor je vrouw.

Goed plan  ;)

He Jitze,

Zoals ik begrepen hebt dan moet je de E88CC buis erin zetten. Nu vraag ik mij af of er verschillen zit tussen een E88CC en een ECC88?

Is dit X-can uitgevoerd als autobias?

Ik hoor het graag van je.

Greatings.

Hank

Hank,

Ik heb hier 4 buisjes liggen van Philips 6922 NOS liggen en 2 Amperex 6922.

Volgens mij is een 6922 buis hetzelfde als een E 88 CC buis.

je zou ze een keer kunnen lenen om te kijken wat het doet.

Groeten,

:cool2:

In de X-Can zitten origineel Philips JAN 6922. Die klinkt nogal grof. De mooiste vervanger hiervoor is een Telefunken CCa. Nummer 2 is de Siemens CCa. Helaas zijn beide buisjes bezopen duur en lastig te vinden. Je hoeft iig geen matched pair te hebben en om de bias instelling hoef je je ook geen zorgen te maken.

De E88CC is de eerste die onder de CCa komt. Die E88CC is ook mooier dan een ECC88. Die van JJ ECC88 klinkt iig al een heel stuk mooier dan die originele JAN6922 en is goed te betalen.

Ik heb in mijn X-Can V2 ook alle elko's vervangen en er zitten Telefunken E88CC Goldpin buisjes in en natuurlijk heb ook de trafo vervangen. Het maakt idd een groot verschil met het origineel.

Hi folks,

Andere buizen maken de wereld van verschil. Ik heb dit zo vaak moeten aanhoren met mijn Kebschulls. Zelf een EF86 Telefunken maakt een behoorlijk verschil en maakt alles mooi in het geluid. Ik heb op Ebay geboden voor een setje E88CC telefunken goldpins en E88CC Mullard. Ik heb contact gelegd met Musical Fidelity en die maakt niet erg een groot probleem t.a.v. de garantie. Als het alleen maar bij een E88CC type blijft.

Dus ik laat je wel horen hear wat de resultaten zijn. Ik verwacht heel veel want de Jan Philips buizen zijn niet de toppers.

Alvast heel hartelijk dank voor de tips.

Greatings.

Hank

De Mullards klinken wel heel erg "buisachtig". Ik vind ze een beetje overtrokken warm klinken. De Telefunken klinkt dan toch een stuk frisser en preciezer. Het is gelukkig een kwestie van smaak en misschien ben jij me de Mullards meer tevreden. Het zijn iig zeker goeie buisjes.

Bovendien is het nog afwachten of jouw bod het winnende is. Vooral op het laats gaat de prijs vaak enorm de lucht in. Biedt niet gelijk eroverheemn, maar hou het alleen in de gaten. Als je nl zelf telkens blijft bieden, drijf je de prijs onnodig op.

Veel succes.

Als je nl zelf telkens blijft bieden, drijf je de prijs onnodig op.

Veel succes.

Yep dat is correct Sodejuu.

Wat vind je van een Tesla (geen JJ)? Hebben die wel een goede sound. Zoals ik begrepen hebt zijn de oude Tesla stock in de fabriek van Telefunken gemaakt. Misschien heb je wat ervaringen hierin.

Ik ben weer benieuwd.

Alvast hartelijk dank voor de fijne reacties allemaal.

Greatings

Hank

Hoi Hank,

Ik heb de Teslka's nooit geprobeerd. Ik wist ook niet dat de Tesla's bij Telefunken vandaan kwamen. Ik zou eerder zeggen dat het anderom gebeurd, maar dat zal ook wel niet.

Wat ik wel weet is dat de Telefunken ECC88, E88CC en CCa allemaal uit dezelfde productie komen en naderhand uitgeselecteerd zijn. De enige echte Telefunken hebben een diamant-teken (ruitje) tussen de pinnen.

Ik vind de JJ ook geen slechte. Is wat minder precies, maar klinkt absoluut niet verkeerd. Op zich weet ik helemaal niet zoveel van buizen. Ik heb enkel wat onderzoek gedaan voor vervangende buisjes in de X-Can V2, mijn Bocama LA-224B en voor een UR Unico van een kennis. Verder moet je mij niet teveel vragen :rolleyes:;)

Zoals ik begrepen hebt zijn de oude Tesla stock in de fabriek van Telefunken gemaakt.

Eerlijk gezegd denk ik dat dit niet het geval zal zijn geweest, alhoewel diverse fabrikanten regelmatig voor elkaar fabriceerden, Tesla had een enorme productie capaciteit, met diverse fabrieken JJ, KR en AVVT/Emission Labs zijn hiervan bekende overblijfselen.

Gezien de toenmalige tweedeling in Europa ligt het meer voor de hand dat Tesla in voorkomende gevallen buizen heeft betrokken van EI en diverse Russische fabrieken.

;)

Zou er eerder vanuit gaan dat Telefunken en ook andere West Europese merken, buizen van Tesla betrokken, gezien de productiekosten..................

Na een flinke rondreis door NL,Luisterend naar van alles en nog wat.

Zeer ruim onder mijn budget, gevonden wat ik zocht.

Extreem netjes gebouwd, klinken als een klok (die moet dan wel op cd staan).

Een paar luidsprekers van Usher, de M 700-II.

m700.jpg

Meteen ook nog even een andere voorversterker,

een Sphinx pj2-mk2.

Na een flinke rondreis door NL,Luisterend naar van alles en nog wat.

Zeer ruim onder mijn budget, gevonden wat ik zocht.

Extreem netjes gebouwd, klinken als een klok (die moet dan wel op cd staan).

Een paar luidsprekers van Usher, de M 700-II.

[plaatje]

Meteen ook nog even een andere voorversterker,

een Sphinx pj2-mk2.

Gefeliciteerd!

Ik ken die speakers (een beetje :P ), erg mooi en betaalbaar. Doen het ook goed met Meridian versterking.

Veel luisterplezier,

Enno

Hi Folks,

Eindelijk zijn ze thuis. De Klipsch RF-7. Wauw, wat zijn die groot. Ze klinken natuurlijk nog niet volmaakt maar dat zal met de tijd alleen maar beter worden. Genieten is het wel, alleen de aanblik is al geweldig. Misschien moet ik maar binnenkort een grote buizen bak kopen. De Kebschulls zijn maar klein.

Ik zal natuurlijk wel zeggen hear wat dit moois als resultaat gaat geven.

Beide heren nog hartelijk dank voor het meenemen en naar boven shouwen van de luidsprekers. Top...

Greatings

Hank

Genieten is het wel, alleen de aanblik is al geweldig. Misschien moet ik maar binnenkort een grote buizen bak kopen. De Kebschulls zijn maar klein.

What this world needs is a good 5 Watt amplifier ~ Paul Klipsch

Genieten is het wel, alleen de aanblik is al geweldig. Misschien moet ik maar binnenkort een grote buizen bak kopen. De Kebschulls zijn maar klein.

What this world needs is a good 5 Watt amplifier ~ Paul Klipsch

Je Jitze,

Ja, dat is een goede uitdrukking van Klipsch. Ik geloof dat alles hiermee wel gezegd is over de boys.

Thanks,

Hank

Hi Folks,

Eindelijk zijn ze thuis. De Klipsch RF-7. Wauw, wat zijn die groot. Ze klinken natuurlijk nog niet volmaakt maar dat zal met de tijd alleen maar beter worden. Genieten is het wel, alleen de aanblik is al geweldig. Misschien moet ik maar binnenkort een grote buizen bak kopen. De Kebschulls zijn maar klein.

Ik zal natuurlijk wel zeggen hear wat dit moois als resultaat gaat geven.

Beide heren nog hartelijk dank voor het meenemen en naar boven shouwen van de luidsprekers. Top...

Greatings

Hank

Ha die Hank,

Gefeliciteerd dat je ze eindelijk hebt staan. Kun je al wat zeggen over het verschil met de RF-5's die je eerst een tijdje hebt geprobeerd?

Toch binnenkort maar eens een keer bij je komen luisteren.

Hallo Gerald,

Er zijn verschillen tussen de RF-5 en de RF-7. Deze luidsprekers gaan in iedergeval lager maar teglijktijd ook strakker. En wat ik erg prettig vind is dat dit ook bij laag volume het geval is, dit was wat moeilijker met de RF-5. En ik vond dat de RF-5 een frequentie gebied had in het laag dat ik niet als prettig ervaarde wat met de 7 geheel niet aan de orde is. Het geeft mij het gevoel dat de 7 meer controle heeft over het laag.

Die controle vind ik ook trouwens in het hoog weer terug. Ik had dit niet verwacht want er zit dezelfde hoorn in. Misschien komt het door zijn omvang.

Ik vind de 7 veel mooier klinken en vooral rustiger. Het muziek wordt beter vertolkt met de 7.

Je moet alleen wat ruimte hebben voor deze kolossen maar ik heb dit graag over.

Kom gauw eens luisteren Gerald.

Greatings,

Hank

• Members
Misschien komt het door zijn omvang.

Ik vind de 7 veel mooier klinken en vooral rustiger.

Die rust is nu juist vaak de eigenschap van grote luidsprekers. Dieper en strakker laag is iets wat altijd wordt verwacht, en dan is daar ineens die rust in je geluid. Dit is ook een van de redenen waarom ik een sat/sub systeem wat minder geslaagd vind. Het laag is er dan wel, maar die rust ontbreekt dan vaak.

Kleinere luidsprekers zijn vaak wat sneller, ook daar zweren hele volks-stammen bij, maar ik denk dat dat dus weer ten koste van de rust gaat. Zo blijft het altijd weer een compromis, en krijgen we te maken met dat hele mooie fenomeen...

Smaak.

,

Okee, laat ik me dan maar schamen...

Ik heb altijd lopen schelden op japanse versterkers. Ik weet het. Maar ik heb ook altijd gezegd dat er wel degelijk goeie zijn geweest.

Denon Pioneer en anderen hebben echt wel goeie producten afgeleverd. Een van de in de UK best beoordeelde versterkers was een Marantz.

Mijn Rotel (niet japans) was bezweken. Stond in de huiskamer. Moest een andere voor komen.

In de internationele hobby- literatuur gekeken. In What HiFi staat een Marantz PM 4001 op 5 sterren. In het duitse blad Stereo staat hij met 70 punten boven en tussen allemaal dingen van 500 Euro met een sterretje (Geheimtip of zo). In Hifi Choice heeft zijn grotere broertje 90 %. Waren ze dus erg over te spreken. Mijn vriend B. Oling keurde hem ook niet helemaal af.

Hij staat overal voor 300 Euro. In een hifi- etablissement, waar ik eigenlijk niet mag komen qua reputatie vond ik hem voor 199 Euro. Foei: ik nam hem mee! Tegen betaling dan.

Ik moet zeggen: valt heel niet tegen. Moet nog inbranden, maar valt erg mee. Ik ben tov. de ouwe 930AX echt niet zo veel finesse kwijt. Die was destijds (11 jaar geleden) 500 gulden en dit ding is dus 440 gulden. In een tijd waarin hifi toch duurder is geworden. Ik vind het toch geen slechte aankoop. gezien het beschikbare budget. Ik geef eigenlijk nooit veel uit aan hifi. Kan me goed inhouden. Moet ook wel, gezien de studiekosten van de kids en zo.

Rotwoord eigenlijk: "kids". Bijna net zo erg als "phonotrap" !

,

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...