caramba65 Posted 25 december 2004 Report Share Posted 25 december 2004 Hoi Forumlezers, Ben in het bezit van een paar stroomvreters van het type JBL 250Ti jubilee die ik op het moment bi-amp met twee Pioneer M 90 eindversterkers. Dit betekend voor de versterking 4 x 200 wat stabiel aan 8 ohm en kan per versterker 47 amp. leveren (volgens het boekje). Toen ik nog met een M 90 aan het bi-ampen was wist ik niet of ik het risico moest nemen om het avontuur aan te gaan om er een tweede bij te zetten. Gelukkig kwam ik er een tegen voor een hele leuke prijs, en..... waar ik op gehoopt had kwam uit. Een stabieler geluidsbeeld, betere soundstage, ijzig diep laag (ja, dat zou je eens moeten beleven.....) , en het speelt met veel meer gemak dan voorheen. Dat bi-ampen is mij dermate goed bevallen dat ik ermee door wil blijven gaan. Nu heb ik op het gebied van versterking helaas nog geen vergelijkingsmateriaal gehad om de Pioneers te beoordelen. Ja, je kunt zeggen, als je tevreden bent is het toch oke.....maar voor mijn gevoel is er iets van geringe mate van terughoudendheid in het middengebied van de JBL's. Ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat sommige audiofielen dit als een zeer neutraal klankbeeld ervaren, zeker ook omdat ook zeer complexe stukken met gemak weergegeven worden, maar ik mis er toch iets in. Laatst heb ik nog wat gespeeld met een Audioresearch SP6 voorversterker, dat geeft meer lucht om de instrumenten, een fractie voller middengebied, een diepere soundstage maar een bonkerig, ronduit slecht laag. Het vervelende is nu dat ik niet weet of deze geringe afwijking verwijtbaar is aan de JBL's, of de versterkers. Heeft iemand ervaring met dit soort zaken, of weet iemand een betaalbaar alternatief om te modificeren of te testen ? M.v.g. Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 december 2004 Report Share Posted 25 december 2004 Hoi Forumlezers, Ben in het bezit van een paar stroomvreters van het type JBL 250Ti jubilee die ik op het moment bi-amp met twee Pioneer M 90 eindversterkers. Dit betekend voor de versterking 4 x 200 wat stabiel aan 8 ohm en kan per versterker 47 amp. leveren (volgens het boekje). Toen ik nog met een M 90 aan het bi-ampen was wist ik niet of ik het risico moest nemen om het avontuur aan te gaan om er een tweede bij te zetten. Gelukkig kwam ik er een tegen voor een hele leuke prijs, en..... waar ik op gehoopt had kwam uit. Een stabieler geluidsbeeld, betere soundstage, ijzig diep laag (ja, dat zou je eens moeten beleven.....) , en het speelt met veel meer gemak dan voorheen. Dat bi-ampen is mij dermate goed bevallen dat ik ermee door wil blijven gaan. Nu heb ik op het gebied van versterking helaas nog geen vergelijkingsmateriaal gehad om de Pioneers te beoordelen. Ja, je kunt zeggen, als je tevreden bent is het toch oke.....maar voor mijn gevoel is er iets van geringe mate van terughoudendheid in het middengebied van de JBL's. Ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat sommige audiofielen dit als een zeer neutraal klankbeeld ervaren, zeker ook omdat ook zeer complexe stukken met gemak weergegeven worden, maar ik mis er toch iets in. Laatst heb ik nog wat gespeeld met een Audioresearch SP6 voorversterker, dat geeft meer lucht om de instrumenten, een fractie voller middengebied, een diepere soundstage maar een bonkerig, ronduit slecht laag. Het vervelende is nu dat ik niet weet of deze geringe afwijking verwijtbaar is aan de JBL's, of de versterkers. Heeft iemand ervaring met dit soort zaken, of weet iemand een betaalbaar alternatief om te modificeren of te testen ? M.v.g. Roland Beste Roland, De Pioneer M90's zijn zeer goede topklasse versterkers. Wel zwaar ondergewaardeerd onder veel audiofiele groeperingen, maar daar moet je vooral niets van aantrekken. De enige tips die ik je kan geven: Zoek de gewenste verbetering of verandering eerst in de voorversterker. Deze zijn van grote invloed. Een andere pre kan je klankbeeld totaal veranderen. Hou vooral de 2e hands lijsten in de gaten. Als je bijv. eens een Linn Kairn tegenkomt dan zou ik proberen of je die thuis mag proberen. Hij ziet er raar en klein uit, maar dit is naar mijn mening voor dat geld en ver daarboven een van de meest swingende, gedetaileerde en muzikaalste pre's die je tegen kunt komen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 december 2004 Report Share Posted 25 december 2004 Is er nog een verklaring te geven voor het bonkerige laag icm de ARC pre (neem aan dat het met de C90 wel goed is?). Link to comment Share on other sites More sharing options...
caramba65 Posted 25 december 2004 Author Report Share Posted 25 december 2004 Hoi Bas, Gelukkig, iemand die de M 90 eindversterkers weet te waarderen, het zijn inderdaad ondergewaardeerde componenten..... Als ik in de mogelijkheid ben een Linn voorversterker te testen zal ik dat zeker gaan doen, misschien is dat wel de oplossing. Waarom de AR SP6 nogal bonkerig overkomt in het laag, ik denk dat heel veel audiofielen niet dat absurd ver doorlopend laag uit hun luidsprekers halen. Die JBL's gaan met het grootste gemak echt heel diep, eigenlijk was dat heel erg wennen, het is een extra dimensie in het luisteren (en beleven) dat ik bij voorgaande sets nog nooit gehad heb. Waarschijnlijk zal je dat "bonkerige" bij veel luidsprekers zo niet ervaren, omdat die het laag zo niet weergeven, het kan daarbij natuurlijk ook zo zijn dat de combinatie met de M 90 versterkers niet zo geslaagd is. Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts