Jump to content

Digitale ontvangst via kabel...???

WanFie
 Share

Recommended Posts

Kennelijk wil men ons allemaal op de digitale TV en radio hebben.

Nu schijnt dit ook via de kabel te kunnen (in ons dorp in elk geval wel).

Wie heeft hier ervaring mee.

Men spreekt over een apparaatje van ca

tja dat denk ik ook

en gewoon tv via de kabel is straks taboe of ??????? extra duur

want versatel gaat digi via de telefoon lijnen,

door dat voetbal gaan ze nu aan het ontwikkeln

en straks gaat bij de consument de prijzen zich ook ontwikkelen

lkkr betalen per zender ...........

denk dat we met een paar jaar giga duurder uitzijn en verrekte weinig ontvangst mogelijkheden krijgen

dus kan ik de BBC zender ook wel shaken

of toch de schotel.........

Hallo Hans

Heb zelf nog geen ervaring met digitale radio. Ben op dit moment wel op zoek naar een tuner en overweeg er een met DAB. Hiermee zou je bijv via een (digitaal/optische?) uitgang direct digitaal kunen opnemen (bijv. met andere DAC erachter?). Op www.radio.nl staat e.e.a. uitgelegd over de verschillende systemen om digitaal te ontvangen. Is mij ook nog niet duidelijk welke zenders ook daadwerkelijk met DAB te ontvangen zijn. Wat me ook niet zou verbazen is dat digitaal luisteren via de kabel op een of andere wijze weer extra betaald moet gaan worden (kastjes thuis met betaalpasjes voor zenders enz.)

m.vr.gr. Eustachius

Er zijn twee mogelijkheden:

1. standaard pakket kost evenveel dan een analoge aansluiting, maar je krijgt wel meer zenders.

2. Uitgebreid pakket kost meer maar je krijgt nog meer.

Vooral voor radio lijkt het me interressant.

Het geluid van de TV schijnt er ook van op te knappen (wanneer de zender dit ook uitzendt tenminste).

:)

Maakt in principe weinig verschil.

Let we dat het geluid met een lossy formaat word gecodeerd (MPEG).

(Dolby digital schijnt ook mee te kunnen komen maar word nog zelden gebruikt.)

Bij tv geluid van digitenne is het geluid erg hard gecomprimeerd waardoor het veel te luid klinkt.

Die paar radio zenders zijn de moeite niet. Dus daar heb ik nog niet eens naar geluisterd.

Het zender aanbod hangt natuurlijk van de aanbieder af.

Digitenne heeft nogal een schaars aanbod. kpn is hetzelfde als digitenne minus de canal plus kanalen. Voordeel bij kpn is wel dat er 3 tuners voor een vast abbonnement mogen worden aangesloten. Met 3 twin tuners kun je dan zes verschillende zenders tegerlijk instellen.

Bij UPC kan je wel digitaal erbij nemen maar dat komt bovenop het analoge abonnement zodat je alsnog dubbel betaalt.

Hier in de regio biedt Casema digitale televisie en radio gratis aan voor hun al bestaande abonnees:

http://www.casema.nl/portal/page?_pageid=5...&_schema=PORTAL

Het aanbod lijkt gelijk aan het analoge plus wat lokkertjes. Nu nog een tuner .... :unsure: Iemand een tip?

Voor EU 7,50 extra is er nog een pluspakket met een behoorlijk uitgebreid muziekaanbod.

;)

<EDIT>

Zie net dat er een introductie-aanbieding is: Een Samsung tuner+TVD pak voor 69 euri. Morgen maar eens bij de lokale elektroboer langs :D

Hier in de regio biedt Casema digitale televisie en radio gratis aan voor hun al bestaande abonnees:

http://www.casema.nl/portal/page?_pageid=5...&_schema=PORTAL

Het aanbod lijkt gelijk aan het analoge plus wat lokkertjes. Nu nog een tuner .... :unsure: Iemand een tip?

;)

Je hebt dus geen tuner meer nodig, uit de decoder komt rechtstreeks het audiosignaal....

Kabeltje naar je versterker en klaar.

Ook het TV geluid kan zo worden weergegeven. Dat is voor mij juist het leuke van de zaak.

En de keuze uit decoders is beperkt, Samsung (met de meeste mogelijkheden) Nokia en Pansonic, das al......

Geen vergulde cinch (als er al cinch op zit). en meestal alleen

Hmmm........

Duidelijk toch niet helemaal rozegeur en maneschijn:

http://www.sat4all.com/ubbthreads/showflat...196&an=0&page=0

Hier overigens die Samsung tuner:

http://www.samsung.com/nl/products/digital...s/dcb_9401r.asp

Zo te zien komt de directe audio via de scart naar buiten en niet via cinch bussen. Zit wel een optische SPDIF Dolby Digital AC3 uitgang op.

;)

Hallo,

Ik maak sinds enige weken gebruik van TVD (casema) digitale TV/radio via een Panasonic digitale kabelontvanger (TU-DC40RD). De kabelontvanger is via de dvd recorder aangesloten op het TV scherm voor beeld. Audio is optisch aangesloten op een externe DAC van Musical Fidelity (dus tweekanaals). De beeldkwaliteit is aanzienlijk beter dan bij analoog, hoewel er een zeker blokeffect waarneembaar is ten gevolge van compressie. De geluidskwaliteit is echt uitstekend, m.n. radio. De reguliere (FM) zenders komen op 48khz binnen op de DAC, de extra thema kanalen (zoals bv Jazz, Klassiek) hebben een iets mindere kwaliteit (44,1 khz).

Ten opzichte van de analoge kabel is de vooruitgang echt fenomenaal, vooral bij klassieke zenders. Nu absoluut geen ruis meer en veel dynamiek. De bekende popzenders komen er erg hard uit (weinig dynamiek dus) maar dat ligt aan de zenders, die zelf comprimeren.

Al met al heb ik mijn analoge radiotuner (Musical Fidelity XPLORA) inmiddels verkocht via deze site en kan ik met de opbrengst daarvan jarenlang genieten van digitale radio/tv. Overigens had ik wel het idee dat met de introductie van het TVD signaal op de kabel de analoge kwaliteit van het TV en radio signaal nog verder achteruitging. De XPLORA werkte bij mij dus met een eigen antenne.

.......

De reguliere (FM) zenders komen op 48khz binnen op de DAC, de extra thema kanalen (zoals bv Jazz, Klassiek) hebben een iets mindere kwaliteit (44,1 khz).

.......

Thanks Pimster voor je ervaringen,

Overigens heeft de Samsung zo te zien meer mogelijkheden. Wel raar dat de reguliere radiozenders op 48 KHz binnenkomen. Het meeste muziekmateriaal is nog steeds CD en dat is 44.1 KHz. Wordt er toch (onnodig m.i.) geresampled.

;)

Nou dat is lekker geregeld met die Casema.

Nergens meer te krijgen hier in de hele buurt. De winkels hebben maar 5-7 decoders geleverd gekregen terwijl er zo'n 50-100 klanten voor geweest zijn afgelopen 2 weken. De winkeliers worden er gek van.

:angry:

Da's jammer Pjotr, want het bevalt mij wel goed. Overigens heeft CASEMA enorme administratieve problemen en was het in mijn geval niet direct mogelijk mijn account te activeren na de previewperiode. Dat is nu na enkele onaangename telefoontjes met de klantenservice verholpen.

Ik kan overigens nergens nagaan of de Panasonic (net zoals de Samsung) MPEG1/2 gebruikt. Ik neem aan van wel. Dit zou dus minder moeten klinken dan PCM van de CD. De vooruitgang t.o.v. FM blijft echter fenomenaal, w.s. door het ontbreken van ruis. Ik heb de Panasonic niet kunnen vergelijken met de Samsung. Alleen de Panasonic was leverbaar bij Modern in Capelle/IJ.

Ik begrijp wel dat Nokia ook een aantrekkelijke ontvanger maakt, met wat extra features, zoals spelletjes. Maar dat had mijn prio niet zo...

Groet, Pim

Ja wat ik in de winkel zag aan beeldkwaliteit, zag er erg goed uit iig. Morgen nog maar eens in de telefoon klimmen, er zal er toch nog wel ergens eentje staan? Het is wel een erg klein kastje, er passen maar net twee scart aansluitingen op.

Dit is overigens wat in de specs van de Samsung staat:

Audio decoder

Beste,

Ik heb in Hilversum ervaring met Digitene. Om positief te beginnen. De beeldkwaliteit is fenomenaal goed. Echter kleven hier nadelen aan. Je tuner van je video of TV kun je niet meer gebruiken. Je gebruikt de tuner van het digitene kastje. Dit heeft als nadeel dat je dus altijd hetgeen moet bekijken was je wilt opnemen.

Tweede nadeel is de radio tuner. Je kunt alleen radio beluisteren via de analoge uitgangen van het digitene kastje. Geloof me dit klinkt nog erger dan het ergste transistor radotje ter wereld :). Dit is echt een grote beperking, want de klank is onaanvaardbaar slecht. Wanneer het radio signaal via s/pdif naar buiten ebracht kan worden veranderd de zaak denk ik. Dan kun je de digitaal analoog ozmetting laten doen door een externe goede DAC met eveneens veel betere analoge stage.

Groeten,

Bas

Ik heb in Hilversum ervaring met Digitene. Om positief te beginnen. De beeldkwaliteit is fenomenaal goed. Echter kleven hier nadelen aan. Je tuner van je video of TV kun je niet meer gebruiken. Je gebruikt de tuner van het digitene kastje. Dit heeft als nadeel dat je dus altijd hetgeen moet bekijken was je wilt opnemen.

Dat is raar Bas, de decoder gebruikt maar 1 kanaalfrequentie. Dus waarom zouden de overige analoge kanalen niet meer werken, incl. FM? Schakelen ze die af in Hilversum?

Dat heeft het nadeel zoals je zelf al aangeeft: Je kunt maar 1 zender tegelijk ontvangen. Over het aansluiten van meerdere decoders kan ik niets vinden.

Na nog wat rondbellen blijkt het hier helemaal niet mogelijk te zijn om het te proberen: Zelfs de grotere als Modern en de Block heben ieder 1000 van die decoders in bestelling staan. Je kan reserveren, moet je wel het volledige aankoopbedrag aanbetalen :( Ja, de groeten, wacht wel af totdat Casema zijn zaakjes beter geregeld heeft en er meer duidelijk is wat de mogelijkheden zijn.

;)

Echter er is een nadeel bij digitenne en dat is dat je maar 1 zender tegelijk kan kijken.Wil je een programma opnemen en op een ander tv-net kijken dan zal je een 2e decoderkastje en kaart moeten aanschafffen.

Met digi groet,

audiofreak

Neem dan digitale tv van de KPN. Die gebruikt hetzelfde digitennenet (ze zijn zelfs aandeelhouder), maar je krijgt meerdere kaarten (3). Dus heb je alleen meerdere decoders nodig. Of je deelt de kaarten met je buren zoals wij hebben gedaan. Onze tv abbo kost ons nu 3 euro per maand :)

Ik heb dus ook 'n Panasonic gekocht. Op de Nokia zit n.l. geen display. dit lijkt me erg lastig als je het ding voor radio gebruikt.

Op de Panasonic zit 'n audio uitgang, ik hoop dat er iets beters uitkomt dan wat er nu uit m'n tuner met binnenantenne komt. De FM kwaliteit via de kabel is hier n.l. altijd beroerd geweest.

Maar als ik Bas mag geloven wordt het nu nog slechter... :(

Pimster heeft een Panasonic, en er kennelijk toch wel tevreden mee. :)

Ik moet het ding nog aansluiten, ik hoop dat morgen klaar te hebben. Mijn huiskamerset moet n.l. opnieuw worden opgesteld.

Beste Hans, mijn Panasonic is via een losse DAC optisch aangesloten op de audio installatie. Daar ben ik dus tevreden mee.. Ik heb het analoge uitgangssignaal van de Panasonic niet gehoord en de optische kabel zorgt natuurlijk ook voor galvanische scheiding tussen de kabel (die met analoog, breedband internet en digitale TV een grote vervuiler is) en de installatie.

Bas z'n commentaar op audiokwaliteit slaat m.i. op Digitenne zonder gebruik van een externe DAC. Digitenne is geloof ik draadloos, dus wat anders dan digitale ontvangst via de kabel. Hoewel ik Digitenne ook nooit heb gehoord, neem ik direct aan dat het in zo'n opstelling minder van kwaliteit is, al was het alleen maar door de simpele analoge uitgangen van de Digitenne.

Dus als je een losse DAC hebt, zou ik die zeker gebruiken i.c.m. je Panasonic ontvanger.

Groeten Pim

Beste Jacco, Ik begrijp uit je bericht dat jij vindt dat er geen relatie bestaat tussen bitsnelheid en geluidskwaliteit... Vreemd toch dat allerlei gerenommeerde fabrikanten zich moeite getroosten om converters te ontwerpen die een hoge(re) bitsnelheid kunnen verwerken.. Of zou dat allemaal commercie en marketing zijn...

De geluidskwaliteit van de themakanalen is bij TVD (voor mij) hoorbaar minder dan die van de reguliere zenders. Ik ben met je eens dat dit niet direct het gevolg hoeft te zijn van de minimaal lagere bitsnelheid, dat was dus niet zo nauwkeurig geformuleerd door mij. Maar ik ben kennelijk niet de enige die zich daaraan bezondigt....

Echter er is een nadeel bij digitenne en dat is dat je maar 1 zender tegelijk kan kijken.Wil je een programma opnemen en op een ander tv-net kijken dan zal je een 2e decoderkastje en kaart moeten aanschafffen.

Met digi groet,

audiofreak

Neem dan digitale tv van de KPN. Die gebruikt hetzelfde digitennenet (ze zijn zelfs aandeelhouder), maar je krijgt meerdere kaarten (3). Dus heb je alleen meerdere decoders nodig. Of je deelt de kaarten met je buren zoals wij hebben gedaan. Onze tv abbo kost ons nu 3 euro per maand :)

KPN? Da's misschien een mogelijkheid. Van internet bij Casema hoor ik ook alleen maar slechte verhalen (trage verbindingen, trage hulp).

Nu hij speelt, vallen de volgende dingen op:

- Beeld TV veel scherper met meer contrast.

- Geluid radio 2 erg slecht wanneer hierboven MP2 wordt genoemd, kan ik me dat helemaal voorstellen. Die top 2000 staat natuurlijk helemaal in MP3 of zoiets....

- Geluid radio 4 veel beter dan analoog (via mijn Sony tuner met eigen antenne).

Ik moet nog 'ns naar verschillende zender luisteren, tot nu toe is er dat niet van gekomen.