markx Posted 26 december 2004 Report Share Posted 26 december 2004 Hallo Allemaal, Ik ben op zoek naar 2 nieuwe frontspeakers die geschikt zijn voor weergave van SACD en DVD audio . Deze speakers moeten dus een bereik hebben tot minimaal 50.000 Hz (of zit ik er naast)? Ik heb zo'n 400 euro per speaker te besteden. Ik ben al aardig wezen googlen maar tot op heden heb ik nog niet bijster veel gevonden. hebben jullie idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 26 december 2004 Report Share Posted 26 december 2004 Hoi, Ik heb mijn SACD speler al weer een tijdje nu, en heb inmiddels ook aardig wat luidsprekers in huis gehad. Sommigen (bijv. piega p5) liepen door tot ver boven de 40 khz, maar de meeste niet. Mijn ervaring is, dat de speakers met een "beter" freq-bereik, niet noodzakelijkerwijs beter klonken, en dat de meewaarde van SACD voornamelijk merkbaar is in de laagweergave (Lager, beter gedefinieerd, en dynamischer). Ik zou als ik jou was dan ook gewoon op zoek gaan naar een paar mooie luidsprekers, en niet teveel waarde hechten aan het frequentiebereik van de tweeters. Groeten, vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 26 december 2004 Report Share Posted 26 december 2004 Bovendien zijn dergelijk hoge frequenties alleen waarneembaar als je recht voor de tweeter gaat zitten, als je tenminste een vleermuis bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 26 december 2004 Report Share Posted 26 december 2004 Het is echt een onzinnige gedachte dat DVD A en SACD een luidspreker nodig hebben die tot 50 khz doorloopt...koop gewoon een voor jou plezierig klinkende luidspreker en laat je niet in met dit soort 'informatie'. Jaren terug vond men ook dat de CD een ander soort versterker en luidsprekers nodig had. Over onzin gesproken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 26 december 2004 Report Share Posted 26 december 2004 Het is echt een onzinnige gedachte dat DVD A en SACD een luidspreker nodig hebben die tot 50 khz doorloopt...koop gewoon een voor jou plezierig klinkende luidspreker en laat je niet in met dit soort 'informatie'. Jaren terug vond men ook dat de CD een ander soort versterker en luidsprekers nodig had. Over onzin gesproken... Ja weet ik nog de versterkers toen zouden de dynamiek niet aankunnen en zelfs defect kunnen raken leuke verkoop trucje,s waren dat of geloofde ze er wellicht zelf in? Link to comment Share on other sites More sharing options...
markx Posted 27 december 2004 Author Report Share Posted 27 december 2004 Oke Bedankt voor jullie mening,hier heb ik tenminste wat aan. Ik lees net ik een duits blad een test verslag van de Canton vento 807 DC Deze speakers zien er zeer goed uit en ik ga maar eens zoeken of ik deze ergens kan beluisteren. De prijs ligt wel boven mijn budget (700euro p/s) maar dat is mischien het overwegen waard. Ik kan trouwens in nederland erg weinig info omtrend deze speakers vinden. (slechts enige info staat op deze site) Hebben jullie nog tips omtrent speakers die ik zeker moet gaan beluisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 3-Wege Bassreflexsystem, Nenn-/Musikbelastbarkeit: 120 / 200 Watt, Wirkungsgrad (1 Watt/1m): 88 dB, Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 En, aan de speakerbezetting te beoordelen, een versterker die het hoog niet al te veel benadrukt. Met een 25 mm tweeter naar 40 kHz (-3dB) vind ik knap, ik heb hier dan ook sterk mijn twijfels over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 Hebben jullie nog tips omtrent speakers die ik zeker moet gaan beluisteren? Hoi, Ik weet niet of 2ehands een optie is? Er staan momenteel hele leuke speakers te koop die binnen je budget vallen, zo staat bij de 2ehands bijv. een setje dynaudio contour 1.3, een set Thiel 1.5, Linn Keilidh, en op "die andere" 2ehands site oa. een set B&W matrix 804's Dit zijn stuk voor stuk erg mooie luidsprekers, die vermoedelijk net zo goed of zelfs beter klinken dan de Cantons (eerlijk is eerlijk, die ken ik niet), voor aanzienlijk minder eukies. Groeten, vibuthi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mulchanor Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 Hoi, Ik heb nog een paar Infinity RS6000's staan die mooi binnen je budget vallen. Die hebben een frequentiebereik van 35Hz tot 44kHz. Het gehoor van een mens haakt normaal gezien rond de 16-18 kHz af. Dit is voornamelijk leeftijdsafhankelijk. De frequenties erboven kunnen we niet horen, maar naar het schijnt heeft het wel invloed op het muziekbeeld. Ik heb zelf geen SACD en ik heb het ook nog niet uitvoerig beluisterd om er een oordeel over te hebben. Mensen die ik ken met een SACD speler en ditto luidsprekers, geven wel de voorkeur aan speakers die het volledige spectrum van de cd kunnen weergeven. Groeten en een fijn eindejaar. Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 Mijn luidsprkers gaan maar tot 18000 Hz... mis is iets? Totaal niet. Mijn ex-PiedPipers konden tot iets van 30000 Hz gaan maar ik heb getest en ik kan niets boven de ca 18 a 19 kHz horen. Dus waar die 40 Khz voor nodig is, leuke verkoop truc is het volgens mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 14 januari 2005 Report Share Posted 14 januari 2005 Canton Heb ik horen spelen vielen mij enorm tegen. Zoals iedereen al zij frequentie bereik is niet zo belangrijk je hoort boven 20.000Hz toch niets de meeste mensen zelfs nog minder Kijk eens bij Speakerland of Speaker en Co die hebben voor dat geld iets echt moois te bieden. Veel succes en plezier. marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 40 Khz lijkt mij ook onzinnig maar toch. Ik heb op mijn luidsprekers al eens wat testjes gedaan. Een zuivere sinus erop en er recht voor gaan zitten. iemand zet de testtoon aan en af (zonder dat je er zicht op hebt) Wel bij een dergelijke toon haken de meesten al af rond de 16kHz. Let wel gelijktijdig wordt op de luisterplaats een meting gedaan en de luidsprekers geven wel degelijk de testtoon op vol volume weer. Dezelfde test zelfs ook gedaan met een sceptische audiofiel met 'goede oortjes' resultaat idem ditho!!!! Maar... We luisteren dus niet naar zuivere sinustonen (afijn ik normaal toch niet ) Met muziek heb ik het ook wat geprobeerd. Het affilteren rond de 18kHz klonk veeeeel slechter dan de normale weergave (nochthans gewoon CD). Dus blijkbaar speelt er toch iets meer wat in het voordeel van een bredere banbreedte pleit. Maar een luidspreker kiezen op enkel die technische specs is inderdaad onzinnig Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Een aspect dat waarschijnlijk beter zal worden met een grote bereik is de fasegang. Elk speakerunit is ook een filter met bijgehoorende fasedraai, het laatste vooral in de extremen van zijn bereik. Als en unit doorgaat tot 30-40-50 kHz lijkt mij de kans een stuk groter dan de fase correct is bij 16-18-20 kHz dan als de unit al bij 18-20-22kHz niets meer (zinnigs) zegt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts