Sofa Posted 27 december 2004 Report Share Posted 27 december 2004 Ik heb mij enkele dagen terug een Arcus tuner gekocht. Het uitgangssignaal is echter veel groter dan dat van mijn vorige (Technics) tuner en ook nog veel groter dan van mijn 2 jaar oude Arcam cd-speler. Zelfs met de volumeknop dicht, hoor ik nog stilletjes de muziek. Op zich heb ik daar geen probleem mee (tenzij altijd volume aanpassen bij omschakelen cd<>tuner), maar ik vraag mij af of dit schadelijk is voor de versterker? Groeten, Sofa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Tuurlijk niet. De uitgangs spanning van de tuner overtreft de maximale ingangs-spanning van de ingang niet. Normaliter kan een vertsreker "wel wat hebben ". Of het stoort dat je de tuner zachtjes hoort spelen als je je volume knop dicht draait hangt van je zelf af. Ik luister immers nooit met deze knop dicht naar muziek ! Let wel op de je geen mis-aanpassing krijgt op je versterker. Door het eventueel te hoge ingangs-signaal kan ( hoeft niet ) jet voorkomen dat de versterker zich "anders gaat gedragen "qua geluidsbeeld (als je het extreem zou door trekken kan het theoretisch gezien gaan vervormen ) 1.Kijk in je geruiksaanwijzing naar de gevoeligheid ( spanning en weerstnd ) van je ingangen van je versterker. 2.Kijk vervolgnes naar je uitgangs-spanning en weerstand. Trek vervolgens 2. van 1. af Het verschil dat je krijgt moet niet groter zijn dan een paar millivolt of ohm. Je kan het eventueel oplossing door een in serie-opgenomen weerstand in de signaalweg op te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 ...1.Kijk in je geruiksaanwijzing naar de gevoeligheid ( spanning en weerstnd ) van je ingangen van je versterker. 2.Kijk vervolgnes naar je uitgangs-spanning en weerstand. Trek vervolgens 2. van 1. af Het verschil dat je krijgt moet niet groter zijn dan een paar millivolt of ohm. Je kan het eventueel oplossing door een in serie-opgenomen weerstand in de signaalweg op te nemen. Een uitgangsimpedantie van een bron ligt vaak een factor 100 lager dan de ingangsimpedantie van de versterker. Bijvoorbeeld 500 Ohm - 50 kOhm. De serieweerstand is overigens wel een manier om het probleem op te lossen, je kunt beter een spanningsdeler maken, bijvoorbeeld een serieweerstand van 5 kOhm in de signaallijn en een weerstand van 5 kOhm tussen signaal en aarde. Dit halveert de uitgangsspanning. Hou je niet van knutselen zijn er losse stekkers te koop die het uitgangsniveau van de tuner temperen: de Rothwell Attenuators: hij doet het weer (bedankt Sodejuu) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Dat klikken gaat wel, maar er gebeurd weinig Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Dat klikken gaat wel, maar er gebeurd weinig Je moet ook niet zo snel zijn, de code werkte niet. Nu werkt het wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Dit zou wel moeten werken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts