fender Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Hallo, Heeft iemand ervaring met het vervangen van de brugjes op je versterker door een hoogwaardig stukje interlink. Ik bedoel dus de goedkope plastic brugjes die je moet verwijderen als je een extra versterker gaat aansluiten. In een Duits hifi blad las ik hier ondanks over en het klinkt mijns inziens vrij logisch. In de test bleek het een vooruitgang op te leveren. Ik heb wel ervaring met het vervangen van de blikken plaatjes op je luidsprekers door middel van een hoogwaardig stukje luidsprekerkabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Hallo, Heeft iemand ervaring met het vervangen van de brugjes op je versterker door een hoogwaardig stukje interlink. Ik bedoel dus de goedkope plastic brugjes die je moet verwijderen als je een extra versterker gaat aansluiten. In een Duits hifi blad las ik hier ondanks over en het klinkt mijns inziens vrij logisch. In de test bleek het een vooruitgang op te leveren. Ik heb wel ervaring met het vervangen van de blikken plaatjes op je luidsprekers door middel van een hoogwaardig stukje luidsprekerkabel. Soms werkt dat,soms ook niet. Proberen zou ik zeggen, als jij het beter vind,doen en laat de rest dan maar lullen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Hallo, Ik heb wel ervaring met het vervangen van de blikken plaatjes op je luidsprekers door middel van een hoogwaardig stukje luidsprekerkabel. Hoi Fender, Het is hetzelfde als bij luidsprekers. Het geeft dus ook elke keer een verbetering. Of je het hoort hangt af van de reslotie van je set in je kamer. Laat Pietje Bell maar lullen ( no offense hoor) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Of in de versterker de draadjes aan elkaar solderen. Scheelt weer een interlink. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Het is hetzelfde als bij luidsprekers. Het geeft dus ook elke keer een verbetering. Of je het hoort hangt af van de reslotie van je set in je kamer. Nou, dan wil ik ook nog even lullen.. Een verandering hoeft niet altijd een verbetering te zijn, en of het van de resolutie afhangt of je iets hoort vind ik ook discutabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Het is hetzelfde als bij luidsprekers. Het geeft dus ook elke keer een verbetering. Of je het hoort hangt af van de reslotie van je set in je kamer. Nou, dan wil ik ook nog even lullen.. Een verandering hoeft niet altijd een verbetering te zijn Nou kom op, hoor. Je gaat me toch niet wijsmaken dat een zuivere interlink slechter kan zijn dan een metalen brugje (van onzuiver materiaal, zie ook achterkant van je C370 als je wilt zien wat ik bedoel)?? Intern solderen gaat nog een stapje verder en zal waarschijnlijk ook nog iets beter zijn. en of het van de resolutie afhangt of je iets hoort vind ik ook discutabel. De meeste discussie op fora vindt, mijns inziens, zijn oorsprong in het feit dat niet elk systeem dezelfde resolutie (kwaliteit, oplossend vermogen, etc.) heeft. Om deze reden zegt meneer A dat hij het niet hoort en meneer B zegt dat hij het overduidelijk hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Proprius, een interlink kan echt wel slechter zijn dan een stukje puur koper bijvoorbeeld. Jij zou ook moeten weten dat bekabeling niet altijd neutraal is, m.i. krijg je een filterende werking die afhankelijk van de omstandigheid beter of slechter is. Een verandering is wat mij betreft niet per definitie een verbetering. En die metalen bruggen achterop mij C370, die geleiden prima het signaal hoor. Jij hebt het over de resolutie als oorzaak van discussies. Ben jij dan iemand die roept dat een set niet goed genoeg is als iemand toevallig geen verschil hoort? Dat vind ik nl. een erg beperkte visie. Het zou net zo goed het luisterend en verwerkend vermogen van de luisteraar kunnen zijn, of misschien wel zijn fantasie om maar wat te noemen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Wat een gelul allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 En die metalen bruggen achterop mij C370, die geleiden prima het signaal hoor. Probeer eens een interlink. Hoor je geen verschil, dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 En die metalen bruggen achterop mij C370, die geleiden prima het signaal hoor. Probeer eens een interlink. Hoor je geen verschil, dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Wie zegt dat ik het niet geprobeerd heb? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Het nadeel van vastsolderen is dat je dan niet makkelijk een externe voor- of eindversterker kunt aansluiten. Mijns inziens is dat toch wel het beste, want dan heb je de kortste signaalweg. Echter, Als je toch bezig gaat: leg eens een platte knoop in dat stukje draad. plaatje_platte_knoop Werkt als een soort gratis HF filter. Van de vele soorten knopen schijnt alleen de platte knoop te werken, vanwege de symmetrie. Het rondje open houden (vingerdikte), maar de knoop zelf strak aantrekken. Een tijdje terug is in een Duits tijdschrift eraan gemeten. Er waren (kleine) meetverschillen. Ben benieuwd of je ook verschillen hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Als je toch bezig gaat: leg eens een platte knoop in dat stukje draad. Kijk, een tweak die geen geld kost. Dat zijn de beste.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Wie zegt dat ik het niet geprobeerd heb? Wie zegt dat het niet beter kan dan de brugjes? Nee, even zonder dollen. Natuurlijk kan een interlink slechter zijn dan een stukje puur koper, echter de meeste metalen brugjes zijn van een inferieure kwaliteit (ik heb het ook met NAD's geprobeerd). Ik ging er te snel vanuit dat er goede interlinks werden gebruikt zonder er rekening mee te houden dat veel mensen bijvoorbeeld nog met VDH kabeltjes spelen. Die brugjes van jouw geleiden inderdaad prima, maar we willen meer dan prima! Probeer gewoon een (in jouw ogen) goede interlink en je zou een verschil moeten horen. Of, wat waren je bevindingen met de interlink die je al probeerde? Ik ben niet iemand die meteen roept dat het aan de resolutie ligt. Fantasie en hoortechniek zijn ook van invloed. Echter, bij veel uitspraken wordt dat wel vergeten. Immers, ieders zijn set is het beste wat hij ooit heeft gehad. Zo las ik ooit op hifi.nl dat iemand een superstrak laag had, zuiver hoog en een midden om van...nou ja, je snapt het wel. Kijk ik later in zijn profiel, heeft hij MIssion M73 boxen (minder dan 400 Euro per paar)...Dezelfde termen worden gebruikt bij het aanprijzen van bijvoorbeeld de Avalon Eidolon Diamond ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Resolutie is een onderschat iets, zeker omdat niet iedereen iets beters heeft gehoord dan hij thuis heeft staan. Zeg dat wel zeg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Die brugjes van jouw geleiden inderdaad prima, maar we willen meer dan prima! Probeer gewoon een (in jouw ogen) goede interlink en je zou een verschil moeten horen. Of, wat waren je bevindingen met de interlink die je al probeerde? Ik heb het geprobeerd met zelfbouw zilver, incl. zilveren bullet pluggen, en het verschil was nihil. Maar ik wil niet verzanden in w Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Resolutie is een onderschat iets, zeker omdat niet iedereen iets beters heeft gehoord dan hij thuis heeft staan. Natuurlijk is de ene set de andere niet in resolutie, maar ook in andere factoren. Ik denk trouwens dat de meeste forummers hier een aardige ervaring hebben met diverse sets en componenten, bij anderen, in de winkel, op beurzen, enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pimster Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Het grote voordeel lijkt mij dat er een afgeschermde interlink kan worden gebruikt. Dat enkele brugje waar het signaal doorheen gaat, kan m.i. als een antenne werken. Bij mijn Yamaha versterker het ik jaren geleden de brugjes ook vervangen voor interlink. Of de geluidsverbetering enorm was kan ik me niet meer herinneren, maar geschaad heeft het zeker niet. Groeten Pim Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Het grote voordeel lijkt mij dat er een afgeschermde interlink kan worden gebruikt. Dat enkele brugje waar het signaal doorheen gaat, kan m.i. als een antenne werken.Groeten Pim Pim, er zijn ook niet-afgeschermde interlinks die HEEL hoog aangeschreven staan (Nordost), dus het is niet noodzakelijkerwijs een kwestie van afscherming. In de versterker en je andere hardware zitten vast ook enkele onafgeschermde draadbrugjes. Moeten die dan ook vervangen worden door afgeschermde kabeltjes? Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Het grote voordeel lijkt mij dat er een afgeschermde interlink kan worden gebruikt. Dat enkele brugje waar het signaal doorheen gaat, kan m.i. als een antenne werken. We hebben het over een paar centimeter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pimster Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Thingman: Onafgeschermde kabel in de kast is natuurlijk heel gebruikelijk, maar ik ga er even vanuit dat een metalen behuizing ook afscherming biedt tegen RF van buitenaf. V.w.b. Nordost: in mijn opstelling en bij mijn dealer werkte het niet, zowel de speakerkabels als de interlinks, terwijl het toch allebei top of the line was (walhalla?). "Korrelig" in het hoog (vond ik) en bovendien erg duur. Ik doe 't nu met zelfgemaakte interlinks, de bekende zilveren met bullets (afgeschermd) en dynaudio OCOS (coaxiaal, maar niet afgeschermd) en ik ben daar al langere tijd tevreden mee. cqm: De korte brugjes kunnen naar mijn idee juist vanwege hun lengte (of het gebrek daaraan) gevoelig zijn voor bepaalde hoogfrequente RF. Maar zoals gezegd in mijn opstelling destijds maakte het niet veel uit. Misschien was het meer 't idee.. Groet Pim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 december 2004 Report Share Posted 28 december 2004 Beste, Je gaf al aan deze optie niet te prefereren, maar persoonlijk zou ik de amp toch intern aan elkaar doorsolderen. En dan het iefst nog veel dichter in het ontwerp dan bij de uit/in-gangen. Elke kontakt overgang is er een teveel. Het zijn juist contactovergangen die wel echt verschil maken. Als je met het juiste soldeergereedschap en juiste soldeerkunde dieper in het ontwerp op de print de voor en eind met elkaar verbind garandeer ik je dat het zijn vruchten afwerpt. Wil je je voor en eind achteraf toch ineens scheiden. Dan knip je het intern zo weer door. Succes! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 Thingman: Onafgeschermde kabel in de kast is natuurlijk heel gebruikelijk, maar ik ga er even vanuit dat een metalen behuizing ook afscherming biedt tegen RF van buitenaf. V.w.b. Nordost: in mijn opstelling en bij mijn dealer werkte het niet, zowel de speakerkabels als de interlinks, terwijl het toch allebei top of the line was (walhalla?). "Korrelig" in het hoog (vond ik) en bovendien erg duur. Ik doe 't nu met zelfgemaakte interlinks, de bekende zilveren met bullets (afgeschermd) en dynaudio OCOS (coaxiaal, maar niet afgeschermd) en ik ben daar al langere tijd tevreden mee. Groet Pim Je hebt misschien wel gelijk voor wat betreft de afscherming van de behuizing, al weet ik niet hoe goed die is bij kunstof. Ik heb zelf een CD80 (Marantz) waarbij binnenin de behuizing nog een koperen behuizing is aangebracht. It's all in the match, v.w.b. bekabeling. Twee maanden geleden heb ik twee sets Siltech interlinks in de la gelegd omdat het met mijn huidige set niet klikte. Voor 150 euro kocht ik tweedehands 3 sets Nordost Black Knight (goedkoopste interlink) en 2x2 meter bi-wire Flatline en de match is wel terug. Wat je over het hoog zegt hoor ik bij mij wel een beetje terug: volgens mij moet het wel beter kunnen, maar of het aan de interlink ligt weet ik niet zeker. Ik kan (bij mij) nog wel 4 andere dingen verzinnen waar het aan zou kunnen liggen..... Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 Niet afgeschermde interlinks werken, als je pech hebt, prima als antenne. De hf die het oppikt hoor je niet natuurlijk niet direkt maar indirekt als ruis en storing op het signaal. Simpel gezegd het schone signaal word wat wolliger en er gaat signaal resolutie verloren. Mensen die een systeem hebben met een van nature al twijfelachtige weergave resolutie menen door het gebruik van dergelijke kabels wat meer detail te gaan horen. Details die in de relatief hoge ruisvloer blijven steken worden door de toegevoegde storing ineens af en toe boven de ruisvloer gebracht. Er is meer 'detail' waarneembaar maar dat is allerminst een schoon signaal. (De werking komt min of meer overeen als dat van dither bij analoog naar digitaal omzetting) Kortom deze (dure) niet afgeschermde interlink rommel links laten liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gebharro Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 Ik heb de bruggetjes achterop mijn NAD C370 vervangen voor Taralabs Missing Link. Dit zijn zeer korte interlinkjes speciaal hiervoor ontworpen. Doen het in mijn beleving beter dan de originele bruggetjes. Af en toe kom je ze tweedehands nog tegen. Gewoon proberen, zo'n grote investering is het niet (15 euro). Gr. Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 Ik heb onafgeschermde interlinks en ik heb er een tijdje aluminiumfolie omheen gedaan als afschermingsproef. IK vond het nadeel groter dan het beoogde voordeel (geen HF etc.) De muziek klonk veel doodser en 'gemaakt'. De los- en natuurlijkheid waren veel minder. Ik houd het in mijn set dus op onafgeschermde interlinks (alle bekabeling is bij mij trouwens onafgeschermd). Ik zou onafgeschermde interlinks niet bij voorbaat rommel noemen, FrankD. Soms doet afscherming meer kwaad dan goed! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts