Jump to content

hertz instellingen

Guest eppie.kuipers@planet.nl
 Share

Recommended Posts

Guest eppie.kuipers@planet.nl

Beste Marcel van mijnhifi ik bedoel de Hertz

instellingen van de de drie soorten luidsprekers in een geluidskast.

Dus de hoge tonen van 100 Hertz tot b.v 1KHertz.De centerspeaker bv van 500hertz tot

10KHertz.alvast bedankt evengoed voor je advies (al weet ik niet wat je precies bedoeld met die cut off instellingen)(cut off

is iets afsluiten toch???).

Guest schri607

hallo eppie,

marcel bedoeld de afkap frequentie welke bepaald tot hoeveel de desbetreffende speaker bepaalde frequenties toebedeeld worden, en de vraag welke speakerset-up je gebruikt.......

in principe komt het erop neer dat je middels een (on screen) instelmenu je type luidsprekers moet aangeven.

in het speaker setup-menu wordt een keuze aangeboden meestal aangeduid met large en small en none.

dit moet je in de handleiding ergens terug kunnen vinden.

zijn ze 'large' of 'small' of met andere woorden kunnen jouw voorste (stereo) speakers

het volledige bereik van 20 tot 20 khz aan

kies dan 'large'.

gebruik je een compactere/kleinere center

kies dan 'small'

heb je geen center kies dan 'none'

het center-signaal wordt dan middels een downmix naar je 2 voorste (stereo) speakers gevoerd.

gebruik je bv surroundspeakers die even groot zijn als een telefooncel kies dan voor

de instelling large, deze kunnen dan ook immers de lagere (bas)frequenties aan.

is dit niet zo kies dan 'small' en wederom gaat het (sub)laag van dat kanaal naar je voorste speakers.

nog belangrijker, als je geen subwoofer hebt kies voor 'none' of 'no' de laagste basfrequenties gaan dan automatisch naar je

grootste luidsprekers.

stel je hebt een active subwoofer 2 redelijk grote (front)zuilluidsprekers, een kleine centerluidspreker en wat kleinere (rear)luidsprekers dan komt jouw speakerset-up

er zo in het instel menu uit te zien:

frontspeaker: large

centerspeaker: small

surroundspeakers: small

subwoofer: yes

mocht er om een 'freq.cuttoff' gevraagd worden stel dan de waarde 80hz in.

alle lagere tonen onder de 80hz gaan dan naar de beide frontspeakers en subwoofer.

de center en surrounds worden dan in feite ontlast van deze signalen die ze toch niet kunnen weergeven.

suc6, ron

• 4 weeks later...
Guest fvisser

hallo Ron,

Ik heb een NAD t760 ac-3/dts receiver, maar het onscreen menu laat alleen maar vaste instellingen zien.

Hoe kan ik dat dan veranderen en zelf instellen ?

alvast bedankt, frans

Guest schri607

hallo frans,

de nad t760 heeft helaas ( en ik geloof ook als enige van alle andere merken ) vaste parameters voor de speakerset-up.

je kunt dus bv niet de surrounds 'small'

en je center 'large' toekennen of welke andere combinatie dan ook maar enkel alles op 'large' of alles op 'small' zetten.

welke speakerconfiguratie heb je en wat is je huidige versterkerinstelling ?

gr. ron