kww Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 hallo mensen zoals jullie konden zien in de rubriek 2ehands heb ik een setje jmr,s gehaald in de winkel was het me niet opgevallen dat de luidsprekers iets te duidelijk in het midhoog en hoog aanwezig zijn. kan natuurlijk ook aan de versterker liggen, zij hadden hem op een bose prof versterker staan. nu heb ik meermalen gelezen dat verzilverde kabels de scherpte kan versterken. bij het open schroeven van de luidsprekers viel het me op dat de interne bekabeling ook allemaal zilver was. mijn huidige kabels zijn verzilverde koperkabels van 2.5 mm2 zou het verstandig zijn om de luidspreker kabels te vervangen door goede koperdraden? en is het te doen om de binnenbekabeling dan ook mee te vervangen met dezelfde bekabeling? over mijn filter zit een soort harslaagje, waar dient dit voor en gaat dat nog in de weg zitten? of zou ik kunnen beginnen met het filter te verbeteren (als dat nodig is) misschien kan iemand eens de foto,s bekijken die ik op onderstaande link geplaatst heb, zodat jullie even een duidelijker beeld hebben. http://kww00.myphotoalbum.com/view_album.p...ame=jmr-cantate bedankt alvast voor het meedenken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pimster Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 Dat ziet er wel serieus uit op de foto's. Mooi filter, goede kast en goede demping. De interne bekabeling zal w.s. wel van vergelijkbare kwaliteit zijn. Daar zou ik dus niet zomaar iets aan veranderen. Bovendien heeft het veranderen van de interne bekabeling nooit zoveel effect is mijn ervaring. Vervangen van filtercomponenten wel, maar in het geval van jouw JMR's ziet het er al goed uit. Als je wat minder frisheid wil zou je kunnen overwegen de seriecondensators te vervangen door Audyn Cap plus (initieel wat scherp, dus wel heel lang inspelen..) of door Audyn MKP (geeft wat minder detail) of gewoon met weerstandjes werken. Misschien wen je nog aan het wat heldere geluidsbeeld. Zo niet, dan zou ik het eerst in de bekabeling van je installatie zoeken (Siltech?, lekker wollig...), daarna misschien in de electronica en dan pas de speakers. Mvg Pim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 Hallo, Misschien kan deze site jou helpen www.audio.nl/tips.htm Sroll naar beneden en kijk bij Tweeters. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 ik zou experimenteren met een spoel op de basspeaker met een wat grotere draaddoorsnee (ik heb nu 1x3 mm vlakdraad en at wordt folie, het dikste dat er is). minder weerstand, komt ie iets naar voren, maar vooral minder demping, waardoor in mijn ervaring het laaggebied meer detail gaat vertonen. daardoor klinken stemmen en zo voller. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 hallo mensenzoals jullie konden zien in de rubriek 2ehands heb ik een setje jmr,s gehaald in de winkel was het me niet opgevallen dat de luidsprekers iets te duidelijk in het midhoog en hoog aanwezig zijn. kan natuurlijk ook aan de versterker liggen, zij hadden hem op een bose prof versterker staan. nu heb ik meermalen gelezen dat verzilverde kabels de scherpte kan versterken. bij het open schroeven van de luidsprekers viel het me op dat de interne bekabeling ook allemaal zilver was. mijn huidige kabels zijn verzilverde koperkabels van 2.5 mm2 zou het verstandig zijn om de luidspreker kabels te vervangen door goede koperdraden? en is het te doen om de binnenbekabeling dan ook mee te vervangen met dezelfde bekabeling? over mijn filter zit een soort harslaagje, waar dient dit voor en gaat dat nog in de weg zitten? of zou ik kunnen beginnen met het filter te verbeteren (als dat nodig is) misschien kan iemand eens de foto,s bekijken die ik op onderstaande link geplaatst heb, zodat jullie even een duidelijker beeld hebben. http://kww00.myphotoalbum.com/view_album.p...ame=jmr-cantate bedankt alvast voor het meedenken Als je dergelijke speakers klankmatig wilt gaan compenseren is dat het begin van het eind als leek. Ik zou de oorzaak zoeken in begeleidende factoren en pas in laatste instantie in die luidsprekers. Wat eruit ziet als zilverkabel kan best een zilverkleurige koperkabel zijn overigens. Het is toch logisch dat heel je systeem op zijn kop komt te staan en je helemaal opnieuw moet beginnen met dingen op elkaar af te stemmen als je je luidsprekers vervangt? Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 ...in de winkel was het me niet opgevallen dat de luidsprekers iets te duidelijk in het midhoog en hoog aanwezig zijn.kan natuurlijk ook aan de versterker liggen, zij hadden hem op een bose prof versterker staan. ... over mijn filter zit een soort harslaagje, waar dient dit voor en gaat dat nog in de weg zitten? of zou ik kunnen beginnen met het filter te verbeteren (als dat nodig is) Wat is je referentie? Misschien heb je al een tijd naar luidsprekers geluisterd met overdreven laag en klinkt het nu evenwichtig. Wat betreft de harslaag; deze lijkt me bedoeld om de onderdelen stevig met het plankje te verlijmen wat weer tot voordeel heeft dat de boel niet door de luchtbeweging in trilling wordt gebracht. Het zit wel in de weg als je de boel wil modificeren. Maar begin eerst eens met de rest van de setup, is je versterker van goede kwaliteit en probeer eens dikke koperkabels in plaats van verzilverde, al geloof ik zelf niet zo dat dat erg veel gaat uitmaken. Ook de plaatsing van de luidspreker kan helpen: Wat dichter bij de muur versterkt doorgaans het laag. Het filter ziet er zo op het eerste gezicht niet slecht uit, misschien werkt een seriespoel met dikker draad, zoals al is voorgesteld. Maar dat leidt tot een strakker laag dat meestal als te weinig wordt ervaren. Een kleine weerstand (een of twee ohm) in serie met de tweeter verlaagt het niveau enigzins maar doet het kantelpunt wel verschuiven. Wil je de middentoner en tweeter goed dempen zul je spanningsdelers moeten maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 In het midden zit een dijk van een "middentoner" de audax two 34 xo of een ouder type h13d34. Een van de grotere midden/hoog luidsprekers ooit gemaakt. Top hoog zal zo te zien ook een audax luidspreker zijn ( zeker gezien de afkomst van de Jean Marie. Bevalt je de tonale balans niet ( te hard ) kan je dit oplossen op twee manieren; ik ga er even vanuit dat je het hoog met 1 dB wilt dempen. 1. je gebruikt de frontjes van de luidsprekers ( behoud van de klankkarateristiek ) 2. wil je de frontjes niet gebruiken soldeer je twee weerstanden tussen het filter en de tweeter in . 1 weerstand van 1 ohm en 1 weesrtand ( paralel met de tweeter ) van 65 ohm . Let wel dat je hiermee de tonale balans van de luidspreker veranderd ( kan ten goede komen maar het kan ook slecht ) Je kan natuurlijk je luisterruimte meer gaan dempen met geluidsdempende materialen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 ik zou experimenteren met een spoel op de basspeaker met een wat grotere draaddoorsnee (ik heb nu 1x3 mm vlakdraad en at wordt folie, het dikste dat er is). minder weerstand, komt ie iets naar voren, maar vooral minder demping, waardoor in mijn ervaring het laaggebied meer detail gaat vertonen. daardoor klinken stemmen en zo voller. groet Of iets afwikkelen die spoel wil ook weleens helpen. scheelt je een hoop soldeerwerk en als het je niet bevalt wikkel je hem gewoon weer zoals hij was Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 Nooit doen zo`n spoel aanpassen. Het kantelpunt van de luidsprekers verander je hiermee. Je moet het niveau aanpassen van de luidsprekerunits, niet de scheidings-frequentie ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kww Posted 30 december 2004 Author Report Share Posted 30 december 2004 de rest van de setup denon pma 2000r versterker (2 x 80 op 8 ohm en 2 x 160 op 4 ohm) denon dcd1650ar onbekend merk interlink en luidsprekerkabel. wat ik had was marantz 5300 receiver marantz 6200 dvd speler tannoy m3 zuilluidsprekers met dezelfde bekabeling. onbekend merk het kan natuurlijk zo zijn dat ik even moet wennen aan het hoog omdat mijn vorige setup daar niet zo geweldig in was. overigens stond op de lagetoner seas met een nummer 15013 datzelfde nummer stond ook op de middentoner en op de tweeter, alhoewel ik daar geen seas of ander merk op kon vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 Die midden toner is zoals ik in de vorige post al vermelde een van het merk audax . Aan de aansturing zal het niet liggen, het is niet het beste maar zeker ook niet het slechtste. Als ik het zo lees zal het of even wennen zij voor je, een harder klankbeeld of eventueel ( ik kan niet in je luisterruimte kijken ) een aanpassing doen in je kamer ( meer stofferen ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
kww Posted 30 december 2004 Author Report Share Posted 30 december 2004 vandaag hebben een paar kameraden even geluisterd naar de setup volgens hun was het zo veel beter dan wat ik eerst had, en kwam het veel helderder over zoals het zou moeten. volgens hun lag het waarschijnlijk aan de gewenning. ik laat het dus even voor wat het is,, een paar luistersessie,s met nog wat verschillende muzieksoorten en dan later maar eens weer zien of het me nog steeds stoort. ik ga nog wel de bekabeling en de interlink vervangen. oja de vorige eigenaar had de luidsprekers op swenkwieltjes neergezet zou het een goede verbetering zijn deze te vervangen door spikes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 Ik zou zeggen van niet Als je geluk hebt staan ze na een tijdje luisteren bij de buren....( laat maar rollen ) Gewoon die zwenk-wieln demonteren en spikes eronder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 oja de vorige eigenaar had de luidsprekers op swenkwieltjes neergezetzou het een goede verbetering zijn deze te vervangen door spikes? Oh ja natuurlijk, nu staat de kast op de maat van de muziek mee te schuiven (bij wijze van spreken dan). De beweging van de kast gaat ten koste van de energie die beter in de beweging woofer gestoken kan worden. Nieuwe spikes of kegels zou beslist het eerste zijn wat ik zou veranderen, zelfs voordat ik nieuwe bekabeling zou aanschaffen. Als je laminaat hebt zouden geschikte rubberen voetjes of dempers wel eens beter kunnen functioneren dan spikes. Trouwens best wel een mooie luidspreker om te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 Spikes met onderlegschijven tegen het beschadigen van de vloer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kww Posted 30 december 2004 Author Report Share Posted 30 december 2004 oja de vorige eigenaar had de luidsprekers op swenkwieltjes neergezetzou het een goede verbetering zijn deze te vervangen door spikes? Als je laminaat hebt zouden geschikte rubberen voetjes of dempers wel eens beter kunnen functioneren dan spikes. Trouwens best wel een mooie luidspreker om te zien. ja ze staan op een laminaat vloer. en echt mooi vind ik ze niet, maar goed daar is het ook niet om te doen. ik zal meteen eens kijken naar spikes of rubbers Link to comment Share on other sites More sharing options...
kww Posted 31 december 2004 Author Report Share Posted 31 december 2004 ik heb inmiddels een product blaadje van jmr gekregen waar wat informatie op staat helaas is het allemaal frans dus ik snap alleen de universele dingen het filter was iets met 18db en daarna met 6 db 3e orde en 1 orde is er iemand die dit even voor mij kan vertalen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 31 december 2004 Report Share Posted 31 december 2004 Is het niet veel logischer om te beginnen met een karakteristiek meting? Naar Speakerland of Speaker & co en zeker voor het midden hoog krijg je betrouwbare meetgegevens.. Misschien loopt het inderdaad op in het hoog, misschien is het keurig vlak.. Voordat je dat weet zou ik niets doen eigenlijk.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kww Posted 31 december 2004 Author Report Share Posted 31 december 2004 ja, dat kan natuurlijk ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 31 december 2004 Report Share Posted 31 december 2004 Is het niet veel logischer om te beginnen met een karakteristiek meting? Naar Speakerland of Speaker & co en zeker voor het midden hoog krijg je betrouwbare meetgegevens.. Mocht het niet goed zijn kunnen ze je meteen een gedegen advies geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 januari 2005 Report Share Posted 7 januari 2005 hallo mensenzoals jullie konden zien in de rubriek 2ehands heb ik een setje jmr,s gehaald in de winkel was het me niet opgevallen dat de luidsprekers iets te duidelijk in het midhoog en hoog aanwezig zijn. kan natuurlijk ook aan de versterker liggen, zij hadden hem op een bose prof versterker staan. nu heb ik meermalen gelezen dat verzilverde kabels de scherpte kan versterken. bij het open schroeven van de luidsprekers viel het me op dat de interne bekabeling ook allemaal zilver was. mijn huidige kabels zijn verzilverde koperkabels van 2.5 mm2 zou het verstandig zijn om de luidspreker kabels te vervangen door goede koperdraden? en is het te doen om de binnenbekabeling dan ook mee te vervangen met dezelfde bekabeling? over mijn filter zit een soort harslaagje, waar dient dit voor en gaat dat nog in de weg zitten? of zou ik kunnen beginnen met het filter te verbeteren (als dat nodig is) misschien kan iemand eens de foto,s bekijken die ik op onderstaande link geplaatst heb, zodat jullie even een duidelijker beeld hebben. http://kww00.myphotoalbum.com/view_album.p...ame=jmr-cantate bedankt alvast voor het meedenken heb je de Plaatsing al optimaal???????? als je dat nog niet geprobeerd hebt dan zou ik zeggen FF schuiven met die speakers en dan pas modeficeren of andere kabels proberen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 januari 2005 Report Share Posted 7 januari 2005 hallo mensenzoals jullie konden zien in de rubriek 2ehands heb ik een setje jmr,s gehaald in de winkel was het me niet opgevallen dat de luidsprekers iets te duidelijk in het midhoog en hoog aanwezig zijn. kan natuurlijk ook aan de versterker liggen, zij hadden hem op een bose prof versterker staan. nu heb ik meermalen gelezen dat verzilverde kabels de scherpte kan versterken. bij het open schroeven van de luidsprekers viel het me op dat de interne bekabeling ook allemaal zilver was. mijn huidige kabels zijn verzilverde koperkabels van 2.5 mm2 zou het verstandig zijn om de luidspreker kabels te vervangen door goede koperdraden? en is het te doen om de binnenbekabeling dan ook mee te vervangen met dezelfde bekabeling? over mijn filter zit een soort harslaagje, waar dient dit voor en gaat dat nog in de weg zitten? of zou ik kunnen beginnen met het filter te verbeteren (als dat nodig is) misschien kan iemand eens de foto,s bekijken die ik op onderstaande link geplaatst heb, zodat jullie even een duidelijker beeld hebben. http://kww00.myphotoalbum.com/view_album.p...ame=jmr-cantate bedankt alvast voor het meedenken Hallo zeg mooie speaker maar dat filter , ik zag dat iemand zij wat een mooi filter. Nou ik vind het filter vrij eenvoudig maar wel degelijk als ik jou was ging ik alle onderdelen die werkelijk in lijn staan met een speaker vervangen door betere. Ik zou daarbij hulp vragen van een zaak als Speaker en Co zij kunnen de waardes van de spoelen meten. Verder zag ik die zelfde persoon zeggen goede demping Helaas Helaas ook hier ben ik het niet helmaal mee eens het noppen schuim is wel goed maar dempt alleen reflecties en een beetje kast resonanties, ik zou vanaf achter de woofer schapewol erbij doen tot op de helft van de kast. Zo dempje dan ook nog de meeste staande golven effectief. oja de hars op het filter is waarschijnlijk epoxyhars , en zorgt dat de boel goed fast zit zodat je minder last hebt van microfonie. Ik hoop dat je hier wat aan hebt . Met vriendelijke groeten Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts