Jump to content

Thinkman bij Thingman

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

28 december heb ik een bezoek gebracht aan Toine, want ik wilde graag eens horen hoe zijn Apogee Duetta Signature speakers klinken in de recent gereed gekomen luisterruimte op zolder.

Na eerst in de huiskamer kennis gemaakt te hebben met Toine en zijn vriendin Pauline gaan we met volle bepakking (cd's, camera e.d.) naar de zolder.

Via een inklapbare (Vlizo)trap betreden we de zolder, die als dedicated luisterruimte is ingericht.

In het echt ziet de zolder er iets anders uit dan op de website, bovendien is de opstelling kort geleden veranderd en staat de set nu in de breedterichting opgesteld.

Op de plaatjes kun je wat minder goed zien hoe groot de ruimte is en hoe alles zich tot elkaar verhoudt.

De speakers staan ver uit elkaar, wat mij betreft mogen ze wat dichter bij elkaar staan, want de muziek wordt toch (ver) buiten de speakers geprojecteerd.

De componenten staan op dempende houten tableaus en de speakerkabels raken de grond niet door de houten blokjes waarop ze rusten.

overview_m.jpg

Toine heeft de laatste tijd flink aan de weg getimmerd, ik zet alles even kort op een rijtje:

Een Marantz CD80 is er al sinds december 1990, de Meridian 263 dac is 1 juni 2004 in gebruik genomen, de AR LS7 pre staat er sinds 23 juli 2004, evenals de Krell KSA50 versterker en de Apogee Duetta's dateren van 29 juli 2004.

Later zijn nog wat kabels vernieuwd, zoals in september 2004 de Nordost Super flatline Gold speakerkabel vanwege de bi-wire mogelijkheid en een paar setjes Nordost Black Knight interlink tussen dac/pre en pre/eind.

De eerder als interlink gebruikte Siltech 4/56II is ingezet als digitale interlink tussen loopwerk en dac, maar uiteindelijk werd dit ook een Nordost Black knight interlink.

Netspannings voorzieningen

De Krell KSA50 wordt verwend met een lang 5-aderig Lapp netsnoer vanuit de meterkast, waardoor de verliezen en storingsinvloeden zo klein mogelijk zijn.

De rest van de set wordt gevoed met een mooi verdeelblok waarvan de voeding separaat gefilterd wordt door een Nederlands (!) SEEC Hqsn-4u 'inline' netfilter.

Opmerkelijk is dat Toine een eigen aardpunt in de tuin heeft, waar de set in 'sterconfiguratie' op is aangesloten, precies zoals het hoort dus.

Behalve aan de set is ook aan de luisterruimte op zolder alle aandacht besteed, de ruimte is akoestisch geoptimaliseerd en dat kun je goed zien langs de wanden.

Ik treed in de review hierover niet in detail, omdat Toine de opbouw op zijn website al zeer uitgebreid heeft besproken.

Wat ik prettig vind aan de akoestiek is dat het niet al te 'dood' of verstikkend overkomt, Toine heeft een mooie balans gevonden die de muziek alle ruimte geeft, om dynamisch, gedetailleerd en realistisch over te komen.

newset02m.jpg

Luisteren

We draaien een aantal cd's van Toine, zijn muzieksmaak heeft aardig wat overlapping met de mijne, wat de muziekkeuze makkelijk maakt.

Op mijn verzoek beginnen we met de stem van een vrouw en dit wordt Janis Ian (cd Breaking Silence, remastered), ik ken haar muziek en het heeft veel raakvlakken met mijn eigen favoriet Laurie Anderson.

De stem van Janis komt heel natuurlijk over en je hoort (te?) goed wat er met de microfoon en processing gebeurt, een teken dat de set veel details weergeeft.

Heftige en dynamische muziek heeft bij Toine duidelijk de voorkeur en het mag best een ruimtelijk 3D- kunstwerkje zijn, zoals Pocket Universe of toppertje One Second (Give me your gold) van Yello bijvoorbeeld.

c85473n43ta.jpgc50194wks0p.jpg

Van Prodigy draaiden we het vrij heftige Way it is van de nieuwste cd Always outnumbered, never outgunned.

Persoonlijk hoor ik liever een klassieker als The fat of the land, maar goed, met bovenstaande cd hoor je wel erg goed hoe mooi de set heftige muziek kan weergeven.

Toine heeft ook 'normale' muziek in huis, zoals Donald Fagen met Kamakiriad, wat heel erg lekker klinkt.

f59500fsnav.jpg

Om het laag aan de tand te voelen draaide ik Song of the stars van DCD, in dit nummer worden we getracteerd op een hoogpolig laagtapijt dat z'n weerga niet kent, maar tegelijk blijkt het grote plaatje zich tot de speakeropstelling te beperken i.p.v alle kanten op uit te dijen.

De opname zit bomvol met kamerbrede effekten, zwevende stemmen en percussie, waarbij normaal gesproken de speakers niet meer zijn terug te vinden.

Een grapje van mij tussendoor is Hard head zone van THINKMAN, waar ken ik die naam toch van ....

f84491k0x9d.jpg

Toine houdt van verrassingen en hij kwam met een eigen productie, het nummer heet Pathfinder en is uitgevoerd door zijn Sound Integrity Project.

Het is een nogal afwissellend stuk elektronische muziek met allerlei house-achtige invloeden erin, leuk vind ik het uitgebreide gebruik van 'panning' waardoor de muziek 3D dimensies krijgt.

Wat mij opvalt is de levendigheid van de set en de punch in het (mid)laag, dit alles is prima in orde en je gaat onbewust zoeken naar de 'woofer', die je natuurlijk niet zult vinden in de Duetta's.

Het hoog is beheerst, schoon en snel, al heb ik wel het idee dat het een beetje op de Duetta's blijft 'plakken' i.p.v. helemaal vrij in de ruimte te klinken.

Dit idee heb ik ook met de diepteweergave, er is zeker een behoorlijke diepte hoorbaar, maar net iets te duidelijk direct vanaf de panelen opgebouwd.

Dit hindert overigens geheel niet, maar wanneer je ooit het beeld helemaal los van de speakers hebt gehoord, dan valt het wel op.

Het laag is duidelijk en doorzichtig en wordt in de juiste proporties weergegeven, al heb ik het gevoel dat het midlaag (boven 100Hz) iets bevoordeeld wordt en eigenlijk heb ik daar geen moeite mee omdat het zo lekker klinkt.

Toine is zich bewust van het kleine gemis (plakken) en hij wijt dit aan de nog niet optimale speaker opstelling en/of aan de verouderde dac/loopwerk combinatie.

Zelf denk ik dat de speaker opstelling hierbij een grote rol speelt, aangezien ik dit 'plakken' ook makkelijk kan veroorzaken door mijn speakers anders te plaatsen.

Ook kan het een lichte vervorming in het hoog zijn, dit hoor je vooral op de speaker en ik heb al eens geconstateerd dat zelfs een netsnoer van een versterker hiervan de oorzaak kan zijn.

Een verzilverde interlink, speakerkabel of netsnoer kan ook vervorming in het hoog opleveren.

Bij mijn eigen cd's viel bij DCD Into the Labyrinth een soort resonantie in het laag op, dit blijkt een eigenschap te zijn van verouderde panelen, waarvan een bepaalde schuimsoort is uitgedroogd.

Dit schuim vind je ook terug op de hechtranden van oude 30cm Watkins woofers van Infinity.

Het geluid is alleen goed hoorbaar wanneer het laag zonder andere instrumenten speelt, anders wordt het gemaskeerd door de rest van de muziek.

Bij de Apogee-fans wordt dit 'buzzen' genoemd.

Ritmisch is op de set weinig tot niets aan te merken en dat is een compliment, aangezien er met een losse dac en loopwerk wordt gespeeld, wat niet altijd helemaal goed gaat.

De AR LS7 heeft geen eigen signature, maar klinkt heel eerlijk en open, met name de punch valt me reuze mee omdat dit bij mijn voormalige AR LS2b mkII tegen viel.

De verschillen tussen deze pre's zijn echter groot, de LS7 is een volledige buizen pre en de LS2b is een gebalanceerd hybride ontwerp met alleen een buisje op de ingang.

Uiterlijk is er echter weinig tot geen verschil, de knoppen en schakelaars zitten op dezelfde plek.

Toine was al van plan om de AR LS7 een rivisiebeurt te geven, want na 7 jaar zijn de buizen wel aan vervanging toe.

Speciaal voor deze luistersessie bleef de AR LS7 nog even staan, op dit moment is hij 'onder het mes'.

Op het laatste moment heb ik voorgesteld om een xtc netsnoer mee te nemen, zodat we deze konden vergelijken met een ander los netsnoer.

Het enige losneembare (5-aderige Lapp) netsnoer zit op de Merdian dac en deze hebben we dus vervangen.

xtctoine.jpg

Waar zou het xtc netsnoer zich bevinden op dit plaatje ....

Voor mij is het na jaren ervaring met de xtc netsnoeren gesneden koek, maar ook nu weer ontvouwt zich een zeer ruim 3D beeld, dat je als een koek kunt snijden, zo duidelijk wordt het neergezet.

De muziek wint behoorlijk aan detaillering, want bij het opnieuw spelen van eerder gedraaide (ook bij mij onbekende) cd's hoorde ik veel meer subtiele geluidjes en was 'beweging' in de muziek beter te volgen.

Het hoog wordt wat vriendelijker gepresenteerd en het laag wordt een stukje massiever en krachtiger, gelukkig niet overdreven veel, maar wel goed hoorbaar.

De transparantie van de set blijft goed overeind en je hoort beter hoe de muziek in 'laagjes' is opgebouwd, een prominente stem staat echt vooraan en de strijkers op de achtergrond hebben zich losgemaakt van het geheel.

Wat bij DCD op viel was dat de resonantie in het laag minder hoorbaar was, althans het klonk niet meer storend.

Het totaalbeeld is een stuk homogener en het kleeft niet meer aan de speakers, sterker nog, het hangt als een grote wolk om de speakers heen en ik hoorde soms zelfs hoogte plaatsing, die eerder niet duidelijk hoorbaar was.

cd_taiko_3.jpg

Een cd van Joji Hirota en Pete Lockett (taiko to Tabla) met (live) Japanse muziek is indrukwekkend goed 'aanwezig', de vele slaginstrumenten worden erg nauwkeurig opgetekend in de breedte en diepte en ze staan elkaar niet in de weg.

Het laag is heel makkelijk te volgen, het wordt geen brei en het verdrinkt niet in de drukte van alle andere instrumenten, dit zegt iets over de prima resolutie van de hele set.

f2555811lsg.jpg

Van Laurie Anderson draaiden we cd 2 (Live at town Hall NYC sep 19-20 2001) en deze opname kwam heel realistisch over, door het gebrek aan pauzes tussen de nummers hebben we er zeker 5 gehoord, wat de nodige tijd vergde ....

Eenmaal terug op aarde kwam Toine met Amadinda Percussion Group, een klassieke percussie compositie van Var

Guest Kraus vonBentinck

Petje af voor dit glashelder geschreven, zeer informatieve en gedetailleerde verslag, Andre.

Een bijzonder interessant "slachtoffer :D " ook. Geeft natuurlijk vertrouwen als een professional het zelf zo goed voor elkaar heeft.

Guest muziekfreak

Prachtig verslag eerlijk waar. DCD into the labyrinth voornamelijk nummer 1 als ik me niet vergis zit een behoorlijk laag in. Toch knap dat die speaker het kan verwerken!! Enja bij een x-pert op bezoek komen lijkt mij dat je,dat gerust kan zien als leermoment.

Mooi stukje text iig ;)

Prachtig verslag eerlijk waar. DCD into the labyrinth voornamelijk nummer 1 als ik me niet vergis zit een behoorlijk laag in. Toch knap dat die speaker het kan verwerken!! Enja bij een x-pert op bezoek komen lijkt mij dat je,dat gerust kan zien als leermoment.

Mooi stukje text iig ;)

wat een denigrerende leus onder aan je sig, muziekfreak.

vrijgezel. :D

Guest muziekfreak

Dat niet alleen ik ben ###### ;)

Sapien :lol::lol:

:D leuke recensie Andre,van hoe ver ongeveer luisterde je naar de weergevers?

Ik schat de afstand van zitplaats tot elke speaker op ruim 2m, ze staan verder uit elkaar dan dat je er vanaf zit, er is dus geen gelijkbenige driehoek opstelling.

Bovendien zijn de speakers niet ingedraaid.

De reden voor deze opstelling is simpel:

zijwand_r.jpg

Er zit een toegangsluik in de weg, waardoor de rechter speaker niet meer naar links kan staan.

Andr

• 2 weeks later...
:D leuke recensie Andre,van hoe ver ongeveer luisterde je naar de weergevers?

Inmiddels is het experiment met de opstelling in de breedte weer voorbij.

Terug bij af; de boel weer in de lengterichting gezet en de wetenschap dat dit in elk geval de beste optie is rijker.

Toine.

eerstereflecties1.jpg

:) Wat is of zijn nu de grootste hoorbare verbeteringen t.o.v. toen Andre er was Toine ?(v/h laag kan ik me al iets bij voorstellen), gezien een di-pool straler ?

Gr, Jerry

Hallo Jerry,

De breedteopstelling gaf simpelweg geen diep beeld tussen de luidsprekers. Het was nagenoeg kamerbreed, maar niet plastisch of driedimensionaal.

In de lengte kloppen de verhoudingen veel beter, alhoewel ze in feite weer wat te dicht bij elkaar staan zo. Als je deze speakers goed neerzet is er sprake van een goed 3D beeld en echte omhulling met geluid. Ik heb me in het afgelopen halfjaar vooral beziggehouden met de achterwand, maar kreeg er niet helemaal voor terug wat ik verwachtte, met name op dat punt van omhulling.

Nu, in de hernieuwde lengteopstelling zijn de 10 diffuserpanelen verdeeld over de eerste reflectiepunten, waardoor niet alle nadruk op de achterwand is komen te liggen. Dit resulteert in een evenwichtigere ambiance rondom, zeer zeker met ondersteuning door de tubes, die de schoorsteenmantel wat 'verzachten'.

Deze opstelling vormt het laatste experiment met de losse hulpmiddelen. Wanneer de boel weer definitief staat zal ik op de vloer rondom, langs de zijwanden en de wand achter de luisterplaats, laagmetingen doen om te zien hoe het lokaal met probleemfrequenties gesteld is. Ik heb bijvoorbeeld een probleempje rond 35Hz en dat is op sommige plaatsen in de kamer manifester dan op andere. Hetzelfde geldt voor andere probleemfrequenties: die zijn lokaal sterker dan op andere plekken. Met behulp van die metingen rondom krijg ik een beeld waar welke frequenties het meest zinvol zijn om gedempt te worden.

Met andere woorden: ik doe die metingen om te zien op welke frequenties basstraps moeten worden afgestemd die ik in een nieuw ontwerp wil integreren met de ruimte. In dat ontwerp wil ik alle aspecten van een gezonde akoestiek -- nagalmbeheersing, reflectiebeheersing en bass-management -- visueel aantrekkelijk onderbrengen.

Kortom: ik wil behalve een goed klinkende kamer ook nog een mooie kamer en ben nu bijna klaar met de experimentele fase......

Groeten,

Toine.