Jump to content

Harde en zachte klanken op een mooie set

Zee
 Share

Recommended Posts

Twee weken geleden ben ik bij Mordante langs geweest voor een luistersessie. Omdat ik de laatse tijd erg druk ben met mijn werk was het er nog niet van gekomen een recentie te schrijven, maar het is er nu dan toch van gekomen.

De luisterruimte van Mordante is ongeveer 6 meter breedt en een kleine 4 meter diep. De keuken maakt onderdeel uit van deze ruimte en is middels een hoge boekenkast afgescheiden van de zitkamer waar de set van Mordante staat opgesteld. Door de meubels en de stoffering heeft de ruimte een prettige akoestiek om naar muziek te luiteren. Maar al te vaak maak ik het mee dat in de veelal modern ingerichte woonkamers er een veel te lange nagalmtijd heerst, om nog maar niet te spreken van hinderlijke reflectievlakken (glazen salontafels en harde muren). Maar daar is bij Mordante dus in het geheel geen sprake van.

Dan de set, te beginnen bij de speakers. Dit zijn de Impulse Aria SE; een kleine vloerstaander van Nederlandse bodem.

foto%20aria%20uitgeknipt.jpg

De speaker staan ongeveer 2 meter uit elkaar opgesteld op ongeveer 30-40cm voor de achtermuur. De luisterpositie schat ik in op 2-2,5 meter van de speakers en tussen de speakers en de luisterpositie ligt een kleed op de vloer. De versterking bestaat uit een Rotel RC980bx preamp en een Rotel RB1070 eindversterker. Het digitale front end wordt gevormd door een Marantz CD94 mk2 cd speler welke als loopwerk wordt gebruikt en een Wadia DAC (type weet ik niet). Er is ook een Rega P25 draaitafel aanwezig met (meen ik) een clearaudio phono preamp. De bekabeling bestaat uit Cardas (interlinks) en Monster (speakerkabel). Er worden (nog) geen speciale netsnoeren of andere stroomvoorzieningen gebruikt.

De set staat aan de linkerkant van de linker speaker opgesteld in een mooi audiorek.

Mordante is een grote fan van Metal muziek en hij heeft dan ook een breedt assortiment aan CDs in dit genre. Zelf ben ik in het geheel niet thuis in deze muziek en het is nu ook niet het eerste dat ik thuis op zou zetten. Maar dan blijkt weer hoe verrassend leuk een luistersessie bij een forumgenoot kan zijn, want omdat je er eens echt voor gaat zitten ga je veel bewuster naar de muziek luisteren en ontdek je allerlei nieuwe zaken die deze muziek heel verrassend maakt. Niet onvermeld moet hier blijven de toelichting van Mordante op de verschillende bands en de verschillende genres binnen de metal welke hij direct met verschillende tracks van CDs laat horen. Erg leuk!

En hoe klinkt het?

Wat als eerste opvalt is het drukvolle geluid dat uit de Impulse speakers komt. En dat bedoel ik in positieve zin. De speaker is namelijk voorzien van 2 kleine woofertjes waarvan je op het eerste gezicht niet zou verwachten dat er zo

Goededag,

Leuke recensie, Zee! En een mooie setup, Mordante! De eindversterker tussen de speakers geplaatst met korte luidsprekerkabels zorgt vaak voor een sneller en strakker laag. Maar goed, het blijft een woonkamer en de situatie moet zich er ook maar voor uitlenen. Wat ik nog even wil zeggen is dat ik de afwerking van de Impulse's erg mooi vindt! B)

mvg, PD :)

De Impulse speakers van Mordante hebben overigens een (ik meen) noten fineer afwerking. Dat ziet er naar mijn mening nog een stuk mooier uit dan de hier getoonde essen afwerking.

Mordante heeft de frontjes van de speakers er niet op zitten.

Hier nog een plaatje van de speaker op de site van de fabrikant waar je de units kunt zien: foto%20VAD%20aria%20set.jpg

De Impulse speakers van Mordante hebben overigens een (ik meen) noten fineer afwerking. Dat ziet er naar mijn mening nog een stuk mooier uit dan de hier getoonde essen afwerking.

Hier nog een plaatje van de speaker op de site van de fabrikant waar je de units kunt zien: foto%20VAD%20aria%20set.jpg

Deze impulsen zijn met 3mm bamboe bekleed, ook aan de binnenkant.

Ze zijn er ook in kersenhout.

DEPETER.

DEPETER.

volgens mij ook in zwart

DEPETER.

volgens mij ook in zwart

:confused: Niet deze maar de goedkopere mdf uitvoeringen. Zie www.hihataudio.nl

Wat doet die fles daar naast de platenspeler? Is dat een hele dure reinigingsvloeistof? :unsure:

Volgens mij is dat juist relatief goedkope reinigingsvloeistof :P:D

Maar het zou ook smeermiddel kunnen zijn voor het verkopen van die dingen ...

;)

Ik heb wel de bamboe uitvoering maar dan geolied waardoor ze wat donkerder worden.

Ik kan mij goed vinden in de recensie van Zee, het klopt inderdaad dat ik het laage laag mis. ooit zal daar aan gewerkt worden.

Zee,

Bebankt voor je leuke recensie.

:)

• 2 weeks later...