Jump to content

Acoustic Energy de AE1 III

marjellak
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Ik lees ineens alleen maar positieve dingen over de A.E. 1 (zie b.v. topic Cadence, is nog al iets om te zeggen, het beste wat ik ooit heb gehoord)! ik kan het merk zelf niet, het schijnt Engels te zijn! Daar komen toch meer mooie speaker merken vandaan toch. Maar wat kunnen jullie mij vertellen over deze A. E. 1 III, wat zijn de sterke en zwakke punten en voor welke muziek zijn ze geschikt? Of zijn er monitors die gewoon voor dat zelfde geld (of iets meer) gewoon meer brengen?

Gr. M

Het merk Acoustic Energy kende ik tot voor kort alleen maar van naam, maar halverwege december heb ik de AE1 mkIII beluisterd op een KW500 van Musical Fidelity :rolleyes:

Het is misschien nogal iets om te zeggen, maar ik vind ze inderdaad de beste speakers die ik tot dusver heb beluisterd. Ze lusten volgens mij wel wat stroom.

Ik heb uitebreid geluisterd naar 'Black Light District' van 'The Gathering' en voor het eerst was een speaker in staat mij het concert gevoel te geven, ook in het laag. Ik stond er echt van versteld hoeveel laag deze monitor kon produceren. Voor mij gelden ze als nu als referentie. De volumeknop van KW500 heeft omhoog gewezen en de AE1's wisten hier wel raad mee. Strak en gecontroleerd! Z'n grote broer, de AE3, was m.i. niet in staat dergelijk stark en laag te produceren. De AE3 maakte volgens mij gebruik van een ingebouwde sub.

Ik heb wel ooit de originele AE1 (de mk1 dus) gehad, en dat was wel een bijzondere speaker.

Hij wordt ook in een Engesle studio gebruikt, maar daar weet ik de naam niet van.

(Radiohead heeft er een keer een track opgenomen)

Het is een ongekend dynamische speaker.

Hij kan echt snoeihard zonder ook maar een spoortje stress te vertonen.

Nu kan ik dus niet echt oordelen over de mkIII versie, maar ik neem aan dat ie klankmatig toch wel de nodige overeenkomsten zal hebben.

Qua uiterlijk vind ik de MKIII niet zo mooi als de MK1,

maar goed da's een kwestie van smaak.

Ook laat de AE1 duidelijk horen wanneer er een goede, zware stand onder staat.

Ik had eerst een paar vrij lichte Target stands, en heb daar later de AE1 stands bij gekocht, en dat was niet alleen qua looks een verbetering, maar klankmatig ook!

De AE modellen staan bekend om hun dynamiek en afwezigheid van (hoorbare) compressie, ook bij hoog volume.

Mvg,

Alco

De combinatie Musical Fidelity met AE is echt fantastisch.

De referetie AE1 heb ik volgens mij nooit gehoord maar ik weet dat de originele mkI versie al wel het een en ander aan stroom lustte (kleinere Nad sterk af te raden). Ik hoorde van een winkelier (de Stemvork) dat de mkIII nog veel erger is en een flinke versterker nodig heeft. Maar deze laatste info is dus uit 2e hand.

Idd.

De Mk1 ken ik niet, ook niet van zien, maar ik was best gecharmeerd van het uiterlijk van de MKIII. De uitvoering waar ik naar geluisterd heb was mat zwart met een alu (of andere metaalsoort) front. De pianolak uitvoering van de AE3 vond ik minder mooi. Het onderste deel van de AE3, waarin de sub zit en de voet vond ik helemaal aan de kitcherige kant.

Ik heb de MK1 versie van de AE1 gehad. De MK2 is bijna gelijk

aan de MK1. Ik geloof dat de woofer van de MK3 overeen komt

met de 1 en de 2. Het is een ruimtelijke klinkende speaker.

Hij kan voor een speaker van dit formaat vrij hard.

Het was en is een dure speaker. Het was het antwoord

van AE op de Roger 3/5a. De AE1 is veel hoger belastbaar dan de 3/5a,

30 tegen 200 watt. Het rendendement van de AE1 en de 3/5a verschild

niet veel, ook de maximaal haalbare geluidsdruk scheeld niet zo veel.

Ik moet wel bekennen dat ik de veel goedkopere 3/5a beter

vind. De Rogers 3/5a heeft nog beter ruimtlijk beeld. Het geluid van de

3/5a is ook wat helderder. De 3/5a is een gesloten kast, daardoor klinkt

het laag wat strakker.

Ik heb wel ooit de originele AE1 (de mk1 dus) gehad, en dat was wel een bijzondere speaker.

Hij wordt ook in een Engesle studio gebruikt, maar daar weet ik de naam niet van.

Nu kan ik dus niet echt oordelen over de mkIII versie, maar ik neem aan dat ie klankmatig toch wel de nodige overeenkomsten zal hebben.

Ik had eerst een paar vrij lichte Target stands, en heb daar later de AE1 stands bij gekocht, en dat was niet alleen qua looks een verbetering, maar klankmatig ook!

De AE modellen staan bekend om hun dynamiek en afwezigheid van (hoorbare) compressie, ook bij hoog volume.

Mvg,

Alco

ik heb de originele mission stands erbij alco.

grappig h

Mvg,

Alco

waarom heb je ze weggedaan? :rolleyes: