Jump to content

Dynaudio Nuance

Rockie
 Share

Recommended Posts

Wie herkent dit Probleem??

Mijn Dynaudio's zijn aangesloten op een Marantz pm 7200 Ki.

Als ik de versterker iets over de helft open draai dan krijg ik bij muziek met een beetje bas ineens een harde tik door de muziek heen,komt dit door dat ik te hard speel of zou er een fout in de filter kunnen zitten.

Ik heb dit geluid nooit bij andere speakers gehoord meestal beginnen ze bij een hoog volume gewoon te vervormen. het ligt ook niet aan de versterker want op andere versterkers doen ze het ook.

Ik heb het vermoeden dat het in de filter zit ,maar bij kontrolle van het filter kan ik niets vinden ,of er moet een component stuk zijn , maar het zit wel in beide boxen ,

Wie weet het,of is dit normaal bij deze speakers

Groetjes

Is dat niet gewoon de spreekspoel die tegen de magneet knalt?

In dat geval:

- Staat het gewoon je te hard met teveel bas erin.

- Of je speakers worden niet goed vastgehouden door je versterker. (draai alle versterker en speaker verbindingen nog eens strak of gebruik een andere kabel)

Ik denk dat de unit die bij dit ontwerp gebruikt is. Te klein is voor het volume van de kast. Of het volume is te groot voor de unit die gebruikt is.

Als ik in de documentatie van dynaudio kijk dan lees ik dat de 17W75LQ-08 geschikt is voor een volume van ca 10-15 liter

Welke units heb jij exact? en hoe is je filter opgebouwd?

Ik heb nu namelijk dit van mijn Nuance's gemaakt -> http://my.hifi.nl/index.php?user=594

wat ik nu heb is rete strak, maar een intern volume van ca 16 liter. Terwijl de Nuance ca. 25 liter heeft. De interne tegendruk is te "slap" zeg maar bij de originele Nuance.

ik meen het zelf ook eens een keertje gehoord te hebben. Maar het is al lang geleden.

Dat de units niet goed zijn dat betwijfel ik. Want dan zou die op andere punten in de muziek ook wat moeten vertonen.

Hoeveel vermogen geeft jou amp af?

En je vertelde dat je de Nuance gemodifiseerd had en ook het filter. Wat heb je allemaal anders gemaakt dan het orgineel?

zie mijn WWW , bij mijn set. voor het ontwerp.

EDIT: -> mijn WWW

Ik speel met de marantz pm 7200 ki in de klasse a stand geeft hij 25 watt vermogen ,maar in de ab stand iets van 195 watt.

Ik heb het filter verandert nl een tritec spoel en betere weerstanden,

om de condensators te vevangen door beter is mij nu nog even te kostbaar,en ik vraag mij af of dit zijn geld wel waard is.

verder heb ik betere interne bekabeling gebruikt en het filter afgeschermd met pritex demping, en ik kan mij heel goed voorstellen dat de kast te groot is voor de gebruikte units , maar ik ben nog niet zo ver dat ik ze ga om bouwen tot de nature one, omdat ik een zuil speaker ook mooier vindt staan in onze sytuatie in de woonkamer.

De poort dicht stoppen heb ik gedaan maar op een normaal afspeel volume is dit niet om aantehoren er mist dan een heleboel in het geluidsbeeld.

Dus ik zal met dit euvel van deze speakers moeten leven,maar ik vind het vreemd dat je hier verder niemand over hoort.

als iemand een andere oplossing weet laat het dan horen want opzich spelen de nuance's behoorlijk goed (alleen niet te luid).

Groetjes

Normaal hoeft het eigenlijk ook geen probleem te zijn, pas bij heel extreme geluidsniveaus zal de spreekspoel tegen de poolplaat tikken. Ik meen dat Dynaudio de magneet binnen de spreekspoel heeft zitten.

Maar het kan best zijn dat er iets anders aan de hand is, als je de woofers voorzichtig met de hand beweegt, voel je dan ook iets schrapen? Het lijkt me dan trouwens wel heel toevallig als het een defect aan beide speakers zou zijn.

Ik heb het filter verandert nl een tritec spoel en betere weerstanden,

om de condensators te vevangen door beter is mij nu nog even te kostbaar,en ik vraag mij af of dit zijn geld wel waard is.

idd ik zou eerst even checken wat het probleem is.

Ziet jou filter er bijna net zo uit?

rock.jpg

En dan weggebouwd in de voet van de stand:

rock1.jpg

en dit is de voorzijde:

rock2.jpg

Oja, de speaker staat op een hardstenenplaat van ca. 30mm

En als het je lukt om die bakstenen of zand erin te doen dan heb je een strakker geluid en tevens het aanzicht van een zuil.

mijn filter ziet er iets anders uit ik heb er geen stukjes draad bij nodig gehad ik probeer binnen kort wel een tekening op te zoeken die ik hier van heb, alleen weet ik niet waar ik die tekening heb

ik ga nog wel even zoeken

Jij hebt 1 witt condensator waarom niet allemaal?

ik heb het idee dat mijn tritec speolen ook groter zijn , maar dit kan ook wel zo lijken door de foto

Groetjes

Fireman: Volgens mij staat zo'n vertragingsnetwerk (allpass netwerk) ook in serie.. In ieder geval de spoelen. Heb je de speakers ooit wel eens zonder beluisterd? In de natural one hoort standaard geen fasecorrectie..

Hmmm... ik heb nog nooit zonder in mijn Natural one gepeeld. Is dat aan te raden?

Een nog betere plaatsing?

Overgens dit is het filter:

filnuanc.gif

Waarbij die grote witte C2 is en C2 = 6.8 mF MKP+

EDIT: ik heb mijn WWW even erbij geplaatst. Kijk daar eens bij "mijn set"

Beste Fireman, in de originele natural one zit de dure esotar tweeter. Als ik het zo zie heb jij de D28 of esotec. De opbouw van het filter is identiek aan dat van jou, m.u.v. dat allpassnetwerk (bij jou L2 en L3 en C3 en C4). Ik zou in jouw geval voor L2 en L3 tritec spoelen nemen, met zo mogelijk identieke gelijkstroomweerstand als de luchtspoelen die er nu inzitten. Als je het allpassnetwerk laat vervallen zul je het rendement van de tweeter moeten verlagen, door verhoging van R2 met een waarde gelijk aan de serieweerstand van beide spoelen. Leuk projectje toch? en je komt toe met minder onderdelen in het filter, dat kan nooit kwaad. Overigens is er in de Electuur luidspreker special 10 (midden 90er jaren) meer geschreven over dit onderwerp, ook over de natural one. Ik heb dat nummer eventueel wel te leen.

Groeten, Pim

Beste Fireman, in de originele natural one zit de dure esotar tweeter. Als ik het zo zie heb jij de D28 of esotec. De opbouw van het filter is identiek aan dat van jou, m.u.v. dat allpassnetwerk (bij jou L2 en L3 en C3 en C4). Ik zou in jouw geval voor L2 en L3 tritec spoelen nemen, met zo mogelijk identieke gelijkstroomweerstand als de luchtspoelen die er nu inzitten. Als je het allpassnetwerk laat vervallen zul je het rendement van de tweeter moeten verlagen, door verhoging van R2 met een waarde gelijk aan de serieweerstand van beide spoelen. Leuk projectje toch? en je komt toe met minder onderdelen in het filter, dat kan nooit kwaad. Overigens is er in de Electuur luidspreker special 10 (midden 90er jaren) meer geschreven over dit onderwerp, ook over de natural one. Ik heb dat nummer eventueel wel te leen.

Groeten, Pim

idd een leuk projectje, maar of

Ik denk dat de unit die bij dit ontwerp gebruikt is. Te klein is voor het volume van de kast. Of het volume is te groot voor de unit die gebruikt is.

Als ik in de documentatie van dynaudio kijk dan lees ik dat de 17W75LQ-08 geschikt is voor een volume van ca 10-15 liter

Welke units heb jij exact? en hoe is je filter opgebouwd?

Ik heb nu namelijk dit van mijn Nuance's gemaakt -> http://my.hifi.nl/index.php?user=594

wat ik nu heb is rete strak, maar een intern volume van ca 16 liter. Terwijl de Nuance ca. 25 liter heeft. De interne tegendruk is te "slap" zeg maar bij de originele Nuance.

ik meen het zelf ook eens een keertje gehoord te hebben. Maar het is al lang geleden.

Dat de units niet goed zijn dat betwijfel ik. Want dan zou die op andere punten in de muziek ook wat moeten vertonen.

zie mijn WWW , bij mijn set. voor het ontwerp.

EDIT: -> mijn WWW

Hoe denkt men hier nog over?

Is het heel gek wat ik zeg hier. Ik ervaar het iig zo. Of kan iemand hier een andere verklaring voor geven?

Ik denk niet dat het tikken wordt veroorzaakt door het te grote kastvolume van de Nuance. De Nuance is een mooie speaker (nooit thuis gehoord, wel meermaals bij Sp&Co) die best "hard" kan. In de Natural One toepassing zal de woofer door het kleinere kastvolume best strakker zijn. Volgens die Lectuur Special geeft ie dan ook nog relatief veel bas af (heb ik nooit zelf gehoord). Maar dat tikken, nee.. Misschien toch gewoon te hard draaien in een te grote ruimte? Ze doen t bovendien alletwee als ik het goed begrijp, het zou toch wel toevallig zijn als beide units hetzelfde mankement vertonen?

Noot voor fireman: allpassfilter verwijderen kost niets, dan is t alweer een leuker projectje om te proberen toch?

Ik denk niet dat het tikken wordt veroorzaakt door het te grote kastvolume van de Nuance. De Nuance is een mooie speaker (nooit thuis gehoord, wel meermaals bij Sp&Co) die best "hard" kan. In de Natural One toepassing zal de woofer door het kleinere kastvolume best strakker zijn. Volgens die Lectuur Special geeft ie dan ook nog relatief veel bas af (heb ik nooit zelf gehoord). Maar dat tikken, nee.. Misschien toch gewoon te hard draaien in een te grote ruimte? Ze doen t bovendien alletwee als ik het goed begrijp, het zou toch wel toevallig zijn als beide units hetzelfde mankement vertonen?

Noot voor fireman: allpassfilter verwijderen kost niets, dan is t alweer een leuker projectje om te proberen toch?

Die Natural one geeft idd een verschikkelijke mooie diepe bass. Echt heel veel. Je zou het haast niet verwachten.

en idd even langs speaker & co of speakerland. Even checken wat het daadwerkelijk is.

Krijg je dan geen onregelmatigheid in de frequentiekarakterestiek bij het overnamepunt? Eerste-orde filters werken eenmaal het beste als het akoestische centrum van de units op een lijn liggen, de ene fabrikant doet dat met een sprong in de bafle of een schuine bafle, Dynaudio doet het met dat correctienetwerk.

Zou de tik die ik bij een hoog volume hoor ,ook kunnen komen door dat de kast ergens lek is , ik heb de kunstof poort er namelijk los in zitten (hij klemt doordat hij taps toe loopt.)Bij hoog vermogen kan er een lek zitten kan dit van invloed zijn.

groetjes