Jump to content

Transmissielijn bouwen

TinusRots
 Share

Recommended Posts

De tweeters zien er interessant uit.. Lopen echter ook ver door in het hoog.

Ik zal eens proberen om een speaker te vinden die deze tweeter heeft.. Kan ik het zelf horen. Anders zou het aankomen op gokken.

Als ik de grafieken vergelijk met de Thiel's dan komen de thiel's mooier naar voren, maar dat is maar een grafiek ;)

Er wordt over de Thiel's gezegd dat het speakers zijn die weergeven wat op de "cd"staat en niets meer of minder doen. Ze zullen slechte opname's slecht laten klinken en goede opname's goed.. Vanwege deze ultieme detailleering kunnen ze misschien wat saai gaan klinken. :blink:

Anderzijds is het aantrekkelijk om speakers te hebben die in een wild muziekstuk toch een goed beeld kunnen blijven neerzetten. Klassiek concert bijvoorbeeld.

Vaak wordt door mensen gezegd dat hun speakers "warm" klinken. Net zoals ik dat bijvoorbeeld over HB TL speakers kan denken. Voor de Accuton's (Thiel's) zal die benoeming niet opgaan. Misschien is daar het woordje natuurgetrouw toepasselijker.

Ik dacht dat het een twijfel bleef tussen Seas excel en Thiel, Guess Not :unsure:

Zo kan ik nog wel doorgaan met de voor en nadelen van de Thiel's, maar het feit dat ze in de meest exotische luidsprekers voorkomen zegt ook iets.. :)

Zo kan ik nog wel doorgaan met de voor en nadelen van de Thiel's, maar het feit dat ze in de meest exotische luidsprekers voorkomen zegt ook iets.. :)

Zal vast wel, maar of het ook je smaak is kwa muziekweergave blijft een vraag. Speakerunits die niet ver van het weer te geven gebied een sterk resonerend gedrag vertonen blijf ik verdacht vinden. Velen liepen destijds weg met de Focal titanium inverted doompjes, ik vond en vind ze nog steeds niet veel bijzonders.

Wat dat betreft zou je ook eens naar een mooie aluminium ribbontweeter kunnen kijken. En ja die Hiquphon's zijn ook niet verkeerd.

;)

Zo kan ik nog wel doorgaan met de voor en nadelen van de Thiel's, maar het feit dat ze in de meest exotische luidsprekers voorkomen zegt ook iets..

Hallo Tinus,

Wil je natuurlijk niet van die Thiel mid units afpraten maar daar geldt hetzefde vwb die resonanties. Kijk je kunt die resonanties van die speakers best met allerlei filtertruuks wegwerken. Daar zit het 'm niet in. Wat ook speelt is dat speakers nou eenmaal zelf vervormen en dat de vervormingscomponenten van de speaker zelf van zeg de 2e en 3e harmonische door die resonanties sterk opgeslingerd worden. Daar kun je met filteren gewoon helemaal niets aan doen. Dit geldt niet alleen voor de Thiel's maar voor (bijna) alle metal cone units. Heb me lang afgevraagd waarom ik metal cones niet iets voor mij vond en ik denk dat hier de crux zit. En nee heb zelf geen ervaring met specifiek Thiel units, wel veel metal en ook ceramische mids en tweeters gehoord, maar dikke kans dat ik op grond van voorgaande ze niet mijn smaak vind. Metaal en ceramisch is wmb alleen geschikt voor basunits.

Dat zou kunnen betekenen dat je voor de mid ook naar iets anders op zoek zou moeten. Zou toch eens op forum.zelfbouwaudio.nl gaan gaan kijken. Daar lopen vergelijkbare discussies.

;)

Dat zou betekenen dat je voor de mid ook naar iets anders op zoek zou moeten. Zou toch eens op forum.zelfbouwaudio.nl gaan gaan kijken. Daar lopen vergelijkbare discussies.

;)

ThanQu`!

Kom ik toch weer bij de seas excel uit voor bas-mid <_< . misschien een goede in combinatie: hiquphon - Seas W15CH001 "Of dan ook gelijk maar een seas tweeter"...

Er zijn al meerdere ontwerpen met Seas en thiel combinatie bedacht..

Als de Thiel zoveel storende resonanties heeft vraag ik me af waarom hij zoveel gebruikt wordt. :confused:

Vraag me af wat er nog voor positiefs overblijft voor de accuton's.. :)

Ok jongens, ik heb lang geaarzeld om het volgende naar voren te brengen. Het is op geen enkele wetenschappelijke grond gebaseerd, maar pure ervaring van het afgelopen jaar met TL.

Tinus, wat je zou kunnen doen is, als basmidden een breedbander te nemen.

Die gaan, als het goed is, ver genoeg door in het middengebied om een tweeter te laten aansluiten. Ik heb in mijn kasten alles 6 dB gefilterd. De bas met een spoel tot 200 Hz, de basmidden met een spoel tot 4500 Hz en de ribbontweeter met een condensator.

Die 4500 Hz hangt af van de basmidden en de tweeter die je wilt gaan gebruiken. Dat heeft mij nu 3x op rij heel goede resultaten opgeleverd. Je hebt dan een soort twee en een half weg systeem. Ook met een breedbander als basmidden.

Ik weet dat het zou kunnen dat ik nu alle forumleden op m'n dak krijg, maar wat waar is, is waar en ik kan d'r ook niks aan doen :rolleyes:

Ik ben het verders met Pjotr eens over die "blikken" domes. Klinken voor geen meter.

Maar, zonder dit forum te na te komen, zoek mij op bij zelfbouwaudio.nl .

Daar staan enkele itums van mij en anderen over TL.

Sietse

Ok jongens, ik heb lang geaarzeld om het volgende naar voren te brengen. Het is op geen enkele wetenschappelijke grond gebaseerd, maar pure ervaring van het afgelopen jaar met TL.

Mooie inleiding ;):lol:

Je zegt een breedbander, maar bedoel je dat ook? Een breedbander heeft volgens mij geen tweeter nodig.. Er zijn luidsprekers die vanaf zo een 40 50 Hz tot 4500 Hz lopen, de Bas-mid drivers. Als de woofer dan tot 100Hz of 130 Hz zou gaan dan is dat toch genoeg? Een breedbander pakt het hele spectrum van 50Hz tot 20Khz.

Een bas mid met tweeter lijkt dan toch het antwoord? :huh:

Dit is geen aanval op jouw theorie, misschien snap ik het niet helemaal anders.. ;):D

Groetjes Tinus

Ja ruud, ieder zijn smaak, en er zijn metal domes die van zichzelf goed gedempt zijn.

Conrad heeft zelfs een tijdje een mooie no-name titanium dome in het programma gehad die niet eens duur was (ca. Fl 50,- destijds).

;)

Het gaat mij er niet zozeer om of het een Ceramiek, metal of dome tweeter is..

Als ik een pianostuk aanzet moet ik de piano gewoon in de kamer horen staan. Ik heb heel goede dome's gehoord, maar ook andere tweeters die niet slechter

waren.. <_<

Ik denk niet dat er zoveel verschil in geluid is als ik een seas excel T25 naast een Thiel C12 hoor.. Of heb ik het nu helemaal verkeerd? <_<

Een breedbander pakt het hele spectrum van 50Hz tot 20Khz.

Weet je Tinus, smaken verschillen. Maar een breedbander kan niet overal tegelijkertijd mee bezig zijn. Daarom hebben ze al lang geleden meerweg systemen bedacht.

Ik vind al ruim 40 jaar dat een breedbander slecht in laag en slecht in hoog is. Toen en nu nog steeds.

Maar ik bedoel dus echt wel een breedbander als basmidden, maar een breedbandige basmidden kan het ook.

Het gezamenlijk van laag naar hoog oplopen van de bas en de basmidden voorkomt dat je last krijgt van het "transmission-line gat. Een dip in het laag bij ca 150 Hz was het geloof ik. Het filtertechnische verhaal er achter heb ik nog niet helemaal achterhaald maar zal ik t.z.t nog eens een keer met oa Jeroen over bakkeleien.

Ruud, ik heb er in de audiozaken, waar ik dat soort units wel eens heb beluisterd, geen goede herinneringen aan. Maar ik geef toe dat filteren wat kan uitmaken. Zelf in vroeger dagen eens Philips tweeters gehad. Dat waren schreeuwlelekerts. Tot ze 18dB voor zich zagen. Poeslief werden ze er van.

Maar nogmaals, ieder heeft zijn eigen voorkeur en dat lossen we met geen enkel filter op. Ook niet met Linkwitz-rily.. :D

Maar ik bedoel dus echt wel een breedbander als basmidden, maar een breedbandige basmidden kan het ook.

Het gezamenlijk van laag naar hoog oplopen van de bas en de basmidden voorkomt dat je last krijgt van het "transmission-line gat. Een dip in het laag bij ca 150 Hz was het geloof ik.

Ik heb nu mijn twijfels kunnen beperken tot 2 bas-mid drivers.

Door een bas-mid driver te nemen inplaats van alleen een mid driver zorgt ik dat het TL gat gedicht wordt.

Ten eerste moet ik toegeven dat ik erg eigenwijs ben. Zo een beetje iedereen heeft me afgeraden om met ceramische drivers te werken.. Toch durf ik de gok wel te nemen met een C12 of C23 tweeter van accuton.. waarom? Nou, omdat mensen die er hem in een zelfbouwproject hebben gebruikt uitermate tevreden waren. (smaken verschillen en er zijn weinig mensen die negatief over hun eigen luidsprekers zijn, maar ik kan best meegaan met het vooruizicht op een tweeter die zeer gedetailleerd is en niet teveel gaat kosten) De tweeter laat ik echter even wachte. Het lijkt me verstandig omeen tweeter te nemen die goed kan aansluiten op het mid..<_<

Als bas-mid ben ik aangekomen bij 2 drivers. De Seas excel W15CH001 en de Accuton C88-T6.. Ik denk dat wanneer ik voor de seas ga, ik voor meer zekerheid ga. Tevens meer gemak met het filteren neem ik aan. De Seas is een 5"en de accuton is een 3,5" dat betekent meer bas met de Seas, maar meer detail met de Accuton. De accuton is dan weer moeilijker te filteren(i.v.m. resonanties e.d.), maar loopt verder door in het middengebied, waardoor de tweeter pas op 4Khz gecrossed hoeft te worden, inplaats van rond de 2,7Khz met de seas...

Als ik kijk naar de aanschafprijzen liggen de prijzen van de seas en accuton bas-mid drivers niet ver uit elkaar. Er is alleen een maar.. Indien ik voor de Accuton drivers ga kan ik rekening houden met zo een 30% korting.

Kan iemand mijn laatste twijfels wegnemen? :wacko:

Als bas-mid  ben ik aangekomen bij 2 drivers. De Seas excel W15CH001 en de Accuton C88-T6.. Ik denk dat wanneer ik voor de seas ga, ik voor meer zekerheid ga. Tevens meer gemak met het filteren neem ik aan. ... De accuton is dan weer moeilijker te filteren(i.v.m. resonanties e.d.),

Dan kun je net zo goed de Accuton hebben, de Seas breekt net zo lekker op, namelijk bij 6 kHz.

Het filterprobleem heb je dus zowel met de gekozen Seas als de Accuton.

Dan kun je net zo goed de Accuton hebben, de Seas breekt net zo lekker op, namelijk bij 6 kHz.

Het filterprobleem heb je dus zowel met de gekozen Seas als de Accuton.

"The accuton's it will be" :)

"Mission Filter impossible" :ph34r::lol:

Ik kan nu beginnen met het ontwerpen/bouwen van de monitors. Ik kom wel met een foto als ik wat gepresteerd heb.. :P

In ieder geval bedankt voor de hulp!! Jullie reacties hebben me over belangrijke zaken laten nadenken. (TL-gat, etc...)

Groetjes Tinus :cool2:

• 3 years later...

Hoi Tinus,

De Volt B2500.1 is een uitstekende keuze en is volgens mij het beste wat je kunt krijgen op basis van 10 inch. Zelf heb ik de Roger Monitor labyrint systeem en gaat vanaf echt 20hz. Ook zelfbouw TL.

Het is een vierweg system met de bekende brievenbus ofwel basspoort. Er zitten nu een paar Davis Scalows in van 80 watt rms, maar zal ook vervangen worden door de Volt B2500.1. Deze speakers hebben een uitslag van 2,5 cm en dat is heftig. Tevens is de grootte van de conus erg belangrijk en beslaat 7,5 cm.

Ze wegen bijna negen kg per stuk en ik heb ergens gelezen dat iemand de speaker al op 19 hz heeft gekregen. Ik doe het nog anders, mijn broer zit in de High End audio en bouwt zelf versterkers en boxen en heeft voor mij bijna een mosfet versterker gereed van 2x 150 watt rms bij 8Ohm. Deze versterker in combintatie met een actief filter, wordt gekoppeld aan de basspeakers. De basspeakers zijn dan uiteraard afgekoppeld van de scheidingsfilters vd Roger Monitors. Dit betekent dus dat ik een actief TL systeem heb wat laag betreft en ik kan je verzekeren, dat er vantevoren al een test is gedaan alleen nog met de Scallow van Davis en al met een onvoorstelbaar resultaat. Kun je nagaan als de Volt speakers erin gaan. Er kan echt geen enkele passieve bas op tegen de actieve bas. Dan pas merk je hoeveel bas je kwijt raakt aan een passief scheidingsfilter. Dat is zeker zo'n 80%. Dus als je echt van jouw labyrint wil genieten in combinatie met die grandioze B2500.1 speaker, moet je ze actief maken en dan weet je niet wat je overkomt. De bank gaat opzij. Je zult sprakeloos zijn. Afijn, dit is even een tip. De versterker die aan mijn basspeakers gekoppeld gaan worden is voorzien van twee grote ringkerntrafo's en weegt zo'n 12 kg. Voor het mid/hoog gedeelte heb ik mijn Denon de PMA 2000R van 21kg eraan hangen. Mijn TL's Roger Monitors kun je vinden op de Remo site: www.remo.nl en daar zul je een aantal pictures zien van de Rogers. Echt indrukwekkend. Mijn zoon heeft de State Of The Art van Remo en hebben een labyrint van 3 meter en gaan vanaf 18hz. Helaas niet actief maar toch ongelooflijk bloedstollend laag.

Nogmaals een uitstekende keuze die Volt basspeakers, maar waar heb jij ze gekocht?

Graag hoor ik het van jou. mijn mailadres is peterjk1@planet.nl

Hartelijk groet

Peter

(...) Sjeesis Klaas, je hebt echt veel behoefte aan uitwisseling van conflictueuze energie (lees: ruziemaken) als je zoiets uit 2005 uit de oude doos opdiept! :blink:

Dit lijkt wel zo'n verfoeilijke filtertruuk! :lol:

Beste Thingman,

Mijn naam is Spido, net zoals die van u Thingman is. Laten wij elkaar bij de juiste naam noemen.

Dat de posting uit 2005 dateerde, was me niet opgevallen. Hij maakte een vrij verse in(d)ruk. ;)

Hij resoneerde immers nog steeds!