Jump to content

Speakers in kast monteren

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Wel eens gedacht aan klein kitrandje aanbrengen, speaker erin, aanschroeven en vast (en luchtdicht) is het.

Enige nadeel is als de speaker er weer uitmoet. Is iets lastiger dan tochtstrip/rubber, maar is prima te doen.

Wel eens gedacht aan klein kitrandje aanbrengen, speaker erin, aanschroeven en vast (en luchtdicht) is het.

Enige nadeel is als de speaker er weer uitmoet. Is iets lastiger dan tochtstrip/rubber, maar is prima te doen.

Welke kit gebruik jij? Gewoon silliconen of universeelkit?

De oplossing...

Het toepassen van silliconen kit is een perfecte oplossing echter het wordt inderdaad een probleem als je de units uit de kast wilt halen.

Spuit daarom eerst een laag silliconen op die plaats waar de luidsprekers gaan komen.

Laat de kit voor 75 % drogen en plaats de luidspreker ( de bovenkant van de kit moet goed droog zijn) .

Hiermee voorkom je dat de kit zich gaat hechten aan de kast en luidspreker, wat het later bij het demonteren weer moeilijk maakt.

Welke kit gebruik jij? Gewoon silliconen of universeelkit?

Hallo Jeroen,

Doe het zelf met siliconenkit. Gebruik dan wel zuurvrije, zoals voor spiegels gebruikt wordt. Je weet maar nooit wat die zure azijndamp met je speakers doet. Doe dan een dun laagje alleen ONDER de rand en vul de kier om de rand verder niet op. Je krijgt anders je speakers er later bijna niet meer uit.

Er was ooit eens een soort speakerkit van Visaton. Dat werkte perfect, dichtte goed af en "lijmde" de boel niet vast. Maar volgens mij is dat niet meer te krijgen.

;)

Wel materiaal kan ik het beste gebruiken tussen mijn speakerunits en de baffle?? (Om de boel luchtdicht af te sluiten).

Dun siliconenkit daar op een dunne plastic folie .

Speaker monteren .

Enkele dagen later speaker er uit halen en uitstekende folie randjes weg snijden.

Speaker terug plaatsen . Compri ?

Makkelijk als er al een "tochtstrip" bijzit. Die zat er bij mijn XT300 tweeters van Vifa ook bij. Als ik nog niet zeker ben van een of ander gebruik ik de methode van quad and more. Even klein beetje laten drogen en dan speaker erin.

Bij 1 ontwerp waar alles goed was heb ik zwarte kit gebruikt.

PICT4506.jpg

Dit kwam onder de speaker vandaan, waarna ik de randjes later heb weggesneden. Dit omdat het freeswerk wat "aan de ruime kant" was...

PICT4509.jpg

Ik zou nooit kit gebruiken. Als zelfbouwer moet je zo vaak de speakers "even" weer openen... Bij Speaker & Co of Remo verkopen ze een hele dunne tochtstrip, speciaal hiervoor gemaakt.

Maar, als de wand vlak is en de speaker ook, waarom doen we dan niet HELEMAAL NIKS ertussen? Lijkt me een betere verbinding dan iets "zachts" ertussen.

Less is more, las ik ergens. :cool2::D

Je zou hem eens moeten inspelen zonder, en dan simpelweg met/zonder tochtstrip uitproberen.

Ik heb me voorgenomen (voor 2005) in mijn zelfbouw speakers de tochtstrip weg te halen en het effect te beluisteren. Gewoon om uit te proberen of het daadwerkelijk slechter wordt, niks uitmaakt, of tegen de verwachting in juist beter.

Beste zelfbouwers,

Er zijn diverse luidsprekerfabrikanten die het wisselfilter buiten de kast plaatsen. Ik ken Magnepan (ja, vanwege de dikte), Wilson Audio (???), B&W Nautilus 800. Er zullen er vast nog veel meer zijn.

Wat zijn jullie bevindingen als je het wisselfilter niet in de luidsprekerkast, maar buiten de kast monteerd?

Waren er hoorbare verschillen of zelfs duidelijke verbeteringen waarneembaar B) ?

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Bij een caravanbedrijf is kit op rollen te koop. Deze kit kun je tot dunne rolletjes vormen en er tussen leggen. Deze kit hardt n.l. NIET uit. Hierdoor heeft hij een geweldig dempende werking.

Je speakers zijn er later gemakkelijk uit te halen. Gewoon een schroevendraaier eronder en langzaam omhoog trekken. De kit komt dan weer los.

Je moet wel de zwarte hebben. Die van B

Een filter buiten de kast heeft als voordeel dat dit niet meer kan trillen hierdoor is de microfoniewerking minder. Een nadeel is dat de aansluitsnoeren naar de speaker weer langer worden.

Master heeft ook een paar types met extern filter.

:)

Langere kabels...

Hoeft toch niet het geval te zijn?

Het filter wordt immers fysiek slechts verplaatst; dichter bij de versterker. Er komt toch niet meer kabel in de signaalweg terecht op deze manier?

Maar ja; omdat je dan met 2 extra kastjes in de woonkamer komt te zitten zal het waarschijnlijk een kwestie van design zijn (WAF) dat externe filters zo weinig geliefd zijn!?!

Groet,

Erjee.

Een filter buiten de kast heeft als voordeel dat dit niet meer kan trillen hierdoor is de microfoniewerking minder. Een nadeel is dat de aansluitsnoeren naar de speaker weer langer worden.

Master heeft ook een paar types met extern filter.

:)

Langere kabels...

Hoeft toch niet het geval te zijn?

Het filter wordt immers fysiek slechts verplaatst; dichter bij de versterker. Er komt toch niet meer kabel in de signaalweg terecht op deze manier?

Maar ja; omdat je dan met 2 extra kastjes in de woonkamer komt te zitten zal het waarschijnlijk een kwestie van design zijn (WAF) dat externe filters zo weinig geliefd zijn!?!

Groet,

Erjee.

Kabellengte neem inderdaad niet toe!!

De oplossing...

Het toepassen van silliconen kit is een perfecte oplossing echter het wordt inderdaad een probleem als je de units uit de kast wilt halen.

Spuit daarom eerst een laag silliconen op die plaats waar de luidsprekers gaan komen.

Laat de kit voor 75 % drogen en plaats de luidspreker ( de bovenkant van de kit moet goed droog zijn) .

Hiermee voorkom je dat de kit zich gaat hechten aan de kast en luidspreker, wat het later bij het demonteren weer moeilijk maakt.

SILICONEN SPRAY mesen pas op met die rommel in je huis als je in huis een keer gaat schilderen krijg je geheid problemen .

Waarom gebruik je dan geen vaseline werkt goed voor dit soort dingen en is makkelijk te verwijderen.

Groeten Marcel