Pimster Posted 3 januari 2005 Report Share Posted 3 januari 2005 Hallo, Ik maak gebruik van een buizenversterker met een schakelbare instelling voor de luidsprekerimpedantie (4 en 8 ohm) en heb daarop luidsprekers van 4 ohm met een impedantieminimum van 2,2 ohm bij 200hz aangesloten. Tot voor kort gebruikte ik (conform de gebruiksaanwijzing) de 4 ohm aansluiting, maar na experimenteren met de 8 ohm instelling kom ik tot de conclusie dat dit beter klinkt, met name in de basweergave (n.m.m. wat dieper en strakker). De versterker beschikt ook over een klasse A knopje voor een wat hogere bias, dit heeft wat mij betreft geen hoorbaar effect. Mijn vraag over gebruik van de 8 ohm instelling is nu tweeledig: - Wat is de verklaring voor de wat betere geluidskwaliteit? - Is het schadelijk voor de versterker en/of slijten de buizen nu sneller. De versterker komt niet eerder in de beveiliging, ook niet bij wat luider spelen. Alvast bedankt voor jullie recaties, Pim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 3 januari 2005 Report Share Posted 3 januari 2005 Dit herken ik . Ik had een velleman buizenversterker en bij gebruik van de 8 ohm uitgang was het geluid zonder meer beter. Hoe dit precies komt weet ik niet maar het verschil is dat je een (volgens mij) minder lange aftakking pakt van de trafo en dus is je uitgangsweerstand wat lager wat oa de dempingsfactor ten goede komt. Misschien zit ik er helemaal naast maar in ieder geval heb ik dezelfde ervaring gehad. Sneller slijten deed de versterker zeker niet . Waar hij wel aanzienlijk (de buizen) harder van versleet was de cathode bias schakeling waardoor hij in klasse A stond een veel beter geluid maar tevens een veel hogere slijtage van de eindpenthodes. Ook een pseudo triode schakeling heb ik geprobeerd echter werd het vermogen daarmee zo laag dat ik dit geen zin vond hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 4 januari 2005 Report Share Posted 4 januari 2005 Hoe dit precies komt weet ik niet maar het verschil is dat je een (volgens mij) minder lange aftakking pakt van de trafo en dus is je uitgangsweerstand wat lager wat oa de dempingsfactor ten goede komt. Beste Don, Je zit er helemaal naast want het is namelijk precies andersom. De 4 Ohm aftakking heeft de lagere uitgangsweerstand. Aangezien het vermogen wat de buis kan leveren constant blijft zal bij de 8 Ohm tap de haalbare uitgangsspanning hoger met als nadeel een kleiner vermogen om stroom te leveren. Bij de 4 Ohm tap kan de versterker meer stroom leveren aan lagere impedanties maar dat heeft als prijs dat de maximaal haalbare spanning lager is. Een 4 Ohm speaker op een 8 Ohm tap aansluiten heeft als gevolg dat de versterker eerder gaat vervormen. Ansdersom heeft de versterker een wat betere dempingsfactor maar de prijs is dat maar een deel van het vermogen word benut en het dynamisch berijk wat word beperkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pimster Posted 4 januari 2005 Author Report Share Posted 4 januari 2005 Beste FrankD, als ik je goed begrijp het vermogen om stroom te leveren aan 8 Ohm lager en gaat de versterker eerder vervormen. Dat is bij mijn 80 watt per kanaal niet zo'n probleem, ik kan nog steeds hard luisteren zonder met het "blote oor" waarneembare vervorming. Is de hogere dempingsfactor dan een verklaring voor de betere bas? Waar het me natuurlijk ook om gaat is of het kwaad kan, want op 8 ohm klinkt het gewoon strakker. Vr gr. Pimster Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 januari 2005 Report Share Posted 4 januari 2005 Hallo Pimster, zolang je geen vervorming hoort zal het wel mee vallen. Dan speelt ie iig binnen zijn lineare gebied. Maar 80 wattjes kan best een hoop herrie maken en de vraag is of je vervorming dan nog wel zo snel hoort en je oren niet eerder gaan vervormen Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 4 januari 2005 Report Share Posted 4 januari 2005 In jouw geval is de dempingsfaktor lager, niet hoger. Een lagere uitgangsimpedantie klinkt over het algemeen wat 'voller' en wat minder strak. Dit is een kwestie van smaak. Een in balans klinkend systeem met een ietsje minder 'gecontroleerd' laag kan prettiger klinken dan strak laag dat echter te dun klinkt in de totale balans. Uiteraard verschilt een en ander ook met de versterker/speaker combinatie. Zolang de hoeveelheid stroom geleverd kan worden bij het ingestelde volume dan speelt het prima op de 8 Ohm tap. Alleen benut je de versterker wat minder efficient omdat je immers maar een kleiner stuk van de buis uitsturings ruimte benut. (De vervorming kan daardoor zelfs lager zijn!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 januari 2005 Report Share Posted 4 januari 2005 Hmm, Nog steeds geen antwoord waarom de bas nou dieper wordt. Bedoel je daarmee dat je meer bas krijgt op 8 ohm Pim? Dat zou wel logisch zijn. De uitgangsimpedantie van buizenversterkers is doorgaans vrij hoog. Daardoor wordt de resonantie van de basspeaker minder gedempt dan met een transistorversterker. Bij de 8 ohm aansluiting van de versterker is de impedantie van de versterker 2x zo hoog als bij 4 de ohm aansluiting en wordt je basspeaker nog minder gedempt. Daardoor krijg je meer bas. Vreemd dat je dat als "strakker" omschrijft. Meestal wordt de bas dan juist wolliger, maar dat is ook sterk van de speaker afhankelijk en/of van je smaak natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pimster Posted 4 januari 2005 Author Report Share Posted 4 januari 2005 M'n luisterervaring lijkt idd in tegenspraak met de theorie... Met dieper bedoel ik dat de allerlaagste tonen (bv Pat Metheny track 3 Secret Story) beter (luider) hoorbaar zijn. Ik heb ook wat getest met sinusgolven, op het oor. De bas wordt niet minder strak. Mijn vergelijkingsmateriaal bestaat uit wat ik hoorde met eerdere speakers en electronica in mijn huidige akoestiek (maar dat is mogelijk gedateerd) en wat ik nu hoor uit mijn koptelefoon (Sennh. HD600 met aparte versterker, dus strak). Iha klinkt het op de 8 ohm stand wat sympathieker, zonder wollig te worden. Ik denk dat het ook met de combi met m'n huidige luidsprekers te maken heeft. Nu ik weet dat het niet schadelijk is voor de buizen laat ik het maar zo. De eindbuizen zijn overigens van het type EL509II, twee per kanaal. Bedankt voor jullie reacties. Pim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 4 januari 2005 Report Share Posted 4 januari 2005 Hoe dit precies komt weet ik niet maar het verschil is dat je een (volgens mij) minder lange aftakking pakt van de trafo en dus is je uitgangsweerstand wat lager wat oa de dempingsfactor ten goede komt. Beste Don, Je zit er helemaal naast want het is namelijk precies andersom. De 4 Ohm aftakking heeft de lagere uitgangsweerstand. Aangezien het vermogen wat de buis kan leveren constant blijft zal bij de 8 Ohm tap de haalbare uitgangsspanning hoger met als nadeel een kleiner vermogen om stroom te leveren. Bij de 4 Ohm tap kan de versterker meer stroom leveren aan lagere impedanties maar dat heeft als prijs dat de maximaal haalbare spanning lager is. Een 4 Ohm speaker op een 8 Ohm tap aansluiten heeft als gevolg dat de versterker eerder gaat vervormen. Ansdersom heeft de versterker een wat betere dempingsfactor maar de prijs is dat maar een deel van het vermogen word benut en het dynamisch berijk wat word beperkt. Ik zij ook "volgens mij" en ik had het dus helemaal mis precies omgekeerd dus. Ach de buizenversterkers zijn voor mij verleden tijd was wel leuk voor een tijdje. In ieder geval bedankt voor de correctie Grtz Don van der Deijl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts