JeroenKV Posted 3 januari 2005 Report Share Posted 3 januari 2005 Ik wil mijn filter graag extern monteren. Nu zit ik te denken om de speakers op de aansluitterminal aan te sluiten die ik in de kast bouw. Van de bi-wire aansluitterminal lopen dan 2 draden (1 voor hoog en 1 voor mid/laag) naar het filter en vanaf het filter 2 naar de versterker. Geeft het nog kwaliteitsverlies dat er nu een extra terminal tussen zit? (Zwaar vergulde kwaliteits terminal). Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 3 januari 2005 Report Share Posted 3 januari 2005 ik heb op dezelfde manier mijn filter aangesloten zoals jij van plan bent speakerunits op biwireterminal en van hieruit kabels naar een terminal afgemonteerd in klein kastje met hierin het filter, vanhieruit monwire naar de versterker. de kleine kastjes met hierin het filter staan op rubber voetjes en zijn afgevuld met zand, op deze wijze kunnen trillingen veroorzaakt door de woofer je filter niet nadelig beinvloeden Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 3 januari 2005 Author Report Share Posted 3 januari 2005 ik heb op dezelfde manier mijn filter aangesloten zoals jij van plan bentspeakerunits op biwireterminal en van hieruit kabels naar een terminal afgemonteerd in klein kastje met hierin het filter, vanhieruit monwire naar de versterker. de kleine kastjes met hierin het filter staan op rubber voetjes en zijn afgevuld met zand, op deze wijze kunnen trillingen veroorzaakt door de woofer je filter niet nadelig beinvloeden Je hebt de kastjes afgevuld met zand. Het filter zit dus in het zand?? Dat geeft geen problemen met b.v. warmte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 3 januari 2005 Report Share Posted 3 januari 2005 Je krijgt wel leuke effecten als je een fout maakt bij het aansluiten; tweeter per ongeluk op het laagfilter Als ik het filter extern zou plaatsen zou ik deze zo dicht mogelijk bij de versterker zetten en met Neutrik Speakon van filter naar de luidspreker gaan. Hier kun je geen aansluitfout mee maken omdat Speakon al vierpolig is en het hoog en laag hier genormeerd op wordt aangesloten. De verbinding tussen versterker en filter zou ik ook met Speakon doen, al zou je deze verbinding ook op de conventionele manier kunnen aansluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 3 januari 2005 Author Report Share Posted 3 januari 2005 Je krijgt wel leuke effecten als je een fout maakt bij het aansluiten; tweeter per ongeluk op het laagfilter Als ik het filter extern zou plaatsen zou ik deze zo dicht mogelijk bij de versterker zetten en met Neutrik Speakon van filter naar de luidspreker gaan. Hier kun je geen aansluitfout mee maken omdat Speakon al vierpolig is en het hoog en laag hier genormeerd op wordt aangesloten. De verbinding tussen versterker en filter zou ik ook met Speakon doen, al zou je deze verbinding ook op de conventionele manier kunnen aansluiten. Wat is Neutrik Speakon?? En waar kan ik dat kopen? (Ik wil eigenlijk al het speakerdraad vlechten). Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 3 januari 2005 Report Share Posted 3 januari 2005 Wat is Neutrik Speakon?? En waar kan ik dat kopen? (Ik wil eigenlijk al het speakerdraad vlechten). Kijk maar eens onder products: Neutrik. Daar heb je stekkers en chassisdelen in alle mogelijke kwaliteiten. Speakon wordt voornamelijk in de pro-audio gebruikt, maar ik denk dat het voor de hifi-installatie ook prima is geschikt. Het is erg degelijk en maakt goed contact. Voor luidsprekers is de vierpolige uitvoering standaard, al gebruik je er maar twee polen van. Voor biwiring gebruik je alle vier de polen (+/- 1 voor het laag en +/- 2 voor het hoog). Op de site staat de manier van aansluiten voor een bepaald geval. Je zou een gevlochten kabel met een tule in de stekker kunnen voeren, of een kous om het vlechtwerk om het geheel mooi af te werken. Neutrik Speakon is te koop bij een goede elektronicawinkel (er is ook immitatie dat wat minder van kwaliteit is). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2005 Report Share Posted 5 januari 2005 Kijk maar eens onder products: Neutrik. Daar heb je stekkers en chassisdelen in alle mogelijke kwaliteiten. Grappig eigenlijk dat Neutrik begon met een imitatie van de Canon XLR connector en nu de beste pro-audio connectors maakt tegen nog steeds redelijke prijzen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 januari 2005 Report Share Posted 5 januari 2005 Neutrik is ook te postorderen bij Conrad.... Alleen heb ik de vergulde versies nog niet gezien. Hier kan Bas de Vries je wel aan helpen. De standaard XLR's van Neutrik zijn verzilverd. Ook niet verkeerd.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnoudvandervelde Posted 6 januari 2005 Report Share Posted 6 januari 2005 Zou iemand mij kunnen vertellen wat het nut van een filter extern ipv in de kast te monteren? of als je de filter dan toch buiten kast wil hebben misschien op de achterkant van de kast schroeven ? weegt de mogelijke winst van een externe filter op tegen het mogelijk verlies van detail en dergelijke die de EXTRA lengte aan kabels en EXTRA connectoren opleveren. "iemand met bedenkingen" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 januari 2005 Report Share Posted 6 januari 2005 Speakon kost maar een paar euro, kan nooit wat zijn Gewoon 10 WBT bindingposts (highline natuurlijk) met bijbehorende spades. ben je weer 1000 euro armer per speakerpaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 6 januari 2005 Report Share Posted 6 januari 2005 Zou iemand mij kunnen vertellen wat het nut van een filter extern ipv in de kast te monteren? of als je de filter dan toch buiten kast wil hebben misschien op de achterkant van de kast schroeven ? weegt de mogelijke winst van een externe filter op tegen het mogelijk verlies van detail en dergelijke die de EXTRA lengte aan kabels en EXTRA connectoren opleveren. "iemand met bedenkingen" hallo arnoudvandevelde Ik ben het roerend met je eens ik heb hier zelf mee geexpirimenteerd en met al die extra koppelingen gaat het inderdaad flink achteruit. Wel doe ik zelf altijd het filter in een dubbele bodem onder in de kast ,het liefst met metalen afscherming en gevuld met zand en alles wordt gesoldeerd dan heb je wel de voordelen (Afscherming tegen magnetische velden en hoogfrequent stoorsignalen) maar niet de nadelen van een aparte kast (extra koppelingen en kabel waardoor je meer inductie hebt en enorm veel rotzooi op de vloer) En dan nog deze verschillen zijn heel klein en je moet heel goed luisteren,de cd heel goed kennen, en de normale resultaten van je installatie kennen. Dus is het waard om bij bestaande luidsprekers dit te doen ????????? Als je zoals ik zelf speakers bouwt kan je het in het ontwerp van de kast wegwerken , dan is het meer van baat het niet dan schaad het niet met vriendelijke groeten Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 6 januari 2005 Report Share Posted 6 januari 2005 Zou iemand mij kunnen vertellen wat het nut van een filter extern ipv in de kast te monteren? of als je de filter dan toch buiten kast wil hebben misschien op de achterkant van de kast schroeven ? weegt de mogelijke winst van een externe filter op tegen het mogelijk verlies van detail en dergelijke die de EXTRA lengte aan kabels en EXTRA connectoren opleveren. "iemand met bedenkingen" Ik denk dat de topicstarter graag wil knutselen met verschillende filter-layouts. Dat maakt een extern filter ideaal voor het 'even' kunnen wisselen van componenten. Of sla ik de plank nou mis?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TinusRots Posted 6 januari 2005 Report Share Posted 6 januari 2005 Ik denk dat de topicstarter graag wil knutselen met verschillende filter-layouts. Dat maakt een extern filter ideaal voor het 'even' kunnen wisselen van componenten. Of sla ik de plank nou mis?? Ik heb straks een nieuw paar luidsprekers af. Ik zal vaak bij het filter moeten dan.. Is erg handig als dat een beetje bereikbaar is en de mooi gespoten kast niet altijd opengeschroefd hoeft te worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnoudvandervelde Posted 6 januari 2005 Report Share Posted 6 januari 2005 Ik heb net m'n speakers afgebouwd en ja IK OOK bne van plan er weer eens aan te knutselen. Ik heb de filter onder in mijn kast zelfs LOS, ja los ja gewoon in een homp isolatiemateriaal gewikkeld, zo dik dat ie flink klemt, en niet gaat mee resoneren althans dat is het idee. Wanneer ik er bij wil hoef ik alleen de bodem die tevens als voet dient onder de zuil los te schroeven "a viola" ik kan er bij. Maar voor iemand die meer knutselt dan dat ie luistert zal dit wel VEEEEL te lang duren teveel werk geven Arnoud ps. Ik ben al blij dat het in elkaar zit en functioneert en ook nog naar mijn smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 6 januari 2005 Report Share Posted 6 januari 2005 Wel doe ik zelf altijd het filter in een dubbele bodem onder in de kast ,het liefst met metalen afscherming ... Die metalen afscherming be Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 6 januari 2005 Author Report Share Posted 6 januari 2005 Ik heb het filter nu extern. De draden zitten aan het filter gesoldeerd en in de kast zit een aansluitterminal. Ik heb dus geen extra soldeerpunten en ook nogsteeds Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 januari 2005 Report Share Posted 7 januari 2005 Wel doe ik zelf altijd het filter in een dubbele bodem onder in de kast ,het liefst met metalen afscherming ... Die metalen afscherming be Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 januari 2005 Report Share Posted 7 januari 2005 Ik heb het filter nu extern. De draden zitten aan het filter gesoldeerd en in de kast zit een aansluitterminal. Ik heb dus geen extra soldeerpunten en ook nogsteeds Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 januari 2005 Report Share Posted 7 januari 2005 Speakon kost maar een paar euro, kan nooit wat zijn Gewoon 10 WBT bindingposts (highline natuurlijk) met bijbehorende spades. ben je weer 1000 euro armer per speakerpaar hee Duck-Twacy DUUR is niet altijd beter WBT klemmen en stekkers zijn zeer goed maar geven niet de extra verbetering van het geluid wat je bij zoveel geld zou mogen verwachten. Speakon stekkers zijn vrij goedkoop omdat ze in enorme aantallen gemaakt worden , maar ze zijn echt perfect ze hebben goede degelijke contacten die een perfecte verbinding realiseren. Dus probeer ze nou gewoon eens en dan vooral de vergulde uitvoering voor dat je de Speakon stekkers de grond in boort Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 7 januari 2005 Author Report Share Posted 7 januari 2005 Ik heb het filter nu extern. De draden zitten aan het filter gesoldeerd en in de kast zit een aansluitterminal. Ik heb dus geen extra soldeerpunten en ook nogsteeds Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 7 januari 2005 Report Share Posted 7 januari 2005 Wel doe ik zelf altijd het filter in een dubbele bodem onder in de kast ,het liefst met metalen afscherming ... Die metalen afscherming be Link to comment Share on other sites More sharing options...
ralph Posted 7 januari 2005 Report Share Posted 7 januari 2005 Groot voordeel (of niet) om het filter buiten de behuizing te plaatsen is dat het filter snel zo'n 1-2 liter van de behuizing inneemt en hier wordt vaak geen rekening mee gehouden als de kast ontworpen wordt. Ik betwijfel of dit ook het geval is met de ref mon maar het feit blijft dat je kast toch zo'n 12% meer inhoud krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 7 januari 2005 Author Report Share Posted 7 januari 2005 Groot voordeel (of niet) om het filter buiten de behuizing te plaatsen is dat het filter snel zo'n 1-2 liter van de behuizing inneemt en hier wordt vaak geen rekening mee gehouden als de kast ontworpen wordt. Ik betwijfel of dit ook het geval is met de ref mon maar het feit blijft dat je kast toch zo'n 12% meer inhoud krijgt. De ref monitor is er in vele versies: 1. Standaard met 16,5 liter inhoud; 2. Staand met 20 liter inhoud; 3. Als Master 3 met 19 liter inhoud. Best grappig al die variatie, maar wat is wijsheid!?!? Ik heb er een goede sub bij, dus ik ga voor 16,5 liter en filter extern. Ik heb er nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 7 januari 2005 Report Share Posted 7 januari 2005 Ik heb me filter zo weggebouwd, in de grondplaat van de stand. Best fraai en optimaal gebruik van mijn interne volume. Mijn interne volume is nu ca. 16 liter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 januari 2005 Report Share Posted 7 januari 2005 Wel doe ik zelf altijd het filter in een dubbele bodem onder in de kast ,het liefst met metalen afscherming ... Die metalen afscherming be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts