Jump to content

genaaid door de staat, belasting terug ?

horiyoshi
 Share

Recommended Posts

Vrienden,

heb een transparent ultra bicable gekocht via Audiogon. Prijs was 1500$ inclusief shipping en verzekering.

Nu is UPS geweest en nu moet ik 300 euro bijbetalen aan omzet belasting....is dit normaal over een 2e hands kabeltje? Kan ik dat terugvorderen op een of andere manier?

Bedankt alvast

Michel

Volgens mij heb je nog mazzel dat je geen invoerrechten hoeft te betalen.

Inderdaad! :( Ik liet een paar jaar geleden een stapel vinyl uit de States komen en betaalde bijna hetzelfde bedrag aan invoerrechten. Bovendien duurde dat ook nog eens 2 weken extra voordat ik ze thuis kreeg! :angry:

Had je op de verpakking niet een "custom-declaration" kunnen laten plakken met daarop vermeld dat het om "second-hand" en een "gift" ging? Op die manier komen mijn cd's zonder extra kosten uit Amerika.

Volgens mij heb je nog mazzel dat je geen invoerrechten hoeft te betalen.

Inderdaad; het percentage invoerrecht over audiokabels is geloof ik 3% of 4% over, in dit geval, $ 1.500,-!

Over dat totaal ($1.550,- + verzekering + verzendkosten!!!) had je dan 19,5% BTW moeten afdragen.

Zou de kabel op royaal over de $ 1.855,- komen. Oftewel meer dan 1.450 euro.

Wat doe die kabel nieuw?

Groet,

Erjee.

Volgens mij kun je het alleen terugvragen als je een eigen bedrijf hebt.

Ik laat bij het verzenden van zaken vanuit het buitenland altijd een :

Customscode 350 D/W

op de vrachtbrief vermelden. Ik ben deze code ooit een keer tegengekomen nadat ik ook een keer een naheffing van de douane kreeg over onderdelen, besteld in canada. :angry:

Het schijnt zo te zijn dat er op de site van de belasingdienst diverse vrijstellingscodes op te vragen te vinden zijn

Sinds ik deze code erbij laat vermelden heb ik niet

1500 voor een kabel????? :o

bizar, doe mij dat geld bouw ik een mooie kabel voor je..

Als jij daar niet in geloofd of niet het geld hebt, hoef je nog niet zo te reageren....

Daar zijn andere topics voor, daar kan je er over discuseren. Als mensen daar al zin in hebben ;)

Als jij daar niet in geloofd of niet het geld hebt, hoef je nog niet zo te reageren....

Daar zijn andere topics voor, daar kan je er over discuseren. Als mensen daar al zin in hebben ;)

hohohohoho, heb ik gezegd dat ik er niet in geloof? Zoveel geld heb ik trouwens niet beschikbaar voor een kabeltje. Daar koop ik een auto voor. Ik zal verder geen discussie aanwakkeren hier, het spijt me ten zeerste...sorry....sorry....sorry... ;)

Vrienden,

heb een transparent ultra bicable gekocht via Audiogon. Prijs was 1500$ inclusief shipping en verzekering.

Nu is UPS geweest en nu moet ik 300 euro bijbetalen aan omzet belasting....is dit normaal over een 2e hands kabeltje? Kan ik dat terugvorderen op een of andere manier?

Bedankt alvast

Michel

Beste,

Ook ik had regelmatig dergelijke ervaringen, bovendien dacht ik waarom ik wel en anderen niet.

Want ook hier op het forum werd het vaak afgedaan met, jij doet gewoon iets verkeerd.

Dus heb ik de belastingen gebeld , want gebruikt van particulier naar particulier dacht ik , dan hoef je geen belasting te betalen.

Nou vergeet het maar alles wat buiten Europa komt kost invoerrechten en BTW en dit is vanaf een bedrag van 22,00 euro , behalve sommige mensen hebben geluk, want ze controleerden niet alles , maar volgens de zegsman van de belastingen zou dat op korte termijn veranderen , ook handel tussen particulieren in Nederland en EU landen gaan ze controleren ook handel via internet bv E- bay daar hebben ze zelfs aparte pc

Ik deel de ervaring van Audiopaul. Ik ontving in de week voor Kerst nog een doos uit de VS (50 lp's; 25 singles en 2 cd's) zonder problemen thuisbezorgd. Op de doos moet dan wel een customs Declaration and Dispatch Note (CP72) zitten. Ook bij mij is aangekruist 'gift' en niet bijvoorbeeld 'commercial sample'. Mijn afzender vermeld daarnaast keurig 'used records'.

Twee jaar geleden in Engeland een platenwasmachine gekocht en die werd ook zonder fiscale toeslagen aan de deur bezorgd.

Wat wellicht ook scheelt is of de afzender een bedrijf is of een particulier. Mogelijk dat ze bij de douane bij een particuliere afzender eerder met 'gift' akkoord gaan dan wanneer het een commercieel bedrijf is.

Zou het nog uitmaken of pakketten per vliegtuig binnenkomen via Schiphol (air mail) of met de boot in Rotterdam (surface mail)?

hohohohoho, heb ik gezegd dat ik er niet in geloof? Zoveel geld heb ik trouwens niet beschikbaar voor een kabeltje. Daar koop ik een auto voor. Ik zal verder geen discussie aanwakkeren hier, het spijt me ten zeerste...sorry....sorry....sorry... ;)

HA ha ha weer eentje zonder scheenbeschermers.

HA ha ha weer eentje zonder scheenbeschermers.

ja pffffffff, je zult eens een kabeldiscussie ontketenen, die hebben we tenslotte al genoeg gehad..nogmaals sorry...sorry..mijn fout...

het is volslagen normaal om 1500euro aan een kabel te besteden...sorry... :D

He doe ik het weer,sorry...moet ieder voor zich weten wat hij/zij met zijn zuurverdiende centen doet..sorry..

:D

Twee jaar geleden in Engeland een platenwasmachine gekocht en die werd ook zonder fiscale toeslagen aan de deur bezorgd.

Verzendingen vanuit EEG landen worden belast in het land van herkomst.

Alleen over verzendingen van buiten de EEG moeten btw en in bepaalde gevallen invoerrechten worden betaald.

Wat wellicht ook scheelt is of de afzender een bedrijf is of een particulier. Mogelijk dat ze bij de douane bij een particuliere afzender eerder met 'gift' akkoord gaan dan wanneer het een commercieel bedrijf is.

Handel tussen particulieren is ook vrij van btw en invoerrechten.

De verkopende particulier kan immers geen btw terugave krijgen en dan hoeft de koper niet nog eens te betalen.

Voor zendingen van buiten de EEG kan het echter een lastig verhaal worden.

Zou het nog uitmaken of pakketten per vliegtuig binnenkomen via Schiphol (air mail) of met de boot in Rotterdam (surface mail)?

Nee.

Tip voor het versturen van kabels en dergelijke.

Spreek met de verkoper af om een lage waarde te vermelden. (Niet meer dan 50usd) En laat met een koerier met een of andere express service versturen.

Kost iets meer maar je weet zeker dat het pakketje aankomt. Via een koerier is de kans op een heffing vrijwel 100% maar dan is het bedrg wel een stuk lager.

Als ze 50 usd zien voor de kabel geloven ze dat toch meteen.

Hoe het zit met giften is eigenlijk ook nogal vaag. Zo liet ik jaren geleden een sample overkomen uit de VS waarvoor ik niet hoefde te betalen. De belastingdienst had het pakketje mooi opengemaakt en had de cataloguswaarde opgezocht (iets van $300). Kreeg het dus mooi niet mee zonder eerst invoerrechten en BTW betaald te hebben over de cataloguswaarde. Of je nu wel of niet daadwerkelijk voor iets betaald schijnt dus ook niet altijd uit te maken.

Ook nogal wat gezanik gehad met spullen die in de VS gerepareerd moesten worden. Moest 2x invoerrechten en BTW over betaald worden (zowel heen als terug) omdat het aankoopbewijs niet meer te achterhalen was.

Met een koerier heb je w.d.b. minder problemen maar is ook niet echt een garantie dat je van belastingsperikelen gevrijwaard blijft.

;)

Het blijft inderdaad iedere keer afwachten. Ik heb al diverse keren invoerrechten moeten betalen, vooral voor vinyl.

Alle cd's die ik tot nu toe uit USA heb laten komen vielen zo in m'n brievenbus zonder tussenkomst van douane. Er zat in alle gevallen wel zo'n amerikaans douane-stikkertje op met aangekruiste vakjes bij "second-hand" , "gift" en waardebepaling van $5,-. Gewoon mazzel of heeft de Ned. douane hier gewoon geen tijd/zin in? :rolleyes:

........Het blijft inderdaad iedere keer afwachten. Ik heb al diverse keren invoerrechten moeten betalen, vooral voor vinyl.

Alle cd's die ik tot nu toe uit USA heb laten komen vielen zo in m'n brievenbus zonder tussenkomst van douane. Er zat in alle gevallen wel zo'n amerikaans douane-stikkertje op met aangekruiste vakjes bij "second-hand" , "gift" en waardebepaling van $5,-. Gewoon mazzel of heeft de Ned. douane hier gewoon geen tijd/zin in?  :rolleyes:...

Wat ik wel weet is hoe het gaat bij het hoofd-postkantoor in Amsterdam....daar komt nl alle post van het buitenland binnen voor verdere sortering.

De douane heeft daar een klein kantoor en neemt steek-proeven van de strotkokers waar alle post uiteindelijk op terecht komt.

Post uit speciale landen....of speciaal verpakte artikelen.....of spullen die lekken....voedsel ed hebben daarbij de voorkeur bij de beambten.

Ook zijn er lieden die gewoon zoveel ervaring hebben en gewoon opzoek zijn naar grote klappers inplaats van de 2/3 cdtje's uit de USA.... ;)

Toen ik nog bij de post werkte destijds was het meest bizarre een slang die op een of andere wijze al bezig was om uit z'n verpakking te komen.

Verder veel voedsel uit verre landen toen er nog niet zo veel toko's waren in Holland en veel waarde artikelen.

De douane behoud zich het recht om verpakkingen te openen voor verdere inspectie maar komt daar weinig aan toe door tijd gebrek en het enorme aanbod van pakket-post.

Dus.....take your gamble....

--Hans.

Ook zullen ze pakketjes waarop staat pakket zonder waarde of voor reclame doeleinden open maken en gaan controleren..........

euhm mag dat zomaar????

er is toch nog altijd zoiets als briefgeheim etc????

of is dat in deze tijden van "veiligheids maatregelen" en "anti terrorisme" afgeschaft?

bb

-die overigens een beetje 555 moe is..... hoe erg zo'n ramp ook is....-

......Ook zullen ze pakketjes waarop staat pakket zonder waarde of voor reclame doeleinden open maken en gaan controleren..........

euhm mag dat zomaar????

er is toch nog altijd zoiets als briefgeheim etc????

of is dat in deze tijden van "veiligheids maatregelen" en "anti terrorisme" afgeschaft?....

Iedere werknemer van Tante Pos,of de douane,is gehouden aan het briefgeheim.

Dit betekend dat,voor het post-personeel,men geen post mag openen[enkel in zeer speciale gevallen],maar open post soms moet inzien voor afzender e.d.

Zij moeten daarna de gebruikelijke zwijgplicht hanteren.

Voor de douane is het een ander verhaal...zij hebben opsporings bevoegdheden...en dat heeft niks met de huidige stand van zaken te maken...al zal het nu wat stringenter worden uitgevoerd.... ;)

--Hans.