maximonster Posted 5 januari 2005 Report Share Posted 5 januari 2005 ik wil graag weten of je op basis van een paar basisgegevens, die eventueel door de producent geleverd wordt van een element en een pick up arm, deze twee een ( redelijk ) goed huwelijk kunt voorspellen. Oftewel wat gaat sowieso niet samen, wat waarschijnlijk wel en wat is zondermeer ok. ( ik lees wel eens wat over compliance en eigen gewicht vam arm maar een begrijpelijk verhaal ben ik nog niet tegengekomen, wat natuurlijk ook aan mij kan liggen ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 5 januari 2005 Report Share Posted 5 januari 2005 Misschien begrijpen sommigen het allemaal te goed om het te kunnen uitleggen. Ik kan er eentje met me eigen grote neus aanwijzen. Toch wil ik het wel proberen. Het is tenslotte mijn stokpaardje. Belangrijke parameters: - Naaldcompliantie. Dat is de veerstijfheid van de stylusophanging. Wordt uitgedrukt als doorbuiging gedeeld door opgelegde kracht. Hoge compliantie: bv.30 cu: slap veertje. Laag: 8 cu: stug veertje. De laatste lijkt wel ewat op de bank van Engelad( oud gezegde zeg). - Effectieve armmassa. Nou, dat is de hoeveelheid massa (iets wat erg op gewicht lijkt) dat de naaldtip op z'n nek voelt zitten. De invloed van de afstand naar het armlager heeft grote invloed. Massa bij het lager telt bijna niet of weinig mee in deze parameter. Maar massa op de headshell echter voor de volle mep. - Resonantiefrequentie. Dat is de frequentie van het groefsignaal, waarbij de mechanische output , dit is de relatieve beweging tussen naaldtip en element- behuizing vele malen groter wordt dan de groefmodulatie, dat is de beweging van de tip in de groef. Als je een grote kurk aan de punt van oma's langste breinaald prikt kan je dat leuk uitproberen. >>>>>>>Is Oma weer naar het strand, beweeg dan de knop van de breinaald langzaan op en neer. Dan gaat de kurk precies dezelfde beweging maken. >>>>>>>>>Voer je de klappersnelheid op, dan kom je bij een ritme terecht waarbij de kurk als een gek gaat slingeren, terwijl je de knop alleen maar kleine slagen hoeft te geven met het juiste ritme. Dat verschijnsel, die bewegingsversterking, heet resonantie. >>>>>>>>Bij nog snellere bewegingen staat de knop stil. Weer een andere situatie dus. In totaal 3 situaties, waar de uitvinding draaitafel heel handig gebruik van maakt. De 3 gebieden hebben van moeder natuur precies de juiste omstandigheden meegekregen om in een draaitafel nog redelijk muziek te reproduceren. Als je de eerstee 2 parameters, compliantie en effectieve massa begrijpt en de juiste waarden ervan horend bij je componenten uit een tabel haalt, kan je de derde parameter , de resonatiefrequentie, berekenen. Daar gebruik je een formule voor die oa. op de sites "vandenhul" en "theanalogdept" te vinden is , maar ook in het roemruchte 1977 AES- rapport van Ladegaard (WIE?.. Hou daar nou eens over op....) Maar de resonantiefrequentie kan je ook met een test- LP bepalen. Ik heb nu eindelijk ook de HFN test- LP besteld dus.(NOU AL?) Het is de kunst om te beweren dat jouw combinatie de juiste resonantiefrequentie heeft. Dat kan ik beweren, want ik heb 22 elementen an een stuk of 8 platenspelers. Hangt er alleen nog van af wat nou de juiste resonatiefrequentie is. En daar zijn de meeste geleerden het jammergenoeg na zoveel jaar nog niet eens. De klassieke uitleg: boven 8Hz maar onder 12 Hz. De mensen die wat strakker in de leer zijn zeggen: boven 10Hz en onder 12 Hz. Ik zelf heb natuurlijk weer een andere mening: zo hoog mogelijk, maar graag bij zo'n 14 Hz een keer ophouwen. We zijn het er allemaal (misschien) zo'n beetje over eens dat iets van 6 Hz niks is. Klassiek voorbeeld: V15- III in Dual 721-arm of Technics 1200- arm geeft zo'n beetje 4.5 Hz. Niet echt knus.... Nou zijn er types, die beweren, dat een laagcompliant element vaak niet zo goeg samengaat mat een hele slappe dunne arm. En volgens mij hebben ze gelijk. De resonantiefrequentie kan 14 Hz zijn in zo'n geval, wat op zich mi. prima is, maar de inwendige weerstand tegen trillingsenergie van die slappe arm is niet genoeg garantie voor een goeie muziekweergave. Een hoogcompliant element is een lichte arm kan vaak erg goed werken. Want dat soort elementen voert niet zoveel energie naar de arm toe. Een laagcompliant element in een stevige zware pook van een arm kan erg goed gaan, mits mi. de resonatie - frequentie boven 10Hz. blijft. Dat is een garantie voor een conatante drukkracht tussen stylus- tip en groefwand. Ik vind 8 Hz al minder goed. Maar sommigen vinden het wel voldoende. Op het Web kan je verhalen vinden van hobbyisten die massa toevoegen aan de headshell, omdat de weergave volgens zullie te helder is bij hoge resonatiefrequenties. Kan volgens mij nooit zo zijn, omdat in zo'n geval er juist basversterking optreedt, die bij lagere frequenties juist wegvalt. Bovendien wordt door verzwaring de spoorstabiliteit slechter. Wat erg makkelijk is: de armen zijn tegenwoordig vaak zo'n 10 tot 11 gram effectieve massa en die laten zich met de meeste MC- elemeen prachtig combineren, omdat die in meerderheid nogal laagcompliant zijn. Grado- mm- elementen, Ortofon OM- serie en de meeste AT mm- elementen blijken in de praktijk wel een bescheiden compliantie te hebben in de richting van 20cu, maar Shure- modellen, zeker gebruikt zonder borstel hebben meestal een aanzienlike compliantie, en ook de meeste Ortofon VMS- modellen van vroeger. Ook alle Philips- mm-s hebben een flinke comliantie. Je hebt het dan over iets als 27 tot 35 cu. Die lokken dus vaak te lage resonatiefrequenties uit. Lage resonatiefrequenties geven echt een slechtere geluids- kwaliteit. Er blijven altijd gebruikers die zeggen dat ze er geen last van hebben, maar relatief en muzikaal gezien bijten ze mi. toch echt op een houtje.. Tobben dus in zekere zin. Niet erg hifi lijkt me... Ik vind zware armen niet slecht en ook hoogcompliante elementen niet, maar ze geven soms net zulke huwelijksproblemen als hyper- dominante mensen. Overigens ook niks mis mee... Heb je nog vragen? Blijf dan in de buurt, want dit is toch wel een van de meestbezochte forums. Andere (noem geen namen) lijken wel de lijnbaan op dinsdagochtend half 4. Vrij leeg dus... Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 5 januari 2005 Author Report Share Posted 5 januari 2005 wat je allemaal zegt lijkt ( en is waarschijnlijk ) bijzonder interessant maar..... moet het zeker 5 keer over lezen en dan nog zal ik athenaeum 5 natuurkunde avondschool moeten gaan volgen ( en mischien wat nederlands tekstverklaring ) om tot de essentie te kunnen geraken. Maar wat staat; ik waardeer je reactie en heb er wellicht wat aan! vr gr mx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 5 januari 2005 Report Share Posted 5 januari 2005 Nou, stel dan een vraag over die termen. Want het is eigenlijk niet simpeler. Deze regels moet je in acht nemen met zoveel verschillende producten. Want de parameters lopen sterk uiteen. Dus je hebt zo een mismatch. Als je het echt simpel wil hebben: een 10 tot 11 grams arm (de moderne jongens dus) met een MC- element. Want de kans dat een MC niet met zo'n arm om kan gaan is niet zo groot. Maar dan ben je wel gelijk uit de laagste budget- sector verbannen, want die is het domein van de mm-s, en daarbij is de match juist vaak problematisch. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 6 januari 2005 Author Report Share Posted 6 januari 2005 Sorry Jan ! Een gegeven paard in de bek kijken is niet zo aardig. Bedankt voor de uitgebreide uitleg; je bent erg technisch in je uitleg maar dat is ook weer een uitdaging om het te proberen te doorgronden. Groet max Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 6 januari 2005 Report Share Posted 6 januari 2005 Als je het echt simpel wil hebben: een 10 tot 11 grams arm (de moderne jongens dus) met een MC- element. Heb je wat namen (naam van de arm en eventueel in welke draaitafel hij standaard zit) bij deze moderne jongens? Wil graag een andere draaitafel en ben me aan het orienteren. Groeten Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 6 januari 2005 Report Share Posted 6 januari 2005 Nee, ik vat het niet op als beledigend, hoor. Je doet niks verkeerds. Het is namelijk ook helemaal geen conflikt. Je zegt gewoon, hoe het bij jou overkomt. En daar lieg je dan niet om of zoiets. Maar dit zijn natuurlijk ingewikkeld te begrijpen parameters. Lastig, zoals ik al zei, dat het zo slecht uit te leggen is, als ik het zelf zo goed denk te snappen. Een goeie leerling wordt nooit een goeie leraar, zeg maar. Maar ik klets er nou eenmaal graag over. Ik vind dit soort vragen dus belangrijk en interessant voor zo'n forum. Dus: "no hard feelings" van mijn kant. Maar ik meen het: het zijn dit soort facetten nou eenmaal (mi.) en dan zou je gewoon even moeten wachten tot er nieuwe vragen in je opkomen. Waardoor je dichter bij het begrip komt. Het is eigenlijk net een zwaar blok dat bovenop een slappe spiraalveer ligt. En die veer ligt weer op je hand. Wat het element dan verwerkt als muziek is alleen het afstandverschil tussen je hand en het blokje. Je zou dit gewoon eens thuis moeten proberen. Je zal dan zien dat er 3 werkgebieden zijn. Boven, beneden en binnen het resonantiegebied. Een handige platenspeler maakt daar slim gebruik van. Eigenlijk een hele leuke uitvinding. Maar tegelijk ook raar en vrij onvolmaakt. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 januari 2005 Report Share Posted 6 januari 2005 Wat Jan schrijft klopt wel. De resonantie van de element-arm combinatie moet ergens tussen de 8 en 15 Hz uitkomen maar dat is nog steeds geen garantie voor een goed huwelijk. Daar is een ook dosis ervaring voor nodig. De compliantie staat in de gegevens van het element en wordt meestal opgegeven in mm/N (mm per Newton) en de effective massa in de gegevens van de arm. Voor de totale massa moet je de massa van het element (mag je ook het gewicht van nemen) optellen bij de effectieve massa van de arm. De resonantiefrequentie kun je dan met een rekenmachientje uitrekenen met de formule: F_res = 1 / { 2 x pi x wortel (totale massa x compliantie) } Hierin is de massa in Kg en de compliantie in meter/Newton. Compliantie is meestal in mm/N gegeven en de massa meestal in grammen. Dat moet je dus wel eerst omrekenen. Gebruik je direct de waarden in grammen en mm/N dan wordt bovenstaande formule: F_res = 1000 / { 2 x pi x wortel (totale massa x compliantie) } Suc6 P.s. Jan waarom geef je die formules er nou niet direct bij in je uitleg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 6 januari 2005 Report Share Posted 6 januari 2005 Ja, die formule moest er eigenlijk bij. Bedankt joh, zeg. Goeie aanvulling. En waarom moet dus die resonatie op een goeie plek liggen? Nou omdat op die goeie plek niks is te halen. Want: a) Er zit daar tussen 10 en 14 Hz namelijk een diepe dip in de modulatie-karakteristiek van het meeste vinyl. b ) Boven 14 Hz begint de groefmodulatie alweer aardig toe te nemen. Hier hebben we pure muziek. c) en onder 10 Hz heb je eigenlijk allleen maar rommel qua signaal in de groef. En warps (hobbels). De resonatiepiek moet dus bovenop gebied a ) neergelegd worden. Als ik een signaal dat gelijk is aan peanuts zwaar ga versterken, hou ik (hopelijk) aan de uitgang nog steeds peanuts over. Die resonantie zit daar dus veilig. Uit gebied b ) moeten we helemaal niks omzetten naar muziek toe. Rommel hebbben we niet nodig. Daar zit het "gedrag onder resonantie" van het systeem dus weer prima: de tip en de arm maken dezelfde beweging. Uit gebied c) wil ik de pure muziekmodulatie wel omzetten. In dat gebied komt het stilstaan van de arm, dat zo karakteristiek is voor het "gedrag boven resonantie" ook weer prima van pas. Leuke uitvinding, niet? Maar ook al zonder die formule. Eigenwijs heeeeh? Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
janho Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 Wat ik hierboven lees is natuurlijk allemaal waar. Maar toch ook wel moeilijk om uit te zoeken. Wat zijn bijv. de eigenschappen van de Linn Ittok LVII toonarm. dat moet ik dan op het net gaan uitvissen. Persoonlijk vind ik het makkelijker en ook erg interessant om gewoon elementen uit te proberen. Zo gebruikte ik het Audio Technica AT OC-9 element in deze Ittok arm op mijn Linn Sondek LP12. Af en toe ging de arm bibberen. Zo ging het ook met het Entr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 Ooit wel eens bij een gsloten slagboom gestaan? Dan moet je daar eens op het losse eind een mep op geven. De slagboom zal dan met een bepaalde frequentie hen en weer of op en neer gaan zwiepen (afhankelijk van hoe je de mep gegeven hebt ). dat is de eigen resonantiefrequentie. Door nu steeds een mep er bij te geven, die die beweging versterkt (een kwestie van juiste timing) zal het zwiepen steeds erger gaan worden en zou je theoritisch de slagboom met je blote handen kunnen afbreken. En als je nou op het uiterste eind van die slagboom een piketpaaltje monteert, zodat het in de lucht wijst, dan lijkt het verrekte veel op een enorme vergroting van een cantilever met een naald. Grappig h Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 phooh..... leerzaam topic....... morgen nog maar eens lezen maar dan zonder glaasje op..... is er ook een url bekend waar je de gegevens vind van diverse elementen en armen? of is dat even googelen....?? bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 In Duitsland heb je het audio analogue forum en daar vind je van veel voorkomende elementen en armen de gegevens . Maar je moet ook de kennis van sommige forumbezoekers niet onderschatten. Dus gewoon hier vragen stellen per geval. En in de bibliotheek van Vinyl Engine vind je de gegevens van veel armen. Uitproberen nan een dure aankoop lijkt me niet verstandig. Ik zou het atijd vooraf zeker willen weten. Slechte plaatsing van de resonentiefrequentie betekent nl. kwaliteitsverlies. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 Ehm Joboton, Fabrikanten geven niet voor niets die compiantie op. Dat doen ze juist zodat je hem kan gebruiken Statische en dynamische compilantie liggen bij de lage frequenties van de resonantie waar we het hier over hebben erg dicht bij elkaar. Voor hoge frequenties kan ie wel anders zijn maar dat zal ons verder een zorg zijn. Overigens als de statische en de dynamische compliantie sterk veschilt dan betekent dat dat die statische compliantie erg niet lineair is en dat zou veel vervorming tot gevolg hebben. De eigenresonatie van de arm is weer een ander verhaal. Maar bij een beetje kwaliteitsarm moet die toch wel fatsoenlijk gedempt zijn. Is wel iets wat in hoge mate de "klank" van een arm bepaalt. P.S. Niet met je auto over je platen gaan rijden hoor Joboton, ook al is ie prima gedempt Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 8 januari 2005 Author Report Share Posted 8 januari 2005 Jan, je geeft al eerder aan vele elementen en spelers te hebben; kun je met deze ervaring eens een paar voorbeelden geven van wat volgens jou dan goede en minder goede combi's zijn ? En kan het type speler hierbij ook nog een goede match van arm en element bederven ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 8 januari 2005 Report Share Posted 8 januari 2005 Vanavond ben ik weg. Morgen geef ik hier antwoord op. Echt. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> kun je met deze ervaring eens een paar voorbeelden geven van wat volgens jou dan goede en minder goede combi's zijn ? >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Een Shure V15 _III bijvoorbeeld kan best een goed element zijn, maar hij heeft een erg hoge compliantie . Zet je hem in een Technics 1200 , dan is de resonantiefrequentie erg laag. Van de week was er iemand op een amerikaans forum toch erg enthousiast over deze combinatie. Toch is het een minder geslaagde combinatie. Wat wel goed werkt is een MC- element als een DL160 in zo'n zware arm. Of een hoogcompliant element als de ADC XLM in een superlichte arm als de mooie Inffinity Black Widow of een Hadcock GH228. In een Dual- 505-II past bijvoorbeeld een Ortofon OM 20 Super prima. Maar een erg laagcompliant element voert zoveel emergie in de arm, dat zo'n ULM- arm daar inwendig toch wat moeite mee zal hebben. Verder heb je de kwestie van de afsluitcapaciteit van de versterkeringang. De bedrading van de arm kan een capaciteit hebben, die voor een bepaald element die de meest ideale is. In mijn eigen collectie zou ik zeggen dat een Benz MC 20E goed kn met de Sony 1700 of de Shure M91 E en de Nagaoka JT 211 met de ALT-1- arm van de ADC 1700. Van nature gaat het T4P - systeem eigenlijk altijd goed. Dus mijn Technics SL D 210 of de tangentiaalspeler SL- J2 gaan allebei goed met de redelijke Shuer M92E. De laagcompliante Ortofon VMS 10E -II zal zich waarschijnlijk prima thuis voelen in de 15g- arm van de Dual 704. En de Dual DSM 251-E, een audio- technica- kloon met bescheiden compliantie, kan erg leuk in de Dual 505- arm. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> En kan het type speler hierbij ook nog een goede match van arm en element bederven ? >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Volgens mij is zo'n JPW- arm van een VPI- speler nou niet direct iets voor een erg laagcompliant element met een micro- ridge stylus. Een Grado is soms hum- gevoelig. Veel forumbezoeker klagen erover ivm gebruik in Dual- draaitafels. Een element met een tipgeometrie met lange contactlijnen langs de groefwanden lijkt me niet goed in een SME- 3009- II arm waar vaak LP's met golven op gedraaid worden. Door de plaatsing van het vertikaal lager is de arm gevoelig voor azymuth- wow. De lange contactlijnen langs de groefwanden combineren daar mi. niet zo goed mee in dat geval. Tangentiaalarmen met een heel hoog geplaatst verticaal lager werken mi. ook niet graag met elementen met ML- profiel. Dit ivm de grotere kans op warp - wow. Armen met fluid- damper zoals Kabusa- 1200- varianten kunnen mc- elementen met spandraad totaal verwoesten. Een arm met veel horizontale lagerwriiving noodzaakt vaak tot hogere VTF. Een element dat zijn maximale prestaties behaalt bij relatief lage VTF kan zich daar niet zo best in thuis voelen. Bij een draaitafel waar de massa- aansluitingen gecombineerd zijn met de signaal-draden kan je bij elementen met ultra- lage uotput aardig in de problemen komen. Hetzelfde geldt voor een DD-platenspeler waar een trafo met slechte bromafscherming in zit. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 Verder heb je de kwestie van de afsluitcapaciteit van de versterkeringang. De bedrading van de arm kan een capaciteit hebben, die voor een bepaald element die de meest ideale is. Dat is idd weer een verhaal apart. Dit is hoofdzakelijk van belang bij MM-elementen. Daar moet ie eigenlijk precies goed zijn. Te weinig en het hoog gaat rommelig en scherp klinken, teveel en het hoog wordt suffig. Veel MM's worden mi ten onrechte verguist omdat die afsluit cap meestal te laag is. Ortofon specificeert voor de meeste MM's een cap van 400 pf. De bekabeling + ingangscap van de versterker komt daar meestal bij lange na niet aan en moet er een extra C'tje bij. Wat je nog niet genoemd hebt is VTA-modulatie bij niet vlakke platen. Mn de natte droom van velen, de Dynavector arm, is daar gevoelig voor met zijn korte subarmpje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Wat je nog niet genoemd hebt is VTA-modulatie bij niet vlakke platen. Mn de natte droom van velen, de Dynavector arm, is daar gevoelig voor met zijn korte subarmpje. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Dat zit eigenlijk enigszins in dit gedeelte: >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Tangentiaalarmen met een heel hoog geplaatst verticaal lager werken mi. ook niet graag met elementen met ML- profiel. Dit ivm de grotere kans op warp - wow. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Hoewel... Wat jij terecht noemt VTA- modulatie is natuurlijk iets wat ik nog niet had genoemd. Kortstondige wijziging van VTA heeft veel invloed en is dus kwalijk. Wat ik noemde is meer het schrob- effect, wat merkbaar is als afwijkingen in het tijddomein. De snelheid van de groef wordt hier beinvloed. Maar ik zie dat ook gebeuren bij die Dynavector, dus bij die arm zal je beide effecten hebben. En in mindere mate bij een tangentiaalarm, hoewel zo'n Revox of een Technics- tangentiaal net zo'n kort armpje hebben. Die engelse Vestigal arm heeft eenzelfde soort sub- armpje, maar dan zonder contragewicht. Ken je die? Dat is eigenlijk een nog gekker ding dus. En die japanse arm met dat ultra- hoge vertikale lager, die we in dit forum bespraken heeft die ook last van beide problemen , of slechts met eentje van de twee? Maar de conclusie is: je hebt helemaal gelijk met je aanvulling. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 9 januari 2005 Author Report Share Posted 9 januari 2005 Dank Jan. Even resumerend: Bij voorkeur een laag compliant element ,ivm met gunstigere resonantie, tenzij lichte arm aanwezig( ook wanneer deze zeer stijf is ? ) ; dan hogere compliantie en daarbij rekening houdend met nog gunstige resonantie waarde. (?) Waar liggen de grenswaarden van een lichte, zware en normale arm qua gewicht en is dit incl of excl headshell ? Weer een paar vragen dus max Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 9 januari 2005 Report Share Posted 9 januari 2005 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> ook wanneer deze zeer stijf is ? >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Dat is uiteraard altijd meegenomen, maar bij een hoogcompliant kan het minder stijf zijn, omdat het element minder energie naar de arm toevoert. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> dan hogere compliantie en daarbij rekening houdend met nog gunstige resonantie waarde. (?) >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Yipp. De resonantie- frequentie moet dus mi. boven 10Hz, sommigen zeggen 8 Hz. Maar tussen 8 en 10Hz. zit er volgens verschillende bronnen net zo goed nog "rubbish in de groef als in het lager gelegen gebied. Daar wil je dus toch niet zijn mi. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Waar liggen de grenswaarden van een lichte, zware en normale arm qua gewicht en is dit incl of excl headshell ? >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Inclusief headshell, maar exclusief schroefjes, Reken daarmee op zo'n 1.5 g licht:0 t/m 9 g middelzwaar 10g t/m 12 g zwaar 13 en daarboven Compliantie: laag van 8 tot 16 cu middel 18 tot 22 cu hoog 23 cu en hoger. Ik heb nu mijn nieuwe HFN test- LP losgelaten op een Technics- tangentiaal SL- J2 met Shure M92E en op een Sony met 9 g- s-arm: een PS-1700 gecombineerd met een Ortofon VMS 10E _MkII bij de eerste combinatie: horizontaal 12Hz vertikaal 14 Hz 2e combinatie: horizontaal 11Hz vertikaal 14 Hz. Bij de Technics was de vertikale nog redelijk met het oog waar te nemen, bij de Sony alleen op het gehoor. Zo'n lage resonatiepeik is ook gunstig. Ik vond de Sony horizontaal ook wat minder klapperen dan die Technics. Je zie het element echt goed trillen horizontaal. Maar de hulptoon hoor jengelen als de resonantie plaats vindt. Maar je hoort geen niveautoename. Omdat je de lage toon niet hoort. Wel de 25 en 23 Hz. De andere niet. Die Ortofon is toch wel beter, muzikaal gezien. In de Technics zou ik een keer die Technics T4P- elementen moeten proberen die ik verzameld heb. En ik heb nog een Pioneer T4P-element liggen, een soort AT- kloon. Moet beter kunnen qua weergave. Dus al 2 combinaties met een mechanisch gezien juiste matching. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 10 januari 2005 Author Report Share Posted 10 januari 2005 Ga ik uit van de combinatie tonearm en element op m'n lenco 78; dwz decca en ortofon omb 5e en hun bijbehorende waardes ( eff massa 12 g, 5gr voor element, compliance 20 ), dan kom ik uit op een resonantie frequentie van 8.63. Wat magertjes dus. Nu wil ik graag een beter element en ook beter aangepast aan de Decca. Je zou dus zeggen een met lagere compliance, maar nu is de vraag is dit type arm daar wel geschikt voor daar ik her en der lees dat een hoogcompliance elementje meer geschikt zou zijn voor een dergelijke unipivot arm ? gr max Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 10 januari 2005 Report Share Posted 10 januari 2005 Dit element weegt 2.5g. Met nog 1.5 g aan boutjes en moertjes krijg ik eruit: 8.9 Hz. Dat gaat wel... Maar je kan nou niet direct zeggen dat een OMB5E zo geweldig is... Als je een lager compliant element neemt, kom je niet gauw beter uit, wegens het al zo lage gewicht van de OM- serie.(plaatje eruit halen) Ik zou er een OM- 20E Super- naald in doen. En dan de boel zo laten. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 10 januari 2005 Author Report Share Posted 10 januari 2005 bedoel je dat koperen plaatje bovenop het element ? Is dat niet de aarding ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 10 januari 2005 Report Share Posted 10 januari 2005 mischien een beetje off-topic... maar is de muziek smaak.... anders kan ik het niet uitleggen... ook nog van invloed op de prestaties van een element..... m.a.w. kan een element met bijvoorbeeld jazz heel lekker klinken maar met (hard)rock juist slechter presteren??? bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts