Jump to content

Tecnisch gezien een match?

Jurgenvanes
 Share

Recommended Posts

Speaker

Frequency Response 65Hz-20kHz

Nominal Impedance 8 ohms

Sensitivity 88.5dB for 1w at 1m

Amplifier Requirements 15-75 watts

System Type Reflex

Bass Unit 130mm (5 in.) woven carbon fibre coned, cast chassis

Treble Unit 19mm (.75 inch) low modulus polyamide

Dimensions Height

Width

Depth 330mm (13.2 in.)

170mm (6.8 in.)

230mm (9.2 in.)

Weight Each 4.2kg (9.2 lbs)

Weight Packed 10kg (22 lbs) pair

Versterker

Output

Power 105 Watts one channel into 8 Ohms(20dBW),

141 Watts one channel into 4 Ohms

Voltage RMS 29 Volts 20Hz to 20kHz, one channel loaded

Voltage Peak 82 Volts

Peak-to-peak output current 50 Amps

Damping factor 80

Output devices per channel 4

Pre-output impedance 50 Ohms

Ik ben niet zo technisch als het aankomt op 'electrische' specificaties en dergelijke, wat ik me afvroeg was is of deze speakers niet te moeilijk aan te sturen zijn door deze versterker? Is een gevoeligheid van 88.5 db moeilijk aan te sturen en is een versterker met bijvoorbeeld een dampingsfactor van 80 sterk/zwaar genoeg voor het aansturen van deze speakers?

Beste Jurgen,

105 watt moet meer dan genoeg zijn om een weergever met een rendement van 88,5 dB. aan te sturen. De dempingsfactor lijkt wat laag, maar zal wel voldoende zijn. Hoger is meestal nooit slechter voor het laag. De Dempingsfactor is een waarde die aangeeft hoe goed de versterker de woofer kortsluit als hij op het nulpunt stil moet staan. Je deelt de weergever impedantie door de uitgangsimpedantie van de amp.

Let wel, specs zeggen deze dagen weinig meer. Vrijwel niets zelfs. Gewoon luisteren. If it sounds good, it is good!!!

Groeten,

Bas

Voltage Peak 82 Volts

Peak-to-peak output current 50 Amps

Deze specs zijn zowiezi verkeerd.

50 Ampere piek piek is een onzinnige aanduiding.

82 Volt piek is ook nogal overdreven. (piek piek kan dan juist weer wel.)

Overigens zal het wel matchen voor wat betreft vermogen als de rest van de specs wel kloppen.

Beste Frank,

Hahah als die 50 ampere en die 82 volt echt waar zijn, dan hebben we het hier over een peikvermogen van 4100 watt :D I don't think so :D misschien als je de netstekker kortsluit :D Als we nog steeds uitgaan van die 82 volt hebben we het over een piekvermogen van 3362 watt bij een 8 ohm belasting.

Groeten,

Bas

Hmmm... <_< Ik begrijp dus goed dat de specificaties van de versterker niet geheel juist zijn.

Is er een specificatie waaraan ik kan zien hoe de voeding bemeten is? Precies genoeg, te weinig of juist overbemeten? Ik lees hier vaak dat een overbemeten voeding wenselijk is voor de stroomreserve.

Dat zie je hier:

Power 105 Watts one channel into 8 Ohms(20dBW),

141 Watts one channel into 4 Ohms

Een klein beetje in terug.

Een wat steverige versterker verdubbeld het vermogen in 4 Ohm zonder problemen.

Aan deze spec zie je dat het vermogen om stroom te leveren beperkt is.

Immers aan 4 Ohm is er bij een dubbel zo zware belasting niet genoeg stroom beschikbaar om de versterker tot aan z'n spanninglimiet uit te sturen.

Overigens duidt 'one channel into' een beetje op een meetmethode die de versterker op z'n 'gunstigst' laat uitkomen.

De Dempingsfactor is een waarde die aangeeft hoe goed de versterker de woofer kortsluit als hij op het nulpunt stil moet staan. Je deelt de weergever impedantie door de uitgangsimpedantie van de amp.

Beste Bas,

Zoals ik het meestal opgegeven zie staan is de dempingsfactor gerefereerd aan een nominale speakerimpedantie van 8 ohm. Dus:

DF = 8 / Z_out_amp

;)

:D

Bij ....1kHz ?

Das een goeie Jerry :)

Maar dat staat er dan weer niet bij meestal. Hij is overigens alleen van belang voor de bas, dus onder de 100Hz. Kunnen ze hem beter bij 50Hz of 100 Hz ozi opgeven. Daar is ie over het algemeen een stuk hoger dan bij 1 KHz, staat ook leuker in de folder.

;)

Mag ik vragen waarom je naar een technische match zoekt?

Nou, ik ben niet specifiek opzoek naar een technische match, eerder een muzikale, waar ik uren naar kan luisteren. Electro-techinisch gezien ben ik maar een :blink: en ik lees hier veel over dempings factor, stroomreserves, etc. en ik wilde wel eens weten hoe deze combinatie op technisch gebied verhoud. Meer nieuwsgierigheid eigenlijk :unsure:

Ok, wees je er van bewust dat een technische match op geen enkele manier een garantie is voor een muzikale match.

Zo is ***geen*** technische match geen garantie voor een muzikale match.

Over het algemeen kan een zwaardere versterker nooit kwaad.

Andersom is vrijwel zeker een garantie voor een niet muzikale match als de versterker de spanning en stroom, die bij een bepaalde speaker en ruimte nodig is voor een gewenst volume, niet kan leveren.

Ok, wees je er van bewust dat een technische match op geen enkele manier een garantie is voor een muzikale match.

Zo is ***geen*** technische match geen garantie voor een muzikale match.

Over het algemeen kan een zwaardere versterker nooit kwaad.

Andersom is vrijwel zeker een garantie voor een niet muzikale match als de versterker de spanning en stroom, die bij een bepaalde speaker en ruimte nodig is voor een gewenst volume, niet kan leveren.

Alsnog zegt dit alles niets over de uiteindelijke geluidskwaliteit / klankkarakter.

De Dempingsfactor is een waarde die aangeeft hoe goed de versterker de woofer kortsluit als hij op het nulpunt stil moet staan. Je deelt de weergever impedantie door de uitgangsimpedantie van de amp.

Beste Bas,

Zoals ik het meestal opgegeven zie staan is de dempingsfactor gerefereerd aan een nominale speakerimpedantie van 8 ohm. Dus:

DF = 8 / Z_out_amp

;)

Beste Pjotr,

Dat is toch ook wat ik zeg? :D

Groeten,

Bas

RMS vermogen is het meest relevant en dat vind ik met 29 W niet al te veel.

overigens denk ik dat vermelden van merk / types makkelijker is omdat er dan vast wel iemand met ervaring met betrekking tot de apparatuur is

Marcel

RMS vermogen is een foutieve benaming voor gemiddeld vermogen, die overigens wel veel gebruikt wordt, ook door fabrikanten . Het gemiddelde vermogen geeft aan wat een versterker voor lange tijd (in theorie oneindig lang) kan leveren, zonder te gaan vervormen. Dat is dus idd het belangrijkste. Piekvermogen boeit niet zoveel, omdat pieken ook altijd maar kort duren...

RMS vermogen is een foutieve benaming voor gemiddeld vermogen, die overigens wel veel gebruikt wordt, ook door fabrikanten . Het gemiddelde vermogen geeft aan wat een versterker voor lange tijd (in theorie oneindig lang) kan leveren, zonder te gaan vervormen. Dat is dus idd het belangrijkste. Piekvermogen boeit niet zoveel, omdat pieken ook altijd maar kort duren...

Noppes, gemiddeld vermogen zou aan moeten geven het vermogen dat ie lange tijd kan leveren zonder te gaan roken. Maar zelfs dat redden vele versterkers niet... :rolleyes:

Piekvermogen is het vemogen dat een versterker idd kortstondig kan leveren zonder te gaan clippen (of vervormen zo je wil). Dat zegt dus wel iets, alhoewel de opgaven van sommige fabrikanten wel erg optimistisch zijn.

RMS vermogen is eigenlijk wat een versterker langer kan leveren zonder te gaan clippen.

Afijn, eigenlijk kun je met alle 3 niet veel behalve dat het een indicatie is van de grootte van de versterker. De MF A1 speelt met zijn 25 wattjes menig grote bak van 200W weg.

;)

Noppes, gemiddeld vermogen zou aan moeten geven het vermogen dat ie lange tijd kan leveren zonder te gaan roken. Maar zelfs dat redden vele versterkers niet... :rolleyes:

Nou ja, het vermogen dat ie lange tijd kan afgeven zonder zichzelf te vervormen dan ;):D